Skärpning

smbif

Ny medlem
Skärpning
Så sitter man här då ! Fått skit för att ha
frågat en fråga som man inte visste ngt
om...Bara för att andra besitter denna kunskap
blir man skit kastad...Mycket dåligt...

Min verklighet är inte Eran/din verklighet.
---glöm inte de---

Jag besitter sjävklart viss information som inte
andra besitter och tvärtom men att få skit
offentligt för att ha ställt en fråga som för
mig var ett bekymmer men som jag nu fått svar på
genom Salomon, SEB och Spyder och även fått den
sponsoring jag ville ha och behövde för att
klara mina nästkommande säsonger...

Ja just de. *****Sponsoring,hur får man de*****

Svaren jag fick var blandat spydigaocg roliga på
andras bekostnad.Killar som trodde de var mer än
ngn annan och vissa till och med utomjordlig
överlägsna...Allt då inom en liten del av
livet,, skidor... Varför inte hjälpa istället???.

Otroligt kul att kunna skriva detta och
verkligen veta att man inte fick ngn hjälp på
sidan som anses vara skidåkarnas mecka och där
all info finns att tillgå. Nu vill jag inte
hacka ner på sidan men mer på de som är
medlemmar då,,,inte heller där vill jag hacka
ner på alla utan mest de som tror sig ha det
rätta svaret på allt...

Det finns fortfarande folk som älskar skidåkning
och som fortfarande för vissa kommer komma med
konstiga frågor,,,men man ställer ingen fråga
bara för att det är kul att se en reaktion utan
för att man är ovetande om svaret...

Hoppas de som skall ta åt sig gör det och
skärper till sig...Detta vet jag är ett problem
för många som ställt frågor...Varför jag vet!
För att de svar som ges ibland är så tråkiga att
läsa enbart för att innehållet inte är till ngn
hjälp utan är mer för att hacka ner på personen
som ställer frågan...

Nu är man ju inte psykiskt lidande på ngt sätt
men jagvill ändå ta upp detta för jag vet att
det är ett problem...Frågan är väl bara nu om
det kommer att tas emot på ett positivt sätt
eller om man snart får ytterligare "skitsnack"
eller skämtåsikter som svar...

Jag mottager gärna reaktioner

**Lär de som är ovetande **
**Kom inte med problem, kom med lösningar**
**Mycket snack, liten verkstad**

MVH Robban

Skärpning
Säg att vi skulle köra Jeapardy (jag ger svaret, ni ställer frågan) och jag ger ett dumt svar. Det kanske betyder att man får en bra fråga...

Svar: Havsutsikt

Skärpning
Jag håller totalt med dig, det är inte kul att få skit. Översittare är den värsta sorten, det här ska vara ett forum för folk med samma intresse. Då ska man hjälpa varandra istället för att klanka ner på varandra. Om man inte har ett vettigt svar behöver man väl inte skriva.

Dock så finns det en sak, innan man ställer en fråga kan man läsa igenom de senast ställda för att kolla om frågan i fråga redan är ställd. Det är ofta som samma fråga kommer upp hela tiden.
//jossan

Skärpning
Jo men jag menar en fråga som lyder hur får man sponsring är väll ändå ganska idiotisk. Man går ju inte bara upp till en gubbe i burtons rider team och frågar om man kan bli sponsrad. för det första måste man va galen, odödlig och kunna hantera sina lagg/snowboard på ett kungligt sätt. Sen komer det kanske ngn och frågar DIG om du vill bli sponsrad.

Skärpning
Tendensen är dock att frågorna bemöts med den respekt de förtjänar.
Men ibland spårar det ut rejält och seriösa frågor bemöts med trams.
Jag har funderat en del på detta (ja faktiskt), och om det är så att
många inte "vågar" ställa frågor pga. av risken att mötas av
spydigheter är det riktigt trist.

Så ett allmänt upprop från min sida är att alla försöker bemöta alla
frågor med den respekt de förtjänar. Det som av mig bedöms som en
otroligt dum fråga kan ju faktiskt vara helt seriös... Ett bra sätt att få
lite koll är att titta på frågeställarens profil. Är man 15 år och bor i
Hässleholm är det ju inte konstigt om man har sämre koll än
Norrlänningen som är 46 år och åkt skidor i 35 av dessa!

Däremot tycker jag faktiskt att Sponsringsfrågan fick de svar den
förtjänade. Faktiskt förvånansvärt seriösa idéer. För att få ett seriöst
svar på denna typ av fråga måste du skriva lite mer om dig själv och
om de omständigheter som gör att du söker sponsring. Hade du
upplyst oss om detta hade du antagligen fått , ur din synvinkel, mer
seriösa svar.

Avslutningsvis vill jag dok tacka HitMe, JCM, GNU, ACE, RR, ARC, MES,
HAWK, Leder, Skit-Morten m.fl. och naturligtsvis Lavinbettan och Helen
som lyser upp min just nu gråa vardag.

That´s all kids! / M

Skärpning
Håller med MM. En korrekt respektfull ton bör hållas. En fråga om spons bottnar förmodligen i en stark önskan om att utveckla sig och sitt utövande. Helt klart är ju i detta fall svaret på en sån fråga långt ifrån är entydig på något sätt. Kanske därav diverse hel- och halvironiska svar. Man kan kanske uttolka en viss avundsjuka över att andra på OLIKA sätt tar egan initiativ för att nå ett mål.

Medmänniskor förtjänar alltid respekt, vilket dock inte hindrar att man skruvar till det lite ibland.

Lev väl, ös på!
/A

Skärpning
Bra!
Du har rätt. Visserligen får man svara vad man vill,MEN det finns en sån stor tönttendens på sådanahära forum, där folk sitter hemma anonymt framför skärmen (icke ansikte mot ansikte som normala kommunikationer) och vågar vara spydig och drygt ironiska. Så skulle dom inte våga bete sig om man skulle mötas på riktigt och disskutera något. Ett fegt beteende. Vi är väl bara så primitiva ändå när allt kommer omkring. Det brukar vara likadant ibland på passagens surfkonf. Vi kan väl försöka skärpa oss! /mvh SH

Skärpning
Okej, du har en poäng som sagt.

Men jag tror att du själv vet svaret på sponsringsfrågan om du
tänker till.

Du måste åka bra.
Du måste synas mycket, ofta och på ett bra sätt.
Du måste kontakta rätt person på rätt företag och förklara för dom
hur dom kan tjäna pengar på att ge dig prylar gratis. Det här är den
viktigaste biten - läs meningen igen.
Du måste misslyckas med några företag och försöka igen.
Och när du väl fått dina efterlängtade gratisplank måste du åka
ännu bättre, vårda dina sponsorkontakter och fortsätta vara en bra
investering.

Inte så svårt?

Skärpning
Jag har försökt tyda den tillrättavisning som du författade. Har även tagit del av den efterkommande debatt där du efterlyser skärpning.

I mitt inlägg där jag först analyserar din situation följt av tre väldigt handfasta och tillförlitliga råd.

Analys.
Du har inte pengar! Jag dristar mig till slutsatsen att ej är förmögen. Detta ser jag som utgångspunkten för fortsatt resonemang för varför annars sälja sig till något företag! Då du ej redan blivit tillfrågad av sponsorer kan du ej heller tillhöra det översta toppskiktet av skidåkare.

Råd
Jag föreslog staten, sälja din själ och okända företag som de bästa sponsorerna för dig.

Staten har förutom fängelsevistelse även en massa bidrag, försäkringar, X-kassor och studiestöd som du kan finansiera din skidåkning med. Är garanterat den största sponsorn i Sverige för den breda majoriteten.

Sälja din själ: Att göra allehanda udda sysslor under säsongen. Vakta bagage, diska, brottas med turister eller vadslagning med tyska turister att du visst kan sätta en 360 med förbundna ögon, har fungerat under alla tider så varför inte för dig!

Okända företag: Om jag förstår dig rätt så har du rott ihop lite prylar och pengar hos några storfräsare. Hur stor är då denna inkomst? Rör det sig om några lagg och brillor samt några tusentalskronor hade du lyckats bättre med en rajd hos småföretagen i din hemby. Tretti småsponsorer på tusenkronor är bättre än tre sponsorer á två par skidor och ett par brillor.
Hoppas att jag har uttryckt mig tydligare den här gången!

Jag lyckönskar dig i ditt sponsorletande och hoppas att dina intentioner är goda. Det kan hända att vi råkas i framtiden och då kan du ju visa vad du går för, såväl i backen som i baren!

