Skidor - Dubbel backflip

Hampus_H

Medlem
Skidor - Dubbel backflip
Tja, vad bör man tänka på då man gör dubbel på skidor?
Läste någon stanns att man typ skulle ta det lungt på första volten..
någon som gjort det?

Skidor - Dubbel backflip
gör det själv inte men det blir ju betydligt lättare om du sattsar det i större hopp (gärna offpist) så du slipper rotera sjukt fort så du knappt kan landa den.

Skidor - Dubbel backflip
inte för att jag kan det menmen. du lär ju ha en ganska fet kick, och helst mjuk landning, innan du bemästrar den.
bygg en bc kick och träna i ?
du gör väl antagligen som i en ''vanlig'' backflip. fast drar i mer med armarna.
sen får du väl tajma flygturen medans du är i luften. alltså, om du får för mycket spin på första volten så är det väl bara att sträcka lite på dig för att minska på farten. och om du får för lite så är det bara att kupa ihop dig med nån safetygrab och hoppas på det bästa.

men vad vet jag som inte ens kan ''vanlig'' backflip? [;

lycka till, och vänta på dom som rättar mig ;D

Skidor - Dubbel backflip
Men då man kurar/kuperar/gruperar eller vad det nu heter, ska man ta på knäna eller bak på låret?
känns ju lättare bak under låret :D

Skidor - Dubbel backflip
alltså när du kuperar så gör du väl som det känns lättare att göra. finns ju som inga regler som säger hur du ska göra när du ska gruppera.
och när du ska göra dubbel, har inte gjort det på skidor, men jag skulle tro att du ska ta i mer än en vanlig backflip sen bara spana efter landningen i den andra volten.
sist men inte minst, tveka inte.

Skidor - Dubbel backflip
pIsraelsson sa:
sist men inte minst, tveka inte.
Det absolut viktigaste samt att du kan det på studsmatta/trampolin så du har känsla för du gör, då bör det inte bli något problem att klara själva volten. Känslan är också viktig så att du vet när du ska börja söka efter landningen med blicken och sträcka ut dig.
Good luck!

Skidor - Dubbel backflip
Testa på Studsmatta först! Har inte heller testat på skidor men tror att du ska göra det i ett ganka stort BC hopp först.

Lycka till!

/J

Skidor - Dubbel backflip
Jag har gjort olika dubbels på vattenhopp typ 20 gånger och tekniken är den att man måste börja volten ganska utsträckt och sen gruppera. Man måste också följa med kicken och inte dra för tidigt så man inte slår i huvudet. Och för att få bra rotation sedan är fötterna och armarna viktigast.

Men ianann du prövar på snö bör du ha gjort det på vattenhopp och kunna det på studsmatta.

Kan lägga ut några klipp i slow-motion när jag gör dubbel om det skulle hjälpa.

Senast ändrad:
Skidor - Dubbel backflip
d är i princip samma sak som att göra en enkel, ta i mer å tänk på att skjuta iväg tårna ordentlit.
den andra volten tar längre tid än va man tror så ja skulle inte rekomendea att ta d lungt i första.

Skidor - Dubbel backflip
Niklas_Borg sa:
Jag har gjort olika dubbels på vattenhopp typ 20 gånger och tekniken är den att man måste börja volten ganska utsträckt och sen gruppera. Man måste också följa med kicken och inte dra för tidigt så man inte slår i huvudet. Och för att få bra rotation sedan är fötterna och armarna viktigast.

Men ianann du prövar på snö bör du ha gjort det på vattenhopp och kunna det på studsmatta.

Kan lägga ut några klipp i slow-motion när jag gör dubbel om det skulle hjälpa.
skulle vara shysst :D

Skidor - Dubbel backflip
deddär me gruppering, då skulle ja hålla vid knäna.. alltså att man sätter rotationen bakåt och tänk knäna upp mot händerna och inte händerna ner mot knäna. Utan knäna upp mot händerna för att få bra rotation.

Skidor - Dubbel backflip
Vet inte om jag är så bra exempel men här är 3 klipp jag hittade på mig själv. Först vanligt och sen slow-motion. Här ser du hur man kan gruppera också.

Orka inte redigera.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp