Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Hej!
Är det någon som har tips och erfarenhet från skidåkning i Slovenien? Planerar att åka dit i vinter och mina erfarenheter därifrån är lika färgrika som ett tomt vitt papper...
/Pia
Jag har varit i Slovenien på sommaren två gånger i samband med mästerskap i fältbågskytte och har då kollat in två olika skidorter på nära håll. EM -99 gick i Bovec och EM i somras i Rogla. I båda fallen var delar av tävlingsbanan placerad i pister, Visserligen bara utan snö, men jag har iaf kollat hur det ser ut.
Bovec (www.bovec.net) med sitt berg Kanin sades iaf då vara den enda ort i Slovenien som gick upp över 2000m. Antalet pister såg ut att vara begränsat, men bergen i närheten var ganska rejäla och formade i Dolomit-stil med grustagsliknande jämna sluttningar följda av raka stupklippor som sträcker sig upp överst. Att åka "backside" här kan bli farligt... Det såg inte ut att vara speciellt brant i själva liftsystemet, men lokalbefolkningen hävdade att även avancerade åkare hittade guldkorn. Iofs är det naturligt att man inte hamnar på dom branta ställena när det ska gås runt i terrängen på sommaren. En pist som uppfattas som brant på vintern är rejält brant om man ska klättra upp för den på sommaren, speciellt med en pilbåge i handen. På senare år har minst en extremtävling körts i området, vilket borde innebära att det finns lite kul sluttningar.
Rogla besökte jag som sagt i somras. Där var tävlingsbanorna spridda i hela liftsystemet och jag gick runt i större delen av anläggningen och tittade, men alltså även i det här fallet utan snö. Det är en ganska rundad bule formmässigt med en platå på toppen och pisterna var inte speciellt imponerande. Med undantag för en FIS-klassad slalompist som var iaf lite lutning på var det enbart glidarpister av familjekaraktär. Ingen offpist verkade finnas heller, bortsett från lite snäll skogsåkning. Bergen i stort i omgivningarna var snälla, runda kullar med skog. Fallhöjden i liftsystemet var runt 300 meter skulle jag tippa. Till Rogla finns få anledningar att åka jämfört med Bovec ovan.