Skäms ni inte?

• Trådstartare Trådstartare balanselius
  • Start datum Start datum
B

balanselius

Guest
Skäms ni inte?
En sak som stört mig länge med alla dessa "vilka skidor" trådarna förutom antalet är den bristande informationen som anges i dem men mest av allt detta ständiga "jag är XXX cm lång". Jag kanske inte borde förvänta mig mer av ett forum inriktat på något som först och främst utövas fysiskt men är vi skidåkare så okunniga att vi inte ens förmår lista ut att vår kroppslängd är irrelevant i sammanhanget?

Ifall cyklister skulle komma med ett "jag har hjälmstorlek 58 vilken cykel ska jag ha då?" eller man allmänt frågar "jag är 174 cm lång vilken mat bör jag äta ?" skulle man inte bli totalt idiotförklarad? På forumet är det knappt så någon höjer ögonbrynen när dessa påståenden frekvent förekommer.

Så frågan är: skäms ni inte över att associeras till dessa intellektuella snedsprång?

Skäms ni inte?
Så du menar att längden inte har betydelse då eller? Vad tycker du man ska ange för kriterium då för skidköp?

Personligen så skulle jag vilja veta följande:

Längd
vikt
Kön
Åkstil
Ålder
Nivå

Och om du inta kan få allt detta så är längd/vikt/kön det viktigaste. Eller har jag fel där?

//H

Skäms ni inte?
Längden är väl knappast helt irrelevant! Ganska komiska figurer vi hade sett i backen om vi som du menar bara hade angett vikten.

Pelle som är 165 och väger 95 pannor får råd från Freeride och anger bara sin vikt. Vad ska han ha för längd på skidorna? Kanske 190? Jag är inte så insatt men vi säger så. Iaf, det hade blivit lite fel? Jaaa.

Men bättring är ett måste. Bra trådmaterial om den redigeras lite ;)

Skäms ni inte?
Om den som skall ha nya lagg är lite kunnig och kan känna lite skillnad på skidor han/hon åkt så tror jag att jag skulle kunna ge lite tips bara utifrån det. Dvs. tidigare skidor, och hur personen upplevde dem. För styva, tungjobbade, bra åkkänlsa osv. Då kan man få fram några modeller som personen själv kan undersöka vidare på. Längd och vikt kan alltså förbli onämnt...

Men hur många hjälp mig-trådar här på freeride har en sådan kunnig skapare?

Skäms ni inte?
sockervadds sa:
Längden är väl knappast helt irrelevant! Ganska komiska figurer vi hade sett i backen om vi som du menar bara hade angett vikten.

Pelle som är 165 och väger 95 pannor får råd från Freeride och anger bara sin vikt. Vad ska han ha för längd på skidorna? Kanske 190? Jag är inte så insatt men vi säger så. Iaf, det hade blivit lite fel? Jaaa.

Nej det hade nog blivigt rätt så bra (även om jag kanke tror på en lite kortare till en 95kg person, typ 185 beroende på skida)

Längden har betydelse endast för hur det ser ut när man står i gondolen :-) möjligen i riktigt djup powder då det omvända, 200cm och 60kg, skulle kunna leda till att man får lite mycket hävarm och lite liten understödsyta att jobba med.

Skäms ni inte?
sockervadds sa:
det här är ju precis det det handlar om , så ja du har FEL!
att bara ange vikt hade varit bättre

hasse: din lista är utmärkt men skulle vara lika bra utan kroppslängd, nivå borde vara näst efter vikt om din lista är i nån slags ordning

Skäms ni inte?
Anders_Nilson sa:
sockervadds sa:

Nej det hade nog blivigt rätt så bra (även om jag kanke tror på en lite kortare till en 95kg person, typ 185 beroende på skida)

Längden har betydelse endast för hur det ser ut när man står i gondolen :-) möjligen i riktigt djup powder då det omvända, 200cm och 60kg, skulle kunna leda till att man får lite mycket hävarm och lite liten understödsyta att jobba med.
Men jag väger ju runt 80 - 85 och vad ska jag ha för längd på skida då? Jag ska ha ca: 185...enligt guiden på freeride här iaf.

Skäms ni inte?
balanselius sa:
sockervadds sa:

hasse: din lista är utmärkt men skulle vara lika bra utan kroppslängd, nivå borde vara näst efter vikt om din lista är i nån slags ordning
Hur fan kan det vara bättre?

Skäms ni inte?
längden är väl hyfsat viktig ? blir svårt för en 150 kille att åka på ett par 180 skidor. killen kanske väger 90 kg.. och om har bara skriver det är det lätt att tro att han är runt 180-190..

Skäms ni inte?
Så det du menar att om amn nu skulle lägga ut en "vilka skidor" tråd, Så vill du att man ska skriva mer än längd och vikt, Det är ju det som är det viktigaste. man vill ju inte veta hur stor näsa har jag elr jag brukar borsta tänderna 3 ggr om dagen!
Tycker att denna tråd inte är till nån spec nytta, För jag menar, om man nu ska lägga ut 5000-6000:- på ett par skidor, så vill man ju veta vad man ska ha för längd o.s.v.

(tycker att en så kallad "vilka skidor" tråd är viktigare än den har tråden, detta är en så kallad "klaga på allt" tråd)

Skäms ni inte?
sockervadds sa:
balanselius sa:
sockervadds sa:

Hur fan kan det vara bättre?
Snälla sluta svara innan du gör bort dig fullständigt, inser du inte att du just nu är en sån som inlägget handlar om en som inte förstår att kroppslängden är irrelevant , var skruvar du på bindningen för kroppslängd? Vilken skidtillverkare har du sett som rekommenderar efter åkarens kroppslängd? Tänk lite så kommer du förstå att den saknar betydelse.

Skäms ni inte?
balanselius och Anders Nilsson:

Alltså om det kommer in en kund som skall ha skidor och väger 80 kg vilka skidor skall den personen ha då? Person i fråga åker blå-röda backar. Hoppar inte, åkte off-pist om det finns snö så klart.

Skidalternativ du har att sälja/hyra ut till kunden är ett par Scott Misson i längderna 168, 178, 183, Salomon Tornado 156, 164, 178, Hendryx Purple Haze 172, 182 Head Monster 82 i längderna 163, 175, 182

Vilka skidor skall kunde då ha? Det är en man i 27 års ålderna som åker mycket i Sverige och Alperna en vecka om året.

//H

Senast ändrad:
Skäms ni inte?
jClaar sa:
längden är väl hyfsat viktig ? blir svårt för en 150 kille att åka på ett par 180 skidor. killen kanske väger 90 kg.. och om har bara skriver det är det lätt att tro att han är runt 180-190..
varför skulle det vara svårt? och vad spelar det för roll om du tror att han är längre , har du tänkt nu eller svarar du bara ?

Skäms ni inte?
Inte för att jag var med förr, men min farsa har ett gäng gamla spikraka skidor hemma från 70- och 80-talet, alla dom laggen är ca 190-200 cm långa och min farsa är 165 cm lång. I princip alla åkte på sånna skidor då? I och för sig hade man en helt annan åkteknik då och carving fanns inte på kartan. Funktionen som finns här på Freeride där man kan få hjälp med längd innehåller ju inte någon längd.

Men trots allt så idag så spelar det väl ändå roll hur lång man är när man ska välja skidor, dock kanske inte lika mkt som vikt,nivå och åkstil.

Skäms ni inte?
hasse: har inte åkt någon av de skidor du nämner men mitt val skulle fortfarande inte behöva ta hänsyn till kundens kroppslängd. Skidornas karaktär (flex, styvhet osv) är mer avgörande för vilken längd jag skulle rekommendera , jag personligen åker ofta på Fischer där jag hamnar på ca 190 men skulle jag åka Dynastar t ex (som jag inte gillar, för "hårda") skulle de sannolikt bli 5-10 cm kortare.

Skäms ni inte?
LÄngden torde väl visst spela roll, säg att vi snackar om en person som är 2 m lång och väger 80 kg, dvs en ung man med mer skinn än muskler. Borde han då inte ha ett par kortare skidor än ett 170cm långt muskelberg på samma vikt? eller?

Skäms ni inte?
Så du skulle inte det? Hmm varför skulle du inte ta hänsyn till det? Ge mig ett exempel på en skida du har åkt på då så skall jag modifera tråden efter då. Få se om du har rätt då.

//H

Edit: Min lista i första inlägget har ingen inbördes ranking.
Edit 2: Vilket land folk kommer ifrån spelar oxå in i denna fråga...

Senast ändrad:
Skäms ni inte?
hyllengren sa:
LÄngden torde väl visst spela roll, säg att vi snackar om en person som är 2 m lång och väger 80 kg, dvs en ung man med mer skinn än muskler. Borde han då inte ha ett par kortare skidor än ett 170cm långt muskelberg på samma vikt? eller?
inte nödvändigtvis, bara för att man är ett "muskelberg" behöver man inte vara bra på skidor. Man kan dessutom vara smal men ändå stark och vältränad.
Nivå blir alltså viktigare än kroppstyp vilket gör att vikten är som alla verkar överens om relevant men kroppslängden är det inte.

Skäms ni inte?
.. sköna jämförelser iaf..

"Ifall cyklister skulle komma med ett "jag har hjälmstorlek 58 vilken cykel ska jag ha då?" eller man allmänt frågar "jag är 174 cm lång vilken mat bör jag äta ?""

hehe..

men du.. irrelevant var väl att ta i.. kanske något underordnat.. men irrelevant.. hmm

jag undrar jag..

/Pinn

Skäms ni inte?
Hasse sa:
Så du skulle inte det? Hmm varför skulle du inte ta hänsyn till det? Ge mig ett exempel på en skida du har åkt på då så skall jag modifera tråden efter då. Få se om du har rätt då.

//H

Edit: Min lista i första inlägget har ingen inbördes ranking.
Edit 2: Vilket land folk kommer ifrån spelar oxå in i denna fråga...
är inte ute efter att ha rätt. Tycker att rekommendera skidor online är ogenomtänkt men om man nu ska envisas med det så kan man iaf försöka göra det utan att våldföra sig på intellekt och fysiska principer. Men vill du ha en skida som jag åkt som exempel så visst: Dynastar 8000m

Skäms ni inte?
balanselius sa:
hyllengren sa:
inte nödvändigtvis, bara för att man är ett "muskelberg" behöver man inte vara bra på skidor. Man kan dessutom vara smal men ändå stark och vältränad.
Nivå blir alltså viktigare än kroppstyp vilket gör att vikten är som alla verkar överens om relevant men kroppslängden är det inte.
jag håller med om att vikten är av större vikt(haha, eller?) än längden, men det du säger är ju att du hellre vet enbart vikt än både vikt och längd, och i ett sådant fall har du ju absolut ingen aning om personen är bra att åka eller har muskler osv, vilket längden +vikten skulle kunna ge dig en lite inblick i!(inte åkskickligheten alltså)

Senast ändrad:
Skäms ni inte?
hyllengren läste du mittt inlägg? varför vet du mer om du vet kroppstypen (som du iofs ändå inte får genom nåt slags BMI tal)? du vet ju fortfarande inte nivån?
Grejen är att du lurar dig själv om du tror att längden tillför information för den ger dig som du säger möjligtvis en hint om kroppstypen men det är inte sant om du inte också vet hur vältränad personen är , kroppsfettsammansättning osv vilket i slutänden ändå är irrelevant eftersom det inte är hur vältränad du är som är avgörande utan din åkstil och nivå i högre grad.

Senast ändrad:
Skäms ni inte?
Så vilken längd skulle du rekommendera till den personen jag skrev om då?

Om det var 8000 du menade så är detta längderna 165,172, 178, 184

//H

Edit: Kan hålla med om att det inte är det bästa att rekomendera skidor via nätet. Men allt detta är ju en del av näthandel tex. Och så kommer det väl tyvärr att fortsätta. Och jag har varit med om skräckexempel i butiker oxå. I mer än en butik.

Senast ändrad:
Skäms ni inte?
Nu vänder jag nog allt tillbaka frågan till dig. Såg att du varit inne och skrivet i en nystartad tråd kring vilka skidor någon skulle köpa. Nu är det möjligt att personen inte fått med all information du behövde för att rekommendera ett par skidor till honom/henne, men det fanns ingen anledning för dig att vara otrevlig! Tala istället om vilken info du behöver. Alla kanske inte har lika god koll som du och det är kanske därför vi ibland ber om hjälp? (Dessutom var personen som startat tråden inte särksilt gammal..)

Senast ändrad:
Skäms ni inte?
Hasse sa:
Så vilken längd skulle du rekommendera till den personen jag skrev om då?

Om det var 8000 du menade så är detta längderna 165,172, 178, 184

//H

Edit: Kan hålla med om att det inte är det bästa att rekomendera skidor via nätet. Men allt detta är ju en del av näthandel tex. Och så kommer det väl tyvärr att fortsätta. Och jag har varit med om skräckexempel i butiker oxå. I mer än en butik.
jag skulle rekommendera 178 om det var hårt ute och 184 om det var mjukt

men det säger mer om mina preferenser än huruvida jag har "rätt", tycker allt under 175 känns "fladdrigt"

Senast ändrad:
Skäms ni inte?
Hasse. Nu har inte jag så bra koll på tornado-serien, men jag skulle nog givit honom ett par monster på 182cm!

