Scratch WRC BC eller Mantra 07/08

Moggli

Ny medlem
Är sugen på att köpa ett par nya lagg.
Jag är 190cm lång och väger 85 kilo och åker väldigt aggresivt.
Vill ha en skida som är riktigt bra off-pist men som man samtidigt kan ha kul med i pisten när det bara är skare utanför de röda pinnarna. Scratchen finns ju bara i längden 185, är det för kort för mig, och om det blir mantran så tar jag nog 191cm modellen. Jag har ett par Atomic Pimp sen innan men är sugen på ett nya ändå tycker den blir väldigt tråkig i pisten efter ett tag .
I pisten blandar jag åkningen väldigt mycket kan köra kortsväng ett tag för att sen ligga och trycka långsväng i högsta möjliga fart.

Så frågan är vilken skida kan jag ha roligast med? Ni får gärna motivera lite för att övertyga mig.

Tack

Egentligen hade jag rått dig att satsa på fetare/längre skidor.. Men avde du har på tal är Mantran ett lätt val, varför återkommer jag med i ett mindre dyngrakt tillstånd.

Kortsväng är för fegisar och saftdrickre, likaså ör muka skidor...

Nä, nu ´blir det för mycket dumt om jag inte nyktrar till, tänk om Hasse går tvärtemot ;).. Skräll?

Stöd mig, åk på billigast skidor

Mantran helt klart! Kortsväng är för farträdda telemarksåkare! Längsa modellen är inget alternativ utan ett ultimatum!
Själv tänker jag återkomma när jag är mindre dyng... Fyfan för att ha vänner som är vakter på puben.. Det slutar inte väl...

Ses imöra

/Störst är bäst, detta gäller även Hendry skidor.. Radie under 25 m är för kärringar!

Jag är sjukt sugen på att fakka ur och köpa Dynastar Pro Rider XXL. Ska till Alperna 2 månader i vinter. Det vore ju dock inte så kul om jag inte gillar dem av någon anledning har ju ingen möjlighet att testa några skidor tyvärr. Men jag tror inte jag har så kul med dem när de inte bjuds på nån off-pist, och jag orkar verkligen inte släpa med 2 par lagg.
Det finns ju iofs en kandidat till Seth 07/08, men hur sjutton ska man kunna välja utan att prova dem, snyggast grafik?

Alltså moggli. Dynastar XXL är en jävligt ordentlig skida som är gjord i dynastars race avdelning. Känner du dig som en rockstar så go for it. Om inte så tänk en extra gång.
Måhända att XXL är relativt lättkörd jämfört med andra lagg i den klassen, men om du bara spenderar 2 veckor om året på lagg så kommer du inte tycka att dom är sådår superroliga i början eftersom dom kommer suga musten ur dina ben, på allvar! Och en sån stor skida tar ett tag att vänja sig på om man inte har kört på så stora lagg innan.
Go for mantra, det är en bra skida som sällan gör bort sig!

I och med att Scratceh är för kort för dig redan i utgångsläget, så tycker jag att valet är gjort redan där! Skulle vara jättertråkigt för dig att blåsa runt på ett par för korta skidor.
Är det nyköp på G så ska man åtminstone göra det i passande längd!
Kör på Mantran!!

Jag som kört på de senaste versionerna av BC:n (och givetvis testat Mantran) rekommenderar direkt Mantran till dig. Dels av längdskäl som Gahnis säger, men även på grund av konstruktion och styvhet. BC är ingen skida att köra aggressivt med, iaf. inte om man är 190/85. Jag som är 175/70 kände ett par 185 cm långa BC's begränsningar när jag körde hårt. Så jag kommer själv börja söka mig mot lite styvare och mindre hopporienterade grejer, typ Mantra, Pro Rider...

Okej Mantra blir det. Nu ska jag bara bestämma mig för bindningar. Jag har provat både Marker M12 och M14 och kört på dem några veckor vardera det har ju iofs varit lite strul med M12orna då och då.
Nu är jag sugen på Marker M18 mäst för att de skulle passa så jäkla bra på ett par Mantra 07/08, japp jag är en sånn där tönt som blir glad när jag kolllar ner på skidorna och det ser bra ut. Men de har ju 130mm brake, kan det vara störande på en skida som Mantra som inte är sådär superfet?

Hm.. Det bör funka!
Och förresten är det inte alls töntigt att försöka få grejerna att passa ihop!
Det skadar aldrig om det ser bra ut!

/A

Moggli sa:
Okej Mantra blir det. Nu ska jag bara bestämma mig för bindningar. Jag har provat både Marker M12 och M14 och kört på dem några veckor vardera det har ju iofs varit lite strul med M12orna då och då.
Nu är jag sugen på Marker M18 mäst för att de skulle passa så jäkla bra på ett par Mantra 07/08, japp jag är en sånn där tönt som blir glad när jag kolllar ner på skidorna och det ser bra ut. Men de har ju 130mm brake, kan det vara störande på en skida som Mantra som inte är sådär superfet?
De lär bli väldigt pressat om du använder de på hårda underlag då de lär gå i då du kantar skidorna!
Marker har tyvärr bara 3 skruvar i nosdelen av bindningen vilket gör att de lättare slits ur skidan vid hårda påfrestningar, men jag hörde på något vänster att Marker upptäckt detta och ändrat lite?

Hmm okej kanske blir Marker M14 eller de röda Look px 12 eller va de heter. Har provat en liknande Look-bindning förut och gillar inte riktigt hur det låter när man sätter i/ tar ur pjäxxan känns liksom inte riktigt hundra.

Jag gillar inte riktigt när man hör hur det knastrar och gnekar i kroppen efter att ha använt Marker-bindningar. Bättre att det låter när man själv tar i/ur pjäxan än att det låter man man inte vill åka ur...

Carled sa:
Jag gillar inte riktigt när man hör hur det knastrar och gnekar i kroppen efter att ha använt Marker-bindningar. Bättre att det låter när man själv tar i/ur pjäxan än att det låter man man inte vill åka ur...
Haha! WHAT?

Jag föreslår att du köper en salomon 916 sth (eller vad den heter i år). En nerbantad 916 med mer titanium än gjutjärn. Samma hållbarhet bara märkbart lättare.
Annars finn ju årets rossi scratch 140 (samma som look p14) som är vit i år. Och det skulle ju vara fett snyggt till ett par vita mantra? No?! Har själv scratch 140ti och är riktigt nöjd med dom. Har ALDRIG tjyvnypt och har aldrig hållt kvar vid fel tillfälle. Kanoners binds. Rätt jobbiga att gå i om man har trekkers. Går iofs att finjustera så att dom sitter som gjutet. Men helst inte trekkers+look.

Senast ändrad:
"Kortsväng är för farträdda telemarksåkare! "

Näe Jarle...jag håller inte alls med!!!!

Märkligt att alla ska hacka på oss som åker med lös häl.
Jag tror det beror på ren avundsjuka..

För det första: kortstväng är respekt! De som påstår annat har helt enkelt inte åkt något tillräckligt brant.

För det andra: Se till att alltid vara ute i offpisten, Moggli. Det är så du lär dig att inte bara åka på, utan även uppskatta skitsnön! När det är bristande skare och allmänt skit, se till att antingen passa på och ta en vilodag eller träna på tekniken. Man är ingen komplett åkare förrän man kan hantera alla underlag på ett säkert sätt!

För det tredje skall du ha en bindning som går minst till 14.

Moggli:
Ett par lagg, då kommer du att få kompromissa, på vad? Det finns ingen skida som är bra på allt men många är bra på mycket och lite mindre bra på något annat.
Dina alternativ:
Mantra
Pro Rider XXL
Scratch BC
Seth
De två senare alternativen kommer påminna mycket om dina Pimp, vad det gäller mått, flex, monteringspunkt och således även åkegenskaper. Om du tycker att Pimpen blev tråkiga i pisten efter ett tag så är det ingenting emot vad du kommer uppleva XXL som. Om du nu inte tycker det är kul att köra rakt ner och/eller kanta lite i fallinjen för att sen gå till nästa sväng, om man nu kan kalla det sväng...!?

Mantran har fått 2 mm till i midjan och kommer nog således imponera än mer i den mjuka offpisten men ändock inte tappa mkt i pisten.
Mantra vs. XXL då. Båda två välbyggda rejäla skidor men där slutar likheterna. XXL har 13 mm mer midja, drygt 12 m mer svängradie (@ 187 cm) och kräver en jäkla massa mer av åkaren. Det räcker inte med att man har vikten och styrkan, har man inte rätt teknik att överföra den kraften ner till skidorna spelar det ingen roll, skidorna kommer straffa en gång på gång.

Mycket snack om hur det ska vara, man ska ha långa skidor, man ska ha fetare skidor, kortsväng är för kärringar och bla bla. Alla har olika förutsättningar och bakgrund, således kommer alla gilla olika skidor och bindningar.

Senast ändrad:
FF & Gahnis Jag har inget emot varken telemarksåkare eller kortsväng. Och nog har jag åkt brant alltid, men det går att åka stort på branta ställen också även då det må vara säkrare att köra kortsväng ;)

Kortsväng och telemark är också kul... Ibland.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp