Skidor i Italien med familj

MaleneBokinge

Ny medlem
Hej!
Vi är precis hemkomna från vår första skidresa till alperna och är helt sålda. Vi har varit i Alpe d’Huez på Langleys hotell Le Petit Prince. Härliga backar, god mat och sol varje dag!
Vi gillar många lätta backar men även möjlighet till utmaningar. Önskar nu tips inför nästa sportlov. Vi skulle gärna vilja prova något liknande fast i Italien. God mat, solsäkert och mysig by. Har tittat en del på Cervinia.
Tusen tack på förhand!
Bästa hälsningar
Malene Bokinge

fredw

Aktiv medlem
MaleneBokinge sa:
Tack för tips! Jag får läsa på mer om Dolomiterna och var det kan vara bra att bo.
Bästa hälsningar
Malene
Fråga gärna när det närmar sig!

Dolomiterna:
Min favorit är Selva i Val Gardena, ligger smack bang i mitten av ett enormt skidområde med alla typer av backar. Tyvärr litet svårare hitta riktigt billigt boende, men prisvärt finns om man letar.
Santa Cristina och Ortisei som också ligger i Val Gardena fungerar också utmärkt. Litet billigare. Ortisei är en riktigt fin liten alpstad.
Gillar också Colfosco+Corvara, ligger mycket vackert och bra till i skidsystemen med trevliga byar.
San Cassiano ligger litet i utkanten men man kommer ändå snabbt upp till mycket bra åkning (inkl backarna ner mot byn). Mkt trevlig by, litet mer exklusiv.

Hela detta område är extremt välskött, fräscht och pyntat. De vårdar sin Österrikiska tradition (detta är ju Syd-Tyrolen) och talar nog hellre tyska än italienska egentligen (när de inte talar ladino, det egna språket).

Många svenskar åker till Campitello-Canazei och är jättenöjda men jag brukar avråda eftersom jag själv inte gillar att börja dagen med en kabinlift (som alla andra måste ta också varje morgon). Men toppen av de kabinerna landar iofs i områdets kanske bästa backar.
Arabba är också litet mindre attraktivt för mig (litet mörkare och "'äldre" känsla...) liksom La Villa även om skidläget är bra för båda.

Madonna di Campiglio känner ju vi svenskar som orten där Ingemar Stenmark fick sitt genombrott och nog är det en klassisk och ganska stor ort väl värd ett besök. Fin skidåkning. Ligger i "Dolomiti Brenta" väster om motorvägen i dalen upp till Brennerpasset, men dessa "Dolomiter" har inte samma klassiskt brunröda färg som de riktiga öster om dalen (vem bryr sig kanske... jo jag!)

Gillar också Cervinia (som inte alls ligger i Dolomiterna) men är litet väderkänsligt (spec för vind) pga en stor del av systemet ligger ovan trädgränsen. Och en viss andel av backarna är ganska flacka. Kan ju iofs vara en fördel om man är ett blandat sällskap - svårare backar finns också. Vackert med Matterhorn ständigt som backdrop. Och byn tycker jag är trevlig på sitt sätt.

Större delen av italienska alperna nås hyggligt på egen hand med flyg till t.ex. Bergamo (Ryanair) plus hyrbil. Men en del resebolag arrangerar nog resor särskilt till Campitello-Canazei.

Senast ändrad:

LuddeD

Ny medlem
Hej,

Jag kan återkomma om ett par veckor. Åker ned till Cervinia, med sonen på 6 år och min gamla mor på 70 om några veckor.

Valde det då det känns snösäkert, bra fallhöjd,möjlighet till flacka backar och lagom stort (Dolomiterna är betydligt större som jag uppfattat det).

fredw

Aktiv medlem
LuddeD sa:
(Dolomiterna är betydligt större som jag uppfattat det).
Stämmer, men uppdelat på dalar som var för sig inte känns för stor. Det är lätt att hitta i Dolomiterna.

Men Cervinia är fint. Glöm inte att åka ner mot Valtournenche, inte nödvändigtvis hela vägen ner men det finns fina röda backar på vägen dit, med skyddande skog (utan att kännas instängt) som kan vara bra ibland. Och uppe på glaciären mot Zermatt är det snällt och flackt och soligt om vinden tillåter. Samt Europas högsta liftburna åkning tror jag. Solkräm på.

Pillard

Aktiv medlem
Vill du ha en trevlig by med lite annat att göra också så är Livigno klart intressant. Hela systemet bygger också på lite snällare backar. Mestadels rött eller kanske tom blått skulle jag säga. Det finns brantare att tillgå dock. Sen att hela stället är momsbefriat är ju också ganska trevligt

Wangler

Aktiv medlem
Hej Malene :)
Italien är fantastiskt på massa sätt.
min egna uppfattning är kanske dock att just hotell och rum är lite bättre i Österrike.
det är lite sämre standard på rummen i Italien ( alltså självklart en prisfråga)
jag skulle väl sätta Frankrike som sist på den skalan förvisso.. klart mest spartanska i boende..

nåja Italien ::)

hur gamla är barnen?
orkar de gå en bit till liften?
eller vill ni bo mer ski in/ski out?

Madonna Di Campiglio som nämnts är fantastiskt.. inte så svår åkning i pisterna utan bra för familjer och jättemysiga restauranger. men man får gå lite till liften om man inte hamnar på ett hotell/lägenhet bra placerat. men byn är jättemysig och genuin.

Livigno som någon nämnt är också bra för familjer :) fin åkning, mysig by med bra mat och som också nämnt en del roliga inslag av butiker där man kan göra roliga inköp till momsbefriat pris.
lagom avstånd till lift

Courmaeur..
ligger på södersluttning kan vi säga :)
alltid sol i pisterna.
fin by med bra mat och en del fina butiker.
här kan man också om man vill åka lite tuffare skidåkning och om man vill ta en dag till Chamonix i Frankrike.
här kan det vara en bit till lift.. beror lite på var man hamnar.

Cervinia
här är väl det bästa om man tänker ski in/ski out men som by är alternativen ovan bättre tycker jag :)

MaleneBokinge

Ny medlem
Tack för alla svar! Barnen är 10 och 13 år gamla. De kan gå en liten bit till liften men ju kortare desto bättre (förstås). Bor gärna på hotell med bra halvpension. Vi är alla mycket matintresserade.
Ludde: Hör gärna av dig och berätta hur du upplevde Cervinia när ni varit iväg.
Bästa hälsningar
Malene

lillishard

Medlem
Hej
Är i Cervinia nu, solen har lyst konstant de senaste veckorna men det är gott om snö i pisterna och pisterna är fantastiska, inte alls mycket folk.

Den ni skall ha koll på om ni väljer att åka till Cervinia är var hotellet ligger, det finns hotell som ligger en bit ifrån liften, men det fina med Italien är att nästan alla hotell som ligger lite off har shuttleservice till backen så ni behöver inte gå många meter.

Pisterna är övervägande röda och passar mycket bra till barnfamiljer.

kappakomplett

Aktiv medlem
Har varit i Cervinia några ggr, senast för ett par veckor sedan. Det är baksidan av Zermatt... men en del billigare. Som sagts ovan så kan det blåsa och på den veckan vi var där så var systemet i Cervinia stängt två dagar pga hård vind. Sts är stora i Cervinia med eget fint hotell och många andra bra hotell, men även Langley samt Nortlander-Slopetrotter är representerade. Det är inte billigt att äta lunch i backen jfr med Österrike men det kan verka så när man åker över till Zermatt.
Annars är ju en annan baksida till Zermatt; Champoluc, Gressoney värt att titta på. Bättre åkning än Cervinia och mindre med folk i backarna. Lika bra mat.

MaleneBokinge

Ny medlem
Hej!
Har hört mycket gott om Livigno. Önskar gärna höra erfarenheter från er i forumet. Kändes åkområdet litet? Har bara att jämföra med Trysil och Alpe d’Huez. Låter annars som en mycket mysig by med bra shopping.
Vad skulle ni säga är de största skillnaderna mellan Cervinia och Livigno?
Tack på förhand!
Malene

Wangler

Aktiv medlem
Hej igen Malena :)

Svårt att jämföra med trysil och alpe duez när man ska prata om Livigno.

Likadant om man jämför Cervinia med Livigno.

Men ok tänk så här då.

Livigno är en alpby.. en by som funnits där i över 100år. Alltså en riktig by där man sedan har fina berg och liftar som tar dig upp för mysig ganska enkel men klart tillräcklig skidåkning för alla.
Och byn är sedan genuin.

Historien är att under 1800 talet tror jag om jag minns rätt så var vägen till Livigno så dålig så att transport till och från Livigno under vinter inte fungerade så byn issolerades under halva året typ . Italiens regering fick då ett brev/förslag från borgmästare i Livigno som önskade kompensation för detta och man blev då skattebefriade i byn. Och det ligger kvar nu trotts bättre vägar mm.

Min historia kan innehålla lite fel men ungefär så. :)

Cervinia och Alpe Duez är uppbyggda hotellkomplex på berget för skidåkningssemestrar.
Typ så lite enkelt förklarat. Dvs bra skidåkning men inte genuint.

Jag hade alla dagar i veckan åkt till Livigno med familj eller som kärlekspar :).

Det jag hade kollat upp är snö..Dvs åk inte för sent på säsongen då höjden inte är extremt hög utan lite lägre än i Alpe duez.
Så jag hade inte åkt dit efter v11-12 iallafall
Men från nyår å fram till v 9 -10 hade jag lätt valt Livigno för atmosfär genuinitet och skidåkning å god mat :)

MaleneBokinge

Ny medlem
Det hjälpte mycket! Tack för att du klargjorde att Cervinia och Livigno är två helt olika resmål. Hittar vi ett bra boende med bra mat i Livigno är det nog det som vi letar efter. Med ski in/ski out.
TACK!

Wangler

Aktiv medlem
Det är just det där med ski in/out som är knepigt i alpbyar ?

De flesta byarna är ju just byar så det brukar vara ett par 100 meters promenad till å från lift .
Men det är ju rätt mysigt å gå igenom byarna med skidorna på axeln å känsla stanna till på väg mot liften eller hem för en espresso ?

Vi svenskar är bekväma med ski in/out då våra lägenheter/stugor ligger typ i backen.

Å ja visst finns det i alperna också såsom hotellkomplexbyar som byggs på bergen.

Jag kom precis hem från min 4.e gång i Bad Gastein där jag gått upp och ner igenom byn på väg mot liften eller mot buss som går till de 4 omika systemen ....visst det är lite tid som går åt och ja visst det skulle vara skönare å sätta på sig skidorna på rummet å bara öppna dörren å stå i pisten ..

MEN det är sååå mysigt å bo i en by med caféer restauranger och allt annat trevligt. Och just denna gång hade jag med mig flickvän som en dag när det blåste för mycket tyckte vi kunde promenera å titta i butiker och bada i varma källor istället för å sitta å titta på stängda liftar.

Med det sagt så vill jag bara säga att ni ska självklart välja det ni mest söker efter men skräm inte upp er om det blir en promenad till lift på ett par hundra meter genom en trevlig by ?

Krall

Medlem
Kom hem från arabba igår faktiskt, har även hängt på farsgubben till dolmiterna ett par gånger för några år sen. Både snösäkert och solsäkert, deras konstsnö är fantastisk. Dolmiti superski ska ju vara det största systemet i världen?

Kommer dock inte åka tillbaka igen tror jag, fruktansvärt mycket folk samt att liftsystemen har en jäkla massa flaskhalsar överallt. Har blivit mycket värre än när jag var där för 6år sedan, skidåkningen är väl inte jätte utmanande. Fick dock till en fin dag med offpist ner från marmolada.

Rekommenderar cervinia över dolmiterna alla dagar i veckan, dock kan cervinia vara ganska utsatt för vind(stängda backar på toppen i värsta fall)men det är en chansning man får ta kanske.

pd

Aktiv medlem
Krall sa:
Kommer dock inte åka tillbaka igen tror jag, fruktansvärt mycket folk samt att liftsystemen har en jäkla massa flaskhalsar överallt. Har blivit mycket värre än när jag var där för 6år sedan, skidåkningen är väl inte jätte utmanande.
Betydligt lugnare den här veckan kan jag meddela. Tricket om man skall vara runt Sella-massivet (Canazei, Val Gardena, Alta Badia, Arabba) är att i möjlig mån hålla sig borta från Sella Ronda. Se den som en transportled och sedan ta sig ut i de angränsande delarna av systemet. Alta Badia var t.ex. helt ok förra veckan. Tyvärr så tycker alla att de måste åka Sella Rondan, även rena nybörjare.

fredw

Aktiv medlem
Krall sa:
Kom hem från arabba igår faktiskt,
(...)
Kommer dock inte åka tillbaka igen tror jag, fruktansvärt mycket folk samt att liftsystemen har en jäkla massa flaskhalsar överallt. ...
Just Arabba är ju iofs flaskhalsen nummer ett i Sella Ronda. Därför (bl a) har jag undvikit att
bo el rekommendera Arabba. De flesta övriga byar i systemet har parallella liftar och/eller fina backar åt andra håll om det blir köer i just Sella Ronda-liftarna.

Har bott i Selva x4, Colfosco, Corvara, Ortosei, San Cassiano och mkt sällan lidit av liftköer. Har varit i Cervinia också (x3) men min rekommendation går ändå till dolomiterna. Mysiga byar typ Österrike och massor av ski-in boende mm

Nackdelen, eller fördelen beroende på hur man ser det, är kanske att de östra alperna har en högre kvot sol/snö. Dvs ingen snöbrist i backarna men efter januari går det längre mellan snöfallen och himlen är oftast stålblå utan ett moln. Bara en känsla jag har fått.

Alla dessa övriga nämnda byar inkl Livigno (som jag ej besökt) lär dock göra de flesta glada.

Krall

Medlem
fredw sa:
Krall sa:
Kom hem från arabba igår faktiskt,
(...)
Kommer dock inte åka tillbaka igen tror jag, fruktansvärt mycket folk samt att liftsystemen har en jäkla massa flaskhalsar överallt. ...
Just Arabba är ju iofs flaskhalsen nummer ett i Sella Ronda. Därför (bl a) har jag undvikit att
bo el rekommendera Arabba. De flesta övriga byar i systemet har parallella liftar och/eller fina backar åt andra håll om det blir köer i just Sella Ronda-liftarna.

Har bott i Selva x4, Colfosco, Corvara, Ortosei, San Cassiano och mkt sällan lidit av liftköer. Har varit i Cervinia också (x3) men min rekommendation går ändå till dolomiterna. Mysiga byar typ Österrike och massor av ski-in boende mm

Nackdelen, eller fördelen beroende på hur man ser det, är kanske att de östra alperna har en högre kvot sol/snö. Dvs ingen snöbrist i backarna men efter januari går det längre mellan snöfallen och himlen är oftast stålblå utan ett moln. Bara en känsla jag har fått.

Alla dessa övriga nämnda byar inkl Livigno (som jag ej besökt) lär dock göra de flesta glada.
Canazei är ännu värre än arabba skulle jag säga..

Medelåldern är ganska hög i dolmiterna, bästa är väl att ta sig dit och testa. Smaken är som baken

fredw

Aktiv medlem
Krall sa:
Canazei är ännu värre än arabba skulle jag säga..

Medelåldern är ganska hög i dolmiterna, bästa är väl att ta sig dit och testa. Smaken är som baken
Ja Canazei har jag också undvikit, gillar ej att börja dagen med en kabin tillsammans med alla andra. Men många svenskar verkar gilla det ändå och återkommer. Det är en trevlig genuin ort för övrigt.

MaleneBokinge

Ny medlem
Fråga gärna när det närmar sig!

Dolomiterna:
Min favorit är Selva i Val Gardena, ligger smack bang i mitten av ett enormt skidområde med alla typer av backar. Tyvärr litet svårare hitta riktigt billigt boende, men prisvärt finns om man letar.
Santa Cristina och Ortisei som också ligger i Val Gardena fungerar också utmärkt. Litet billigare. Ortisei är en riktigt fin liten alpstad.
Gillar också Colfosco+Corvara, ligger mycket vackert och bra till i skidsystemen med trevliga byar.
San Cassiano ligger litet i utkanten men man kommer ändå snabbt upp till mycket bra åkning (inkl backarna ner mot byn). Mkt trevlig by, litet mer exklusiv.

Hela detta område är extremt välskött, fräscht och pyntat. De vårdar sin Österrikiska tradition (detta är ju Syd-Tyrolen) och talar nog hellre tyska än italienska egentligen (när de inte talar ladino, det egna språket).

Många svenskar åker till Campitello-Canazei och är jättenöjda men jag brukar avråda eftersom jag själv inte gillar att börja dagen med en kabinlift (som alla andra måste ta också varje morgon). Men toppen av de kabinerna landar iofs i områdets kanske bästa backar.
Arabba är också litet mindre attraktivt för mig (litet mörkare och "'äldre" känsla...) liksom La Villa även om skidläget är bra för båda.

Madonna di Campiglio känner ju vi svenskar som orten där Ingemar Stenmark fick sitt genombrott och nog är det en klassisk och ganska stor ort väl värd ett besök. Fin skidåkning. Ligger i "Dolomiti Brenta" väster om motorvägen i dalen upp till Brennerpasset, men dessa "Dolomiter" har inte samma klassiskt brunröda färg som de riktiga öster om dalen (vem bryr sig kanske... jo jag!)

Gillar också Cervinia (som inte alls ligger i Dolomiterna) men är litet väderkänsligt (spec för vind) pga en stor del av systemet ligger ovan trädgränsen. Och en viss andel av backarna är ganska flacka. Kan ju iofs vara en fördel om man är ett blandat sällskap - svårare backar finns också. Vackert med Matterhorn ständigt som backdrop. Och byn tycker jag är trevlig på sitt sätt.

Större delen av italienska alperna nås hyggligt på egen hand med flyg till t.ex. Bergamo (Ryanair) plus hyrbil. Men en del resebolag arrangerar nog resor särskilt till Campitello-Canazei.
Hej!
Vi har precis kommit hem från Livigno. Tur med vädret men vi var inte helt nöjda med skidsystemet. Till nästa år lutar det mot Dolomiterna och jag tog fram min gamla tråd. Hittade detta fina svar. Har du tips på boende som kan området? Vad är viktigt att vi tänker på? Ser vid en första sökning att priserna är ganska höga.
Tack på förhand!
Hälsningar
Malene

jarnebring

Aktiv medlem
Många bra tips. Jag slänger in Via Lattea här också (Sestriere, Sauze d’Oulx, Claviere, Sansicaro etc...) Stort system utanför Turin (här hölls de alpina grenarna i vinter-OS 2006). 400 km pist och du kan åka mellan Italien och Frankrike. Relativt billigt. Några av alpernas bästa pister och massor av enkel pistnära skogsåkning bland glesväxande lärk som växer högt upp på bergen, långa skogskantade pister—ingen ”white out” om det snöar eller är dimmigt. Och du sa att ni tycker om mat... Bland den bästa maten jag ätit i alperna. Det är 100% italien och inga wienerkorvar i minestronen. Gillar ni att ta seden dit ni kommer så är husvinerna barbera, barbaresco och lite lyxigare barolo. Kom hem nyligen från min tredje resa dit och kan konstatera att Aglio E Olion på Caio Pais bredvid pist 33 i Sauze fortfarande är obesegrad (ska sköljas ner med deras egna Barbera).

fredw

Aktiv medlem
Hej!
Vi har precis kommit hem från Livigno. Tur med vädret men vi var inte helt nöjda med skidsystemet. Till nästa år lutar det mot Dolomiterna och jag tog fram min gamla tråd. Hittade detta fina svar. Har du tips på boende som kan området? Vad är viktigt att vi tänker på? Ser vid en första sökning att priserna är ganska höga.
Tack på förhand!
Hälsningar
Malene
Hej igen Malene,
Kul att ni funderar på dolomiterna. Jag tror att ni kommer att bli mycket nöjda. Skriv gärna vad i Livigno som ni inte var helt nöjda med. Jag har själv inte varit där men fått intrycket att liftsystemet är litet speciellt.

Selva di Valgardena är enligt min mening en av Italiens absolut bäst belägna och trevliga skidorter. Vilket iofs avspeglar sig en del på priset. Men där finns en del billigare alternativ en bit från centrum men fortfarande nära liftsystemet. Systemet liksom omsluter byn så den mesta login har nära till något.

Från Selva når man lätt både snälla och branta backar, perfekt för ett blandat sällskap.

Om du vill ha konkreta förslag på logi så har vi bl a bott på Garni Astrid i Selva med perfekt läge och jättetrevligt värdpar. Garni Aghel och Lo Scoiattolo har vi också varit mycket nöjda med. Samtliga har ”ski in ski out” läge.

Byn Colfosco i den extremt vackra dalen mellan Selva och Corvara har också ett mycket fint läge i systemet.

Fråga mer! :)

MaleneBokinge

Ny medlem
Tusen tack för snabbt svar! Det är så värdefullt att höra från någon som varit mycket i Dolomiterna. Vad jag förstår har Val Gardena något bättre läge än Santa Cristina (där av högre priser). Jag ska kolla upp dina tips på boende.
Livigno är ju uppdelat på två skidsystem. Backarna på Carosello-sidan blev sönderåkta efter lunch. Mottolina-sidan var bra men för litet för en vecka. Vi hade härliga dagar med sol så inget att klaga på. Testar dock hellre något nytt än åker tillbaka.
Hälsningar
Malene

fredw

Aktiv medlem
Tusen tack för snabbt svar! Det är så värdefullt att höra från någon som varit mycket i Dolomiterna. Vad jag förstår har Val Gardena något bättre läge än Santa Cristina (där av högre priser). Jag ska kolla upp dina tips på boende.
Livigno är ju uppdelat på två skidsystem. Backarna på Carosello-sidan blev sönderåkta efter lunch. Mottolina-sidan var bra men för litet för en vecka. Vi hade härliga dagar med sol så inget att klaga på. Testar dock hellre något nytt än åker tillbaka.
Hälsningar
Malene
Ok! Santa Cristina ligger också i Valgardena, nära Selva med bra läge litet längre ner i dalen direkt mellan två av de finaste delarna av liftsystemet (Saslong och Seceda).

De tre byarna i Valgardena är alltså Ortisei, S Cristina och Selva.

Var i Aostadalen v.8 med min dotter 11år bodde i Gressoney st. Jean. Vi hyrde bil och gjorde en liten turné runt i dalen. Mitt tips är hyrbil och en bra väderapp.😊 vi åkte i Monterosa,(alanga, gressoney, Champoluc) cervinia, courmayer, La Thulie och La Roserie. 5 av 6 dagar med sol och 2 med bra offpist. Det hade vart krångligt att få till utan bil. Nästa gång kommer jag välja ett lite mera centralt boende med möjlighet att nå flera orter med bra åkning. Upplägget blir på bekostnad av afterski. Men Det är ju ändå skidåkningen inte hotellet och öl vi åker för 😎 hur som fick min dotter en jätte fin vecka med sitt första möte med offpist åkning i stora berg.
8EF93C86-A48A-46E0-911F-DEB0D27E4F9B.jpeg

fredw

Aktiv medlem
Var i Aostadalen v.8 med min dotter 11år bodde i Gressoney st. Jean. Vi hyrde bil och gjorde en liten turné runt i dalen. Mitt tips är hyrbil och en bra väderapp.😊 vi åkte i Monterosa,(alanga, gressoney, Champoluc) cervinia, courmayer, La Thulie och La Roserie. 5 av 6 dagar med sol och 2 med bra offpist. Det hade vart krångligt att få till utan bil. Nästa gång kommer jag välja ett lite mera centralt boende med möjlighet att nå flera orter med bra åkning. Upplägget blir på bekostnad av afterski. Men Det är ju ändå skidåkningen inte hotellet och öl vi åker för 😎 hur som fick min dotter en jätte fin vecka med sitt första möte med offpist åkning i stora berg. Visa bilaga 3019
Hur var La Rosière? Ok för en vecka utan bil?

Hur var La Rosière? Ok för en vecka utan bil?
Det sitter ihop med La Thulie så finns mycket att åka på. Vill man ha brant åkning så finns det nog bättre. Grymt ställe att presentera offpist för nybörjare. Ingen koll på bussar mm. Men skulle tycka det va konstigt om man inte kan ta sej till courmayer, ganska lätt på det viset. Då finns det ledigt för en vecka😎

Pillard

Aktiv medlem
Visst hör väl även Montgenevre till Via Lattea? Där kan man ju iaf verkligen åka mellan länderna. Bor man där kommer man ner till Serre Chevalier också för dagsutflykter. Det finns åkning nog i det här området för att ni inte ska tröttna i första taget :)

Sen är det så att det är säkrast att åka lite tidigare på vintern. Ska ni åka senare behöver man lite mer höjd...

jarnebring

Aktiv medlem
Visst hör väl även Montgenevre till Via Lattea? Där kan man ju iaf verkligen åka mellan länderna. Bor man där kommer man ner till Serre Chevalier också för dagsutflykter. Det finns åkning nog i det här området för att ni inte ska tröttna i första taget :)

Sen är det så att det är säkrast att åka lite tidigare på vintern. Ska ni åka senare behöver man lite mer höjd...
Ja det stämmer det. Montgenevre ligger i ena änden av systemet. Dom har likt Dolomiterna ett stort kanonsystem så i pist går det alltid att åka.

gubbfan

Medlem
Montgenevre som sagts den södra Franska salteliten i Via Lattea. Hela området har skogsåkning av hög klass. Hela området Via Lattea är gigantiskt.
Sauze längst norrut Sestriere, Cesana, Claviere, Montgenevre från norr till söder. Vill man ha bäst tillgång till hela området är Cesana eller Claviere mer centralt. Bra prisbild i hela området.

kyllojyr

Ny medlem
Det sitter ihop med La Thulie så finns mycket att åka på. Vill man ha brant åkning så finns det nog bättre. Grymt ställe att presentera offpist för nybörjare. Ingen koll på bussar mm. Men skulle tycka det va konstigt om man inte kan ta sej till courmayer, ganska lätt på det viset. Då finns det ledigt för en vecka😎
Det går en gratisbuss mellan La Thulie och Courmayeur med ett flertal avgångar om dagen.

offtopic

Medlem
Hej!
Tack på förhand!
Hälsningar
Malene
Jättebra tråd, tack för att du tog fram den igen. Här fanns ju och kommer massa bra tips. Följer 👍

Igel

Medlem
Slår oxå ett slag för Livigno. Låter precis lagom. Ski-in nästan överallt. Bo på "rätt" sida bara, där alla affärer mm ligger så kommer ni trivas utmärkt.
Ska ha med min son dit när han växt till sig.
En fördel tex är att man kommer ner överallt och kommer man ifrån varann kan man promenixa längs med huvudgatan eller bara hoppa på en buss. Det finns 3 färger, och alla ingår i liftkortet. På pistkartan framgår rutten.

muggen

Ny medlem
Slår oxå ett slag för Livigno. Låter precis lagom. Ski-in nästan överallt. Bo på "rätt" sida bara, där alla affärer mm ligger så kommer ni trivas utmärkt.
Ska ha med min son dit när han växt till sig.
En fördel tex är att man kommer ner överallt och kommer man ifrån varann kan man promenixa längs med huvudgatan eller bara hoppa på en buss. Det finns 3 färger, och alla ingår i liftkortet. På pistkartan framgår rutten.
För oss som inte vet, vad är rätt "sida" i Livigno? :)

Igel

Medlem
Sorry för sent svar. Här i bild på vä sida. Det är fint att bo, men helt dött. Jag har alltid satsat på höger sida i bild. Man ser tydligt centrum.

De har även en schysst film där man ser delar av barnbackarna.► Se vår film om Livigno

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp