MaleneBokinge sa:
Tack för tips! Jag får läsa på mer om Dolomiterna och var det kan vara bra att bo.
Bästa hälsningar
Malene
Fråga gärna när det närmar sig!
Dolomiterna:
Min favorit är
Selva i Val Gardena, ligger smack bang i mitten av ett enormt skidområde med alla typer av backar. Tyvärr litet svårare hitta riktigt billigt boende, men prisvärt finns om man letar.
Santa Cristina och Ortisei som också ligger i Val Gardena fungerar också utmärkt. Litet billigare. Ortisei är en riktigt fin liten alpstad.
Gillar också
Colfosco+Corvara, ligger mycket vackert och bra till i skidsystemen med trevliga byar.
San Cassiano ligger litet i utkanten men man kommer ändå snabbt upp till mycket bra åkning (inkl backarna ner mot byn). Mkt trevlig by, litet mer exklusiv.
Hela detta område är extremt välskött, fräscht och pyntat. De vårdar sin Österrikiska tradition (detta är ju Syd-Tyrolen) och talar nog hellre tyska än italienska egentligen (när de inte talar ladino, det egna språket).
Många svenskar åker till
Campitello-Canazei och är jättenöjda men jag brukar avråda eftersom jag själv inte gillar att börja dagen med en kabinlift (som alla andra måste ta också varje morgon). Men toppen av de kabinerna landar iofs i områdets kanske bästa backar.
Arabba är också litet mindre attraktivt för mig (litet mörkare och "'äldre" känsla...) liksom
La Villa även om skidläget är bra för båda.
Madonna di Campiglio känner ju vi svenskar som orten där Ingemar Stenmark fick sitt genombrott och nog är det en klassisk och ganska stor ort väl värd ett besök. Fin skidåkning. Ligger i "Dolomiti Brenta" väster om motorvägen i dalen upp till Brennerpasset, men dessa "Dolomiter" har inte samma klassiskt brunröda färg som de riktiga öster om dalen (vem bryr sig kanske... jo jag!)
Gillar också
Cervinia (som inte alls ligger i Dolomiterna) men är litet väderkänsligt (spec för vind) pga en stor del av systemet ligger ovan trädgränsen. Och en viss andel av backarna är ganska flacka. Kan ju iofs vara en fördel om man är ett blandat sällskap - svårare backar finns också. Vackert med Matterhorn ständigt som backdrop. Och byn tycker jag är trevlig på sitt sätt.
Större delen av italienska alperna nås hyggligt på egen hand med flyg till t.ex. Bergamo (Ryanair) plus hyrbil. Men en del resebolag arrangerar nog resor särskilt till Campitello-Canazei.