Sjukförsäkring i Schweiz ?

snowtigger

Ny medlem
Hur brukar alla skibums som åker till Schweiz göra med försäkringen ?

Sverige betalar väl inte ifall man gör illa sig eller blir sjuk ?

Räcker det med någon slags lokal skidförsäkring eller ska man fixa
någon bra i Sverige innan man åker dit ?

Fixa försökring i sverige om du inte jobbar här nere och har arbetstillstånd för då måste man fixa en här nere som del i det vanliga sjukförsäkringssystemet.
Det går bra att förlänga en svensk försäkring annars så kan man göra som jag gjort några gånger - helt enkelt skita i att göra något, hemförsäkringen brukar gälla i 30 dagar och det är ganska svårt för någon att avgöra hur länge du varit utomlands om man fortfarande är skriven i sverige, man kan ju ha varit hemma en stund och åkt ner igen, who knows...

Sedan är det så att försäkringar brukar aldrig gälla för offpist så det gäller att ramla på rätt ställe.

/Bosse

Jag läste om en kille i fjol som fick en räkning på runt 100 tusen efter ett benbrott i Schweiz, han hade en försäkring som ej gällde vid offpist åkning.

I senaste nr av ÅS så tas just försäkringar upp i en liten artikel och deras råd (och mitt) är Trygg Hansas hemförsäkring. Den täcker allt (även offpist) utom skador vid tävlingar, tom rehabilitering.

Annars har säkert ditt eget försäkringsbolag någon extra försäkring som du kan teckna, detta kan dock bli något dyrare.

Jag har då en följdfråga.
Ska jobba i schweiz och har arbetstillstånd. Den försäkringen jag får av min arbetsgivare täcker väl inte mig på min fritid? Finns det nån försäkring liknande carté neige i schweiz?
Uppehållstillstånd? Behövs det? Ingen vet ju hur länge jag har vart där, om man inte kollar upp min skatt då, eftersom jag skattar i schweiz när jag jobbar där..

Nån som vet?

Ett arbetstillstånd är ett uppehållstillstånd.

Vanliga sjukförsäkringar kostar skjortan. Kolla vad du fått av din
arbetsgivare.

Däremot har tex Verbier någon skidförsäkring som man kan köpa med.
Kostar 46 chf eller något sådant. Kolla noggrant vad som ingår.

Ok, det blir väl så att man förlänger hemförsäkringen som vanligt..men man bör väl ha med sig ett intyg från f-kassan ( E-111) om man ska vistas i ett icke eu-land?

Bra med skidförsäkring, om du ska till verbier så syns vi säkert!

Hemförsäkring; JA

E-111 fungerar INTE i Schweiz. Dom har inget avtal med
försäkringskassan (läs: schweizisk sjukvård är för dyr)

Jag kommer nog inte att bo i Verbier (det är så j***a svårt att hitta
bostad). Men jag kommer dit och hälsar på ibland.

visst finns det nàgot liknande carté neige i schweitz, den täcker helikoptertransport, sjukhusvistelse o.dyl. I franska delen av schweitz heter det "Air Glacier" Och i tyska delen heter det "Rega". Rega kostar 30franc/àr, och jag tror att Air Glacier har samma pris. inget att bràka om, eller!? För om du orsakar en olycka t.ex lavin, eller är med i en sà blir det dyrt om du inte har Rega eller Air glacier.

www.rega.ch

Hmm,

jag trodde att Rega var för Helikopter-transport till sjukhus och inte för
strandsatta skibums som tagit sig vatten över huvudet.

Tillbaka
Topp