Salomon Rocker2 108, GUARDIAN WTR 16 Bindning.

PGustavN

Ny medlem
Hej!

Håller precis på att köpa nya skidor och bindningar inför säsongen men har stött på några frågetecken.
Jag är 180cm, vikt ca 90kg och hyfsad skidåkare.

Skidorna som jag valt mellen är:

- Salomon Rocker2 108 190 cm
och
- DPS Wailer 112RP 190 cm

Har provat båda skidorna och jag tyckte båda var roliga skidor. Hyrde Salomon R2 i slutet på förra säsongen då formen var i topp och DPS Wailer första skiddagen denna säsong så jämförelsen är väl inte helt rättvis. Hade en hallelulejadag med Salomon R2 i våras och jag tror att det är möjligt med DPS Wailern med men kanske inte första åket på säsongen då musklerna är mjuka och veka. Mitt val lutar just nu mot Salomonskidorna då de även går att hitta några hundra francen billigare än DPS Wailern. Någon annan som provat båda och har synpunkt på detta?

Vilken bindning bör jag välja?
Har kollat på GUARDIAN WTR 16 med motiveringen att jag gärna går en liten tur men fokus ligger på utförsåkningen.
Eller bör jag välja någon helt annan bindning?
Vilken bredd skall jag välja? Finns ju 100mm, 115mm och 130mm.
Är WTR en klassisk slalompjäxabindning?

Är tacksam för alla synpunkter och råd!

/Gustav

WTR går alldeles utmärkt att köra med klassisk slalompjäxa. Den är rejält tung bara... Duke eller Baron är väl de mest etablerade konkurrenterna i detta segment av bindning. Något lägre vikt (speciellt Baron) men något högre ståhöjd. Annars är båda en kompetent alpinbindning med gåfunktion (Baron baserad på Griffon och Duke på Jester).

På Guardian/Tracker kan du växla till gåläge utan att klicka lös pjäxan från bindningen, det kan du inte göra på Markers varianter. Vilket DIN-värde brukar du köra dina bindningar på? WTR finns ju i 13-version oxå (samma som Baron mao) vilket brukar vara tillräckligt för de flesta.

Bredden är helt enkelt bredden på skistoppern och ditt val av skida blir styrande. Så WTR med bredd 115 för både R2 108 och 112RP. Markers 110 broms går lätt att bända ut för att klara bredare skidor. Har själv kört 117mm Sevun med den bromsen.

Jag antar att det är årets modell av guardian du tänker köpa och jag vet inte villka förbättringar som gjorts på den gentemot föregångarna. Med detta sagt så skulle jag vilja höja ett varningens finger för guardianbindningarna. Många här på freeride som har haft problem med sina. kolla runt lite i forumet innan du köper. Ett bra alternativ på bindning är annat diamirs freeride pro. Här åkt på dom i två vintrar och dom funkar riktigt bra. Dom har suttit på både ett par Atomic big Daddy och ett par k2 hellbent så dom funkar för det mesta i min mening.

Tack för hjälpen! Jag fick lite mer klarhet i valet av skidor och bindningar.

Nu har jag köpt ett par Salomon Rocker2 108 190cm med Salomon Guardian WTR 16 L 115mm.

Jag hoppas att jag inte får några problem med bindningarna som vissa har råkat ut för. Tänker mig att Salomon kanske har fixat det som krånglat med bindningarna tidigare år i årets modell. Det visar sig.
Det är på något sätt en god känsla med skidor och bindningar från samma tillverkare.

Ser nu fram emot en snöig vinter här nere i Ostland :)

Jag tror inte du behöver vara orolig för Guardian. Håll bara koll på de små sprintarna där "rören" fäster i tådelen och ta bort snö under tådelen när du byter från gå till åkläge ... så skan den nog hålla.

/MM

Tillbaka
Topp