Salomon X scream 9

PetGer

Ny medlem
Salomon X scream 9
Åker mest snowboard - men har börjat åka skidor igen. Åker nu på ett par gamla salomon x scream 9. Jag gillar dom och åker förbi de flesta. men nu börjar de rasa sönder. Ngn som har en idé om vilka skidor jag ska köpa? Mest frontside, lite offpist, stora carving svängar. Tänker midja 80-85 och radie ca 18.

Salomon X scream 9
Finns mycket att välja på i den kategorin, de flesta här skulle råda dig att gå upp i bredd men åker du inte mycket puder så kanske det inte behövs.

Jag råder dig att testa Kästle MX83 och MX88. Mkt trevliga skidor för dylik åkning. Skulle köpt ett par själv om jag haft råd...

Salomon X scream 9
Ok, tack - jag ska testa dem. Hittade även Kästle FX.
Vad tror du om Salomon X drive 8.0 FS? Verkar vara ganska allround.

Salomon X scream 9
Inte provat FX eller XDrive, aldrig varit särskilt förtjust i Salomon och jag vet inte om XDrive görs på fabriken i Österrike (där de borde veta vad de håller på med) eller om den kommer från lågprisanläggningen i Bulgarien. Provkör om du har möjlighet, annars får du lusläsa recensioner.

Salomon X scream 9
Jag har åkt med Salomon Enduro XT850 ett par år. En allsidig allmountainskida. Det är inte en dammodell som den är listad som här på Freeride. I längd 184 cm, som jag åker med, har den en midja på 85 mm och en diameter på 19,3 m. Ett robust bygge och tillverkade i Österrike, men sådant kan ju ändras.
Verkar inte finnas kvar i Salomons sortiment, så det verkar vara x-drive serien som ersatt den. Men kan ju finnas att köpa till bra pris i någon av de olika nätbutikerna som föregående års modell till bra pris.

Kästle har jag provåkt i div modeller med midja 85-95 mm. Jag fastnade inte för denna skida. Kändes lite för veka för min vikt. Sedan är de som sagt ganska dyra om än välbyggda.

Snödjup

Tillbaka
Topp