Men om du tillhör ägaradeln eller de välbärgade och bara vill ha storfräsarkontrakt även om det innebär att du köper till reducerat pris och dessutom inte kan sätta en enkel 360 med eller utan förbundna ögon, ligger du risigt till.
Om du mot förmodan tillhör den skara som inget annat vill än att glänsa omkring i sina nya kläder och högt och brett skrävla om sina sponsorprylar och helt utan kritik förordar grejerna i allehanda tester och sammanhang är du en av de personer som infekterar denna ädlaste form av aktivitet.
Då önskar jag dig ingen välgång och hoppas att våra skidspår aldrig korsas.

Mes

Skärpning
Jag håller fullständigt med dig. Jag läste svaren du fått och blev precis som du irriterad på de spydiga och självgoda svaren av bl.a. JCM (mannen som verkar leva halva sitt liv på freeride.nu och alltid ser till att använda ordet "brantåkare" minst tio gånger i varje inlägg), Mes (är det nån som orkar läsa hans inlägg?) och ArcTracer.

Inläggen på freeride.nu är oftast bra och humoristiska, men ibland ballar det ur för mycket och man kan inte få ett vettigt svar. Själv har jag inte energin att skriva ett 50 rader långt inlägg, helst innehållandes så många svåra ord som möjligt, som närmast liknar nån krönika (jag har nästan skrivkramp nu).

Hur som helst, grattis till spronsringen du fått!

Skärpning
Det är ju helt enkelt så att Jan-Clåd-Mogul, Arc tracer och Mes m fl har för ostimulerande jobb. Vårt samhälle håller på att infekteras av en ny sorts dagdrivare...internetnördarna! Skaffa ett redigt kropppsarbete och engagera er i fackliga frågor istället för att tracka kidsen på freeride.

b-n-f

Skärpning
mmm.. håller med spindoctor..

själv är jag lite småirriterad till att man dessutom blir hackad på om man ger ett seriöst svar till en dum fråga.. tragiskt..

((men så ska man som sagt gärna kolla igenom forumen om frågan redan är besvarad))

Skärpning
Jominsann, vad FÅR man göra egentligen? Eftersom jag slutligen nämndes vid namn kan jag inte motstå att kommentera litegranna va. I den thread som åsyftas av Robban här http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=3340 - och som han uppenbarligen inte fattade svaret till - var i alla fall jag (och antagligen fler med mig) totalt seriösa. Du hade fått samma svar ansikte mot ansikte - ungefär. Att de korrekta svaren upprepas igen här ovan. Jag är antagligen på tok för dum för att förstå var oinsikten kring hur det fixas spons kommer ifrån? Vad tror gemene man/kvinna? Jag förstår ej heller ur vilken personlig oinsikt kapaciteten att läsa ett svar kommer? Måste det bifogas en ordlista med varje svar på forumet? En lösning är att ta bort adjektiv, allmänbildning, ordfängdhet samt allt annat som skulle kunna bidra med någon form av läsvärde på forumet. Humor verkar redan bannlyst. Självdistans skall vi inte prata om. Är det som så att frågor bara har ett korrekt svar - eller skall man våga sig till att få ett flertal individers samlade åsikter och sen själv (gud förbjude och hjälp) försöka dra en EGEN slutsats? Skall vi be johan att införa ett tvång på att alla frågor måste ges med multipel choice-svarsalternativ? Då blir svaren A, B, C eller D. Pedagogiskt, enkelt och kul att följa, eller hur? I detta fall svarar jag B! Visst är det enkelt att skriva saker som faller ALLA på läppen och matchar ALLAS referensramar. Jobbe? Äsch, det kan förstöra en hel dag det!

Skärpning
Är det inte så att en väl genomtänkt fråga ofta får ett väl genomtänkt svar? Och en fråga som bara kastas ut, utan att först blivit genomtänkt, dvs. Vilken information behöver jag ge för att få det svar jag önskar, ger svar som kanske inte är vad frågeställaren tänkt sig? (Även om dessa svar oftast är genomtänkta och nog så underhållande att läsa)

Skärpning
Om du tycker det är jobbigt så kan du alltid prata med Tisse. Inlägget "Dippankort" är väl nåt slags rekord i relevanta,genomtänkta och mer eller mindre spydiga svar.
Har i och för sig inte hört grabben klaga speciellt mycket.

Skärpning
En liten klyscha från juridikens värld - "i en rätt ställd fråga finns ofta 50% av svaret".

Kanske inte helt fel. En förutsättning för ett bra svar är ofta att frågan måste inledas med lite info., varför vill personen veta vad? Vilka förutsättningar finns? osv.

Fortsätt fråga alla ni som undrar vad som helst! Fortsätt svara alla ni som vill, på vilket sett som helst! Just dessa inlägg fick mig att skratta så jag ramlade av stolen igår.

/ Hawk

Skärpning
Om vi nu skall diskutera frågans relavans i förhållande till svaret via namedropping så vill jag tillägga att även Albert Einstein ofta hävdade att det var att ställa den rätta frågan som var det verkligt svåra.

I Einsteins fall var det förståss så att han ställde frågan och sedan själv svarade.

En fråga han ställde sig som barn var vad som händer om man (under lite idealiserade förhållanden, inget luftmotstånd, frånvaro av magma mm) borrade ett hål genom jordklotet och hoppade i. Det sägs ha varit hans lyckligaste tanke. När frågan är ställd kan ni väl själva tänka ut svaret.

HitMe

Skärpning
”De där med pengar lovar jag dig "DET ÄR INGA PROBLEM" Men med sponsoring mm når man själv en högra status bland de vänner man har som redan besiter denna förmån mm...Det är mer en status grej än penga sak...Gillar att synas i bra grejer av få bolag när jag visar mig i backen...Men de är min värklighet...Mvh robban” Går att finna på http://www.freeride.nu/community/visa.phtml?id=14483&g=10

Din strävan efter sponsoravtal är själlös! Du söker inte möjligheten att få utvecklas och åka mer skidor utan har dunklare motiv. Önskar att färre var som du och att det fostrades fler brantåkare och hängivna älskare till sporten.
Jag ångrar bittert att jag gav dig min tid.

Om vi nu råkas på berget så hoppas jag att jag orkar styra åt sidan.

Skärpning
JA!! Där kom det! ArcTracer (48 år, tro det eller ej) gnällde på att jag åkt snowblades. I den åldern borde man väl ha lärt sig...

Skärpning
Jag förlåter ditt uttalande Leder. Du är 22 år och vet inte bättre.

PS. Björnes magasin börjar snart.

Skärpning
Tråkigt att se att killen med samma "användarnamn" som han själv är beter sig så dåligt...Ja ja,,,människor som tror sig veta bättre finns de överallt...

Väx upp och skaffa dig ett liv mes !!!

Skärpning
Vad gällande mitt beteende så har jag svårt att se var jag har felat, anser att jag har bemött din fråga och uppmaning på ett föredömligt sätt. Jag har med bästa uppsåt givit dig råd i sponsringsfrågan och till och med skrivit ett förtydligande.

Min åsikt om dig, smbif, tog dock vändning när jag fick ditt svar om varför du sökte sponsor. Efter den kommentaren du skrev, ser jag ingen anledning att vare sig lyckönska dig eller behovet att vi någon gång i framtiden delar en bägare.

Till de brantåkare, skidjibbers, och/eller skidkonstnärer som gnetar omkring bland bergen och nu eller i framtiden får förmånen att pungslå något välbärgat företag, önskar jag all välgång!
Det är med barnasinne, talang och respektlöshet som ni för skidåkningen framåt. Låt er inte hindras eller luras av snubbar med inställningen som smbif.

Skärpning
Det krävs en stor mognad för att inse att det viktigaste i livet är att se ball ut och ha "rätt" kläder av senaste modell, och de bästa vännerna är just de som enbart ser till vilka prylar man har och inte hur man är som person. Att ha kul och bejaka barnet inom sig har inget med skidåkning att göra.
Nej ytlighet och pråliga leksaker är det som livet handlar om.
Stå på dig smbif!

Skärpning
Till MES !

Skönt att jag präglat din "så dyrbara tid" så mycket nu...

Internet freaken sitter och talar om 360 när du inte äns vet vad ett par Twintip är.

Du sitter ju framför datorn hela ditt liv...Läsa sig till saker kan man göra, det är en annan grej att utföra dem...

Om du inte redan själv förstått det så kan jag tala om det...Det är aldrig försent att växa upp och försöka lära sig att åka skidor mm. Börja med en pyskologi kurs !

Sedan skall alla Ni andra ca 95% av inläggen ha ett stort tack för att Ni också insett och förstått att sidan förpesstas av "spydiga" svar och annat trams...

Går man tillbax till vad det gällde från början kanske till och med Mes förstår saken...

Skidåkare stå på Er...

Datafreaks...Besök Amore chatten...Där pratar vi strunt.

Skärpning
Hi, hi kan inte annat än dra på smilbanden när jag läser ditt senaste inlägg smbif. När man väl har träffat pollaren Mes så vet man att han inte är en datanörd...nop, snarare ett övermänskligtväsen. Han kan svara på dina inlägg samtidigt som han svischar ner för berget Alperna i Svenska fjällen.
All respect Mes!
b-n-f

Skärpning
Utan att nämna namn eller för den delen med baktanke utpeka någon vill jag iaf framföra vissa tankar jag får när jag läser allt jidder i den här debatten.

1. Fråga andra om hur man får sopns?

Helt ok fråga iofs och det gick ju tydligen bra. Även jag har för länge sedan sökt svar på samma fråga men ställde den då (för mig självklart) direkt till dem jag ville ha hjälp ifrån. Mao ett tips; vänd er direkt till den ni vill ha något ifrån och berätta då vad ni kan ge tillbaka.

2. Satus bland polarna genom spons?

Byt polare! Om en kompis ser detta som någon som helst mätstock på ja vad vet jag så verkar vänskapen minst sagt ytlig.

3. Vill vara flashig i liftkön?

Visst är det helt valfritt att utsmycka sig för sin omgivning istället för sig själv. Dock har man nog även som sponsrad svårt att hänga med alla småkidz som med pappas feta pluska ändå skaffar allt det senaste, så det lär bli en svårslagen match.
Kontentan för båda typerna är ändå att dessa har svårt att bära upp klädsel och utstyrsel så de enda som lägger märke till dem (och gnuggar händerna) är sportbutiksägaren som är ute och lunchåker.

För övrigt är det härligt med lite livliga debatter på forumet. MERA!

/ Hawk

Skärpning
Vissa har fortfarande inte förstått att de gör narr av sig själv när de skriver sånt här. En person blir aldrig så irriterad och upprörd av något en främmande person skriver om de inte tar åt sig av det som skrivs. Uppenbarligen blev en person bestört av vissa andra personers ironiska svar men varför ta åt sig? Sen att han/hon blir i eld och lågor när någon påstod att han/hon bara var en s.k. show off blev han/hon helt rabiat (ursinnig). Detta kan endast innebära att han/hon är en show off annars skulle han/hon bara ha skrattat åt det hela och replikerat med litet ironi. Så ha lite självdistans och ironi kan endast besegras av bättre och större ironi!

Men glöm inte att man har roligare än man gör sig, hopas du har stadiga pollare (förtöjningspålar) att luta dig i mot!

All respekt till branta ironiker!

Skärpning
ArcTracer

herr Wermelin ska väl ändå inte ha credit för att ha grundat Mulle? Nu är det dags för dig att läsa på.

Eftersom du känner till herr Wermelin så förvånar det mig att du inte känner till att det var Gösta Frohm som skapade Skogsmulle.

Herr Wermelin grundade TVM vilket i och för sig inte är en helt annan sak, det är bara utövarna som blivit något äldre.

För övrigt håller jag med dig.

Skärpning
Om du nu besitter en massa information och uppenbarligen även svaren på din första fråga, varför berättar du inte hur du gjorde för att få spons?

Varför inte delge övriga skidåkare denna kunskap istället för att ägna energi åt att spy galla över de som på ett humoristiskt sätt hjälpte dig på vägen?

Skärpning
Bäste smbif!

Jag har nu läst igenom dina inlägg för att någonstans hitta den knorr som visar att du faktiskt skojar med oss. Tyvärr har jag inte lyckats hitta den...

Om du ännu inte tänkt tanken föreslår jag att du redan nu börjar satsa på en seger i Robinson. Jag är övertygad om att du besitter alla egenskaper som krävs för att inte bara nå en final utan även gå segrande ur tävlingen. Efter denna vinst kommer du att få värja dig från både sponsorer och gruppies under något år. Dina pollare kommer att bli sjukt avundsjuka och du kommer att bli kung på alla partyn!

That´s all kid! / MM

Skärpning
Passar perfekt,jag hörde precis på tv att det blir Robinson även i år,skynda in med anmälan.

Skärpning
jag kan ingenting o borde sedermera inte vara medlem då ingen får ut nått av vad jag skriver...
(´älskar att ta upp gamla sketna trådar)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp