Skidlärare

Little-ekvall

Ny medlem
Skidlärare
Jag undrar om någon vill hjälpa mig med lite information om skidlärar arbetet, jag håller på att göra ett skolarbete men jag hittar inte någon information någonstans?

Jag skulle behöva information både om hur det är i Sverige och i Alperna.

Jag skulle behöva veta vad en skidlärare ungefär tjänar och om de har några andra förmåner som till exempel boende, liftkort etc.?

Hur är arbetstiderna?

Hur lång är ungefär den svenska skidsäsongen? när startar den ungefär och när slutar den?

Hur gamla är i genomsnitt skidlärarna?

Någon annan för och nackdel med arbetet som kan vara bra att veta innan man väljer att arbeta som skidlärare?

Tacksam för alla svar :D

Skidlärare
kan väl svara lite för sverigedelen, men flera får gärna fylla i!

arbetstiderna är oftast då backen har öppet.
gruppskidskolan kör mån-fre, finns även weekend och så har vi självklart privatlektioner som kan bokas när som helst.
så hur man arbetar beror på vilken avdelning man jobbar på och om man jobbar helg eller vardag. i sälen jobbar man 09.30-12.30 sen en timme lunch. sen kör man igång igen vid 13.30 och slutar runt 16.30 då de är högsäsong.

skidsäsongen kör ju på från första snön. oftast drar skidskolorna igång lite innan jul då de flesta gästerna börjar komma. högsäsong ligger runt jul/nyår och sportlov. sen efter v. 9 så sjunker det sakna men säkert och fram på våren så är det inte lika mycket lektioner pga att familjerna vill göra annat än att åka skidor då de är barmark. tror backarna brukar stänga i slutet av april oftast.

i genomsnitt är skidlärarna i sälen runt 20 årsåldern.
men sen finns de ju självklart gamlingar som hållt igång länge. men de brukar inte vara äldre än 30 typ. de flesta äldre skidlärarna brukar komma upp och jobba några helger eller veckor per säsong då de behövs folk. då kallar skidskolan in gamla skidlärare som jobbat förut och har koll på läget.

kan ju berätta att skidlärarjobbet är världens roligaste jobb och det enda negativa kan vara när det är kallt och blåsigt och alla barn gråter.. haha då blir de jobbigt ibland men så fort alla är glada så har man sjukt kul tillsammans och det är underbart att se utvecklingen på barnen i skidskolan under en vecka.
kan rekomendera alla som gillar folk och att åka skidor att överväga skidlärare som jobb :)

jag jobbar i lindvallen i sälen om du undrar.
har du fler frågor så hör av dig :)
/jeppe

Skidlärare
Tjena.
Gör min fjärde säsong som skidlärare och dina frågor skiljer sig nog väldigt mycket från anläggning till anläggning. Skistar har ju ett tänk om hur stor lönen ska vara och vilka förmåner skidlärarna på anläggningen ska få.
Lönen beror ju på vilken utbildning du har också, det finns ju ganska många olika utbildningar att gå. SLAO har ju fyra stycken \"skid\" steg och sedan examen medans frilufts har tre om jag inte misstar mig. Sedan är det också väldig skillnad på vart man arbetar och speciellt vilket land man arbetar i.

Arbetstider är ju självklart boroende på liftens öppettider. Där jag är nu har liften öppen 9-16 och då arbetar med den tiden, sedan finns det andra saker man kan göra på sidan om, om det skulle vara så att man vill ha lite flera timmar.

Hur lång säsongen är beror ju också väldigt mycket på vilken anläggning man arbetar på, själv har vi öppet från början av december till ungefär 5:e maj.

På skidskolan där jag arbetar är det en väldig skillnad på åldrarna och vi har allt från 19-40 faktiskt, så det är nog inget man kan säga. Men kanske har en snittålder på 23 år skulle jag tro.

Kan komma på en massa fördelar för att jobba som skidlärare, att man åker skidor i princip varje dag och får betalt för det är ju en som kanske väger ganska tungt. Sedan att man får jobba med människor och vara ute i naturen är något jag värderar högt. Någon nackdel kanske är att det är ganska dyrt att utbilda sig och man blir ju absolut inte någon miljonär inom yrket (inget är omöjligt) men alla fördelar väger så mycket tyngre än de få nackdelar jag faktiskt kan komma på i yrket. Hoppas det var lite till hjälp, maila bara om du har några fler frågor!
Peace out!

Skidlärare
Tack för era svar, de har i alla fall hjälpt mig att komma igång nu :)

Nu har jag en ny fråga men vet inte om ni kan svara på den...

Hur är det att jobba i USA eller Canada svårt att få skidlärar jobb där?

Skidlärare
För tio år sen (i en mycket stor svensk anläggning) fick man bara betalt för lektionstid. Då var det inte mycket stålar kvar om man bara hade 2-3 lektioner per dag efter man hade betalat personalboendet.

Dessutom krävdes att man skulle vara med på kvällsaktiviteter, sk clinics, på sin fritid. Minns att det var många som tyckte det var kul i början men tyckte det var lite magstarkt senare under säsongen, när insikten om hur låg den faktiska lönen var.

Vill man åka mycket skidor (i backar man väljer själv) är det nästan bättre att jobba i restaurang.

Skidlärare
Precis vill man åka mycket så är kanske inte jobbet som skidlärare de bästa
iaf inte i Sverige då merparten av dom som tar lektioner är nybörjare samt att lönen är rätt låg..

men men nån stans måste man ju kanske börja
Bättre ett jobb i fjällen än arb sökande hemma i sthlm !?

Skidlärare
Väcker liv i tråden igen för de som fortfarande undrar med lite uppdaterad ny info om skidläraryrket i Alperna.Arbetstider är 9/10-12 med en timmes lunch och sedan 13-15. Som nyutbildad skidlärare så arbetar man ofta med barn men skulle du föredra att arbeta med vuxna så kan skidskolan ofta anpassa sig. När det gäller barn undervisning så kommer du normalt sätt att undervisa nybörjare upp till duktiga skidåkare och när det gäller vuxna så är det oftast nybörjare som gäller.
Du är ledig varje Lördag och även under dagarna hittar man gott om tid för skidåkning.
Åldern på skidlärare i Alperna sprider sig från 16-80. Dem flesta skidlärarna är mellan 18 och 30 år gamla men det finns även många äldre instruktörer då skidläraryrket i Alperna inte endast ses som en rolig grej man gör när man är ung.
Boende fixas oftast av skidskolan man jobbar hos och lönen beror helt på vart och för vilken skidskola du jobbar på. Som skidlärare är dricks en stor del av inkomsten.
Bästa sättet att utbilda sig till skidlärare och få jobb i alperna är enligt mig genom företag som Snowminds som tar dig och en stor grupp människor i din ålder genom en utbildning nere i Alperna och sedan garanterar jobb på en skidskola. Det kostar lite extra men att de tar hand om allting och hjälper till under kursen med frågor, språk boende osv tycker jag gör det värt det.

Tillbaka
Topp