Salomon STH 16, 916, 920.

hellbergarn

Ny medlem
Hej!
Sitter och kollar på nya bindningar till mina skidor. Har nu ett par Marker Comp 3000/30.0. (Din 15-30) Dom är lite väl tuffa för mina knän, har överlevt en säsong så säsongens odds ser väl sådär ut...;) Är ni intresserade av byte eller köp så hör av er.

Jag sitter nu och kollar på Salomons bindningar och det har hela tiden lutat åt 916-bindningen som verkar vara en solid och bra bindning som inte går allt för högt i skalan. Efter att kollat en helt del recensioner så verkar också STH 16 vara ett lättare alternativ.

Då dom bara bytt ut "vingarna" och delen som håller fast hälen, på sth 16 jämfört med 916 som är nästan helt i metall, till plast så borde det ju bara vara hållbarheten som påverkas och inte bindningens funktion, stabilitet och elasticitet? Det är alltså samma bindning som 916 men med vingar och hälhållare i plast.

Blir dock väldigt förvirrad när jag kollar salomons hemsida:
STH 16: http://www.salomon.com/se/?#/ski/bindings/bindings/sth-16 vikt 2322gr
916: http://www.salomon.com/se/?#/ski/bindings/bindings/916-eq-comp vikt 2317 gr ?!?!?!?!?!

Hur kan en bindning med mer metall väga några få gram mindre? Detta kan ju inte stämma? Varför skulle man då överhuvudtaget köpa STH 16 som faktiskt också kostar lika mycket.

920 väger ju 2920 gr enligt hemsidan och innehåller bara en extra fjäder jämfört med 916 så det verkar ju också konstigt..

Snälla hjälp mig! =)

Senast ändrad:
Ja... 916 ska väga uppemot tre kilo har jag för mig. Dom kanske har börjat kalla STH16 för 916 och säljer dom rödmålade. Den ser också ut som en plastbindning på bilden.

Tror inte de riktiga 916 tillverkas längre eller i alla fall inte i större upplaga. Kan ha fel, men har för mig jag läste nåt om det på tgr.

Men jag har kanske ett par att sälja om du vill ha.

Okej, jo när man kolla så ser den plastigare ut än 920, trodde dock det va samma bindning. Det är dock samma pris på 916 och 920...iaf på skistore.se

Skriv i min GB vad du vill ha för 916:en, har tight budget.. ;)

Vad jag har hört är elasticiteten på STH16 annan än S916.

Angående vikter på bindningarna: (Carled, var är du???)
Gamla goa S916 ska väga 1460g per styck.
920 ska väga ca + 20 gram har jag för mig. STH:n vet jag ej...

Skistore.se säljer båda alternativen har jag för mig.
I dina kläder skulle jag gått på S916.
920 blir ju typ samma som du redan har, ganska overkill i mitt tycke. (Vet ju i.o.f.s. inte hur mycket du laddar på...)

Edit: du har väl inte glömt att läsa https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=48402 ?

Senast ändrad:
Enligt tråd på TGR

S914: 4.7 lbs 2,14kg
STH16: 5.1 lbs 2,32 kg
S916: 6.4 lbs 2,91 kg

Sen huruvida det stämmer med verkligheten vet jag inte, men allt som ståår på internet är väl sant?

Nojlas sa:
Vad jag har hört är elasticiteten på STH16 annan än S916.

Angående vikter på bindningarna: (Carled, var är du???)
Gamla goa S916 ska väga 1460g per styck.
920 ska väga ca + 20 gram har jag för mig. STH:n vet jag ej...

Skistore.se säljer båda alternativen har jag för mig.
I dina kläder skulle jag gått på S916.
920 blir ju typ samma som du redan har, ganska overkill i mitt tycke. (Vet ju i.o.f.s. inte hur mycket du laddar på...)
Okej, sth 16 lockar dock med den låga vikten, vad vet du om den? Har bara hört gott om den men gillar verkligen tryggheten med en stabil bindning i metall. Trodde sth 16 var svaret på allas böner, en lite lättare bindning med riktigt bra egenskaper..?

Jester har jag också kollat lite på pga. att jag hört av riktigt duktiga åkare som kör hårt att den håller måttet. Dock läste jag långa diskussioner på backcountry.com om huruvida bindningen inte fungerade korrekt med Dalbellos pjäxor. Tydligen är pjäxorna lite lägre än andra modeller och det gör att tådelen löser ut lite lättare. Hört ngt om detta?

Senast ändrad:
STH 16 borde duga gott. Jag har inte hört någon som haft några större bekymmer med den. Körde 916/920 förut men har nu helt gått över till STH 16.

Den håller för Hoji...

Den tråden har jag läst grundlig! Minst två ggr..
Jag tror helt enkelt att salomon har skrivit fel på trean i 2317, kanske 2917? eller så är 916 från i år en sth fast med röd färg...Någon som orkar maila dom och fråga?

En sth är säkert (nästan?) lika bra som 916 när den är ny, men hur är det efter ett tag? Den är ju gjord i plast... Jag är inte alls insatt, men nåt gjort i plast kan ju omöjligtvis hålla lika bra som metall på lite sikt. Jag säger inte att sth håller dåligt, bara att den omöjligt kan hålla lika bra som en metallbindning.

Man får väl ta och rycka ut i rollen som Salomon-avlönad...

Angående vikten vet jag inte några exakta siffror, tyvärr Nojlas! ;-)Dock verkar 2,9 kg jäkligt logiskt och jag ser ingen anledning till att det inte skulle stämma. TGR brukar vara jäkligt säker källa!

916 och 920 finns, helt klart! De finns i prislistorna och om jag inte minns helt fel så kostar 916 och STH16 lika mycket, 920 något dyrare... STH14 och STH14 Driver kostar även dem av ngn anledning lika mycket. Jag vet inte riktigt var "felet" uppstått, men någon har iaf. inte riktigt haft full koll känns det som! ;-)

Vi har nog inte fått in några 916 eller 920 till butiken än, har inte kollat efter någon bindning faktiskt, och det är nog till att beställa det om någon vill ha helmetallbindningar... I värsta fall får jag väl "ta en för laget" och beställa ett par till mig själv. Dock tycker jag STH16 fungerar exemplariskt och jag har inte lyckats ta sönder mina än!

Finns det uttryckligen ett behov av vägning kan jag givetvis försöka ordna det, även om det troligtvis drar ut på tiden!

Men man ser ju direkt på bilderna från salomon att "nya" 916 ser ut som en sth916 och att 920 ser annorlunda ut mot dem.

Precis som Carled (hej förresten) är jag salomon-avlönad så jag får väl rycka ut jag också...
Hellbergarn, det måste vara fel på hemsidan, STH16 är betydligt lättare än sin \"föregångare\" 916. Den är en vidareutveckling med samma konstruktion och hållbarhet. Jag skulle inte gå så långt som att säga att STH16 är jättemycket bättre än 916, men de är absolut lika bra plus fördelen av lägre vikt. Ingen sämre hållbarhet alltså FF. Kaj Zackrisson, Simon Dumont mm kör på STH16 och den verkar ju definitivt funka för dom. En av mina Salomon-kollegor sa att för att köpa en 916 ska man ta en tidsmaskin bakåt. Sen får ni tolka det som ni vill....;)

LollipopLady sa:
Precis som Carled (hej förresten) är jag salomon-avlönad så jag får väl rycka ut jag också...
Hellbergarn, det måste vara fel på hemsidan, STH16 är betydligt lättare än sin \"föregångare\" 916. Den är en vidareutveckling med samma konstruktion och hållbarhet. Jag skulle inte gå så långt som att säga att STH16 är jättemycket bättre än 916, men de är absolut lika bra plus fördelen av lägre vikt. Ingen sämre hållbarhet alltså FF. Kaj Zackrisson, Simon Dumont mm kör på STH16 och den verkar ju definitivt funka för dom. En av mina Salomon-kollegor sa att för att köpa en 916 ska man ta en tidsmaskin bakåt. Sen får ni tolka det som ni vill....;)
haha! skönt att höra! Du är ju något partiskt men efter att jag sätt flera på freeride world tour med sth 16 så tyckte jag väl att plast borde duga åt mig också ;) Mark Abma kör ju störda linjer och dropp i In Deep med sina sth:s så dom pallar nog en liten svenne bannan som mig också...Tack för hjälpen, nu ska jag bara hitta dom billigt också, några tips?!

Någon som vill byta ett par mot ett par Marker Comp 3000/30.0?

Senast ändrad:
Jag hade också valt STH16 framför 916. Dom är säkert lika bra nu när dom är nya men dock tror jag inte att dom är lika seglivade som en metallbindning efter säg 10 år..

Men framför dem bägge väljer jag FKS.

Senast ändrad:
FF sa:
Jag hade också valt STH16 framför 916. Dom är säkert lika bra nu när dom är nya men dock tror jag inte att dom är lika seglivade som en metallbindning efter säg 10 år..

Men framför dem bägge väljer jag FKS.
Förmodligen håller den in i 10 år men hur ofta har du kvar en bindning så länge? Dessutom tar ju salomon avstånd från sina bästa bindningar ;)

Dock är inte hela bindningen gjord i plast utan det är mindre utsatta delar som är i plast/mindre metall. Exempelvis hälkoppen, som på 916/920 är solid metall men på sth16 ihålig, vetetusan hur hårt man måste köra för att ta sönder hälkoppen på 916/920 ;)

Jag har lite funderingar om slitage på pjäxan från 916-bindningar. När jag började att använda mina 916ZZ fick jag två gropar i hälen på mina pjäxor (Atomic m100) där bindingen ligger emot.

Är det något som man får acceptera när man använder en bindning med metallhäl med pjäxor som inte är av racinghårdplast eller kan det vara en inställningsfråga?

Det hela är inte av så stor betydelse för mig just nu då mina pjäxor är ganska gamla och groparna verkar inte bli värre men jag funderar på om min kompis tycker att det är så kul att på gropar i sina helt nya pjäxor efter att ha lånat mina skidor.

bjork52 sa:
Jag har lite funderingar om slitage på pjäxan från 916-bindningar. När jag började att använda mina 916ZZ fick jag två gropar i hälen på mina pjäxor (Atomic m100) där bindingen ligger emot.

Är det något som man får acceptera när man använder en bindning med metallhäl med pjäxor som inte är av racinghårdplast eller kan det vara en inställningsfråga?

Det hela är inte av så stor betydelse för mig just nu då mina pjäxor är ganska gamla och groparna verkar inte bli värre men jag funderar på om min kompis tycker att det är så kul att på gropar i sina helt nya pjäxor efter att ha lånat mina skidor.
Hur stora är groparna? Har du kollat så förspänningen är korrekt?
Ett visst slitage på "kontaktpunkterna" finns väl alltid, har märke i mina pjäxor efter de bindningar jag använder också. Så länge det är små fördjupningar är det väl lugnt tror jag.

IMG_2438-400x600.jpg

916 i metall! :D

Nojlas sa:
bjork52 sa:

Hur stora är groparna? Har du kollat så förspänningen är korrekt?
Ett visst slitage på "kontaktpunkterna" finns väl alltid, har märke i mina pjäxor efter de bindningar jag använder också. Så länge det är små fördjupningar är det väl lugnt tror jag.
Spräckte två pjäxor pga av detta. Sprack hela vägen runt hälen på precis samma sätt bägge två. Bindningen jag hade var en 4 år gammal 920 bind. På den tror jag det hade att göra mmed ett visst slitage i combo med att pjäxan hamnade i en viss hävstång effekt.

Sedär, över ett år efter min fråga börjar svaren dyka upp :)

Mina pjäxor ser ganska risiga ut, förutom groparna är det även märken i \\\"klackarna\\\" och det har gått småflisor i kanterna av dem.

Jag var faktiskt inne på Alpingaraget i höstas för att få deras bedömning men de trodde inte att det var något fara att köra med dem.

I år har jag bara använt \\\"plastbindningar\\\" STH16 och Duke, man kan se lite nötning även efter dem men slitaget har inte eskalerat.

Nu behöver de bara hålla säsongen ut, sedan är det dags för nya pjäxor.

Jag tror helt enkelt att plastens livslängd börjar att ta slut. De har använts över pjäxans totala livslängd på grund av att jag har fått ut nya inneskor på garantin med jämna mellanrum, är inne på trejde paret inneskor i de pjäxorna nu.

Nån annan 16-bindning med LAB-stämpel från Salomon. Spyshot från xJONx/kryss-Jon. Jag får Ess-VAR-vibbar:

Tillbaka
Topp