Salomon Shade 155?

• Trådstartare Trådstartare jee
  • Start datum Start datum

jee

Ny medlem
Salomon Shade 155?
Jag har köpt en Salomon Shade 155, brädan var hyfsat billig så jag slog till. Jag vågar nog göra mer med en bräda som kostar under 2000:- än en som kostar 4-5000:-.

Brädan är nog något för kort för mig igentligen (är 182cm lång). Enligt informationen som följde med brädan är den gjord för personer i 60-75kg klassen. Jag väger 75-80kg, är det ett problem? Man knäcker väl inte brädan om man förösker ge sig på att raila.

Är alla brädor fabriksvallade? Det ser inte ut som om denna brädan är vallad.

Sedan en sista fråga, vad kan man förvänta sig av en bräda i denna prisklassen? Den duger väl att åka på?

Tack

Salomon Shade 155?
Jag är ju knappast någon expert på detta område men om jag har förstått det rätt så är du för tung för brädan. Kanske inte så mkt så jag vet inte riktigt hur brädan påverkas. Det som händer är att du med din vikt gör brädan mjukare än den igentligen är.

Citerar DaChrill : "Din vikt avgör vilken tyngd/kraft brädan utsätts för och således hur brädan flexar, böjer sig. Detta påverkar hela brädans beteende när du åker, allt ifrån svängar i pisten till att trycka ifrån i upphopp och sätta landningar när du hoppar. En för mjuk bräda kan upplevas som sladdrig och instabil, och en för hård bräda kan upplevas som svårmanövrerad... Vilken styvhet man vill ha på sin bräda beror på åkarens vikt, åkstil och vad man personligen föredrar."

hoppas detta redogör lite för hur brädan kan tänkas påverkas av din vikt. En bra grej är att fråga Salomon på mailen om hur den påverkas och om det är lämpligt för dig att åka på den. Bryr du dig inte så jättemkt om brädan så ha så kul och kör gärnet!!! pease mvh micke

Salomon Shade 155?
Okay, jag bryr mig inte så mycket om brädan, bara den håller att åka på. Kan 5kg verkligen göra så mycket? Shade 160 ska tydligen klara 65-90kg. Med tanke på priset så räknar jag inte med att den håller längre än 1-2 säsonger.

Salomon Shade 155?
Kör på för fan... Klart den håller. Köpte en salomon som är 163 förra säsongen, innan åkte jag på en burtin air 153 från 93 i tio år. Skulle vara lämpad för en 150 tjej på 60 pannor. Klart den höll för mig på 73. Klart brädorna håller såvida du inte ska bonka mnot ett tåg eller nåt...
hadet/ timmö

Salomon Shade 155?
inga proböem med vikten.. bara å köra. brädan kanske upplevs som lite mjukare än vad konstruktören hade tänkt sig men det spelar ingen roll..

Och den är vallad från fabrik. men du ska ju alltid mätta belaget på en ny bräda.. Valla sickla av valla sickla av. ca 10 ggr så är det klart sen =)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp