Salomon Suspect 2011. Nån som testat?

det är väll exakt samma skida som förra årets suspect förutom grafiken, har däremot inte provat någon av dem så kan inte uttala mig om ämnet :P

10/11 menade jag:D tror ni att det skulle vara nåt att satsa på? när ja åker så åker ja nog mest park men ibland när vi far ti lappland så blir det någ lite OP också, för att vara ärlig fattar jag int nånting av hur långa skidor man ska ha:P jag väger 74kg och är 176cm lång.

Tacksam för svar!
//Kevin

är det samma som förra året så tyckte iaf jag att dom va bland dom skönaste jibbskidorna på marknaden.

Dom, dumontsen och mina afterbang tyckte jag toppade

Resten tyckte jag va antingen för hårda eller mjuka, men detta är ju helt inviduellt vad man tycker så jag skulle rekommendera att du drar till en skidtestarhelg och provar själv.

linder sa:
är det samma som förra året så tyckte iaf jag att dom va bland dom skönaste jibbskidorna på marknaden.

Dom, dumontsen och mina afterbang tyckte jag toppade

Resten tyckte jag va antingen för hårda eller mjuka, men detta är ju helt inviduellt vad man tycker så jag skulle rekommendera att du drar till en skidtestarhelg och provar själv.
tack, detta svar var hjälpsamt! men jag har inte riktit tillgång till nån skidtestarhelg:( dumontsen har jag tittat lite på men är det så att dom har race base? och iom det så att man måst "sköta" sina skidor betydligt mer?

Tacksam för svar!
//Kevin

FreeStyleKevin sa:
linder sa:
tack, detta svar var hjälpsamt! men jag har inte riktit tillgång till nån skidtestarhelg:( dumontsen har jag tittat lite på men är det så att dom har race base? och iom det så att man måst "sköta" sina skidor betydligt mer?
De har inte race-belag, dock har typ alla Salomons skidor ptex 4001 vilket är snabbare och bättre än vanligt 2001. Det håller bättre och är snabbare... Du behöver aldrig välja bort en skida för att den har bättre belag...

hmm..okej! vilken längd skulle ni välja av dumonten eller av suspecten om ni var mej? dumonten finns ju i 161, 171 och 181cm och suspecten i 151, 161, 171, 176 och 181cm och somsagt är jag 176cm lång och väger 74kg.(sorry för lite OT!)

Tacksam för svar!
//Kevin

det är ju en smaksak men om jag var 176 cm lång så skulle jag nog välja 171 eller 176, antagligen 171 för att jag gillar att de är lite kortare än mig själv ;)

FreeStyleKevin sa:
hmm..okej! vilken längd skulle ni välja av dumonten eller av suspecten om ni var mej? dumonten finns ju i 161, 171 och 181cm och suspecten i 151, 161, 171, 176 och 181cm och somsagt är jag 176cm lång och väger 74kg.(sorry för lite OT!)

Tacksam för svar!
//Kevin
I och med att du frågar så antar jag att du inte har åkt så mycket.
Men iom din vikt och längd rekommenderar jag dig att köra på 176cm, du skulle kunna köra på 181 men även detta är ju en smaksak. Tycker dock inte du ska köra på 171 så det bara är 2,5cm extra åt varje håll

Fast om inte 176 finns så får du tänka hur mycket du har åkt och sedan välja, 171 el. 181... Det är ju lättare med kortare skidor medans längre blir stabilare i både hastighet och landningar

Senast ändrad:
linder sa:
FreeStyleKevin sa:

Tacksam för svar!
//Kevin
I och med att du frågar så antar jag att du inte har åkt så mycket.
Men iom din vikt och längd rekommenderar jag dig att köra på 176cm, du skulle kunna köra på 181 men även detta är ju en smaksak. Tycker dock inte du ska köra på 171 så det bara är 2,5cm extra åt varje håll

Fast om inte 176 finns så får du tänka hur mycket du har åkt och sedan välja, 171 el. 181... Det är ju lättare med kortare skidor medans längre blir stabilare i både hastighet och landningar
jag har skidat i kanske 8-9år men det var förra året som ja började med freestyle så jo, jag är ganska ny inom freestyle kretsen:D btw tack!

//Kevin

Förutom allt snack om att stålkanterna lossnar lätt på grund av edge armorn (om detta nu stämmer, eller om det är så att dom lossnar lättare än andra skidor vet jag inte) så ska dom vara jävligt bra, iaf enligt dom jag frågat. Dom har väl fått bra betyg enligt tester osv också.
Helt klart 176 om du ska åka park (för parken ska man sikta på samma längd som sig själv imo), 359€ på sport-conard med sth12 driver, om du är en nybörjare i parken och kanske inte åker så aggressivt så borde det räcka, annars ta en 14.

Jag har provar 2009/2010 modellen och tyckte att den var sjukt skön!! Och tänker också att köpa suspecten 2011 så jag tycker att du ska sattsa på den, känns som en grymmt prisvärd skida.

Angående längd håller jag alla andra, 176 blir en bra längt. Jag brukar alltid utgå från att ha min egna längd!

Nu har jag bestämt mej, det blir Armada Alpha 1 10/11 med Salomon STH16 10/11(monteringen -2,5?) hela paketet bli 659€ + att jag får ett par Armada Triad Poles med på köpet(ca 50€)!

men om det är samma kvalitet som det är på 2010 och då menar jag järn kanterna så skulle jag nog kanske inte själv vilja ha dom. Flera säger ju att dom har gått sönder efter 3 månader och så om järn kanterna går av det går väl inte att laga.. svara gärna

13sparta37 sa:
men om det är samma kvalitet som det är på 2010 och då menar jag järn kanterna så skulle jag nog kanske inte själv vilja ha dom. Flera säger ju att dom har gått sönder efter 3 månader och så om järn kanterna går av det går väl inte att laga.. svara gärna
Ge mig en bra källa som säger att stålkanterna är så mycket sämre på suspect som på vilken annan skida som hellst så ditt inlägg verkligen tillför någonting.

Dom har edge-armor som ska hålla ihop stålkanterna bättre än om det inte fanns och om man bara railar så pajar dom flesta stålkanterna.

Jag antar att du har läst att det är 2 pers i recentionen av förra årsmodellen som har skrivit så, men det är samma person och det är under 10 recentioner på skidan ... tror nog allt att det såldes fler än 10 par förra året :P

Lika så va det många som klagade på topsheetet men det går också alltid sönder om man inte kan åka så varför klaga på skidorna när det är användarna som förstör dom?

Jag gillade fjolårets enormt när jag provade dom på skidtestarhelgen (tandå , åre) sen att man kan köpa årets med griffons o frakt från conrad för 3300-3400 gör dom till det mest prisvärda på marknaden idag.

FreeStyleKevin sa:
Nu har jag bestämt mej, det blir Armada Alpha 1 10/11 med Salomon STH16 10/11(monteringen -2,5?) hela paketet bli 659€ + att jag får ett par Armada Triad Poles med på köpet(ca 50€)!
hoppas du valde en längre modell då för att alpha 1 känns väldigt korta iom rockern/elftoen :D

edit: föresten...
damn... du kunde fått nästan 2 par salomon suspect med marker griffon för det priset

329+329+25 = 683€

har du inte räknat med frakt så skulle den uppsättningen vara 1€ billigare :S

Samt vart köpte du detta ifrån? för på S-C så kostar alpha 1 10/11 + sth 16 driver 699€

Senast ändrad:
mitt montera skidorna om du ska köra park annars kommer du ångra dig som fan särskilt "orkar inte kolla upp om dom e det " om dom e symetriska då måste dom fan vara mitt !!!!!

har köpt dom från sport-conrad föra veckan på tisdag och fick dom i går det gick ganska snabbt eftersom jag bor i norrboten har inte testat dom än men dom är sjukt snygga och dom väger inte mycket 1,7kg typ ganska breda men vet inte så mycket har aldrig åkt någon suspect

NsP_kakmonstret sa:
har hållt i den i butik, och jag tyckte den verkade tung...
salomon suspect 2011 151 en av skidorna väger 1600g
salomon suspect 2011 171 en av skidorna väger 1740g

ungefär utan binning jag köpte den med marker griffon 12

Senast ändrad:
E-rik sa:
mitt montera skidorna om du ska köra park annars kommer du ångra dig som fan särskilt "orkar inte kolla upp om dom e det " om dom e symetriska då måste dom fan vara mitt !!!!!
Dom är inte symetriska och borde därför monteras efter anvisningarna på skidan.

Antingen FS (som nästan är mittmonterat) eller FR som är lite bakmonterat.

Salomon suspect är den bästa skidan som finns!! Tycker jag iallafall.. Den är as skön att hoppa med och raila och sen är den helt underbar att åka vanlig slalom med !! Det är en otroligt bra skida för dig som hoppar mycket men även vill åka vanligt ibland... JAg är 181 cm och har 171cm det är perfekt tycker jag :)

Tillbaka
Topp