Shopping i Chamonix

Sandy87

Ny medlem
Shopping i Chamonix
Halloj, jag ska till Chamonix och säsonga i vinter. Jag har förstått att det är en liten egen stad där jag antar att det finns gott om shopping. Men jag funderar lite på vad för sorts shopping och vad som är värt att köpa hemma innan man åker. Tex skidor, vad finns det för utbud för så att säga inte bara erfarna offpist-åkare (som jag) utan enklare pistskidor. Vad finns det för märken och vad är de ungefärliga priserna? Har även hört att det ibland kan vara svårt att få tag på såna skidkläder man vill ha (som jag vill ha), pga att de ligger lite "efter" i modet. Och kanske även att de mest säljer typ tur-kläder och hackor och sånt? O någon har ett hum om någonting jag skrivit är jag innerligt tacksam för alla tips!

Shopping i Chamonix
Hejsan! Då jag var i Chamonix säsongen 06/07 fanns det gott om ställen att köpa både skidor/snowboard och kläder på.

De har flera vanliga sportbutikskedjor som alla har ett stort utbud inom skidor och det mer alpina med alla de vanliga skidmärkena och klädmärkena som arcteryx, norröna, mammut etc. Då chamonix har ganska stor tillströmning av välbärgade turister så ligger oftast de vanliga sportbutikernas priser på en hyfsat hög nivå. Det finns dock ett par snowboard/skate inspirerade butiker som jag kan rekommendera , med lite mer avslappnad atmosfär och större chans för att hitta billiga kap.

En sådan butik är zero-g , som ligger längst ner på höger sida av huvudgatan (Åt hållet som vätter åt argentiere) . De är mer snowboardinriktade men har också ett väldigt stort utbud av kläder av möjliga märken och oftast med bra priser.

Hoppas du får en nice säsong!

Shopping i Chamonix
Hej!
Tänkte bara meddela för alla som är studenter att här nere i Chamonix så har Compagnie du Mont Blanc lift kort till student rabatt:om du inte fyllt 26 och har internationelt student leg så kostar HELÅRS KORT 300€ ungefär 3000 spänn.Du eller någon som du känner måste köpa kortet på plats.Man måste oxå ha med sig pass eller annat gilltligt ID handling.Det finns bara för hel år!!
Dom pratar Engelska och telefon # hittar du på compagniedumontblanc.fr .
Du som inte redan visste detta får nog komma tillbaka nästa år,sista dag för erbjudandet är Lördag 29/11.Men det visste väl de flesta redan som snokat runt lite.

Shopping i Chamonix
Tack gladough för bra shoppingtips! =) Ja prisökningen pga av lite flashigare gäster kan jag tänka mig...
Och hemskt mycket tack kzxc för infon om skipasset! Det hade jag då ingen koll på alls tyvärr och har dessvärre nyligen beställt skipass genom Insted. Tyckte att den rabatten var okej, men då är ju dina 300 mot mina 700 en viss skillnad... Tråkigt men ska se vad jag kan göra åt det. Menar du alltså att man måste hämta ut skipasset på plats inom kort även om man betalat hemifrån nu inna 29.e? Jag kommer nämligen inte ner förrän 17e januari. Vet du något om internationellt studentleg, hur man får det, eller ansöker om det? För det lär inte vara samma som jag har här hemma i sverige?

Shopping i Chamonix
Jo men jag skrev ju så tydligt som möjligt:Någon eller du köper liftkortet på plats,vilket innebär att du betalar,legitemerar dig(liftkortet är personligt och du får inte ha fyllt 26)visar student leg(som alla som läser på universitet eller liknande får genom sin student kår),när du pröjsat klart får du lift kortet i handen.Sedan kan du precis som med Chamonix Unlimited Skipass Åka överallt,till och med Aguillen är med räknad,däremot har dom inte med Lognan-Grand-Montets toppen.Men den kostar bara några € när det är dags att åka där.
Alltså kan du inte betala hemifrån!Du måste ha någon vän eller bekant där!
Detta är bara ett tips,resten får man faktiskt ta reda på genom lift bolagets hemsida.Det är köpt,gjort och klart så inget skojande här.
Good luck Mandy-öh Sandy menar jag!

Shopping i Chamonix
Förresten,köp grejorna där nere vad det än är så kommer du att få finfin service hela vintern med vallning,kanter och lagning.Köper du mycket ut rustning får du lätt 10%rabatt,med lite tjat.Särskilt som du är tjej,fransmännen har fortfarande stenålders attityd mot det kvinnliga könet,så blir dom hur hjälpsamma som helst!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp