Skidfilmerna kommer att dö ut

ErikAndersson sa:
HARS sa:
men att klippa film i en piratad adobe premiere eller liknande är fortfarande ok va? eller ladda hem mp3or? eller hollywoodfilmer?

dubbelmoral...
Tror du har missat hela poängen. Menar det är som om jag säger att ni ska skänka pengar till barnen i afrika. För att de dör ut annars. Då säger du att det är dubbelmoral för jag inte säger att ni ska skänka till dom i asien, och canser fonden o adis o hela paketet också.

Man väljer själv vad man vill lägga sina pengar på vad som ska ha en framtid och vad som ska finnas kvar. Det är marknadens evolution. Här vänder sig HH till alla skidälskar för att dom ska vakna till o förstå att hostar dom inte upp en slant så ser det mörkt ut för skidfilmerna. Då de saknar många inkomst källor som andra filmbrancher sitter på.

Länge leve skidfilmen
Haha men vafan, vad är det för paralleller du drar? Är skidfilm ett svältande barn i Afrika? Att köpa film eller inte handlar inte om välgörenhet, det handlar om konsumtion. Du säger ju själv att man själv väljer vad man ska lägga pengar på, vilket såklart är sant. Men såfort du säger att detta får man inte sno, för då får vi inga sköna filmer, men detta får man sno, för det bryr jag mig inte om. Då är du inne på dubbelmoralen. Herregud du pratar ju själv om "marknadens evolution", företagen får väl fan anpassa sig. Personligen tycker jag att branschen skulle må bra av lite upprensning, släpps så mycket skräp nuförtiden. Varenda unge med en dv-kamera tror att han kan sälja sin skit.
Äh, den här diskussionen kommer inte leda nån vart...

har tyvärr de senaste året laddat ner skidfilmer. men har nu bestämt mig att jag ska köpa dom filmerna jag vill se för att stödja filmbolagen!

nu var jag duktig! peyz!

jibbkrille sa:
Lowe71 sa:
Naivt och tro att skidfilmerna finanseras av DVD-försäljning.
Skulle tippa på att 99% av pengarna kommer från sponsorer. Har inte sponsorerna pengar att lägga på reklam blir det inga filmer... När svensson börjar konsumera igen och köpa carvingskidor kommer det också finnas pengar att göra skidfilm.
Word
Måste säga att jag själv har aldrig varit nått större fan av Herr Harlaut. Men.. jag tror han kan branchen bättre än er två.

Och hur som helst skadar de ju inte direkt om fler skulle betala för sina filmer, vill ni ha mer filmer och bättre filmer betala för de ni vill ha.

Gör det kommersiella gratis! Som någon tidigare sa betala för skidfilm är som att betala för reklam. Möjliggör det att ladda ner gratis, och med det är jag rätt så övertygad att man når ut till fler lika med fler sponsorer (förhoppningsvis iaf). Alla övriga branscher har sänkt priserna (titta på elektronik och mat t ex) under denna kris bortsett från nöjes kanske dags att tänka till och sluta skjuta sig själv i foten? Allting lutar egentligen mot att nedladdning bara kommer bli mer och mer vanligt, det är det samhället vi lever i helt enkelt. Titta på Nimbus Independent till exempel sjukt bra initiativ av de grabbarna.

nomme sa:
jibbkrille sa:
Lowe71 sa:
Naivt och tro att skidfilmerna finanseras av DVD-försäljning.
Skulle tippa på att 99% av pengarna kommer från sponsorer. Har inte sponsorerna pengar att lägga på reklam blir det inga filmer... När svensson börjar konsumera igen och köpa carvingskidor kommer det också finnas pengar att göra skidfilm.
Word
Måste säga att jag själv har aldrig varit nått större fan av Herr Harlaut. Men.. jag tror han kan branchen bättre än er två.

Och hur som helst skadar de ju inte direkt om fler skulle betala för sina filmer, vill ni ha mer filmer och bättre filmer betala för de ni vill ha.
Vad jag har förstått är den här Haurlaut nån form av jibber och visst kan jag förstå att han drabbas om sponsorerna sviker men att tro att skidfilmarna skulle få mer pengar för att några tusen person köper en svindyr skidfilm är bara nonsens. Det som sponsorerna är måna om är att filmen når ut till så många som möjligt och det gör den ju verkligen om den laddas ner/streamas.
Haurlat är nog en jävel på att hoppa och bonka lyktstolpar men jag tror inte han har nån större inblick i hur en marknadsekonomi fungerar...

Sant, men varför laddar man ner filmerna istället för att köpa dom?

jo, för det är näst intill gratis och framför allt för enkelheten och bekvämlighetens skull. Man behöver inte lämna dörren, man kan se filmen om ca ½ timma istället för att vänta flera dagar, utbudet är större och man behöver inte heller lämna ut sitt bankonto till något skumt bolag.

Så det bolagen borde göra istället för att be och böna är att konkurera ut detta med någon smart idé istället, det är ju inte välgörenhet vi sysslar med?.

annars, live with it.

man kan se filmen om ca ½ timma istället för att vänta flera dagar, utbudet är större och man behöver inte heller lämna ut sitt bankonto till något skumt bolag.

AMEN brothaa! tycker skid bolagen borde sälja direkt via nätet så att man likssom tankar hem filmen lagligt! på det sättet blir det lika bekvämt som att tanka olagligt och man stödjer bolagen!

Som några har varit inne på, t.ex. föregående talare. Allting handlar om tillgänglighet. Sen spotify dök upp har jag t.ex. endast sporadiskt laddat ner musik.

Skulle utan tvekan betala fullpris för att tanka ner skidfilm. Vem orkar skicka efter film? Postgången? Lämna ut kontonummer (som någon sa), vänta flera dagar? Plus det faktum att många skidfilmer håller en minst sagt skev kvalité.

Varför inte streama? Extremsport är en tämligt liten nisch av det stora hela. Kanske dags att samla branschen, göra någonting gemensamt. Varje "gren" för sej kommer inte åstadkomma speciellt mycke. Saker och ting måste drivas framåt, anpassas för marknadskrafterna, samhället och "attityden" hos konsumenterna.

Filmindustrin generellt släntrar efter. Porren banar vägen som vanligt.

k4rlsson sa:
har tyvärr de senaste året laddat ner skidfilmer. men har nu bestämt mig att jag ska köpa dom filmerna jag vill se för att stödja filmbolagen!

nu var jag duktig! peyz!
Bara för att det var harlaut som sa det, hade det varit nån random medlem hade du fortsatt tanka.

Jibberisch sa:
Som några har varit inne på, t.ex. föregående talare. Allting handlar om tillgänglighet. Sen spotify dök upp har jag t.ex. endast sporadiskt laddat ner musik.

Skulle utan tvekan betala fullpris för att tanka ner skidfilm. Vem orkar skicka efter film? Postgången? Lämna ut kontonummer (som någon sa), vänta flera dagar? Plus det faktum att många skidfilmer håller en minst sagt skev kvalité.

Varför inte streama? Extremsport är en tämligt liten nisch av det stora hela. Kanske dags att samla branschen, göra någonting gemensamt. Varje "gren" för sej kommer inte åstadkomma speciellt mycke. Saker och ting måste drivas framåt, anpassas för marknadskrafterna, samhället och "attityden" hos konsumenterna.

Filmindustrin generellt släntrar efter. Porren banar vägen som vanligt.
Klokt sagt, håller med. Speciellt det sista..

Jag kommer förmodligen köpa en skidfilm och de blir Refresh av level1.
För level1 gör sjukt bra filmer och de är de enda jag tycker är värda 300-400kr.
Dock tycker jag endå det är för dyrt för en skidfilm.

orkar inte läsa hela tråden, men klart dom har råd, sponsorerna pumpar ju in pengar i de stora produktionsbolagen. Och resten är så kass så dom kan lika gärna sluta göra film

Finns det verkligen skidfilmer för 400kr? En hunka eller två kan jag betala för en
50min snowboard/skidåkning, men 400kr är fan mer än en långfilm på Blu-Ray.Det skulle jag aldrig ge för en skidfilm lol.
speciellt när de flesta filmer som Jibberisch skrev, håller en minst sagt skev kvalité...

eller så lägger man sin film på en sida där man får ladda ner den for free. så kan bolagen se hur många som laddar ner filmera och sponsorerna ser att sin reklam når ut så kan dem paya budgeten. för det är ju det märkena vill, synas

Allt handlar ju om pris. Skulle jag få en skidfilm för 50kr så skulle jag köpa alla jag tyckte var bra. Men 200kr är betydligt mycket mer. Det är där den onda potatisen ligger. Jag och alla andra studerande har inte råd att lägga ner hur mycket pengar som helst på just att köpa skidfilm. För ska jag köpa alla jag tycker är bra är vi uppe i minst 1000kr. Men om dom kostar mindre säg 50kr och jag får dom till datorn och betalar genom att t.ex dra iväg ett sms. Lite som stickersen här på freeride så visst fan skulle jag betala.

Det jag säger är: Man kan inte anpassa marknaden efter företagen. Det är företagen som måste anpassa sig efter marknaden och så har det varit i alla tider.

Calleballee sa:
Jag håller med till en viss del, dock tycker jag att 200-400kr är ganska dyrt för en dvd med en 40-max 50minuter skid film. Jag tror att skidfilms industrin skulle tjäna på att lägga priser från 80-200 kr, så slipper de problemet med fildelning och nerladdning.
det är vad jag tror..
Kan bara säga att från erfarenheter av att köpt Level 1's filmer så får man flera timmars grym bonus och när jag beställde Refresh för några dar sen så fick man även en level 1 tshirt med på köpet. Så att man bara får 40-50min med skidor stämmer inte riktigt vad jag vet.
/Lucas

RailReppin sa:
k4rlsson sa:

nu var jag duktig! peyz!
Bara för att det var harlaut som sa det, hade det varit nån random medlem hade du fortsatt tanka.
kuljul RailReppin. Hur som helst så är det ju sant det som skrivs i denna tråd..oavsett om det är harlaut eller nån annan random som skapat tråden. därför så ska jag sluta tanka eftersom jag vill i fortsättningen kunna se skidfilmer. adjö

Dansjo sa:
Gör det kommersiella gratis! Som någon tidigare sa betala för skidfilm är som att betala för reklam. Möjliggör det att ladda ner gratis, och med det är jag rätt så övertygad att man når ut till fler lika med fler sponsorer (förhoppningsvis iaf). Alla övriga branscher har sänkt priserna (titta på elektronik och mat t ex) under denna kris bortsett från nöjes kanske dags att tänka till och sluta skjuta sig själv i foten? Allting lutar egentligen mot att nedladdning bara kommer bli mer och mer vanligt, det är det samhället vi lever i helt enkelt. Titta på Nimbus Independent till exempel sjukt bra initiativ av de grabbarna.
Så kan du ju inte tänka, till slut så finns det ju inga skidfilmer kvar?

med risk för att skriva samma sak som någon ovan(orkade inte läsa alla svar)så tror jag att man "tjänar" mer pengar på att släppa en gratis-film.
Sponsorer betalar ju mer pengar om filmen når ut till fler människor, om vi säger att ett produktionsbolag lyckas sälja ca.10 000ex av en film, medans en gratis film når ut till ex.1 000 000 tittare, "betalar" självklart sponsorerna mer bidrag(pengar,resor,produkter,utrustning mm.) till gratis filmen.! got 2 go!

ojj jag föstår inte ett skvatt av vad ni snackar om är ni geeks från ett universitet eller hur orkar ni tjaffsa om konsumsak ellernå :P ? varför kan ni inte bara fatta att det egetligen inte e bra att ladda ner någonting överhuvudtaget ?
Men man gör det endå :)
det är ju samma sak som att man vet att köra bil inte e bra för miljön men man gör det endå för det går fortare en att gå eller cykla...

det är exakt samma princip på nedladdning man gör det för man inte vill betala / lyfta arslet från soffan å köpa en film =) jag tycker inte man ens ska behöva diskutera en sån här sak ?

läs bara vad våran godtrogne henrik har å säga och förstå meddelandet i hans ord ? hahaha ni e bara för mkt =D !!

timpan sa:
ojj jag föstår inte ett skvatt av vad ni snackar om är ni geeks från ett universitet eller hur orkar ni tjaffsa om konsumsak ellernå :P ? varför kan ni inte bara fatta att det egetligen inte e bra att ladda ner någonting överhuvudtaget ?
...
Ja, flera av oss studerar på universitet och har kunskap och åsikter om marknadsekonomi, försäljning, organisationsstruktur, marknadsföring etc.
Det ger oss kunskaper som gör att vi kan förstå, diskutera och kanske även utbyta kunskaper i ämnet.
Frågor på det?

Senast ändrad:
timpan sa:
Men man gör det endå :)
det är ju samma sak som att man vet att köra bil inte e bra för miljön men man gör det endå för det går fortare en att gå eller cykla...

det är exakt samma princip på nedladdning man gör det för man inte vill betala / lyfta arslet från soffan å köpa en film =) jag tycker inte man ens ska behöva diskutera en sån här sak ?

läs bara vad våran godtrogne henrik har å säga och förstå meddelandet i hans ord ? hahaha ni e bara för mkt =D !!
Du är bara för mycket.....

En väldigt viktig sak som folk i dagens samhälle måste förstå är att saker förändras.
Världen ser idag inte ut så som den gjorde för 30år sedan. Det gör inte marknaden för film, musik och spel häller och dom enda som riktigt har förståt det är spel industrin som med smarta lösningar får konsumenterna att betala.

Men hur ska då film industrin och i det här fallet skidfilmsindustrin kunna utvecklas?
Jo man måste titta ut på marknaden. Öppna ögonen som om dom skulle stompa en fet swtich 1080 i joi hoppet. Man måste inse att det är inte hoppet(marknaden) det är fel på om jag tok slamar. Nej det är jag(den som gör och säljer skidfilmen) som har gjort att jag landar 90 och flyger och slår i huvudet och bryter naken för att sedan bli förlamad och så att säga går i konkurs.

Alltså: Utvecklarna måste rätta sig efter marknaden. Gör det som är bäst för kunden.

Om mcdonalds skulle sluta få kunder för att folk tyckte att det kostade för mycket för att man kunde köpa andra burgare för mindre än halva priset. Tror du dom skulle stå kvar där och titta på då? Nej dom skulle göra allt för att få tillbaka dom förlorade kunderna.

Varför gör då inte film industrin det? Varför tänker man inte smart. Om vi skiter i att bränna ut filmerna på dvder skiter i massa mellanhänder som ska sälja våra dvder och så slänger vi ut den för 30kr på våran hemsida.

Är det någon som kan säga att den inte skulle fundera mer på att köpa Fields senaste film då?

Troligen så skulle dom sälja 10gånger så mycket filmer.
Det går inte att skylla på att alla laddar ner. Det går inte att som hHarlaut gör. Det går inte att vädja till marknaden att dom ska köpa mer filmer.

Mcdonalds kan inte gå ut och med en reklam och säga SNÄLLA KÖP VÅR BIG MAC ANNARS GÅR VI I KONKURS!

Det som måste ske är en förändring från skidfilmsbolagens sida. Inte marknaden. Kom upp med en lösning för man kan som sagt inte ändra på marknaden. Tyvärr i detta fall.
Men skulle dom släppa filmerna för 30-50kr nedladningsbara på deras hemsida med en simpel och väldigt smidig funktion för att köpa dom(via sms eller liknande). Så skulle jag köpa dom jag tyckte var bra direkt för att stödja bolagen och för att få se bättre filmer i framtiden.

Peace
// Philip

du har också rätt men du måste hålla med om att om att vi andra också är lite delaktiga i allt det här ?

visstvisst nog kan det väll vara som du säger men haha det är nog många som köper dvd och bränner in i datorn osv så att de kommer ut på T.ex piratebay ?

det enda jag menade är att alla i forumet borde sluta tjafsa ?
På freeride finns så många andra roliga saker en att vara förbannade i nått jävla forum så det enda jag säger är att läs bara det han har skrivit och tyd det som faan ni vill men palla tjaffsa om en sådan skitsak :DDDDDDD:DDDDDDDD:DDDDDDDDDD!!!!!!!

P34Z3 / TIM

hHarlaut sa:
Måste bara be alla om att köpa alla skidfilmer som du tycker ser bra ut och som du vill ha ist för att ladda ner dom.
För som de flesta vet alla skidmärkena/skidfilmer håller på att gå ut från busniess och om inte skid-bolagen säljer tillräckligt mycket nu i höst kommer de flesta inte ens kunna fortsätta... Så om du vill att alla bra skid-filmer ska fortsätta produceras så borde du vara snäll och lägga ner 200-400kr på dom.

Tack så mycket
Ha en bra sommar!
peaaace
Sådär säger skivbolagen också, och argumenten med sponsorer håller inte. Om jag som sponsor ger producenterna 100kr att göra en film av, så är det bättre för mig om 3personer laddar ner den (då har 3 personer sett reklamen) än att 2 personer köper den (då bara 2 personer sett den). Ta gärna och läs på lite om marknadsekonomi så kommer ni även att förså varför det alltid kommer finnas skidfilmer vare sig folk laddar ned eller inte.

Och till andra ovan som klagar på fildelning, studera gärna ämnet så kommer ni märka att vi i princip hade varit fast på bärbara cdspelare med antiskak om det inte vore för fildelning. Folk börjar ladda ned musik på internet i mp3format, företagen börjar fundera på hur man ska kunna tjäna pengar på detta, och vipps så var vi på år 1998 då första mp3spelaren lanserades (MPMan F10 med 32mb minne). Okej i början kanske tanken inte var att sälja mp3spelare för att folk laddade ner, men idag består garanterat merparten av mp3spelarmarknaden av köpare som laddar ner och vill ha någonstans att stoppa sin musik.

Och då blir följdfrågan, vilka tror ni står för större delen av marknaden då det gäller köp av mp3spelare (köp av mer mp3spelare = mer utveckling av mp3spelare, då många märker att det finns mycket pengar att tjäna på den marknaden som i sin tur leder till mer konkurrens). Dom som laddar ner musik? Eller dom som köper cdksivor och konverterar dom för att sedan lägga över på sin mp3?

Senast ändrad:
"Är det dåligt med vågor eller för stort swell (som det ofta blir här på sommaren), så brukar vi köpa lite piratkopierade DVD's och kolla South Park-säsonger på datorn"

Och här pratar HH om att självaste skidfilmsindustrin dör ut. Tycker det känns lite fel att Jacob går och gör den raka motsatsen mot det han borde göra, han kan ju inte köpa en vanlig jävla vitvare dvd för då crashar hans ekonomi.
Njea. Det vet jag inte om den gör. Men vi som studerar och har världens skit ekonomi uppmannas att köpa era filmer för annars dör dem ut?
aja efter detta svar så kommer jag inte tveka en sekund på att trycka på "Ladda ner denna Torrent". Det är ju trots allt ni pros som får ha det jävligt kul. Men nu när Jacob har köpt piratdvds av någon Balipöjk så kommer ju Matt stone och Trey parker säkert börja wajna över att folk laddar ner, eller ännu värre stöda någon som gör ett ännu grövre brott piratkopierar.

Aja det jag vill säga är att HH wajnar över att folk tankar deras skit men här går Jacob och köper en piratkopia, kan ju säga att jag kommer tanka utan att ens få den minsta lilla dålig magkänsla över att jag gör fel som tankar era skidfimer.

Sänk priset på filmerna, så köper nog många fler dem.

Mhmm. Ska ladda ner filmerna med ett gott samvete!

RailReppin sa:
snowboardfilmer still stayin strong
Aven filmindustrin inom snowboard ar tvungen att anpassa sig. Runt 2003-2006 slapptes det en jakla massa filmer (50+ per vinter). Sporten blev mainstream i USA, Japan, Finland etc, HD kameror blev billigare, och masterverket Afterbang inspirerade sakert manga. T.o.m Hollywood ville vare med pa ett horn nar de producerade First Descent (Terje klippet har diskuterats pa detta forum)

Sedan kom YouTube, PirateBay etc...BOOM! Plotsligt var det alldeles for manga aktorer pa marknaden, och ingen lonsamhet.

Det storsta bolaget MackDawg gjorde sin sista "vanliga" video med DoubleDecade 2008, och kommer endast att producera dokumentarer i framtiden.En film om legenden Peter Line sags vara det forsta projektet.

Burton slapper en video med endast team akare, dvs 45min reklam. Dessa akare filmar inte med andra bolag.

En annan trend verkar vara att filma over 2 vintrar for att fa ihop material som garanterat skiljer sig ur mangden. Travis Rice borjar ett nytt 2-ars projekt denna sommar med Quicksilver & RedBull, och Eero Ettala gor nagot liknande med Oakley. Jeremy Jones & TRG kommer att slappa 'Deeper' hosten 2011 som endast innehaller
splitboarding med Rice, Olofsson (!) & co. Kul ide och med tanke pa hur sjuka line man sett pa deras blog, sa kommer det sakert att bli en bra film.

Konceptet 'en ny film varje vinter for 40eur' ar nog dott inom snowboarding.

timpan sa:
På freeride finns så många andra roliga saker en att vara förbannade i nått jävla forum så det enda jag säger är att läs bara det han har skrivit och tyd det som faan ni vill men palla tjaffsa om en sådan skitsak :DDDDDDD:DDDDDDDD:DDDDDDDDDD!!!!!!!

P34Z3 / TIM
Klart det är värt att snacka om skidfilmsindustrin!
Vad tror du hade hänt på forumet om det inte fanns någon skidfilm för Tom Wallisch att dyka upp i nästa år?!

Freeride hade kollapsat, din dator hade imploderat och solen hade brunnit upp!

;-)

Senast ändrad:
jag har inte orkat läsa och förstå hela tråden, nån har nog redan sagt det här;) En orsak till att de går dåligt för bolagen är nog pga såna som 4bi9, de producerar hur många korta filmer som helst som släpps på löpande band, och enligt mig är de mycket bättre, så ser hellre 10 såna filmer gratis än att betala för tex. Claim

Alltså det spenderas så sjukt mycket mer pengar på en "hollywoodfilm" än en skidfilm, det måste väl alla fatta själv? Tänk bara på vad en skådespelare som ex. brad pitt får för en huvudroll i en film..

Visst vore det bra om folk köpte filmerna istället för att ladda ned. Men det är faktiskt inte så lätt att punga ut 200 spänn för en skidfilm när man går i skolan som dom flesta gör här på freeride.. 1000 kr i studiebidrag är vad en annan lever på varje månad..

timpan sa:
du har också rätt men du måste hålla med om att om att vi andra också är lite delaktiga i allt det här ?

visstvisst nog kan det väll vara som du säger men haha det är nog många som köper dvd och bränner in i datorn osv så att de kommer ut på T.ex piratebay ?

P34Z3 / TIM
Alltså, detta inlägg och dina tidigare i tråden. Du är aningen tvetydig? Är skidfilmer en skitsak som inte är värd att "tjaffsa" om?

Om det inte är det, borde vi då inte fortsätta diskutera huruvida skidfilmsindustrin kan utvecklas och drivas framåt? Hur tror du idéer föds? Hur tror du utvecklingen går framåt? Liknelsen med Hamburgare ovan krävs inte högskolepoäng för att fatta.

Som jag och många sagt ovan. Tillgång och efterfrågan. Marknaden är en hyena, en hybrid. Anpassa sej eller dö.

Saaahlinaaaaare! ;)

Tillbaka
Topp