Jag är faktiskt i situationen där jag nästan hart gjort så att jag fokuserat mer på hur lång jag själv är än hur mycket jag väger, som balanselius säger. om än jag kan hantera dom så har jag aldrig 100% kontroll över skidan som det känns nu(för mycket skida att bråka med)

Du som skidförsäljare. vad skulle du tro att jag skulle behöva för skidor?
Letar en puderskida.väger in på runt 60kg. finner mina salomon gun lab(188cm 101mm midja) för påfrestande så länge de inte är stora öppna. Gillar breda saker och gillar att glida omkring bekymmerslöst i puder och även droppa lite smått. skulle väl lägga mig som avancerad åkare. att tillägga är väl att jag gott och väl skulle kunna tänka mig att lägga på några fler millimeter bredd.

ev. obegripligheter i texten beror på en oerhört svårkopplad skalle med 3h sömn. 4h bilkörning och 5h härlig skidåkning i kåbdalis. this is it. Im out. roger in!

Skäms ni inte?
hultet sa:
Nu vänder jag nog allt tillbaka frågan till dig. Såg att du varit inne och skrivet i en nystartad tråd kring vilka skidor någon skulle köpa. Nu är det möjligt att personen inte fått med all information du behövde för att rekommendera ett par skidor till honom/henne, men det fanns ingen anledning för dig att vara otrevlig! Tala istället om vilken info du behöver. Alla kanske inte har lika god koll som du och det är kanske därför vi ibland ber om hjälp?!! (Dessutom var personen som startat tråden inte särksilt gammal..)
detta är OT
Men grejen är att om du inte har koll så hjäper ett forum dig ännu mindre för då vet du inte vilka råd som är bra eller som lurar dig. Jag var inte otrevlig för att vara elak utan jag var ärlig för att hjälpa, att komma med rekommendationer till någon baserat på bristfällig information , det hade kanske varit trevligt men inte alls hjälpsamt. jag gav personen det bästa råd han kan få , att gå och bilda sig en EGEN uppfattning.

Skäms ni inte?
178? Oki skidan är relativt mjuk men herren i fråga är 167 cm. Så han skall max ha 172 cm. LÄNGDEN har betydelse ibland. Skulle aldrig försöka att sälja på denna kund en skida över 172 cm. Oki han är överviktig men han skall ha en skida som är hanterbar oxå. Och 178 cm för han är inte hanterbar.

Alltså så är detta ett bevis på att du skall uppge längd oxå helst.

Du får en ny chans

Rekommendera en skida till denna personen då.

Väger 79 kg. Åker bara pist. Gillar tight svängar (14-15) men gillar att stå på ibland. Åker skidor ungefär 35 dagar om året. Åker bara röda och svarta backar. Är kille på 35 år.

Och vad skulle du rekommendera för skida till mig exempel?

Jag väger 78 kg. Åker överallt, pist, off-pist. Parken ibland så gärna en twin-tip. Föret är alltså varierande. Åker kring 100 dagar per säsong. Gillar att åka fort, Helst en svängradie kring 18 meter. midja runt 90-100 mm. 100-150 dagar om året.

//H

Skäms ni inte?
Wippeh: Jag rekommenderar inga skidor utan längd.... Allt detta samspelar. Kolla bara på surfbrädor om vi skall jämför med något som är "custombyggt" Om du går in och pratar med en "shaper" så får du lämna alla mått, tala om vad du skall surfa för slags vågor, hur mycket du har surfat m.m. Samma om du beställer en customskida från Hendryx tex. Han vill veta din vikt och längd innan du får ett förslag om skidans längd.

Skulle du rekommenderat en 182 cm skida till en kille på 167 cm? Och som åker blå till röda backar? Hmm det är riktigt illa då...

//H

Skäms ni inte?
En gammal tumregelr som gäller fortfarande är på ett ungefär.

Korta svänga (SL skidor)= en skida som är ungefär 10-15 cm kortare än dig
Medel svängar (Racecarvers)= ca 5 cm kortare än dig
Stora svängar (GS skidor)= Din längd eller max 5 cm längre
Friåknings skidor= Din längd upp till 15 cm längre.

Sen så måste du ju nartuligtvis som sagt ta hänsyn till vikten på personen oxå. Men du vill inte ha en skida med 12 meters svängradie som är längre än dig själv. Eller en skida som har 22 meter som är kortare än dig själv.

//H

Skäms ni inte?
Hasse sa:
178? Oki skidan är relativt mjuk men herren i fråga är 167 cm. Så han skall max ha 172 cm. LÄNGDEN har betydelse ibland. Skulle aldrig försöka att sälja på denna kund en skida över 172 cm. Oki han är överviktig men han skall ha en skida som är hanterbar oxå. Och 178 cm för han är inte hanterbar.

Alltså så är detta ett bevis på att du skall uppge längd oxå helst.

//H
förstår inte vad du vill säga. Bevis, hur är detta ett bevis?
varför skall han ha max ha 172 cm? Jag åkte på 184, inga problem att kontrollera, ogillade bara flexet i den och jag är "liten" 178/72

Överviktig var får du det ifrån? stod det inget om,
167/80 säger mig ingenting sådant du skrev 27 år, då tänker jag inte kycklingben och kulmage som första tanke.

har tråden helt plöstligt blivit balanselius gör hypotetiska rekommendationer?
pistmannen får klara sig själv , struntar fullständigt i pistskidor.

Skulle inte rekommendera något till någon som du Hasse, du lär ju ha rätt bra koll själv och med den kommer också smak, du vet säkert vilka typer av märken, skärningar du föredrar utan mitt svammel.

Skäms ni inte?
Jag citerar från en annan tråd där balleselius var inblandad:

FelixL sa:
Du måste ha lika långa skidor som dig själv, minst. Om du har kortare skidor finns det risk för "stallning" och din längd kan göra att du tippar bakåt eller framåt för lätt.

Helt enkelt, din vikt ligger högre upp än skidorna är långa. Villket gör att skulle du luta dig lite för mycket bak när du åker i pisten kommer du dratta över för skidorna är för korta där bak. Förstår ni? Enkel matematik.

Därför, bör du ha skidor som är minst lika långa, gärna längre. Vi kan då även fastställa att balanselius är helt fel ute vad det gäller att ha kortare skidor än man är lång, men däremot är det fritt fram för dom korta att ha längre.
Och på den vägen är det!

Skäms ni inte?
Hur skulle denna mannen som är 167 cm kunna kontrollera sin långa skidor? Det är lite att gå till backa i tiden då det inte fanns carving skidor. Carving skidan har en sak som skall uppfyllas. Carving svängen. Och om en kille på 167 cm skall kunna utnyttja den till fullo så är nog inte 184 cm rätt för en kille på 167 cm. Är det jag menar med att längden är av betydelse.

Så du menar att du bara bryr dig om friåknings skidor? Det är din grej då.

Men att säga att längden inte har betydelse är helt fel tycker jag. Ta bara här nere i Schweiz. De personer som åker på längre skidor än vad de är själv kan du lätt räkna på en hand. Sen spelar det ingen roll hur mycket eller lite de väger. Eller var de åker. De bara skakar på huvudet när scandinaverna kommer med sina två meters skidor. De bästa/roligaste/intressantaste är att de kan verkligen utnyttja sina Dynastar 8000 i 60 cm puder lika bra som vi scandinaver åker på våra skidor som är 110+ i midjan och 190 cm långa.

//H

Skäms ni inte?
FelixL sa:
Jag citerar från en annan tråd där balleselius var inblandad:

FelixL sa:
Du måste ha lika långa skidor som dig själv, minst. Om du har kortare skidor finns det risk för "stallning" och din längd kan göra att du tippar bakåt eller framåt för lätt.

Helt enkelt, din vikt ligger högre upp än skidorna är långa. Villket gör att skulle du luta dig lite för mycket bak när du åker i pisten kommer du dratta över för skidorna är för korta där bak. Förstår ni? Enkel matematik.

Därför, bör du ha skidor som är minst lika långa, gärna längre. Vi kan då även fastställa att balanselius är helt fel ute vad det gäller att ha kortare skidor än man är lång, men däremot är det fritt fram för dom korta att ha längre.
Och på den vägen är det!
om du hade läst den ursprungliga tråden hade du märkt att jag gav exempel på varför "kroppslängds"förespråkandet är absurt inte att jag förelog någon skidlängd till någon vare sig kort eller lång.

du har delvis rätt i att folk med korta skidor ibland gör kullerbyttor, se på slalomtävlingar men det betyder inte att din teori är bra på nåt sätt.

Skäms ni inte?
Håller helt med dig i denna fråga balanselius. FelixL teori är inte så bra..

//H

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp