Skidåkning i Slovenien

  • Trådstartare Trådstartare Pia
  • Start datum Start datum

Pia

Ny medlem
Skidåkning i Slovenien
Hej!
Är det någon som har tips och erfarenhet från skidåkning i Slovenien? Planerar att åka dit i vinter och mina erfarenheter därifrån är lika färgrika som ett tomt vitt papper...
/Pia
 
Skidåkning i Slovenien
Jag har varit i Slovenien på sommaren två gånger i samband med mästerskap i fältbågskytte och har då kollat in två olika skidorter på nära håll. EM -99 gick i Bovec och EM i somras i Rogla. I båda fallen var delar av tävlingsbanan placerad i pister, Visserligen bara utan snö, men jag har iaf kollat hur det ser ut.

Bovec (www.bovec.net) med sitt berg Kanin sades iaf då vara den enda ort i Slovenien som gick upp över 2000m. Antalet pister såg ut att vara begränsat, men bergen i närheten var ganska rejäla och formade i Dolomit-stil med grustagsliknande jämna sluttningar följda av raka stupklippor som sträcker sig upp överst. Att åka "backside" här kan bli farligt... Det såg inte ut att vara speciellt brant i själva liftsystemet, men lokalbefolkningen hävdade att även avancerade åkare hittade guldkorn. Iofs är det naturligt att man inte hamnar på dom branta ställena när det ska gås runt i terrängen på sommaren. En pist som uppfattas som brant på vintern är rejält brant om man ska klättra upp för den på sommaren, speciellt med en pilbåge i handen. På senare år har minst en extremtävling körts i området, vilket borde innebära att det finns lite kul sluttningar.

Rogla besökte jag som sagt i somras. Där var tävlingsbanorna spridda i hela liftsystemet och jag gick runt i större delen av anläggningen och tittade, men alltså även i det här fallet utan snö. Det är en ganska rundad bule formmässigt med en platå på toppen och pisterna var inte speciellt imponerande. Med undantag för en FIS-klassad slalompist som var iaf lite lutning på var det enbart glidarpister av familjekaraktär. Ingen offpist verkade finnas heller, bortsett från lite snäll skogsåkning. Bergen i stort i omgivningarna var snälla, runda kullar med skog. Fallhöjden i liftsystemet var runt 300 meter skulle jag tippa. Till Rogla finns få anledningar att åka jämfört med Bovec ovan.

http://www.slovenia-tourism.si/?smucanje=0
 

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp