Skadas skaljackor av ryggskydd?

När jag var i arcteryxbutiken i sthlm och pratade skaljackor nämnde någon säljare där att det kan vara vettigt att sätta något tyg utanpå ryggskyddet om man kör med skaljacka så att inte goretex-membranet skadas av att plasten skaver.. Är det bara arcteryxjackor man behöver ta till sådant eller ska även jag med min north face jacka oroa mig? ;)

Senast ändrad:
Jag har haft en north face i 2 sesånger och alltid ryggskydd med plastkotor ytterst och alltid emot jackan. Har alrig haft problem så tror inte du behöver oroa dig ett smack.

Tobe.

Varför skulle det skadas?
Om det nu gör det så har du a. köpt en riktigt kass jacka eller b. köpt ett riktigt kasst ryggskydd..
Mitt protec ryggskydd har verkligen inga vassa kanter nån stans så kan inte se att jackan skulle ta skada av det. Inte mer än vad den "tar skada" av att min rygg skaver mot vad man nu sitter mot.
Sen är ju frågan också, hur ofta gnider man ryggen mot nåt? För det vore väl i så fall så jackan skulle skadas.

Köp ett bra ryggskydd o en jacka med någorlunda kvalitee så ska de nog inte va några probelm..

Jag hade en jacka som "innanmätet" blev helt sönderrivet på, bara på grund av att mitt ryggskydd, ett Gipron med kotor (helt vanligt ryggskydd alltså), hade spruckit vid kontakt med en sten på sommaren (MTB ni vet:-). Antagligen hade vid skidåkningen mitt ryggskydd sprickit ännu mer, och fodret fastnat i sprickan. Innerfodret på jackan var ett sådant ventilerat "håltyg", och var ju inga problem för morsan å laga...

Sammanfattningsvis: om du kollar så att ditt skydd inte har någon vass kant på sig som din jacka kan fastna i, kör lungt vidare!

Jag_alskar_skidor sa:
Jag hade en jacka som "innanmätet" blev helt sönderrivet på, bara på grund av att mitt ryggskydd, ett Gipron med kotor (helt vanligt ryggskydd alltså), hade spruckit vid kontakt med en sten på sommaren (MTB ni vet:-). Antagligen hade vid skidåkningen mitt ryggskydd sprickit ännu mer, och fodret fastnat i sprickan. Innerfodret på jackan var ett sådant ventilerat "håltyg", och var ju inga problem för morsan å laga...

Sammanfattningsvis: om du kollar så att ditt skydd inte har någon vass kant på sig som din jacka kan fastna i, kör lungt vidare!
Varför hade du inte bytt platta?

Jarle sa:
Jag_alskar_skidor sa:

Varför hade du inte bytt platta?
Jag orkade inte just då, och tänkte att det säkert inte gjorde något... Nu i efterhand tycker man kanske att det var lite dummt gjort, men när det ligger 1 dm puder i östra, vill man inte låta nån annan åka upp den så det blir uppåkt. Åka utan skydd är väl inget allternativ direkt...

//Axel

Jag orkade inte just då, och tänkte att det säkert inte gjorde något... Nu i efterhand tycker man kanske att det var lite dummt gjort, men när det ligger 1 dm puder i östra, vill man inte låta nån annan åka upp den så det blir uppåkt. Åka utan skydd är väl inget allternativ direkt...

//Axel
1dm? oj va mkt snö :)

jag har kört me min arcteryx jacka i lite dryt en säsong nu och har inte haft några problem med jackan. jag har alltid ryggskyddet ytterst för de e skönast och lätt att ta av sig när man ska in i vämestuga och liknande. så de ska nog inte vara någon fara.

tjooo

stoffe_H sa:

//Axel
1dm? oj va mkt snö :)
Allt är relativt:-) Jag mätte inte med måttstock direkt, men det hade snöat hela natten, så en dm var det säkert:-)

Så länge ryggskyddet inte har vassa kanter så bör man nog inte oroa sig.
Min egen arcteryx (sidewinder) och de flesta jag kännt på verkar ha en väldigt slitstark insida. Om du typ har ett tunt nät (värdelöst!) på insidan som t.ex. SOS har i sina jackor så bör man kanske passa sig för vassa kanter och utstickande kardborrband.

Anledningen till att säljaren i butiken rådde dig till detta var förmodligen får att han kanske nyligen fått en reklamation av en sönderskavd jacka???

Nojlas sa:
Så länge ryggskyddet inte har vassa kanter så bör man nog inte oroa sig.
Min egen arcteryx (sidewinder) och de flesta jag kännt på verkar ha en väldigt slitstark insida. Om du typ har ett tunt nät (värdelöst!) på insidan som t.ex. SOS har i sina jackor så bör man kanske passa sig för vassa kanter och utstickande kardborrband.

Anledningen till att säljaren i butiken rådde dig till detta var förmodligen får att han kanske nyligen fått en reklamation av en sönderskavd jacka???
EXAKT! På min jacka var det en spricka i kanden, där nätet fastnade och revs sönder:-( Numera har jag Peak Performance Gore-Tex skaljacka, utan innefoder!

Gokväll!

Jag har alltid fleecen ytterst innan skaljackan.
Alltså underställ, skyddsväst, fleece & jacka = no probs.
Kanske låter varmt? Men detta funkar kanon för mig.

Gott nytt år!

// Kricke

Går en jacka sönder pga av ett ryggskydd tycker jag verkligen att man ska få en ny så skulle inte oroa mig så mycket..

Tillbaka
Topp