Scratch BC

Johan_Ax

Medlem
Scratch BC
Någon som har efarenhet från dessa skidor?

Är de styvare än fs skidan?
Funkar de i pisten?
Går det att åka fort på dem? alltså runt 100 knyck?
Är de tröga från kant till kant, på grund av bredden?

hur upplevs de annars? Jämför gärna med förra årets 1080 eller pow air skidor.

Mvh Johan, Sugen på feta twins...

Scratch BC
Scratchen (BC) är en av vinterns höjdarskidor. Den är väldigt snabb in i sväng trots sin bredd. En rolig skida även i pisten.
Rykten säger att de skidor som nu levereras har 2 alternativ vid montering av bindningen. De första BC mittmonterades för att fungera bra att jibba med. Det har visat sig att skidan har en tendens att "dyka" vid lössnöåkning och därför finns nu ett till alternativ för montering 2cm bakom mittmont. för den som prioriterar offpisten före parken.
Vet ej om detta är sant men det låter logiskt i mina öron.

//Herman

Scratch BC
Jag har en liten fråga. Hur vet man hur fort det går? Vad är en rimmlig hastighet? Hur snabbt är 100 km/h egentligen?( jag vet att 100km/h = ca27,8m/s,så jag kanske borde testa att mäta backen nån gång...)

Scratch BC
Åka 100 km/h är väl jäkligt snabbt eller har jag fel? det är ju nästan som på motorvägen fast du står på ett par tunna plankbitar.

Scratch BC
Kan bekräfta att Scratchen levereras med 2 alternativ för montering av bindningen (jibb och offpist). Nyare modeller har även ett annat ytskikt jämfört med tidiga ex.

Har kört skidan med båda alternativen för montering och för mig passade offpistvarianten klart bäst (jag är ingen jibber...)
182cm känns VÄLDIGT kort men är forfarande hyfsat stabil i högre farter. Själv föredrar jag 188cm som även den känns kort.

I vilket fall som helst en kanonkul skida som jag varmt rekommenderar alla som vill ha kul på hela berget.

//Herman

Scratch BC
100km/h är inte överdrivet snabbt om man åker rakt, när man börjar klämma portar så kan det nog vara lite svårare. Testade en sån där fartmätargrej i Chamonix för ett par år sedan, 95km/h tror jag det blev och då fick man inte ta så där jättemycket fart, det har gått fortare mao.

Tillbaka
Topp