OleK sa:
Burde søke jobb som produkt tester du!
Se kommentarer nedan
Det skulle jag gärna göra. Jag skulle påstå att du är en representant för den stora massan som inte bryr sig om detaljer utan bara klickar i och åker. Du tillhör därmed majoriteten av användare av sportutrustning och det är anledningen att det går att sälja produkter som har uppenbara svagheter. Så fungerar marknaden och det är jag medveten om. Jag är också helt övertygad om att ett flertal i testteamet är utvalda för att de är grymma skidåkare istället för att de är grymma produkttestare. Det är ju så det brukar fungera inom sportutrustningsteam. Det vet jag av egen erfarenhet genom att ha varit en del av världseliten och produktutveckling/sponsring i en annan prylsport i många år (bågskytte). Men ska man testa prylar så handlar det inte om att acceptera befintliga konstruktioner utan att hitta möjligheter till utveckling och förbättring. Som jag sa tidigare så är Shift en imponerande bindning. Men färdigutvecklad i varje punkt är den inte. De flesta saker jag nämner som problem, men som du är nöjd med, är allmänt kända svagheter och något som du alltså har missat eller inte märkt. AFD:n:s konstiga konstruktion och problem med inställningar t.ex. har ju diskuterats till leda på olika forum. Bromslåsningen är också en konstaterad brist som väldigt många upplever, likväl som att den inte håller fast riktigt tillräckligt på en åkares normala DIN. Alla problemen går att lösa om man bara gör exakt rätt eller lär sig att hantera det, men det gör inte bindningen felfri. Jag är som jag sa innan också nöjd med Shift i sin helhet och fortsätter att åka på den som huvudbindning i år. Men det betyder inte att det inte finns svagheter.
OleK sa:
Ser du sitter inne med litt frustrasjon rundt bindingen og det er spennende lesning. Har kjørt bindingen i ett år nå og kjenner ikke igjen non av dine synspunkter. Har aldri hatt problemer med opp pakning av snø under stoppers som gjør at de detter ned. Ja jeg har tråkket på de så de spretter opp, men ikke i den grad du Uttrykker.
Jag har också gått flera turer där det inte har varit några problem. Är det fast snö eller att någon annan spårar fungerar det prickfritt, så länge man inte råkar trampa på stoppern. Däremot har jag också gått flera gånger i helt ospårad djupsnö och då fungerar det extremt dåligt, speciellt när jag går genom skog och behöver "knixa" mig fram genom terräng och träd. Och har det väl börjat krångla då fortsätter det eftersom bromsen fylls med snö redan innan man märker att den har ramlat ner. Och sen är det är svårt att rensa bort snö. Oavsett om det fungerar ibland så är det den sämsta turbindningen jag har testat i aspekten bromshantering. Med viss konkurrens med Marker Alpinist som är väldigt känslig för frysning och som blir riktigt trög/omöjlig att öppna/stänga i vissa förhållanden med sina metallarmar som löper i två trånga plastkanaler. Dynafit Beast var väl inte världens smidigaste heller i bromshantering, men den ramlade i alla fall aldrig ner (var snarare problem att få loss den på första versionen). Sen har jag kört en hel del på ATK:s varianter och Fritschi Vipec/Tecton och även om de också har sina egenheter har jag aldrig haft lika mycket problem i den aspekten som med Shift. Är sämst bra nog när medelbra hade varit extremt lätt att uppnå när man lanserar en bindning som säger sig vara marknadsledande? Inte om du frågar mig. Det är fler än jag bland Shift-användarna som åker runt med två gummiband i fickan. MTN tex har en liknande konstruktion, men dras inte med samma problem efter vad jag har hört (inte testat själv dock).
OleK sa:
Helløfter som detter ned har jeg heller aldri opplevd selv om jeg har gått mye og langt på de. Dog bruker jeg helløftere minimalt.
Då har du sannolikt rätt form på dina sulor, vilket gör att hälhöjaren hålls på plats. Jag har bara testat med Tecnica Cochise 130 och Tecnica ZeroG Tour Pro. Cochise fungerar bättre, men den fäller ändå ner höjaren någon gång per 100 fallhöjdsmeter. Med ZeroG får jag 5-6 nedfällningar per 100 fallhöjdsmeter. Inte acceptabelt, oavsett om det fungerar prickfritt med andra sulor. Av de bindningar jag har kört är det bara nån tidig ATK som har haft samma nedfällningsfrekvens på hälhöjaren. Hälhöjaren är definitivt INTE bra designad för att hantera vilken sula som helst. Det är ju helt givet att det ska vara någon form av lätt låsning i uppfällt läge och att vinkeln bakåt skulle vara lite mindre brant. Det är knappast någon slump att det i princip inte finns en enda turbindning i övrigt som saknar det, förutom Shift. Forumdomen där är att vissa har mycket problem, de flesta få och vissa inga. Inte heller gott nog när lösningen hade varit så enkel.
OleK sa:
At det kan kreves litt kraft for å låse frambindingen i gå modus kan jeg være enig i. Den mekaninsmen har blitt gjort lightere fra pre produksjonen til salgs bindingen.
Din tå plate som synker har jeg selv ikke opplevd på bindingene som er i salg nå, men det var et problem som ble forandret fra pre prodkusjonsbjndingen.
Låsningen är trög, ja. Skönt att vara överens i någon punkt i alla fall
Men att AFD-plattan fungerar bra stämmer inte. Det är MASSOR med åkare som har problem med den, även i produktionsvarianten. Det är den vanligaste synpunkten skulle jag säga när någon har något negativt att säga. På Teton tex finns det hundratals inlägg om detta problem. Det verkar dock vara lösart med rätt teknik. Problemet är bara att Salomon inte beskriver den tekniken i sin manual. Och den lilla kontaktytan mot en alpinsula är ingen åsikt utan att ett faktiskt konstaterande, så där är det inte ens öppet för diskussion.
OleK sa:
Med tanke på flere av dine "problemer" så ville jeg sjekket at det var en salgs binding og ikke en pre produksjon du har fått tak i.
Bra tips. Det ska jag helt klart kolla med butiken. Det var Alpingaraget och de brukar ju få saker tidigt, så det kan mycket väl vara en bindning som var från tidiga serier.
OleK sa:
At du sår tvil om bindingen faktisk er testet så godt som Salomon sier før release så kan jeg bekrefte det 100% at ja den er testen og den er brukt mye av alt fra skipatrulje på New Zealand til Hele Pro teamet som består av 20+ utøvere pluss en del andre som har fått kjøre de på et tidlig stadie. De er nok ikke testet mye på skandinaviske forhold så noe kan jo ha passert i test perioden, men å hevde at det er dårlig testing er tynt.
Selv om jeg er "kjøpt og betalt" av salomon så er jeg veldig fornøyd med Shift bindingen og kjenner meg ikke igjen i at den er vanskelig å skifte mellom gå og kjøre modus osv som mange hevder. Enten er jeg praktisk anlagt eller bare veldig fornøyd med å ha en binding som tåler hard kjøring og er fin å gå med opp
Problemet jag har med Salomons marknadsföring i tex fallet Shift och Guardian är att det tydligen används testteam i med rejäla personella numerärer, men ändå verkar det ju vara fel personer. Ta Guardian tex. Hur är det en möjligt att släppa igenom en så uppenbart svag konstruktion med nitad aluminium i ett plastframstycke, dvs helt givet kass styrka i materialval och ännu tydligare byte av svårsammanfogat material av olika hållfasthet en kritisk punkt. Det står i första kapitlet i Stora Ingenjörsboken. Kombinera det med en utformning av undersidan strax framför denna hel feldesignade detalj som gör den mycket känslig för snö- och issamling och som inte det vore nog en växling mellan gå och åkläge som uppmanar användare till att bara stampa ner hälen. Vad händer? De går sönder i ordentligt antal såklart och sågas på Teton, Freeride och alla andra forum. Det räknade jag ut efter 3 minuters butiksklämmande. Lägg därtill en alldeles för smal infästning av häldelen med en rostfri axel mot en aningen mjukare metall i hakarna. Something gotta give som det heter och glappet måste bli ett faktum. Det kanske tog sju minuter att konstatera det innan den ens hade varit på snö första gången. Vad händer? Glapp, glapp, glapp och glapp igen naturligtvis, eftersom det är en skolbok i hur man bygger glappande infästningar. Och hur säger Salomon att de har testat den? Jo, precis som med Shift med ett team på 20 personer i tre vintrar i vått, torrt och allt däremellan. Hur är det ens möjligt att inte rätta till dessa parametrar så fort den har testats en förmiddag? Är det samma elitteam som har testat Shift månne? Då är förtroendekapitalet enormt lågt redan från början. Inte heller i Guardian handlar det om det ingenjörsmässiga på större nivå utan om mindre detaljer som förtar helhetsintrycket, men som mycket enkelt hade kunnat fixas till på vägen. Och hur var det med Z14 som lanserades som den mest vridstyva bindningen någonsin och som sades ha potential att ersätta den gamla Driver-konstruktionen? Just ja. Den var ju helt kass. Så oavsett din koppling till Salomon så talar närtidshistorien inte för deras fördel när det gäller känsla för detaljer i nylanserade bindningar...
Shift leder redan på bindningsmarknaden, men med några få uppdateringar så blir det riktigt svårt för konkurrenterna att komma ifatt och/eller förbi.