Skidlängd i off-pisten?

• Trådstartare Trådstartare Gubbf-n
  • Start datum Start datum
G

Gubbf-n

Guest
Skidlängd i off-pisten?
Hallojser!

Jo, vad jag går och grunnar på är hur ett eller två hack upp/ner på en skidas längd påverkar bärigheten/åkförmågan/glädjen etc när man ger sig ut off-pist? Har försökt testa samma skidor i olika längd, men med begränsad tid och inte alltid samma förutsättningar, samt med något begränsad skiderfarenhet, är det inte alltid lätt.

Därför undrar jag om någon här med all sin erfarenhet kan göra en lite längre pedagogisk utläggning avseende det här dilemmat?

Problemet är ju, som för de allra flesta, begränsad ekonomi och oförstående omgivning, vilket leder till att full arsenal är svår att ha...

Må pudret alltid falla i er närhet...
...eller flytta!

Skidlängd i off-pisten?
Längre skidor ger ju bättre bärighet, längre svänga, högre fart o bättre stabilitet i lufte... alltså är det bara bra med långa skidor i offpisten =) är 170 kör på 175 PR som jag tyvärr mest använder i park, det finnsi ngen offpist där jag bor, på internat i östergötland =( fast ska till stryn i sommmar o skall innan dess ha inhandlat ett par styvare lagg o så ett par völkl gotama i längden ca: 1.5-2 deci längre än mig själv =)

Skidlängd i off-pisten?
Personligen tror jag vädret har större betydelse än skidlängden för såväl bärighet, stabilitet som körglädje... :-D

Din fråga är inte helt enkel att besvara (hade den varit det hade du ju antagligen inte frågat...). Som jag ser det är problemet att det är inte bara längden som skiljer sig mellan olika längder av samma skidmodell. Oftast är den längre skidan även hårdare (i såväl flex, vridstyvhet som i spann), bredare och har större svängradie. I vissa fall den kan dessutom ha en helt annan uppbyggnad än de kortare skidorna. Så i vissa fall kan man helt enkelt konstatera att de olika längderna på en och samma "modell" i praktiken kan ha stora skillnader i egenskaper...

Och vad vill jag nu ha sagt? Jo att längre skidor är konstruerade för tyngre och/eller duktigare åkare än de kortare modellerna. Din längd påverkar inte skidornas köregenskaper märkbart medan din tyngd och åkstil definitivt gör det. Den tid då man utgick från sin egen längd och utifrån detta bestämde skidlängd är förbi...

Eftersom det känns som jag nu definitivt tappat tråden börjar det bli dags för någon form av summering.

Jag tror inte att 5-10 cm upp eller ner påverkar köregenskaperna på en skida speciellt mycket. Det som däremot påverkar egenskaperna är den ökade styvhet och (oftast) svängradie som följer med ökad längd. Dvs. vill du köra stort och fort går du upp i längd, vill du finlira i lägre hastigheter väljer du en kortare skida. (Det sista var väl ändå ganska klokt?)

MVH/MM

Skidlängd i off-pisten?
Man kan väl säga att detdär med längden är en smak sak. Själv föredrar jag absolut ett par längre skidor, både i och utanför pisten. Åker just nu på ett par Monster 85 i längden 179, och är själv 170 lång. Tycker att det är idelaliskt för mej,har aldrig riktigt gillat korta skidor, det käns som om åkningen liksom blir på hälft.Långa skidor käns mycket stabilare, man får bättre fart, och ett bättre flyt.
Sedan är det ju klart att det beror på vad man själv är van vid. Har man mest åkt på korta skidor i pisten, och vill börja med offpist kan det vara bra att först välja ett par offpistskidor i en lite kortare längd, annars kan det nog bli lite väl magstarkt. Ett bra tips är ju att börja med att hyra och på det sättet testa vad som käns bäst. Vill man sedan gå längre skulle jag säga att man vinner på att lägga på lite längd för bättre stabilitet och bärighet.

Skidlängd i off-pisten?
Håller med MM, det är en komplicerad fråga. Bärighet och stabilitet i offpist beor mycket på bredden och väldigt mycket även på sidoskärningsradien (större radie ger en lugnare skida). Att även styvheten ändras mellan olika längder av samma modell är ett faktum.

Själv är jag ca 177, väger 67kg och har testat allt från 178 till 198 när det gäller lite bredare skidor. De 190 Explosiv jag kör på nu känns som en bra kompromiss.

En diskussion om hur tre olika längder på klassikern Völkl G4 uppför sig för samma åkare (undertecknad) finns en bit ned på

http://www.freeride.nu/review/view.php?id=998

HWC HitMe

Tillbaka
Topp