Skidåkning i Tanzania

Zachrison

Medlem
Skidåkning i Tanzania
Ska till Kenya och Tanzania en sväng i höst, och ska förmodligen förbi Kilimanjaro då. Kom på att de vore ju jävligt coolt att ha åkt skidor där, och undrar därför om nån annan gjort det innan? Tips, idéer, råd, allt är välkommet.

Skidåkning i Tanzania
Kilimanjaro som berg i sig är ju ganska flackt (dock nog absolut tillräckligt mycket lutning för att åka) och sedan är det väl inte så värst mycket snö på berget, beror dock på årstid men tror inte det är särskilt många fallhöjdsmeter att åka ned för (dock är ju allting relativt).

Men bara saken att ha åkt skidor på berget är ju absolut en merit!

För övrigt är Kenya ett mycket häftigt land.

Sen om du letar lite i arkivet under artiklar så har jag för mig att det är två svenska äventyrare som gjorde Seven Summits för något år sedan. Dom åkte skidor ner för berget i den mån som det går. Leta och se om du hittar någon mailadress eller något och släng iväg ett mail!

Artikel: https://www.freeride.se/content/1165/

Lycka till.

Senast ändrad:
Skidåkning i Tanzania
Vad roligt, jag ska ner till tanzania och Moshi i nov-dec och går i samma tankar nämligen. Jag vet att det här har gjorts förut så det är genomförbart. När kommer du vara vid Kilimanjaro? Hur har du tänkt bestigningen med guide, bärare osv?

Skidåkning i Tanzania
Xavier sa:
Vad roligt, jag ska ner till tanzania och Moshi i nov-dec och går i samma tankar nämligen. Jag vet att det här har gjorts förut så det är genomförbart. När kommer du vara vid Kilimanjaro? Hur har du tänkt bestigningen med guide, bärare osv?
Jag kommer troligtvis vara där i början på oktober, ska hinna med lite safari och runtresande i Kenya först. Har egentligen ingen idé rent praktiskt, utan fick bara för mig detta när jag satt och planerade resan. Största problemet är väl för tillfället utrustning i så fall, hur i helvete man ska få med sig allt, eller om man kan få tag på vettiga grejer där nere...

Skidåkning i Tanzania
Vi flyger Ethiopian ner och såg någonstans i deras bestämmelser att det är 45 kilos bagaggegräns.

Skidåkning i Tanzania
"The ice is horrible, gradient about 45 degrees and texture of the little snow we do come across unbelievably bad. We realise that everything we've heard about the impossibility of skiing Kilimanjaro is true."

Som sagt finns det i stort sätt ingen snö kvar på Kili. Självklart kan det i alla fall vara kul bara för sakens skull i alla fall.

Sen ligger Tanzania väldigt nära men söder om ekvatorn så det är inte givet att det är bäst under vår vinter. Jag skulle gissa på att det snarare följer regnsäsongen men vet inte egentligen. Kan som egen referens säga att toppen var helt snö och is-fri när jag klättrade upp i september 2005 (själva glaciären ligger inte på toppen utan vid sidan av).

Jag kan självklart rekommenderar att klättra upp i alla fall. En härlig upplevelse även om jag spyde som en gris under topturen pga höjdsjuka :-)

Skidåkning i Tanzania
Får tacka för alla tips. Verkar dock inte bli något av detta påhitt, uppenbarligen är det ju bara is och djävulskap, eller ingen is alls, så jag släpar inte med skidorna ner för ett halvtaskigt åk eller inget åk alls. En tur till toppen lär det bli i alla fall. Kan ju avlägga rapport här om hur snöförhållandena såg ut. Då vet man ju till nästa gång.

Skidåkning i Tanzania
Zachrison sa:
Får tacka för alla tips. Verkar dock inte bli något av detta påhitt, uppenbarligen är det ju bara is och djävulskap, eller ingen is alls, så jag släpar inte med skidorna ner för ett halvtaskigt åk eller inget åk alls. En tur till toppen lär det bli i alla fall. Kan ju avlägga rapport här om hur snöförhållandena såg ut. Då vet man ju till nästa gång.
Ja tack gör gärna det så jag kan besluta om det är värt bära brädan eller inte.

Tillbaka
Topp