Sick day 110 vs Rocker 2 180

skeebum

Medlem
Hej

Det är dags att byta skidor för mig.
Jag åker idag på ett par Atomic d2 SL för pisten och Nordica Girish för oppfisten.
Väger ca 80 kg.
Jag tänkte byta ut mina Girish.
Det jag gillar med dom är att dom är väldigt stabila, och går egentligen bättre ju med jag laddar.
Men jag skulle vilja ha ett par som svänger bättre i pisten, och kanske lite mer lekfulla.

Jag åker mest i de nordiska fjällen, liftnära offpiste.
Jag kommer sätta på rando bindningar och hudar. Men kommer bara göra kortare turer på typ ett par timmar.
Syftet är givetvis att åka lössnö med dom, med jag vill även att de ska gå bra i pisten.

Jag tittar nu på Line Sick day 110 (186) eller Salomon rocker2 108 (190).
Har även tittat på Q-115.
Alla dessa har bra priser hos tysken just nu.

Vad tror ni?
Är Rocker 2:an sämre i pist?

Mvh Ola

Inte åkt mängder på dem, iaf inte R2 och SD, men skulle säga att SD går bäst i pist av dem. I "riktig" OP har jag bara kört Q115, så svårt att jämföra.

skeebum sa:
Någon som vet hur Rocker 2 är i pisten?
Om det är pistegenskaperna som är avgörande så är Q-115 bättre än R2 108. 108 blir lite lösare och surfigare i mjuksnö mtp tailrockern och 115 kommer vara bättre på hårt med den plattare tailen.

//Jens, tech-rep Salomon/Atomic

Sick day är ingen skida jag frivilligt åker på om föret inte är perfekt efter att ha provat nåt åk. Alldeles för mkt vibrationer och för mkt sväng i dom. Jämfört med girish är Salomons alla skidor mkt närmre i känsla. Nya QST 106 är inte superdyr i nypris den heller och ett bra mellanting tror jag.

Senast ändrad:
QST 106 är en mkt trevlig skapelse. Åkte min första dag på den ifjol i USA. Visste att det snöat under natten men inte hur mkt så tog 106 istället för 118. Väl på berget var det drygt 30cm nytt som kommit och efter lunch öppnades en ny lift upp och där var det ännu djupare. Hade jag vetat om snömängden så hade jag utan tvekan tagit 118. Blev klart överraskad över flytet på 106 och kände aldrig att jag hade för lite skida under foten. Den är även svängvillig och stabil på hårdare underlag. Kort och gott en väldigt bra allroundskida. Jmf med R2 108 så är QST106 bättre på allt utom just lekfullheten.

//Jens, tech-rep Salomon/Atomic

Tillbaka
Topp