Skidförsäkring

oliverniv

Ny medlem
Skidförsäkring
Hej.

Jag ska åka i österrike i några veckor. sitter och tänker på försäkring. vet någon vad som är bäst? kan man köpa försäkring i samband med liftkort? täcks man som svensk av EU regler i sjukhus?

mvh

oliver

Skidförsäkring
Blå kortet funkar utmärkt i Österrike, beroende på hur länge du blir borta kan din hemförsäkring/reseförsäkring räcka

Skidförsäkring
Med blå kortet antar jag att Jarle inte menar det som kommer upp om man googlar "blå kortet", utan snarare det blåa kortet man kan ansöka om från försäkringskassan som visar att man är täckt av en sjukförsäkring? Tänkte som lite förtydligande! :)

Skidförsäkring
Det blå kortet som Jarle nämner, är inte det landstingets gamla patientkort som skrotades för bra många år sedan?
Hur som helst så ska du ha med dig 'Europeiska Sjukförsäkringskortet' som du beställer ifrån Försäkringskassan här.
Där kan du även läsa mer om vad som gäller inom EU/ESS om du skulle bli sjuk.
Din hemförsäkring torde innehålla en reseförsäkring som borde täcka det mest, kolla med ditt bolag! Standard brukar vara att en reseförsäkring är giltig i 30 till 45 dagar.
Ska du vara borta längre än så eller på annat sätt är missnöjd med skyddet från din hemförsäkring så rekommenderar jag att du tecknar Deutscher Alpenveriens försäkring, då har du helgarderat dig!

Skidförsäkring
Tänk pa att försäkringskassan inte täcker Search&Rescue samt inte re-patriation alltsa hmmm hemtransport av skadad. Kolla där även upp vad eventuell hemförsäkring säger om det. Externa försäkringar kan du ju hitta som tidigare nämnts antingen i vissa skidorter pa plats för ett överpris eller andra exempelvis nämnda deutscher alpenverein.

Tillbaka
Topp