Säsong i Nya Zeeland

katti_e

Ny medlem
Säsong i Nya Zeeland
Jag befinner mig just nu i Nya Zeeland och reser runt här.
Till sommaren är jag sugen på att åka skidor, så jag funderar på att ta mig till Wanaka och hitta ett jobb och boende där. Är det någon som är inne på samma tankar som kanske vill dela boende?
Någon som kanske har tips om var man kan jobba? Bo? Eller tips på andra skidorter?

Katrin

Säsong i Nya Zeeland
tjo dar..riktigt kula tt du tankt komma ner till NZ for skidor. Har bott dar sedan borjan 07 o pluggat. Har haft ganska fullt upp sa inte blivit mycke akning men de senaste tva aren har jag haft sasongskort i Mt. Ruapehu pa nordon och blir nog sa i ar igen innan det blir japan som hemvist. Har sjalv itne varit nere o akt pa sydon men det ska goras i ar,bade pga att jag vill innan jag drar och for polare ska ner och gora sno patrul kurs dar...tank framforallt pa att soka visum etc i tid da det kan ta lite. Ifall du vill kan man ju alltid aka ner o plugga lite,da far man csn etc etc :) ruapehu e riktigt kul nar det blir bra med sno, 2 ar sen var det javligt grymt med puder,2010 var det av och till ok ,hade ett par riktigt skona t-shirt ak i slutet av okt,nov innan jag kom till sverige pa besok...laskigt fort man far solbranna dar nere pa berget!! Det ar mycke folk som e nere o aker i NZ,inte sallan du ser crews som spelar in lite har o var..nord on har ju framforallt ruapehu som e en stor javla vulkan du aker pa.. inga trad har nej utan bara hard,riktigt hard vulkan sten som alskar att repa upp skidor om du aker pa nara sanna hehe. Har tva system som ingar i samma skidpass och sedan ett klubbfalt pa ost sidan som def. kan va kanon nar de andra tva e helt ute i dimman. Sj. tycker jag mer om Turoa omradet an Whakapapa da det bjuder pa battre BC och skonare ak. kolla in www.mtruapehu.com och googla tokino (klubbfaltet).
om du koper sasongskort i mars betalar man bara 360NZ vilket typ e 15/1600 spann .gentemot 80nz for ett heldagskort..efter mars blir det 720..fortf. sjukt billigt..brukar fa en sadar 20-30 skiddagar pga av sa mycke studier,kan inte vanta pa japan da det ska bli minst 70+ :P

btw,sag precis att du redan ar i NZ. bara reser eller jobba ahr o var ?? isf har du val sakert fixat visum etc ?
e tillbaka i wellington 5e mars efter japan trip sa ifall du kommer forbi sa skulle det va kul att traffas o sa kan jag beratta mer om det jag vet.
:D

Säsong i Nya Zeeland
Hejsan!

Befinner mig för tillfället i franska Alperna och gör säsong, men har funderat mycket på att åka till NZ till sommarn också. Jag är öppen för allt egentligen, så jag är superintresserad av att hänga på!

Hur är skidåkning generellt i NZ jämfört med Alperna/Nordamerika/Sverige?

Arvid

Säsong i Nya Zeeland
altsa,blir det bra sno sa ar det ju grymt..mycke midnre folk generellt vad jag tycker..plus valdigt fa utanfor pisten :)
ruapehu ar ju ganska coolt med att man aker pa en aktiv vulkan..istallet for planscher om lavinfaro omraden (visst finns de ochsa..) ar det mera planscher som varnar for utbrott och vart man bor befinna sig ifall det hander etc ;P
tva? ar sedan hade vi mindre utbrott som tackte hela berget typ i svart aska haha..
annars sa har ajg inte varit nere i sodra alperna men de ar ganska massiva..du har val satt LotR ?

Säsong i Nya Zeeland
Jag gjorde en säsong i NZ i queenstown förra säsongen. När man bor i Queenstown så köper man liftkort som gäller för 3 ställen som är Coronet Peak, the Remarkables och Mount Hutt. Jag själv åkte bara i de två första för Mt Hutt låg för långt borta.
Var även i Snowpark i Wanaka några gånger.

Det jag kan säga för queenstown är att det är svårt att få tag i jobb och det är ungefär lika dyrt att leva i som i Sverige ungefär.
Kommer inte så mycket snö heller och kan mest liknas med våren i Sverige när det kommer till föret.
Remarkables fanns det park i medans Coronet var mer riktat mot familjerna.
Snow park i Wanaka var nice tyckte jag och efteråt hade jag hellre bott i Wanaka och åkt där för det är park alltihop.
En dryg sak i längden är att man var tvungen att ta buss upp till anläggningarna och det var 30 min till Coronet och 45 till Remarkables. Det har att göra med att det är naturreservat.

Förväntar man sig mycket snö och stora anläggningar så är NZ fel plats att åka till.
Man får ligga i för att hitta jobb med och att hitta nått deltidsjobb så man får mycket åkning är riktigt svårt.

Jag själv tyckte om NZ men som sagt hade jag nog hellre tatt Wanaka i efterhand.

Säsong i Nya Zeeland
Bor i New Plymouth på norr ön o kör en surf/mtb säsong här, samt jobbar fulltid. Har också i tankarna att dra söderut antingen Wanaka eller Queenstown för en vintersäsong. Dessutom har jag bil.

Säsong i Nya Zeeland
Om du säsongar i NZ skaffa bil, det är svin billigt i NZ dela med några.
MT hutt kan du shredda fint pow.
Går att fixa jobb i Queenstown men svårare än i alperna.

Säsong i Nya Zeeland
Hur är det med jobbfixandet, löser man det bäst på plats tidigt på säsongen, eller ska man ta kontakt innan man åker ner?
Och så tänkte jag på visa och sådant, vad är det som gäller angående det?
När börjar och slutar säsongen?

Säsong i Nya Zeeland
altsa, sa vitt jag vet sa maste du ha working visa for att overhuvudtaget kunna jobba..eftersom jag ar student sa har jag studentvisum dar jag kan jobba upp till 20timmar under terminen och heltid utanfor..
sasongen pa ruapehu borjar typ mitten/slutet juni,vet inte riktigt pa sydon men kanske runt dar..latt att kolla upp om man vill..googla bara coronet peak/wanaka/mt hutt/trebble cone/mt ruapehu(nordon)
en grej man kan kolla innan man drar e pa bade couchsurfing.org och fraga folk dar efter tips pa jobb och genom trademe.co.nz (NZ tradera) dar jobb laggs upp..

Säsong i Nya Zeeland
ArBr: Vad jag har förstått är det ganska bra att fixa jobbansökningar så fort som möjligt nu. Och som DJElo säger, så behöver du ett working holiday visum. Enkelt att ansöka om - gå in på http://www.immigration.govt.nz. Du har visumet inom en vecka, så det är smidigt.

Säsong i Nya Zeeland
Dimman80 sa:
Katti_e: När tänker du sticka ner?
Jag är redan här. Men jag vet inte om det blir någon skidsäsong nere på södra ön. Fick precis ett erbjudande om boende och bil två timmar bort från MtRuapehu på nordön, så det kan hända att det blir skidåkningen där istället... Du då?

Säsong i Nya Zeeland
Ok låter härligt. Jag tror jag sticker ner till sydön med bilen ändå eftersom jag kan lätt fixa jobb där och dessutom har de större utbud av åkning och parker. Dessutom gillar jag Queenstown i sig, mer partaj, och känner folk som kommer att vara där. Om du ångrar dig så hojta till!

Senast ändrad:
Säsong i Nya Zeeland
Har hört att man inte kan annat än älska Queenstown, så det gör du säkert rätt i. Efter att jag varit där kanske jag ändrar mig också. Så jag hör av mig i så fall. Tack så mycket.
När tänkte du sticka ner? Och hur ska du göra med boende? Fixar du det när du kommer ner?

Säsong i Nya Zeeland
Jag har lite tankar på att försöka mig på en säsong i NZ! Just nu har jag dock noll koll på hur det funkar med någonting, men det kanske reder sig. Jag skulle iaf kunna vara på om någon vill dela boende osv! :)

Säsong i Nya Zeeland
Jag sticker ner i början på Maj skulle jag kunna tro. Boende fixar sig alltid, har lite nummer jag kan ringa innan jag sticker ner, som jag har fått av folk som har bott där i ett par år. Man kan alltid dela boende med någon. Det gör jag nu i alla fall. Allting löser sig :)
Som sagt om du ändrar dig maila mig på znotznot@hotmail.com

Säsong i Nya Zeeland
Hej!
Vilket bra forum! Jag ska förhoppningsvis också till NZ i sommar. Har inte kommit så långt med planerna men försöker söka lite skidlärarjobb, någon som vet hur svårt det är att få jobb som skidlärare?
Är väl också mest inne på Wanaka eller Qeenstown, men öppen för alla förslag. Någon som har koll på ungefär hur lång tid det tar att få sitt arbets-visa?
Skulle vara jättetacksam för alla tips ang. jobb, boende, vilket ställe man borde satsa på m.m :)
Maila gärna sara_johansson_90@hotmail.com

Säsong i Nya Zeeland
Hej!

Sjukt bra tråd, även jag är sugen på att göra en säsong på NZ! Tänkte nog Queenstown men är öppen för förslag om annat. Någon som har erfarenhet om att bara dra ner och lösa allt på plats (förutom visum och sånt så klart)? Är det praktiskt genomförbart eller måste man fixa jobb/boende innan? Tänkte nog dra ner i mitten/slutet på maj, är det en bra tid att dra?

Hur ser det ut, är det fortfarande aktuellt för SaraCJ, Dimman80, tttherese och ArBr att köra en säsong i närheten av Queenstown?

/Christian

Säsong i Nya Zeeland
Jag är fotfarande på väg ner, men har ingenting klart än så länge, lutar fortfarande åt queenstown eller wanaka, men är lite mer inne på wanaka just nu.
Undrar också lite över hur svårt det kan vara att få jobb/boende på plats? någon som har nån erfarenhet? Skulle behöva nån att bolla lite med så hör gärna av er om ni vet något.

//Sara:)

Säsong i Nya Zeeland
Tjenare! Jag har gjort tre säsonger nere på NZ, i Wanaka/queestown regionen. Iår kommer det nog vara svårt med både jobb och boende då många har flyttat ner till sina "sommarhus" från christchurch efter jordbävningen. Annars så är det grymt kul att få åka på sommaren, men förvänta er inte någon fantastisk snö eller åkning. Det finns massa trådar med tips och info angående Nya Zeeland. Men har ni frågor om något speciellt så kan jag försöka svara så gott jag kan.

Ha en kul säsong i sommar!

Säsong i Nya Zeeland
hejhej! Är någon av er nere i NZ nu? var? hur är det? är lite sugen på att dra dit, framförallt Wanaka! någon som har en säng över?=)

Säsong i Nya Zeeland
tja ,varit en hel del afk med plugg etc.. planen att jobba pa ruapehu hela sasongen har jag flyttat till nasta ar men def. blir det manga turer upp dit fran wellington under sasongen..sa om nan har har tankt aka mycke i turoa/whakapapa sa maila garna sa man kan traffas,har spenderat de senaste tre sasongerna pa det berget :) blir nog ochsa nan tur ned till wanaka,nan vecka kanske nar snon blir riktigt bra dar,typ september kanske :)

Säsong i Nya Zeeland
Kommer vara nere i queenstown 7-10e july och skulle va kul att traffa lite FR folk ifall ni ar i trakterna ;)
skicka mail/pm om ni e sugna pa att haka upp,kaka na gott eller ba dra nara ol :D

Säsong i Nya Zeeland
Ni alla nissar som hänger en del nere. Tänkte åka ner och svänga några svängar ett atg bara för skojjs skull.
Hur ska man göra med skidor? bra att ta med sig? lätt att ta med sig? dyrt osv? eller ska man hyra där nere??

Pussar

Tillbaka
Topp