Skid- och turismutbildning i Orsa

miaL

Ny medlem
Ohoy there!

Jag är lite sugen på att söka till skid och turismutbildningen i Orsa till hösten. Det låter som ett grymt ställe!

Min fråga är nu, är det någon annan som också tänkt söka, det vore kul att veta!

Om det finns någon erfaren prick i ämnet kan denne också få berätta lite hur det är, och exakt hur awesome man måste vara på skidor?

Simma lugnt!

jag går mitt sista år på SCoTT nu och är så jäkla glad att jag sökte in. De två åren man går har gått sjukt fort och jag kommer sakna hela klassen, skidåkningen, lärare/instruktörer och gemenskapen..

Det man får göra på skolan är att utbilda sig till skidlärare med skidåkning som grund för alla ämnen man läser.
På hösten och våren går man i skolan och läser geografi, turism, engelska, danska, hotel/logi, massage, sociala medier, grupputveckling, datorkunskap, personlig utveckling, egenföretagande mm. (allt är riktat mot skidåkning)

Från det att första snön kommer till det att den försvinner är man ute och åker skidor med några av sveriges duktigaste skidlärare, går praktik/jobbar på valfri skidskola i sverige/norge och utvecklas som skidlärare och skidåkare. Man går även steg 1-2 under det första året och även hopp och park steg 1. Under år två går man sedan steg 3-4 och även snowboardcrossover.

Nu sitter jag i våran stuga uppe i ramundberget efter uppåkt på utbildning 4. Kursen gick vi här uppe för två veckor sedan och vi har vart här uppe en månad nu i slutet på säsongen med hela klassen och åkt skidor tillsammans och utvecklats mot uppåket vi hade idag. ute på terassen utanför den lilla stugan jag bor i sitter nu 5 av minna klassskamrater och dricker öl och spelar gitarr som avslutning på en grym skiddag, funderar faktiskt på att göra dem sällskap! vill ni veta mera om skolan så tveka inte på att skriva igen i tråden eller skicka ett personligt meddelande.

Jag kan staarkt rekomendera er att söka skolan och komma på studiebesök så att ni själva får en uppfattning om vad man gör och hur det är. Men det är två VÄL spenderade år och jag ångrar inte en enda sekund att jag sökte skolan.

hejhopp
/jeppe

Stämmer in på allt som jeppe sagt! Jag går första året och det har gått så fruktansvärt fort! Har och har haft hur kul som helst! Sök in så ses vi kanske på någon av intervjudagarna!

Göre göre göre göre,

jag går samma klass som jeppenator och dessa två år har varit kungliga, träffat sjukt mycket nya människor, blivit grymt mycket bättre på att åka skidor och bara haft det kul

Du behöver inte ha några större skidkunskaper alls, bara du är öppen för att lära dig. Jag var rätt trög i början och har lärt mig mest nu denna vinter, så sök och hoppas på att du kommer in!

Tja!
Tänkte höra lite grejer med er som går/ har gått utbildningen..

Behöver man vara jätteduktig skidåkare innan man börjar?
Hur mycket teoretiska kurser innehåller utbildningen?
Och kan ni typ beskriva en normal vintervecka?

Hoppas att någon kan svara på åtminstone en fråga :)

/ Agnes

apalm sa:
Behöver man vara jätteduktig skidåkare innan man börjar?
Nej du behöver inte vara svinduktig på att åka skidor innan, fast om du bara plogar ner för blåa backar kommer det bli tufft, men du får så mycket feedback från instruktörer så bara du har viljan och hjärtat att bli duktig så är det lugnt!
apalm sa:
Hur mycket teoretiska kurser innehåller utbildningen?
När skolan börjar i september så har man teoretiska kurser fram till slutet på November. Sen går man skidlärarkurserna och första är mest teori, fast man står på skidor hela veckan. Sen har man mer teoretiska kurser i Maj efter skidsäsongen.
apalm sa:
Och kan ni typ beskriva en normal vintervecka?
Den vanligaste vinterveckan så jobbar man helt enkelt i skidskola, antingen som praktikant eller som skidlärare, beror lite på skidskolan och framförallt vilken vecka det är. Sportloven jobbar man med egna grupper hos i stort sett alla skidskolor. Första året gör man detta i tolv veckor, och andra året är det nio veckor om jag inte minns fel? Man är även iväg på kurser under säsongen. Sista veckan i november och första i december är man någonstans och går skidlärare steg 1 första året, och har en skidåkningsvecka med instruktörer där man bara får personlig feedback. Andra året går man Snowboard Crossover och har en skidåkningsvecka. Sen åker man till på kurs tre veckor i januari och går steg 2 och har två skidåkningsveckor, då åker andraårseleverna fyra veckor till Italien och går steg 3!
Sen jobbar man i skidskola och säsongen avslutas med en vecka i ramundberget för första årseleverna, och 3 veckor i ramundberget för andra årseleverna som går steg 4.

Har du fler frågor så är det bara att fråga på :)

Jodå, den har man allt kollat en del på, har även tänkt den i åre.. Angående den sistnämnda så fick jag fylla i ett skidintyg med en legitimerad skidlärare. Passade då även på att fråga henne ett & annat om skidutbildningarna i åre resp. orsa. Enligt henne så tyckte hon att orsa var snäppet bättre. Den är 2 årig, och dom gör en hel del resor hit & dit, och hon tyckte även att "man lärde sig mer" där än i åre, studieupplägget var annat tydligen. Och hon hade även gått den själv.. Visserligen har ju inte orsa så mycket skidanläggningar att skryta med som åre, men den ser ju jävligt nice ut ändå..

lp91 sa:
Jodå, den har man allt kollat en del på, har även tänkt den i åre.. Angående den sistnämnda så fick jag fylla i ett skidintyg med en legitimerad skidlärare. Passade då även på att fråga henne ett & annat om skidutbildningarna i åre resp. orsa. Enligt henne så tyckte hon att orsa var snäppet bättre. Den är 2 årig, och dom gör en hel del resor hit & dit, och hon tyckte även att "man lärde sig mer" där än i åre, studieupplägget var annat tydligen. Och hon hade även gått den själv.. Visserligen har ju inte orsa så mycket skidanläggningar att skryta med som åre, men den ser ju jävligt nice ut ändå..
Man har egentligen ingen skidåkning i Orsa Grönklitt överhuvudtaget om man inte gör sin praktik där, vilket jag har gjort. Enbart uppåket för steg 3 brukar gå där. Orsa är egentligen väldigt centralt skidåkningsmässigt då det ligger 1 h från Sälen, 1,5 h från Vemdalen och 2 h från Funäsdalen. Men alla elever sprids ut över Sveriges och Norges skidanläggningar under dom veckor man är iväg på LIA, och kurserna på skidor har vi haft i Vemdalen, Lindvallen och Ramundberget..
Så skolans läge är egentligen rätt irrelevant. Här där vi bor har vi ju en nedgrävd trampolin, ett vattenhopp och en railarena så det är ett grymt ställe att bo på när det inte är snö :)

Senast ändrad:
SNDVLL: Tack så mycket för att du tog dig tid att svara :)
om man redan har tagit steg 1, går man direkt in på tvån då? Vad händer om man inte klarar något steg?

Är det svårt att fixa boende i Orsa?

/ Agnes

apalm sa:
SNDVLL: Tack så mycket för att du tog dig tid att svara :)
om man redan har tagit steg 1, går man direkt in på tvån då? Vad händer om man inte klarar något steg?

Är det svårt att fixa boende i Orsa?

/ Agnes
Nej man får gå om steg 1. Om du inte klarar stegen så får du göra om det tills du klarar det, inte i oändlighet dock, skolan betalar två uppåk per steg, och man får inte gå steg 2 förens du har klarat steg 1 osv.
Du får heller inget intyg att du är klar med utbildningen för ens du har klarat steg 3 har jag för mig!

Alla får boende i Orsa, man snackar bara med Orsabostäder så får man plats i en lägenhet. Men man ska inte vara för seg att ansöka om lägenhet efter att man fått besked att man kommit in, vet ett fåtal personer som fått vänta ett tag innan dom fått en lägenhet..

Tillbaka
Topp