Skidan löser ut fast bra vikt är inställd!

Bergkvist

Ny medlem
Jag har skidorna bra inställda alltså på typ 60 och jag väger runt 65 men när jag hoppar och sak damp snurra så kan skidan lösas ut ibland.
Detta är antagligen för att jag råkar trycka av bindningen så jag undrar hur fan jag ska göra för att inte komma åt skiten O_o

Förmodligen så har det kommit snö under pjäxan eller vid bindningen. Skrapar du av snön ordentligt med t.ex. staven, borde bindningen inte lösa ut så lätt. Om inte så kan du dra åt bindningarna lite mer, på ungefär 70 kilo.

Helt klart ett otydligt inlägg. Har du bindningen på din 6 eller efter 60 kg? Tror inte du kommer åt bindningen. Vilken bindning är det?

//H

jag har mina på 130kilo. Palla att dom löser ut det är bara jobbigt

Kan också bero på att bindningen är gjord så att det som motsvarar 60 kg egentligen motsvarar 50 kg. En kille i en sportaffär sa till mig när jag hade det problemet att det kunde vara så. Jag fick testa mig fram till en lagom inställning.
Kan också vara bindningen det är fel på.

Och om bindningen är inställd på 130 vad motsvarar det på din skalan då Ewasex? Davidson: 60 kg motsvarar 50 kg?? Helt fel ute..

//H

förmodligen så glappar pjäxan mot bindningen . Bindningen flexar lite och om den inte sitter fast ordentligt så spelar vikten ingen roll alls. Du kan ha dom på 10 och ändå klickar dom ur. Fick detta förklarat för mig när jag monterade mina, kommer inte ihåg exakt så jag kan ha fel. Man ska skruva på en grej vid bakkappan på bindningen för att fixa glappet.

Beror väldigt mycket på bindningsmodell men här har du hemsidan med de flesta svar på. Är detta DIN står för så.

//H

Jag sa bara vad killen som hade hand om alpindelen i sportaffären sa till mig.
Det han menade var att det står att det är inställningen för 60 kg men egentligen är den inställningen gjord för 50kg för att det är så mycket folk som stämmer bindningstillverkare så fort någon bryter benet eller vad som helst.
Alltså det står att det är för t.ex 60 kg men egentligen är det för 50 kg.

om du väger 65 kg och hoppar ska du ju minns ha dom på 80 kg

Om man skall dampsnurra och hoppa kan man, precis som Deespin påpekar, inte ha bindningen inställd på det värde man skall ha enligt tillverkarens tabeller. Speciellt inte om man har vanliga "Stadiumbindningar" eller hyrbindningar på skidorna...

Dra upp bindningarna lungt och fint om du märker att de släpper. Fortsätt skruva upp om släppen fortsätter ända tills du märker att de endast släpper i "farliga" situation där du vet att knäna hade rykt om skidorna inte lossnat.

Hjälp. Förvirringen är total.

1. Siffrorna på bindningens inställningsskala representerar inte kilo/10 utan det är som det antyds ovan bara en standardiserad skala. Det finns tabeller för hur man ställer in och dessa tar hänsyn till en hel hög faktorer förutom åkarens vikt.

2. I praktiken är det bättre att prova sig fram till en bra inställning än att konsultera tabellerna.

3. Det är inte i sig farligt att ha bindingen på 13 om man väger 60kg. Lite förenklar kan man säg att det huvudsakligen är hur stark man är samt hur lite man tillåter sig slappna av som avgör hur hårt man kan ställa bindningen. Att åka och jollra lite avslappnat på en transportäcka med bindingen på 13 innebär stor skaderisk för vem som helst om man skulle få ett olyckligt felskär. Med andra ord, kör man bindningen på 13 så gäller det att ALDRIG slappna av.

4. I praktiken kommer en bindning med DIN 6-14 sitta bättre fast än en DIN 4-10 även om båda står på 9. I en testmaskin kommer de lösa ut vid samma belastning, men den styvare fjädern i den hårdare bindningen kommer skydda bättre mot felutlösningar vid slag mm.

Så, det första jag skulle kolla är om bindningen helt enkelt är för klen. Inte många bindningar som går till max 10 funkar om man kör hårt med hopp och dylikt. Annars är det bara att följa min punkt 2, vilket är precis vad Carled säger ovan. Det är visserligen inte lätt att veta att "knäet hade rykt om inte skidan hade lossnat" men omvänt så känner man oftast när det är en felutlösning det handlar om.

Lite halvt på skämt brukar jag säga att istället för att som många gör tänka på åkarens kroppsvikt som utgångspunk så borde man som "aktiv" åkare ställa bindningarna ungefär på det man tar i en hyfsat regelrätt knäböj delat på 10 (fast man får nog köra +- 2 på det som gardering). Jag väger 70 men tar kanske 100-120 kilo i knäböj och oftat brukar mina bindningar sitta på sisådär 10-12.

Grymt bra vägledning... Giller knäböjsmetoden, verkar vettig, på något sätt... hehe

Angående "knäet hade rykt om inte skidan lossnat", jag var faktiskt med om en sån för några dagar sen... Jag drog en lång sträcka switch och skulle svänga upp vid värmehuset. En skida råkar skära på ngt sätt och jag dråsar i backen. Som tur har jag inte dragit upp mina bindningar än, säsongen är ju fortfarande ung, så när jag låg där och kände efter märkte jag att ena knät hade fått en lätt vridning i fallet, men bindningen hade precis löst ut i rätt situation. Bindningen? Rossignol Scratch 140 såklart!

Men det är jäkligt viktigt att se till att ösa om man har hårt dragna bindningar. Högt din och bra drag är nog bästa receptet!

Jag bifaller kören och säger att förmodade 6 på dinskalan är på tok för lite för din vikt om du ska bedriva någon form av avancerad åkning.

För övrigt lägger jag in en gissning på att du antingen har en Tyrolia SL 100, en Marker med max 10 eller 12, eller en Salomon ur Q-serien.

har mina på 18 jag. föredrar att ha dom på mig än studsande runt mig helt ärligt.

Jacob, du hoppar 20 meter upp från en corner. Jag tror du hamnar lite utanför skalan, hehe... Jon har sina Tyrolia på 19,5 för övrigt.

Jacob du är så extrem. Har mina på 17.5 men så hoppar jag inte 20m högt i corners heller... :)

HitMe sa:
1. Siffrorna på bindningens inställningsskala representerar inte kilo/10 utan det är som det antyds ovan bara en standardiserad skala. Det finns tabeller för hur man ställer in och dessa tar hänsyn till en hel hög faktorer förutom åkarens vikt.
Alla borde läsa och kunna detta innan de postar ett inlägg. Trodde de flesta hade koll på de. Vid aggressivare åkning får man skruva upp mätaren på skalan för att skidorna inte ska lösa ut så lätt. Vid brant offpiståkning kör jag med Seb Garhammars melodi från Free Radicals Ski Odyseey, 2001: Skruvar i botten och ett halvt varv tillbaka.

Ta hjälp av någon kunnig på en riktig skidverkstad. Han/hon kan visa dig hur bindningen går att justera så att pjäxan ligger an på rätt sätt och så att förspänningen blir rätt. Dina pjäxor kan vara slitna om du gått mycket på t.ex. asfalt med dem. Det påverkar. Därefter är det möjligt att börja göra en rättvis injustering av DIN-skalan. En bra grundregel är att du stillastående med egen muskelkraft ska orka vrida ur tådelen och klicka ur bakdelen (på en skida i taget). Tidigare skador kan göra att det är lämpligt att i vissa lägen ha en lite lägre spänning (ex. höger fram DIN 6 jmfr. vänster fram DIN 8). Jag förordar att justering görs utifrån varje dags åkning; hårt knäppta pjäxor vs. löst knäppta, hårt och slagigt före vs. mjukt och slaskigt, hög fart vs. låg fart, vilka skidor just idag, hård och brutal åkning vs. soft och lugn, m.m.

Mina Ross FKS185 (B-squad 191 2006) står tådel på 13 bakdel på 12 vilket jag utan större ansträngning vrider/klickar ur stillastående med knäppta pjäxor (Lange WC130 LF). Det är den inställning jag använder för normal åkning. Löst knäppta gör att jag blir chanslös... Andra bindningar och åk-/skidförutsättningar ger helt andra DIN-värden.
/Johan

DIN skalan är ett mått på hur mycket moment som krävs för att den skall lösa ut i en standardiserad testbänk. Detta betyder att pjäxstorleken även har stor betydelse.

Har postat nedanstående ett antal gånger och kommer att fortsätta göra det...

/R

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Det finns skäl till att bindningar ser ut som dom gör. Det är ganska svårt att få en ny bindning godkänd enligt alla stadarder som finns. Läs följande från www.din.de Just det DIN=Deutsche Institut für Normung. Billiga är dom också, så där en 200-500:- styck.

-----------------------------------------
DIN ISO 8061, Publication date:2005-11
Alpine ski-bindings - Selection of release torque values

DIN ISO 11088, Publication date:2005-11
Assembly, adjustment and inspection of an alpine ski/binding/boot

OENORM ISO 9462, Publication date:2005-10-01
Alpine ski-bindings - Requirements and test methods

DIN 7881-5, Publication date:1984-01
Winter sports equipment; release bindings for alpine downhill skiing; adjustment scale for release values

DIN ISO 8614, Publication date:1998-06
Ski bindings - Vocabulary

DIN ISO 9462, Publication date:2004-01
Alpine ski bindings - Safety requirements and test methods

DIN ISO 9465, Publication date:1992-03
Alpine ski bindings; lateral release under impact loading; test method

DIN ISO 9838, Publication date:1992-03
Alpine skis; ski bindings; test soles for ski bindings tests

-----------------------------------------
Andra relevanta standarder i ämnet:

DIN ISO 8364, Publication date:2000-06
Alpine skis and bindings - Binding mounting area - Requirements and test methods

DIN ISO 6004, Publication date:1995-03
Alpine skis - Ski bindings screws - Requirements

DIN ISO 5355, Publication date:1998-05
Alpine ski-boots - Safety requirements and test methods

DIN ISO 9523, Publication date:2005-11
Touring ski-boots for adults - Interface with touring ski-bindings - Requirements and test methods

DIN ISO 22264, Publication date:2005-11
Telemark ski-boots for adults - Interface with Telemark ski-bindings - Requirements and test methods

Bergkvist sa:
Jag har skidorna bra inställda alltså på typ 60 och jag väger runt 65 men när jag hoppar och sak damp snurra så kan skidan lösas ut ibland.
Detta är antagligen för att jag råkar trycka av bindningen så jag undrar hur fan jag ska göra för att inte komma åt skiten O_o
jag hade samma problem, och mina skistoppers gick sönder...

sen gick jag till stans lokala skidaffär och dom kollade på skidorna då va förspänningen fel, alltså att bindningarna va förstora för pjäxorna, kanske samma fel, kolla upp detta! det ska inte vara något mellanrum alls.

HitMe sa:
Hjälp. Förvirringen är total.

2. I praktiken är det bättre att prova sig fram till en bra inställning än att konsultera tabellerna.

3. Det är inte i sig farligt att ha bindingen på 13 om man väger 60kg. Lite förenklar kan man säg att det huvudsakligen är hur stark man är samt hur lite man tillåter sig slappna av som avgör hur hårt man kan ställa bindningen. Att åka och jollra lite avslappnat på en transportäcka med bindingen på 13 innebär stor skaderisk för vem som helst om man skulle få ett olyckligt felskär. Med andra ord, kör man bindningen på 13 så gäller det att ALDRIG slappna av.

4. I praktiken kommer en bindning med DIN 6-14 sitta bättre fast än en DIN 4-10 även om båda står på 9. I en testmaskin kommer de lösa ut vid samma belastning, men den styvare fjädern i den hårdare bindningen kommer skydda bättre mot felutlösningar vid slag mm.

Så, det första jag skulle kolla är om bindningen helt enkelt är för klen. Inte många bindningar som går till max 10 funkar om man kör hårt med hopp och dylikt. Annars är det bara att följa min punkt 2, vilket är precis vad Carled säger ovan. Det är visserligen inte lätt att veta att "knäet hade rykt om inte skidan hade lossnat" men omvänt så känner man oftast när det är en felutlösning det handlar om.

Lite halvt på skämt brukar jag säga att istället för att som många gör tänka på åkarens kroppsvikt som utgångspunk så borde man som "aktiv" åkare ställa bindningarna ungefär på det man tar i en hyfsat regelrätt knäböj delat på 10 (fast man får nog köra +- 2 på det som gardering). Jag väger 70 men tar kanske 100-120 kilo i knäböj och oftat brukar mina bindningar sitta på sisådär 10-12.
shit värsta uppsatsen haha

Långa jävla svar:P

Skitsamma hur mkt de är inställda på säger ja, skruva tills de sitter som de ska!

R_krona sa:
har mina på 110 o väger 60 xD
Om du läser hela tråden så ser du att det inte finns nån bindning i världen som går till 110. 11 är INTE likamed 110. Sluta förväxla DIN med VIKT.

Off topic: OlaMelin, jag har för mig att det är Robert Gustafsson som säger "Skruvar i botten och ett halvt varv tillbaka" i Free Radicals Ski Odyseey, 2001 och inte Seb Garhammars .

Skruva upp lite i taget tills det känns bra, jag har skruvat mina hårdare och hårdare för varje säsong i och med att man åker lite tuffare och tuffare, och kanske väger lite mer varje år. Bara muskler då,.....=) not. Nämen testa dig fram. Jag har mojo15 bindnigar på alla min skidor. Kör på din 12 i park och din 14 offpist. Känns soft för mig

Kul att se att så många delar med sig av sin DIN-inställning, skidvärldens penismått...

På riktigt nu, å de e skumt att bara en nämt det här innan bland så många gamla "allvetare". Innan du börjar tokskruva, kolla att bindningslängden är rätt inställd, sk förspänning, varenda nisse som jobbat i en hyra lr seriös alpinbutik vet (förhoppningsvis) vad detta är å kan kolla den åt dig. Är den fel så kan du ställa bindningen på 20 å den löser ut ändå... Visst, du har säkert fått skidan monterad rätt en gång i tiden men oväntade saker händer, jag hade ett par gamla Look där bakbindningen gärna hoppade bak upp till en halv centimeter vid hårdare åkning, åkte konstant med en femma i fickan.

Så, när du kollat det kan du mycket väl testa dig fram till ett DIN-värde som passar dig bättre. Är ju bara att välja å vraka bland ovan nämda metoder...

Å om inget funkar får du be en polare filma dig å lägga upp den här på Freeride för om du lyckas trycka av dig skidorna i luften skulle jag vilja se den stavföringen...

Lycka till

Senast ändrad:
Bergkvist sa:
ställ upp vikten mer typ på 70

JockeSki sa:
R_krona sa:
har mina på 110 o väger 60 xD
Om du läser hela tråden så ser du att det inte finns nån bindning i världen som går till 110. 11 är INTE likamed 110. Sluta förväxla DIN med VIKT.

Off topic: OlaMelin, jag har för mig att det är Robert Gustafsson som säger "Skruvar i botten och ett halvt varv tillbaka" i Free Radicals Ski Odyseey, 2001 och inte Seb Garhammars .
Nej, nej, nej, det är Robban Olsson som fäller det legendariska uttalandet. Han har också kompletterat med något i stil med att han åker på så extrema spots att "...det är det farligare om skidorna löser ut än om dom inte gör det".

Tillbaka
Topp