Säsong i Japan

Valentinn

Ny medlem
Säsong i Japan
Då säsongen nu i princip e slut så blickar man frammåt mot nästa säsong, då man e lite puder k*t så lutar det åt japan ( niseko troligast ) .
Nån som vet om det går o få jobb där nere ? lr vet ungefär va det kostar att vara där 3 - 4 månader.

Säsong i Japan
Är också sugen på Japan efter en säsong med lite snöfall. Vet inte om jag åker nästa säsong men vill ha svar på lite frågor. Är Niseko stället att åka till eller finns det några andra intressanta pärlor? Behövs hudar eller är det så sjukt mycket snö så man klarar sig? Räcker kanske att hika runt lite? Vilka månader är bäst om amn ska vara där 1,5-2 månader? Samt hur mycket kan det kosta?

Många frågor och jag hoppas på många svar :)

Säsong i Japan
Säsong i Japan
räkna med cirkus 30 000 för en månad med inklusive allt (nöjen, boende, liftkort, flyg etc) Jobba kan bli lite svårt med tanke på språk osv. Dock finns det alltid barer man kan jobba på då typ hälften av alla som är där är aussies. Vet dock inte hur det är med arbets visum osv. Snö har dom nått så in i helvette :D men 2 månader räcker ganska gott asså. skulle rekomendera typ från jul och fram till slutet av feb. Man blir lite mätt på den japanska kulturen efter ett tag då det är svårt att göra sig förståd och inga japaner förstår än. Dock sjukt läckert land, grym kultur och helt magisk snö, bästa ever! Dem vi reste med nu i vintras hade japanbloggen. Läs på den: http://blog.freeride.se/japanbloggen/

rock on

Säsong i Japan
hudar är inget måste, men jäkligt schysst att ha om man vill hika runt lite på andra berg, typ Mt Yotei som är den kända vulkanen som ligger precis bredvid! Men all puderåkning når man i stort sett från de så kallada gatesen plus lite bootpack här och där. hoppas det ger er lite bättre koll

Säsong i Japan
Soppan sa:
Är också sugen på Japan efter en säsong med lite snöfall. Vet inte om jag åker nästa säsong men vill ha svar på lite frågor. Är Niseko stället att åka till eller finns det några andra intressanta pärlor? Behövs hudar eller är det så sjukt mycket snö så man klarar sig? Räcker kanske att hika runt lite? Vilka månader är bäst om amn ska vara där 1,5-2 månader? Samt hur mycket kan det kosta?

Många frågor och jag hoppas på många svar :)
Trekkers och hudar is the shit! Jag vet någon annanstans det ska vara bra med puder där hudar var bra ;)

Säsong i Japan
Har en kamrat som jobbat 2 år i Japan, han sa att det inte var några problem att få jobb som Engelsk talande inom tursim branschen

Säsong i Japan
Går att hitta mycket fint innom systemet. Men har man med hudar och treckers får man mycket mer att välja mellan. Dock ska man nog vara där ett tag för att det ska vara värt det. Finns väldigt fina områden både på baksidan och berget bakom. Är väll dock en fördel att veta lite hur det ser ut vilket inte är det lättaste då det ofta ligger i moln.
Men fick då mina djupaste svängar efter att ha turat upp på berget på baksidan

Säsong i Japan
Hej jag är oxå väldigt sugen på åka dit nästa vinter. va i st anton i vintras men nu vill jag se nå nytt.. har oxå lite frågår kringpriser, vad det kostar att leva dära. Hur svårt det är att hitta boende å jobb. jag är lätt på att åka med dit ner :) skriv gärna hur dina tanakar är kring resan :)

Säsong i Japan
Har också tankar på Japan, någon som har information om pris på säsongsboende? Freemia pratade med min vän som varit där han bodde inte på en direkt skiresort, hört på andra vägar att de kan va svårt med jobb på ski town. De flesta får jobb genom agency i Australien , nya zeeland samt Nordamerika verkar det som.

Senast ändrad:
Säsong i Japan
jag skulle vilja åka skidor i japan i en månad eller två... men är sjukt osäker på dedär med pengarna, dvs om jag kommer få ihop tillräckligt.

men är de mest hike som gäller?

Säsong i Japan
Hej hej hallå!

Jag anmäler mig också som intresserad att stanna under ett par-tre månader.
Är det någon som har något konkret på gång med boende osv?

Ska vara gott om snö från dec-april som jag förstått. Hade väl inte tänkt att jobba utan bara klämma lagg...

Simon

Senast ändrad:
Säsong i Japan
Vi fick ganska bra boende en liten bit utanför Niseko till ett bra pris och en skidbuss som gick en gång i timmen/ en gång i halvtimmen beroende på vilken tid på dagen det var. Blir lite bökigare men va riktigt fint och bra pris då vi boka tidigt

Annars går det att höra med Pär Dhalin, parpowparadise@me.com en svensk guide som kan områdena utan och innan. Han har ett hus som han brukar hyra ut, är visserligen ganska långt utanför men han sa att han hade en bil man fick låna med. Vill man utforska omgivningarna och hika så är det en stor fördel då man bara kommer åt baksidan av skidsystemet och berget bakom utan.

Vet inte hur länge snön ligger kvar men dom säger att det är fram till slutet av februari, början av mars som dom riktiga snöfallen kommer, efter det så börjar det bli vanligare med blå himmel

Säsong i Japan
Tjoho!

Jag tänkte göra 1 månad i Niseko början av jan till början av feb. väntar på bekräftelse från vandrarhem som jag mailat, så att man kan boka flygbiljett.

Är det någon annan som är KLAR med sin/sina bokningar? skulle vara kul att dra ihop ett svenskgäng från FR

Säsong i Japan
Nån som har några defenitiva planer på japan och har kollar runt på boende ? skulle gärna dela boende om nån e på .
Men då det fortfarande saknas lite pengar e det mest i förplanerings stadiet.

Säsong i Japan
Tjena!

Bokar så snart jag har klart vilket datum jag lämnar mitt nuvarande jobb. Blir antingen sista dec eller sista jan.
Tror det lutar åt Japan från feb o framåt. Har även en till kille sittandes i Sthlm som är sugen.

Simon

Säsong i Japan
För kortare period upp till en månad verkar det enklast att ta in på vandrarhem.
Lägenhet är förmodligen att föredra för längre vistelse.

Har sett ett par bra alternativ på hostels som erbjuder paket med transfer, boende, lite käk o liftkort.

Säsong i Japan
Lintan och andra sugna: Blir Japan för mig senast Jan och kommer att stanna minst en månad. Har inga problem att boka upp boende nu om det är några som vill boka, kan dega nu också om det behövs!

Säsong i Japan
Hallå eller!

Kommer att spendera februari i Niseko och letar boende. Är intresserad av det mesta bara att höra av sig om nån har hittat nått eller om det finns plats nån stans!

Säsong i Japan
Jag kommer bo på vandrarhemmet Shizenkan mellan 5:e jan till 5:e feb. Åker med min syrra och hennes polare. Så där hittar man i alla fall tre svenskar. vart kommer ni andra att bo?

funderar på hur mycket turande det kommer bli den månaden. antingen monterar jag mina nuvarande jesters på puderplankorna eller så kostar jag på och köper dukes, hudar och stavar. vet inte om ekonomin tillåter det. sen så vet jag att det inte är särskilt roligt att gå uppför med ett par armada arg och dukes = tungt. men det är ju färden ner man satsar på ;)

vad är era erfarenheter angående toppturer i japan? kan man hyra annan utrustning för dom dagarna man bestämmer sig för att tura?

Säsong i Japan
Jag bor på Log House Kanon mellan 28 Jan-11 Feb. När jag dyker upp lär du redan vara expert på området!

Samma bekymmer här, vill gärna tura, men kan ju bara ta med ett par skidor, men vad jag förstått så är offpisten nära liftarna i Niseko så max knata endel i pjäxorna. Men vill man upp på Mt Yoeti eller andra vulkan toppar gäller det att hudar och det vore nice.

Säsong i Japan
Lintan021 sa:
Jag kommer bo på vandrarhemmet Shizenkan mellan 5:e jan till 5:e feb. Åker med min syrra och hennes polare. Så där hittar man i alla fall tre svenskar. vart kommer ni andra att bo?

funderar på hur mycket turande det kommer bli den månaden. antingen monterar jag mina nuvarande jesters på puderplankorna eller så kostar jag på och köper dukes, hudar och stavar. vet inte om ekonomin tillåter det. sen så vet jag att det inte är särskilt roligt att gå uppför med ett par armada arg och dukes = tungt. men det är ju färden ner man satsar på ;)

vad är era erfarenheter angående toppturer i japan? kan man hyra annan utrustning för dom dagarna man bestämmer sig för att tura?
Grymt att du kör på ett par ARG! Alltid velat se de skidorna :)

Jag tar iaf med mig mina dukes! Minst en tur upp på vulkanen har jag tänkt mig.

Säsong i Japan
ARG:n ser lite rolig ut. som en vattenskida ungefär :)

Klart man ska upp på vulkanen. men inte tänker jag knata med jester-bindningarna uppför den.

Ska snart göra som björnarna - gå i ide, tills vintern kommer. så sjukt pepp på lite puder!

Säsong i Japan
Själv är jag sugen på att byta ut mina Chop Sticks mot ett par JJ i år. Eller kanske Bent Chetler? Vi får se hur det blir!

Säsong i Japan
Hej alla!

Jag är riktigt sugen på att göra en säsong i japan! Ska nog försöka jobba lite också så man får en smak av kulturen på riktigt. Kan inte mkt japanska iofrs men det ska nog gå bra! Är det någon som har plats för en person eller ska jag fixa ett boende? Är några intresserade av att dela då? Niseko verkar ju vara stället iaf? Enda problemet är egentligen vilka skidor jag ska köpa, typ 130+ i midjan ;)? Ohh can't wait!

Vore riktigt kul med ett svensk gäng i japan! Alla pekar och säger med vördnad i rösterna där är det mystiska svenskarna som tjoar i skogen. Jag är idel öra för alla förslag!

Säsong i Japan
BollKalle sa:
Hej alla!

Jag är riktigt sugen på att göra en säsong i japan! Ska nog försöka jobba lite också så man får en smak av kulturen på riktigt. Kan inte mkt japanska iofrs men det ska nog gå bra! Är det någon som har plats för en person eller ska jag fixa ett boende? Är några intresserade av att dela då? Niseko verkar ju vara stället iaf? Enda problemet är egentligen vilka skidor jag ska köpa, typ 130+ i midjan ;)? Ohh can't wait!

Vore riktigt kul med ett svensk gäng i japan! Alla pekar och säger med vördnad i rösterna där är det mystiska svenskarna som tjoar i skogen. Jag är idel öra för alla förslag!
Chopsticks mot ett par JJ verkar ju inte vara det smartaste om du ska till Japan. Chopsticksen är ju breda nog för japan. :)

Säsong i Japan
BollKalle sa:
Hej alla!

1. Du kommer troligtvis aldrig kunna få ett jobb där du kan känna den japanska kulturen. Inte utan att kunna japanska, och inte utan att vara beredd att jobba 12 h/dag, sex dagar i veckan, resten av ditt liv. Utan att få betalt för övertid. Stora växlar där, men du lär inte kunna få några jobb utan att vara beredd att jobba ordentligt. Och får du jobb av ickejapaner blir det ändå inte på japanska normer.

2. Niseko är onekligen stället att vara - om man frågar människor som inte känner till nånting annat. Det finns ett hav av japanska skidorter som är garanterat bättre. Niseko är platt med mycket snö, men kanske tilltalas folk av detta?

ricric sa:
Själv är jag sugen på att byta ut mina Chop Sticks mot ett par JJ i år. Eller kanske Bent Chetler? Vi får se hur det blir!
Som Per säger, att byta från Chopsticks till JJ låter onödigt. Om jag var du skulle jag komplettera med nåt att gå på tur med, men definitivt inte ett par JJ!

Kul att ni ska komma till Japan dock, hoppas ni får en bra säsong.

Senast ändrad:
Säsong i Japan
Enligt mig måste man ha branta berg för chop sticksen. När det flackar blir dom hälften så roliga.

Definivt inte JJ? Vad säger du då?

Säsong i Japan
ricric sa:
Enligt mig måste man ha branta berg för chop sticksen. När det flackar blir dom hälften så roliga.

Definivt inte JJ? Vad säger du då?
vilken skida är lika rolig i platt som brant terräng då? :)
i niseko behöver man väl allt flyt man kan få. jag skulle välja bredare än JJ om jag skulle dit. jag har ju redan mina skidor klara, och kommer jag mot förmodan till niseko i vinter blir det med ski logik depth hoar i bagaget.

edit: insåg att jag citerat slarvigt. redigerade mitt tidigare inlägg.

edit 2: niseko kanske är för platt för så feta skidor? möjligen har du en poäng med JJ trots allt. ska man gå på tur för att få lite brantare åk är det väl en annan historia dock. då hade jag inte valt JJ.

Senast ändrad:
Säsong i Japan
Lee-nus sa:
edit 2: niseko kanske är för platt för så feta skidor? möjligen har du en poäng med JJ trots allt. ska man gå på tur för att få lite brantare åk är det väl en annan historia dock. då hade jag inte valt JJ.
Jag vet inte jag men det är ju så jag tänker. Enligt mig kräver mina chopsticks ganska branta partier för att få ut som mest av dom. Men hur flacka bergen är i Niseko har jag inte en aning om men vad man läser så verkar det ju ganska enkla berg/fjäll.
Sen så ha JJ som one-quiver tror jag kan bli bra också. Det lär bli en veckotur i vår också.

Inga andra synpunkter?

Säsong i Japan
ricric sa:
Lee-nus sa:
Jag vet inte jag men det är ju så jag tänker. Enligt mig kräver mina chopsticks ganska branta partier för att få ut som mest av dom. Men hur flacka bergen är i Niseko har jag inte en aning om men vad man läser så verkar det ju ganska enkla berg/fjäll.
Sen så ha JJ som one-quiver tror jag kan bli bra också. Det lär bli en veckotur i vår också.

Inga andra synpunkter?
månne har du rätt, men den är både för kort, för mjuk och för ensidig för att funka som enda skida för mig!

andra synpunkter från mig? våga vägra niseko! :)

Säsong i Japan
Niseko kan dra åt "#%%&! Vart åker jag ifall lutningen på berget faktiskt spelar roll? Jobb är bara glömma alltså? Jag kan alltid sälja mig själv din nybörjare ;) Svensk manslem för liten peng! Baf Baf Baf!

Säsong i Japan
BollKalle sa:
Niseko kan dra åt "#%%&! Vart åker jag ifall lutningen på berget faktiskt spelar roll? Jobb är bara glömma alltså? Jag kan alltid sälja mig själv din nybörjare ;) Svensk manslem för liten peng! Baf Baf Baf!
haha, ja, åt helvete med allt!
jag tycker du ska blicka längre söderut. orter som hakkaisan har riktigt bra fallhöjd (1000+) med japanska mått mätt, där hittar du all typ av skidåkning. mycket snö, dock inte lika mycket som niseko.

klart du kan få jobb, jag menar bara att du kommer nog inte varken kunna eller vilja jobba som japaner gör... ;)
det blir svårt att känna av den kulturella aspekten, tror jag.

Säsong i Japan
Är det nu någon som bokat biljett till- och boende i Niseko för vintern?
Vilket boende har ni valt?
Kanske till och med någon som skaffat sig en lägenhet?

Säsong i Japan
sirredarre sa:
Är det nu någon som bokat biljett till- och boende i Niseko för vintern?
Vilket boende har ni valt?
Kanske till och med någon som skaffat sig en lägenhet?
Japp jag har bokat flyg till Tokyo 4 januari. Vet inte riktigt hur jag ska ta mig till Niseko men det löser sig. Ska bo på Log House Kanon.

Säsong i Japan
Låter prima!
Enklast flyger du till Sapporo och sen vidare med buss eller shuttle. Ska vara ett par timmar mellanSapporo och Niseko om jag inte har fel.

När kommer du till Niseko, hur länge stannar du och åker du ensam?

Tillbaka
Topp