Skador på pjäxorna

kyvi

Medlem
Skador på pjäxorna
Köpte dem hos beli sport, redan efter första dagen kunde man se mindre märken på häldelen. Efter några dagar gick jag till topsport i ramund om jag inte minns fel, och försäkrade mig om att jag verkligen hade ställt in bindningarna(sth 16) rätt. Hon i kassan sa att de var rätt inställda. Efter cirka 3 veckors åkning ser de nu ut såhär. Häldelarna är väl de som har de största "märkena".

Är detta normalt?

Skador på pjäxorna
Är dom rätt inställda så blir det inte sådär om inte du gjort något fel.

Kan tänka mig att det kan bli sådär om du har mycket snö under pjäxorna men försöker att trycka ner pjäxan i bindningen.
Om du tar bort snön innan du ställer dig i skidorna så löser det säkert problemet.

Förutom det så vet jag inte riktigt var det kan bero på.

Har bindningarna löst ut ofta när du har åkt?

Hur kollade tjejen i kassan att dom var rätt inställda? Titta hon bara på dom eller stoppade hon i pjäxan och kollade?

Senast ändrad:
Skador på pjäxorna
Nej, pjäxorna ska inte slitas sådär (åtminstone inte på tre veckor). Jag kan tänka mig att det beror på för liten förspänning vilket gör att pjäxan inte sitter riktigt fast i bindningen. Eller att tådelen inte är riktigt justerad till pjäxan, eller kanske en kombination av båda.

/MM

Skador på pjäxorna
Niklas08 sa:
Är dom rätt inställda så blir det inte sådär om inte du gjort något fel.

Kan tänka mig att det kan bli sådär om du har mycket snö under pjäxorna men försöker att trycka ner pjäxan i bindningen.
Om du tar bort snön innan du ställer dig i skidorna så löser det säkert problemet.

Förutom det så vet jag inte riktigt var det kan bero på.

Har bindningarna löst ut ofta när du har åkt?

Hur kollade tjejen i kassan att dom var rätt inställda? Titta hon bara på dom eller stoppade hon i pjäxan och kollade?
Jag skrapar av snön innan jag klickar i. Nej, jag upplever inte pjäxorna löser ut ofta. Jag har för mig att hon klickade i och sa att allt var bra! Konstigt...

Skador på pjäxorna
Mountain_Man sa:
Nej, pjäxorna ska inte slitas sådär (åtminstone inte på tre veckor). Jag kan tänka mig att det beror på för liten förspänning vilket gör att pjäxan inte sitter riktigt fast i bindningen. Eller att tådelen inte är riktigt justerad till pjäxan, eller kanske en kombination av båda.

/MM
Mm, men jag antog ju att förspänningen var bra iom att hon sa att det var okej. Får ta och försöka ta mig in till alpingaraget eller något liknande för att be om hjälp!

Skador på pjäxorna
Har nog kört på fyra par STH 14/16 och aldrig vart med om nåt liknande. Dock finns det några inställningar på de bindningarna som justeras och givetvis måste förspänningen ställas in korrekt. Finns det bra guider i denna tråd, citerar en nedan: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=60722

FF sa:
Du tar ett tunnt papper och lägger under pjäxan när du klickar i den i bindningen (du har inte pjäxan på dig). Dra sen pjäxan uppåt i bindningen så att den inte bara råkat fastna mot pappret

Om du nu inte kan rubba pappret, ska du skruva skruven moturs så att tådelen flyttas uppåt.

När du kan röra pappret fram och tillbaka, har du bindningen för högt upp. Så skruva åt skruven till du hittar det läge där pappret precis börjar fastna. Där är bindningen rätt inställd.

Sedan ska vingarnas "bredd" ställas in så att dom bara precis klämmer åt pjäxan. De ska alltså inte klämma åt pjäxan skithårt, då detta är skadligt för bindningen.

Och glöm inte ställa in förspänningen.

/MM

Senast ändrad:
Skador på pjäxorna
Har ett par STH 13 WTR och såg att jag hade fått lite märken på pjäxornas bakdel också, men inte i närheten av så mycket som du
@kyvi
Har ställt in bindningarna enligt ovan och förspänningen är rätt.
När jag höll fast skidan/bindningen med ena handen och tån på pjäxan med andra så justerade jag vingarna tills pjäxan inte glappade med handkraft.

Är det riktigt, tycker inte det borde bli några märken alls.
Har åkt tio dagar med pjäxorna. en skida som löst ut en gång.

Skador på pjäxorna
Har nu varit till garaget med dem och de sa att bindningarna var rätt inställda, de skruvade ut tådelen lite men annars ska allt ha varit schysst. De påstod att det istället måste bero på pjäxan. Finns det något mer jag kan göra nu? Var drygt ett år sedan jag köpte pjäxorna

Skador på pjäxorna
Slitaget på framsidan ser ju normalt ut, men baksidan ser ut som att den har suttit för tight.

Edit: Inte så hemskt mycket att göra åt saken nu, snygga till lite med en kniv och i fortsättningen vara försiktig när man kliver i bindningarna.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp