Ska flytta norrut för skidåkning och plugg - vart?
Hejsan, vet att frågan "vilken skidort är bäst" ofta återkommer, men här kommer den i en lite annorlunda tappning. Jag ska som rubriken säger flytta norrut eftersom jag är väldigt sugen på att åka skidor, vilket man inte får göra mycket om man bor i Göteborg som jag gör nu. Dock ska jag fortsätta plugga, så jag måste bo i eller i närheten av en stad med högskola. Jag har funderat väldigt mycket, vart är bäst att flytta? Dalarna, Härjedalen eller kanske ända bort till Norrbotten, Luleå säg?
Det här prioriterar jag:
- SKIDÅKNING framförallt. Om det är helt dött runt backen spelar mindre roll. 50-50 pistat mot opistat kan man säga. Ingen hoppartist så park är inte så viktigt.
- Snötillgång. Vill kunna åka så stora delar av året som möjligt.
- Vill ha många anläggningar inom en radie av 20-30 mil för variationens skull.
Hade tänkt ha säsongskort på någon anläggning i närheten av vart jag nu flyttar, och åka iväg till andra ställen när jag får tid över.
Jättetacksam för svar! Inte varit på särskilt många orter här i Sverige, hoppas ni med mer erfarenhet kan hjälpa.
Det här prioriterar jag:
- SKIDÅKNING framförallt. Om det är helt dött runt backen spelar mindre roll. 50-50 pistat mot opistat kan man säga. Ingen hoppartist så park är inte så viktigt.
- Snötillgång. Vill kunna åka så stora delar av året som möjligt.
- Vill ha många anläggningar inom en radie av 20-30 mil för variationens skull.
Hade tänkt ha säsongskort på någon anläggning i närheten av vart jag nu flyttar, och åka iväg till andra ställen när jag får tid över.
Jättetacksam för svar! Inte varit på särskilt många orter här i Sverige, hoppas ni med mer erfarenhet kan hjälpa.