Säsongen 2010/2011 Åre

Eddiie

Ny medlem
Säsongen 2010/2011 Åre
Hallå.
Jag som är nybörjare gällande åre och att säsonga undrar när det är dags att söka boende och hur? har frstårr att det är knepigt att få boende.
Alla råd tas gärna emot :)
/Emma

Senast redigerad av en moderator:
Säsongen 2010/2011 Åre
tjaba!

vi är 4st grabbar som ska upp och säsonga kommande säsong i åre! vi har dock redan fixat boende men vet att det kan vara krångligt att få tag i boende om man inte är bokförd(?) i jämtland kommun. Dock fixar väll skistar boende åt deras personal eller är jag helt ute och cyklar? Vi har tänkt att söka både skistar plus andra jobb.

Någon som vet vilken tjänst hos skistar som passar oss bäst? Då vi är ute efter att få så mycket skiddagar som möjligt men ändå och ha råd och leva med den lönen man tjänar där uppe! skidskolan? liftvärd? eller annat?

Mvh

Johan

Säsongen 2010/2011 Åre
jo jag har också hört att skistar fixar till sina egna men jag är bartender så där sabbas det, de flesta bar/hotell jobb tycks ju kräva att man redan har boende. Något hittar jag nog ;) Tack iaf !

Säsongen 2010/2011 Åre
jaha! då kanske det inte är lika lätt. men kolla vidare, du hittar säkert nått! borde ju dyka upp någon lägenhet på blocket osv...

någon annan som kan svara på min fråga? vilket jobb hos skistar är bäst om man vill få ut så mycket skidåkning som möjligt men ändå överleva på den lönen man tjänar?

mvh

johan

Säsongen 2010/2011 Åre
danielsvenne sa:
Skidskolan? :) tjänar ju inte så mycke pengar men mycke åkning och uppplockning av småbarn blir det :)
ja självklart blir det mycket skidåkning i skidskolan men menade på sen lediga tid eftersom jag är en parkråtta och vill utnyttja parken till 100%. så är verkligen skidskolan bäst då också? eller är liftvärd rätt jobb för mig? eller blir det för "mycket" jobb då?

Säsongen 2010/2011 Åre
AFTERBANG sa:
danielsvenne sa:
Skidskolan? :) tjänar ju inte så mycke pengar men mycke åkning och uppplockning av småbarn blir det :)
ja självklart blir det mycket skidåkning i skidskolan men menade på sen lediga tid eftersom jag är en parkråtta och vill utnyttja parken till 100%. så är verkligen skidskolan bäst då också? eller är liftvärd rätt jobb för mig? eller blir det för "mycket" jobb då?
Liftwaffe vill du nog inte vara. Kallt och jävligt och mycket arbetstider.
Uthyrningen på stora anläggningar är nog bland det skönaste jobbet man kan ha, jobbar runt 4 dagar i veckan och har en go lön.
Jag har själv inte jobbat på en stor anläggning. Jag jobbade på vallåsen denna vintern och så mycket som vi jobbade gör man verkligen inte uppe i fjällen. Vi jobbade 6 dagar i veckan och ca 300 timmar på en löneperiod, uppe i fjällen ligger du nog inte på mycket mer än en vanlig arbetsvecka/löneperiod.
Hoppas du hittar något som verkar vettigt.
Ska själv uppåt landet och säsonga, hoppas jag iaf.

Säsongen 2010/2011 Åre
magnusericsson sa:
AFTERBANG sa:
danielsvenne sa:
Liftwaffe vill du nog inte vara. Kallt och jävligt och mycket arbetstider.
Uthyrningen på stora anläggningar är nog bland det skönaste jobbet man kan ha, jobbar runt 4 dagar i veckan och har en go lön.
Jag har själv inte jobbat på en stor anläggning. Jag jobbade på vallåsen denna vintern och så mycket som vi jobbade gör man verkligen inte uppe i fjällen. Vi jobbade 6 dagar i veckan och ca 300 timmar på en löneperiod, uppe i fjällen ligger du nog inte på mycket mer än en vanlig arbetsvecka/löneperiod.
Hoppas du hittar något som verkar vettigt.
Ska själv uppåt landet och säsonga, hoppas jag iaf.
kanske vore något! jag ska kolla vidare på uthyrningen! har redan fixat boende så något jobb borde man få tag i!
vart hade du tänkt och säsonga? åre också, eller?

Säsongen 2010/2011 Åre
Bra val, Åre 10/11 kommer nog bli lite bättre än förra året. Om det går.

Skistar fixar boende till sina anställda.

Jobba som diskare eller liknande om ni vill åka som mest. Få någon anställning där ni kan jobba kvällar. Även taxichaffis kan vara ett bra val. Fast då krävs det ju att ni har taxikörkort.

Säsongen 2010/2011 Åre
hej! jag ska upp och gå i skola i åre 2010/2011.. letar också boende och har hittat många 2or och 3.or.. vore schysst att dela med någon om du har lust! blir runt 2-3000 pår person! kolla årehus.se

Säsongen 2010/2011 Åre
Hej!
Jag vill jättegärna åka upp och säsonga i Åre i vinter! ska nog söka jobb inom Skistar, eftersom de fixar boende. är det någon som har några tips om hur det är? vilka jobb inom Skistar är bäst? vad är det för boende de fixar? hur mycket tjänar man?

Säsongen 2010/2011 Åre
Skistar's personalboenden är varierande, några bra till väldigt bra, några mindre bra, om man är kräsen så är vissa helt värdelösa...
Olika jobben inom skistar kan jag inte säga vilket som är bäst, men som skidlärare är det grymt roligt iallafall.. kan bli mycket jobb då om man vill... dvs ta några helger här o där.

tjäna pengar gör du knappt på en säsong, är man under 20 så är lönen inge vidare, över så är den sådär enligt mig...

Säsongen 2010/2011 Åre
Åker du till Åre för att tjäna pengar åker du helt klart till fel ställe. Det är då ett som är säkert. Går gör det väl men sannolikheten är väldigt låg.

Jag har jobbat åt Skistar en vinter nu i Skistarshop. Jävligt soft jobb, snittar väl 4 dagar i veckan så man hinner åka rätt bra. Kvällsjobb är ju helt klart att föredra om åkningen är 110% fokus. Fast då får man ju oftast ge upp annat roligt som Åre är jävligt bra på. Nattlivet.

Och ja, Skistar fixar boende till sin personal, i mån av plats. Dem har boende till ungefär 60% av personalen. Så var det i varje fall 09/10.

Sköna med det är väl att hyran dras direkt på lönen och du har lätt att be om extragrejer till lägenheten. Men sen varierar boendet ganska mycket beroende på vart du jobbar.

Boende i Åre kan vara lite bökigt att få tag i, men börjar man leta i god tid och eventuellt kan betala någon månad extra så brukar det lösa sig. Boende i Björnen eller duved/tegefjäll är ju lite enklare att få tag i imo. Men då bor man ju en bit utanför också.

Jo, vill du jobba åt skistar och åka så mycket skidor som möjligt, i varje fall i den andra halvan av säsongen ska du jobba på snö. Dock hyffsat bök att få jobb där om du är helt oerfaren. Dom jobbar fram till februari, dvs då dem slutar med snökanonerna. Så har du en liten buffert innan du flyttar dit så klarar du dig ju. Och har halva säsongen "ledigt". :P

Säsongen 2010/2011 Åre
I ungefär 3-4 år har jag enbart försökt få jobb på skistar och varje år har dom bett mig att söka om nästa år så jag tröttnade till sist. Jag bestämde mig för att ta saken i egna händer och komma upp och söka på alla andra ställen här. Det finns så många fler ställen som behöver personal. Jag drog upp hit i slutet av november och efter två veckor ungefär hade jag jobb på subway. Allt handlar om hur hängiven du e till att skaffa dig ett jobb. Jag lämnade min CV på varenda ställe i hela byn och tur va de för subway la ner i februari och då hade jag turen att pizzeria La ma wie ringde och dom behövde personal så jag behövde inte leta så länge innan jag fick ett nytt jobb och där jobbar jag än idag.
Mitt tipps till dig angående bostad är sök nu och sök bara på så mycket du kan.
Din nödlösning om du inte hittar nått annat är staffhottel i duved. Jag bodde där från mitten av december till sista april och det va helt OK inget paradis men massa fest iaf.
Lycka till!

Säsongen 2010/2011 Åre
nu har jag sökt jobb hos skistar! boende är redan fixat, kommer bo i en lägenhet i tegefjäll, precis vid tegetornet! om jag inte får jobb hos skistar hade jag tänkt att åka upp och söka andra jobb!

hoppas på att träffa många nya roliga människor!

Säsongen 2010/2011 Åre
ger mig in i den här diskussionen! :)

Hej!
ja har gjort 2, ska göra min 3:e säsong nu i vinter, uppe i hemsedel. och ja rekomderar det starkt! visst det är endel skitgöra och endel dagar med långa pass. men det är värt det dom dagarna när det har dumpat 40 cm på natten eller när solen börjar komma fram och man bara kan glassa runt. Och man träffa SÅ många nya vänner och skönt folk!!

jag ska inte säga hur det är i åre, eftersom ja inte har varit där. men det finns vissa saker som ja hört från kompisar som varit där.
- Boendet har sämre standard generellt, om man jämför med hemsedal. sen om boendet spelar så stor roll är upp till var och en. Hyran är billigare i Åre, vilket är bra!
- Lönen är sämre i Åre än vad den är i Hemsedal. beror på att det är olika länder framförallt. men skillanden är större på lönen än på valutorna...
- Skatten i Norge är längre än vad den är i Sverige.

Med boende vet ja inte hur det ser ut i Åre, i Hemsedal är alla garanterade boende.

Vart man ska jobba för att få åka så mkt som möjligt är fråga som alltid kommer upp. Visst skidskolan har ett skönt jobb, oftast. Inte när det är -25 med griniga barn... Och skidskolelärarna får bara lön när dom har lektioner..vilket är svårt att räkna på då man inte vet hur mkt som bokas. Dom har dock en högre timlön!
Liftvärdarna har det skönt, får vara ute och har lättare att räkna på hur mkt lön dom drar in då dom har "rullande schema" deras tider är dock inte det bästa om man vill åka mkt...
Jag har jobbat i hyran och för mig funkar det toppen! man har sina timmar och man får en bra lön. Men man har även lediga dagar då man bara kan åka. Plus att man har kvällsåken oftast lediga!! och det är skönt att vara inne när dte är svin-kallt... När det är låg-säsong har man mkt tid att åka, och då är det minst turister i backen! :D

Kankse har hjälpt någon med sina funderingar! :p man kan ju hoppas!

Säsongen 2010/2011 Åre
ja rekomenderar att inte jobba alls för skistar då de betalar så sjukt låga löner för allt jäkla slitjobb man får göra.

för att få ut så mkt av åkning som möjligt o ändå få hyfsat betalt så rekomenderar jag varmt marknadsfakta, där jobbar man mellan 16.30-21 de dagarna i veckan ni önskar jobba... så då har ni gott om tid varje da att åka skidor/bräda å festa om de e va ni vill göra.. många säger de e ett tattarjobb, men me tanke på att man tjänar bra mer än inom skistar o sen jobbar få timmar per dag å sen har de ultimata arbetstiderna så är de bara savundsjuka som får folk som inte jobbar där att såga så.

Säsongen 2010/2011 Åre
Haha jag jobbar på MF nu jag sitter på min r*v och får pengar i stort sätt.
Intervjua folk på telefon är ett riktigt slappt jobb om du inte är allt för dum kan du kanske virka en mössa, måla en tavla medan du intervjuar med så det e hel nice.
Och det är som tess säger 16:30 när liften stänger till 21:00 innan förfesten börjar är sega dö timmar endån njut av simpla jobb medan dom finns.
Jag rensade ventilations rör fem meter upp i luften på olika ställen innan jag kom upp hit så jag menar allt e relativt men MF är bra underbart.

Säsongen 2010/2011 Åre
Funderar på att ge mig upp till Åre kommande säsongen. Dock är jag lite ringrostig när det gäller skidåkningen. Jag inbillar mig att alla mer eller mindre är grymma på att åka där uppe och att jag kommer framstå som rena nybörjaren... Men upp ska jag, ingen mer skånsk slaskig vinter tack!

Säsongen 2010/2011 Åre
Jonnaa sa:
Funderar på att ge mig upp till Åre kommande säsongen. Dock är jag lite ringrostig när det gäller skidåkningen. Jag inbillar mig att alla mer eller mindre är grymma på att åka där uppe och att jag kommer framstå som rena nybörjaren... Men upp ska jag, ingen mer skånsk slaskig vinter tack!
Kan lugna dig med att det är flera som inte ens åker skidor som säsongar :D
Alla är vi nybörjare någongång... sen att man svär åt folk som svänger över hela backen och är ivägen är ju en annan femma ;). Men kör på, du kommer inte ångra dig =) välkommen upp!

Säsongen 2010/2011 Åre
Mitt tips är Marknadsfakta i åre man jobbar som tele undersökare, inget höjdar jobb kanske men det är pengar och man jobbar nästan aldrig under skidtid men har ändå tid att gå ut.
Annars är lunchare riktigt fint med 3h om dagen och då går du på vanligt schema.
eller varför inte kombinera båda
upp plockar på ica är också utanför skidtid. kanske mest under högsäsong. bästa är nog att åka upp/ner och kolla runt lite.
Risken är större att du får ett skistar jobb om du kan fixa boende själv. (ansökan till skistar finns ute nu)

Säsongen 2010/2011 Åre
svveet sa:
Mitt tips är Marknadsfakta i åre man jobbar som tele undersökare, inget höjdar jobb kanske men det är pengar och man jobbar nästan aldrig under skidtid men har ändå tid att gå ut.
Annars är lunchare riktigt fint med 3h om dagen och då går du på vanligt schema.
upp plockar på ica är också utanför skidtid. kanske mest under högsäsong. bästa är nog att åka upp/ner och kolla runt lite.
Risken är större att du får ett skistar jobb om du kan fixa boende själv. (ansökan till skistar finns ute nu)
HAHAHA! "Risken" är större att du får ett skistarjobb......kul formulering..
Jag jobbar för skistar och tycker inte alls det är så dålig lön, är man duktig kan man lägga undan runt 10 lax i månaden.
Sök allt du kan, se bara till att komma upp! Åre e grymt!
Välkommen!

Säsongen 2010/2011 Åre
Ajjemään, i vinter då ska de drickas bärs och dansa på bardisken, okej bardisken kan vi skippa! åka skidor och bara ha de jevlit gött:D

Säsongen 2010/2011 Åre
Kula82 sa:
svveet sa:
HAHAHA! "Risken" är större att du får ett skistarjobb......kul formulering..
Jag jobbar för skistar och tycker inte alls det är så dålig lön, är man duktig kan man lägga undan runt 10 lax i månaden.
Sök allt du kan, se bara till att komma upp! Åre e grymt!
Välkommen!
Vet inte om det är målet för ungdomen idag att göra jobbkarriär och lägga undan cash . Det risiga med skistar är ju arbetstiderna , annars inge fel med det iom att dom fixar boende och styr för sin personal .

Fixa restaurang/bar-jobb så har man tid med allt .

Säsongen 2010/2011 Åre
lillstrumpan sa:
Kan lugna dig med att det är flera som inte ens åker skidor som säsongar :D
Alla är vi nybörjare någongång... sen att man svär åt folk som svänger över hela backen och är ivägen är ju en annan femma ;). Men kör på, du kommer inte ångra dig =) välkommen upp!
Härligt! Har slängt in lite ansökningar nu och hoppas på det bästa :D

Säsongen 2010/2011 Åre
Någon från Ljungby/Småland som blivit kallad på intervju hos Skistar Åre som vill hooka på tåg upp från Alvesta eller Värnamo?

Tillbaka
Topp