Ska bygga ny gaming dator! Behöver lite tips!

• Trådstartare Trådstartare KungMartin
  • Start datum Start datum
Om jag gör det måste jag ju bygga ihop en dator själv vilket man tjänar på men jag kan ju inte :)

Senast ändrad:
Tancoll sa:
KungMartin sa:
är det nån ide i o vänta på annandagrean tror ni ? eller tror ni att priserna på datordelar ej kmr att sjunka nå mer ?
Skall du köpa lösa delar är det ganska så stor sannolikhet att det inte blir någon rea på dem.
tror du har rätt.

@ChRizyBoOy: det är hur enkelt som helst o bygga en dator. det är precis som o montera ihop en säng från ikea, typ.

så länge du inte är en 18 årig fjortis med 50 IQ så är det, precis som med ihopmontering av en ny säng, väldigt simpelt och straight forward.

Senast ändrad:
tumblr_lhnane042K1qa449j.jpg

@KungMartin Hahah:) Du syftade nog lite på mitt namn där :)

Men okej, då så köper jag samma grejer som dig när du är klar för du inriktade dig väll typ på editing/gaming/internet? :)

JL76 sa:
Vad är det för fel på alla som ska ha gigantiska nätagg?
:D

Jag kör på ett billigt AXP 630w , en AMD x3 710 , 4gb ram, radeon 4850 och 10 diskar ... den startar inte med mer än 8 diskar ikopplade vilket den lätt hade gjort med ett bra nätagg med lika mycket W.

Så som du säger varför hetsa efter 800-1000W om man ändå inte tänker köra SLI/CROSSFIRE och överklockning?

ChRizyBoOy sa:
@KungMartin Hahah:) Du syftade nog lite på mitt namn där :)

Men okej, då så köper jag samma grejer som dig när du är klar för du inriktade dig väll typ på editing/gaming/internet? :)
jepp. fast jag har beställt alla delar nu, och min dator ser ut så här (jag skippade SSDn, köper den senare):

Intel Core i7-3770K 3.5GHz Socket 1155 Box
Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2GB DDR5 2xDVI HDMI DisplayPort PCIeCorsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE
Gigabyte GA-Z77X-UD3H Intel Z77 4xDDR3 Socket 1155 ATX
Corsair Power Supply 650W New TX650 80 Plus Bronze
Noctua NH-D14 CPU-kylare S1155/1156/1366/775/AM2/AM3
Cooler Master HAF 922 XM Tower No PSU Black w/ Red LED fan ATX

Allt låg på 7,400. Inget skämt. Fick en CDON 25% rabattkod från en snubbe som vart på nåt CDON konvent av nåt slag i Kista i Sthlm. Originalkostnaden låt på typ 10,5. Sånt jävla kap :D

Senast ändrad:
Fast tänk på att de kommer ligga på 10,500 kr utan 25% rabattkod. Sen borde du fråga nån vän som vet hur man bygger en dator om han kanske kan komma förbi o hjälpa dig om det skulle behövas.

det går att lära sig själv såklart. men det är betydligt lättare o mer praktiskt att ha nån vid sin sida som vet hur man gör, som kan förklara.

Tomtefar sa:
ChRizyBoOy sa:
@KungenMartin

Nice!
Kan du länka var du köpte allt?
Skojar du eller? http://lmgtfy.com/?q=cdon
LOL! så jävla klockrent.

Senast ändrad:
aa, men det är väll ganska bra om man tänker att jag hade köpt en komplett? :)

Jo, jag har en vän som kunde hjälpa mig så.

:D

jo absolut. du kan alltid försöka använda prisjakt.se o försöka hitta lägsta priset för varje del. du kan väl spara max ett par hundra lappar så. eller så köper du bara allt från cdon, så kommer alla delar tillsammans.

går du max 10,500 kr eller ? annars kan du lika gärna köpa en geforce 690 istället för 670 :P men det kommer bli några tusen dyrare :P

annars är det jag köpt (förutom grafikkortet) i stort sätt det absolut bästa du kan få. Ram minnet kan va NÅGOT snabbare. Så om du kan lägga några hundra till, eller även några tusen till, byt ut dessa två: RAM minne och grafikkort.

Jag har Corsair Vengeance XMS3 1600mhz CL9. Om du vill ha lite bättre, för dubbla priset, köp dessa:

http://cdon.se/hemelektronik/ddr3-d...e_red_ddr3_pc12800/1600mhz_cl7_2x4gb-20822238

Vill du ha ett bättre grafikkort, som dessutom är läskigt dyrt, köp Gigabyte Geforce GTX 690.

Senast ändrad:
Kanske kan gå upp nån tusenlapp till, vill ju ha det bästa nu så jag köper nog bättre RAM och grafikkortet där.

De blir nice, tack ;)

Vilket grafikkort menar du då ? 670?

För geforce gtx 690 kostar några tusen till. Vill du bara köra på bättre minne, så är det 688 kr som du ser i länken (mitt ram minne låg på cirka 300, eller egentligen 200, tack vare rabattkoden).

Vill du bara ha lite snabbare RAM minne så köp de jag länkade som sagt. Annars är allt annat jag köpt i stort sett det bästa du kan få tag på för 10-11 tusen.

Senast ändrad:
Det jag kan säga är att priset för en 690 är inte värt. Det är bara om du har massa pengar o slösa som du borde köpa det. Annars räcker 670 gott och väl. Det är ett extremt kraftfullt och populärt/prisvärt grafikkort har jag fått reda på. Givetvis är 690 mkt starkare, och kan ge upp till 20-30 extra fps, men det kostar flera tusen mer.

Och i och med att 670 redan ger dig 60+ fps i battlefield 3 (som exempel), även med 64 spelare och fullt ös, och med högst upplösning (alltså 1920x1080) och högsta grafikinställningar, är 20-30 fps extra onödigt.

Senast ändrad:
snarare närmare 11k, om du ska köpa bättre ram minne. min låg på 10,5 utan rabatt, om du lägger till bättre ram kommer de ligga på typ 10,9 eller nåt.

Och jag hade lite fel. 690 har dubbel fps boost nästan. så om 670 får 60+ fps med högsta på allt och 1920x1080, får 690 (iaf den med 4GB, som är LÖJLIGT dyr) typ 120+fps. Men som sagt kostar den flera tusen mer. Inte nödvändigt, om du inte råkar ha flera tusen extra som du inte behöver för något viktigare.

Senast ändrad:
KungMartin sa:
Det jag kan säga är att priset för en 690 är inte värt. Det är bara om du har massa pengar o slösa som du borde köpa det. Annars räcker 670 gott och väl. Det är ett extremt kraftfullt och populärt/prisvärt grafikkort har jag fått reda på. Givetvis är 690 mkt starkare, och kan ge upp till 20-30 extra fps, men det kostar flera tusen mer.

Och i och med att 670 redan ger dig 60+ fps i battlefield 3 (som exempel), även med 64 spelare och fullt ös, och med högst upplösning (alltså 1920x1080) och högsta grafikinställningar, är 20-30 fps extra onödigt.
Inte för att vara bitchig eller så men du få rätt mycket mer än 20-30 fps mer, beror dock på vad för fps du hade tidigare, med sli så får man runt 99% i fps om inte något flaskar. http://www.sweclockers.com/recension/15394-geforce-gtx-670/9#pagehead

se posten ovanför dig..................................

690 är ingen ide att köpa.
Vill du ha bättre grafikkort än 670?
Satsa på ett HD7970 istället, inte många kronor extra men i klass med 680 (bättre i vissa titlar, sämre i andra)

då är den ju inte i klass med 680. Om den är sämre i fler än hälften av alla nya spel. vad jag vet har den bara ett litet övertag i typ metro. och om du tror att en ny drivrutin har fått den att bli lika bra som 680, då kan man lika gärna säga att nvidias nya drivrutin har gjort 670 som en 680, och 680 ännu bättre.

jag har härt mycket åsikter om detta. och majoriteten verkar vara överens om att 670 är det bättre kortet, både prismässigt och prestandamässigt.

KungMartin sa:
då är den ju inte i klass med 680. Om den är sämre i fler än hälften av alla nya spel. vad jag vet har den bara ett litet övertag i typ metro. och om du tror att en ny drivrutin har fått den att bli lika bra som 680, då kan man lika gärna säga att nvidias nya drivrutin har gjort 670 som en 680, och 680 ännu bättre.

jag har härt mycket åsikter om detta. och majoriteten verkar vara överens om att 670 är det bättre kortet, både prismässigt och prestandamässigt.
Att ett 670 är snabbare än ett 7970?
Inte en chans i världen att den är det.
Inte ens i BF3 som nVidia's kort har haft ett bra försprång i.

7970 är det kortet med mest "bang for the buck".

Tancoll sa:
KungMartin sa:

Men så kostar ett 7970 lite mer än ett 670 (i detta fall gigabytes) och drar ca 100W mer som blir värme i chassiet, är det värt den skillnaden är ju frågan, för många ickehardcoregamers tror jag inte det, lite billigare och lite svalare är inte att förakta? Referenskylare är ju bara att glömma både på 670 och 7970.

Tancoll sa:
KungMartin sa:

inte enligt http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-670-review,3200-15.html

du säger säkert att det var länge sen, och att drivrutinerna blivit bättre. men har inte drivrutinerna blivit bättre för 670 också isåfall? drivrutiner blir alltid bättre efter flera uppdateringar.

Senast ändrad:
KungMartin sa:
Tancoll sa:
KungMartin sa:

inte enligt http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-670-review,3200-15.html

du säger säkert att det var länge sen, och att drivrutinerna blivit bättre. men har inte drivrutinerna blivit bättre för 670 också isåfall? drivrutiner blir alltid bättre efter flera uppdateringar.
Dem skrev om drivarna helt och har fått upp prestandan rejält.

Citerar toms hardware.

"AMD's driver team deserves to take this weekend off. Its beta Catalyst 12.7 build does stellar things to the performance of several games in our benchmark suite. No longer is Nvidia's GeForce GTX 670 faster than the Radeon HD 7970. And, in fact, these new drivers are largely responsible for the Radeon HD 7970 GHz Edition card outmaneuvering GeForce GTX 680 in most of the tests we ran."

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-7970-ghz-edition-review-benchmark,3232-19.html

hmmm ok-

edit: enligt denna artikel har 670 tagit ledningen igen. det är säkert också tack vare en bättre drivrutin som släppts sedan Juni.

http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2012/11/12/gigabyte-geforce-gtx-670-2gb-review/10

endast den dyrare versionen av 7970 ("Ghz" versionen) har ett cirka 1 fps övertag i Crysis 2 och Witcher 2. I Skyrim och Battlefield 3 ligger 670 flera fps före båda versionerna =) Det står också att Gigabyte's 670 kan överklocka väldigt bra, och ger flera fps i boost.

Jag hade tydligen rätt när jag gissade att även Nvidia har släppt bättre drivrutiner sen dess.

edit2: jag har kollat runt lite. och det verkar som att 7970 endast går om 670 i prestanda de gånger nvidia ej hunnit släppa nya drivrutiner före AMD. men det verkar vara en trend att så fort nvidia släpper nya drivrutiner, är den snabbare än 7970'n igen.

tyvärr har ingen jämfört 670 på 310.70 drivrutinerna mot en 7970 på 12.11 drivrutinerna. jag skulle gissa på, med tanke på att nvidias drivrutin släpptes en dag senare, kommer 670'n ligga före i prestanda igen.

Senast ändrad:
KungMartin sa:
hmmm ok-

edit: enligt denna artikel har 670 tagit ledningen igen. det är säkert också tack vare en bättre drivrutin som släppts sedan Juni.

http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2012/11/12/gigabyte-geforce-gtx-670-2gb-review/10

endast den dyrare versionen av 7970 ("Ghz" versionen) har ett cirka 1 fps övertag i Crysis 2 och Witcher 2. I Skyrim och Battlefield 3 ligger 670 flera fps före båda versionerna =) Det står också att Gigabyte's 670 kan överklocka väldigt bra, och ger flera fps i boost.

Jag hade tydligen rätt när jag gissade att även Nvidia har släppt bättre drivrutiner sen dess.

edit2: jag har kollat runt lite. och det verkar som att 7970 endast går om 670 i prestanda de gånger nvidia ej hunnit släppa nya drivrutiner före AMD. men det verkar vara en trend att så fort nvidia släpper nya drivrutiner, är den snabbare än 7970'n igen.

tyvärr har ingen jämfört 670 på 310.70 drivrutinerna mot en 7970 på 12.11 drivrutinerna. jag skulle gissa på, med tanke på att nvidias drivrutin släpptes en dag senare, kommer 670'n ligga före i prestanda igen.
Hur är datan då Martin?

Jag skall köpa så här ungefär: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3657052/2013-07-29

ChRizyBoOy sa:
KungMartin sa:
hmmm ok-

Hur är datan då Martin?

Jag skall köpa så här ungefär: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3657052/2013-07-29
Fungerar hur bra som helst! Har kunnat lira alla senaste spel på högsta inställningarna med i flesta fall 60+ fps. Spelar inte så jättemkt på senare tid, men jag är jääävligt nöjd med min dator. Har vart det sen jag köpte den.

Ditt paket ser helt ok ut i mina ögon. Dock borde du va säker på att du kör på ett bra moderkort, och inte nåt half-assed. Detsamma gäller nätagget. Sen tror jag inte att det där chassit har så jättebra kylning. Förvänta dig inte låga temperaturer eller någon hög överklockning på delarna.

JohEng sa:
men snälla det är ett skidforum!
Deal with it ;-)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp