Salomon S Xpro sport 100, något att ha?

Guerillakilla

Ny medlem
Hej,

Behöver hjälp med nya pjäxor. Ramlade över Salomon S Xpro Sport 100 till ett förmånligt nypris på 1400:-
Har sökt efter recensioner och mer information om pjäxorna men kammat hem väldigt lite.

Någon som har erfarenhet av dessa pjäxor och kan ge sin syn på densamma?
Jag skulle säga att jag är övre-medel och således undrar jag om dessa passar mig? Åker inte stenhårt utan ganska mjuka längre svängar.

1583781990962.png

Mvh
Rob

Puderslaktarn

Aktiv medlem
Din vikt/längd?
Hur ser din fot ut? Lästbredd? Hög/låg vrist? Smal/bredd häl?
Pjäxan i sig är det inget fel på, bra pjäxa för lite lättare personer som åker inte allt för aggressivt, bra formbart skal och formbar innersko. Standard 100mm läst i 26,5, relativt hög över vristen med ganska så rymlig tåbox.
Det svåra är att veta om den passar på din fot. Hade du tänkt att beställa på nätet? Kolla upp så att du kan returnera dem ifall de inte skulle passa din fot

Guerillakilla

Ny medlem
Din vikt/längd?
Hur ser din fot ut? Lästbredd? Hög/låg vrist? Smal/bredd häl?
Pjäxan i sig är det inget fel på, bra pjäxa för lite lättare personer som åker inte allt för aggressivt, bra formbart skal och formbar innersko. Standard 100mm läst i 26,5, relativt hög över vristen med ganska så rymlig tåbox.
Det svåra är att veta om den passar på din fot. Hade du tänkt att beställa på nätet? Kolla upp så att du kan returnera dem ifall de inte skulle passa din fot
Jag är 177 och väger 75kg. Har en lite bredare plattfot. Har haft problem med pjäxor tidigare men märkt av att många pjäxor jag hyrt från Salomon har fungerat bra.
Köpt pjäxan via Stadium och beställt den till butik så att jag kan testa på plats och även få hjälp med att värma & forma pjäxan.

Har ca 10-20 åkdagar per år så det blir inte allt för stor slitning på grejerna och tanken är att det ska hålla ett par år framöver.

GoranC

Aktiv medlem
Helt ok pjäxa till det priset
Var observant på storleken. Salomon är ofta lite stora i storlekarna och när du värmer skalet så bör det bra lite trångt från början så att du ”tränger ut det” med foten under tillpassningen.
Så när längden på din fot och beställ pjäxor som inte är längre än foten din. Risken är annars stor att du får alltför stora pjäxor.

ErLi

Medlem
Jag skaffade X-Max 100-modellen till denna säsongen. Vet inte riktigt skillnaden på Pro & Max..?
Hade tidigare en beg Atomic "park"-pjäxa som jag inte satt fast i, vilket resulterade i värkande skenben.
Iaf. Köpte Salomon eftersom jag har smala vader & hade på dem en del här hemma. Blev ju inte mycket till säsong i söder..
Väl i backen kändes det hur mycket smalare de är än mina tidigare. Satt riktigt bra runt lästen, men saknade helt stöd i min "höga" hålfot & tryckte rätt hårt på fotsidorna (så pass att jag frös vänsterfoten & tappade känsel i flera veckor.
Nu har jag värme-töjt skalet (3ggr) & ersatt originalsulan mot en med högre hålfot.
En eftermiddagstest pekade i underverks-riktning!

Iaf. Min erfarenhet är: Låg hålfot upp till normalbredd & smala läster så sitter den nog hrelt ok från början.
Kanske är xpro helt olik xmax..? Isf var detta inlägget bra tidsfördriv.. ;)

GoranC

Aktiv medlem
Jag skaffade X-Max 100-modellen till denna säsongen. Vet inte riktigt skillnaden på Pro & Max..?
Hade tidigare en beg Atomic "park"-pjäxa som jag inte satt fast i, vilket resulterade i värkande skenben.
Iaf. Köpte Salomon eftersom jag har smala vader & hade på dem en del här hemma. Blev ju inte mycket till säsong i söder..
Väl i backen kändes det hur mycket smalare de är än mina tidigare. Satt riktigt bra runt lästen, men saknade helt stöd i min "höga" hålfot & tryckte rätt hårt på fotsidorna (så pass att jag frös vänsterfoten & tappade känsel i flera veckor.
Nu har jag värme-töjt skalet (3ggr) & ersatt originalsulan mot en med högre hålfot.
En eftermiddagstest pekade i underverks-riktning!

Iaf. Min erfarenhet är: Låg hålfot upp till normalbredd & smala läster så sitter den nog hrelt ok från början.
Kanske är xpro helt olik xmax..? Isf var detta inlägget bra tidsfördriv.. ;)
S-Max är en lågvolympjäxa, räjsigare än Pro.
S-Pro är inget för dig med smala fötter och kycklingben. Innerskon är även lite mjukare på Pro modellerna rakt av jämfört mot Max.
Appropå sulor så fungerar Julas ortopediska för 90kr väldigt bra, finns för tre olika höjder på hålfoten.
jag har ett par sådana i ett av mina pjäxpar och gjutna mer än tio gånger dyrare i dom andra. Märker ingen större skillnad så blir nog ett par Jula sulor i nästa pjäxpar också.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp