Skidor till liten men erfaren tjej?

Rastasmurfen

Ny medlem
Hej, behöver tips på skider. Jag är 161 cm lång och väger 54 kg, sko strl 36. Jag gillar att åka i pisten men vill kunna åka både på hård nypistad snö och eftermiddags slask, åker både fort och ibland bara glider jag. Vad ska jag har för skidor? Jag har idag Völkl Estrella 151 cm långa men trivs inte.
/Anna

Du må stikke på skitest helger og teste ski selv. Å få annbefalt ski av andre er ok,men ikke for å kjøpe uprøvd. En ski som funker for den du snakker med selv om dere er like på str osv må ikke nødvendigvis passe deg!

Det er utrolig masse merker på markedet nå og en hel haug med modeller. Test,test,test så finner du den skien du skal ha!! :D

Jag tycker du borde köpa ett par Atomic Elysien eller Armada Cantika...
du kommer garanterat bli nöjd! :)

Min tjej kör på ett par völkl Bridge (163), hon är 160 cm, ≈50-55kg :-P. Det tog någon dag för henne att vänja sig men nu tycker hon dem e riktigt bra.

Två sjukt kompetenta svar här....

Freeridefredde sa:
Min tjej kör på ett par völkl Bridge (163), hon är 160 cm, ≈50-55kg :-P. Det tog någon dag för henne att vänja sig men nu tycker hon dem e riktigt bra.
Hur vet du att de åker likadant? Och att hon letar efter en skida med en midja som nästan är 2 cm bredare?

nj-tec sa:
Varför kommer hon bli nöjd? Samma till dig. Hur vet du att hon letar efter en skida som nästan är 2 cm bredare? Och twintip?

Tror detta forumet mer och mer går utför...

Hasse_Lindborg sa:

Freeridefredde sa:
Hur vet du att de åker likadant? Och att hon letar efter en skida med en midja som nästan är 2 cm bredare?

nj-tec sa:
Varför kommer hon bli nöjd? Samma till dig. Hur vet du att hon letar efter en skida som nästan är 2 cm bredare? Och twintip?

+1, två riktiga skittips och inte skidtips, som det borde vara.

Lee-nus sa:
Hasse_Lindborg sa:

Freeridefredde sa:

nj-tec sa:

Men herregud nu får ni fan ge er. Det var ju bara ett tips, ett enkelt litet tips. Whats up with al the hate, grabbar. Tror säkert rastasmurfen uppskattar att man rekommenderar en skida till henne.

Senast ändrad:
Kanske nya Head peak 78 FLR.litet mjukare än gamla peak 78med en mjukare framdel för att komma lättare in i sväng.fick dem demonstrerade hos alpinbutiken

Freeridefredde sa:
Lee-nus sa:
Hasse_Lindborg sa:

Freeridefredde sa:

Men herregud nu får ni fan ge er. Det var ju bara ett tips, ett enkelt litet tips. Whats up with al the hate, grabbar. Tror säkert rastasmurfen uppskattar att man rekommenderar en skida till henne.
Tips uppskattas säkert men att ge tips med ofullständiga/idiotiska motiveringar förtjänar "hate". Poängen med att tipsa är för att hjälpa någon ANNAN inte bara haspla ur sig vad man själv gillar eller har hört är bra.
Bara för att någon har goda avsikter blir inte svaren mer hjälpsamma.

JL76 sa:
Freeridefredde sa:
Lee-nus sa:
Tips uppskattas säkert men att ge tips med ofullständiga/idiotiska motiveringar förtjänar \"hate\". Poängen med att tipsa är för att hjälpa någon ANNAN inte bara haspla ur sig vad man själv gillar eller har hört är bra.
Åter igen känner jag behovet av att försvara mig. Känns tråkigt att det ska vara så på ett så bra forum annars, samt att era kommentarer skapar OT på tråden, lika mycket som mina egna gör.
Det jag menar är att då Anna aka. rastasmurfen inte specificerar vad hon vill ha för typ av skidor samt att min flickvän har samma mått, så kom jag med ett generellt tips på en skida som jag tycker fungerar bra. Inte med tanken att tvinga henne att köpa den eller att vilseleda henne till nått dumt, utan endast att rekommendera henne att kanske titta på den vid nästa skidtest eller liknande. Ett enkelt litet tips.

Nu kan detta låta lite hårddraget, det är mer en fundering till er än kritik från min sida. Jag vill inte skapa värsta diskussionen om vem som har rätt i ärendet med en massa smutskastning. Det jag vill är att inte idiotförklaras bara för att jag kommer det vad jag kan tycka är ett relevant tips.
\"Bara för att någon har goda avsikter blir inte svaren mer hjälpsamma\". Kanske inte, men snälla påpeka då det istället från början istället för att börja med att skriva att man är en idiot.......

/Fredrik

Senast ändrad:
Freeridefredde sa:
JL76 sa:
Freeridefredde sa:
Tips uppskattas säkert men att ge tips med ofullständiga/idiotiska motiveringar förtjänar \"hate\". Poängen med att tipsa är för att hjälpa någon ANNAN inte bara haspla ur sig vad man själv gillar eller har hört är bra.
Åter igen känner jag behovet av att försvara mig. Känns tråkigt att det ska vara så på ett så bra forum annars, samt att era kommentarer skapar OT på tråden, lika mycket som mina egna gör.
Det jag menar är att då Anna aka. rastasmurfen inte specificerar vad hon vill ha för typ av skidor samt att min flickvän har samma mått, så kom jag med ett generellt tips på en skida som jag tycker fungerar bra. Inte med tanken att tvinga henne att köpa den eller att vilseleda henne till nått dumt, utan endast att rekommendera henne att kanske titta på den vid nästa skidtest eller liknande. Ett enkelt litet tips.

Nu kan detta låta lite hårddraget, det är mer en fundering till er än kritik från min sida. Jag vill inte skapa värsta diskussionen om vem som har rätt i ärendet med en massa smutskastning. Det jag vill är att inte idiotförklaras bara för att jag kommer det vad jag kan tycka är ett relevant tips.
\"Bara för att någon har goda avsikter blir inte svaren mer hjälpsamma\". Kanske inte, men snälla påpeka då det istället från början istället för att börja med att skriva att man är en idiot.......

/Fredrik
jag avskyr ord som "hater", osv. nu förtiden kan man inte kritisera något, vare sig konstruktivt eller på annat sätt, utan att bli utmålad till hater. hon skriver klart och tydligt:

"Jag gillar att åka i pisten men vill kunna åka både på hård nypistad snö och eftermiddags slask, åker både fort och ibland bara glider jag."

och inget av de två tipsen jag och hasse kommenterade tidigare faller ju direkt inom kategorin för en skida till ändamålet. bridge är ju inte precis en högpresterande pistskida, även om det andra tipset var värre.

Freeridefredde sa:

/Fredrik
Jag gör som dig då här:

Min flickvän väger 57 kg och är 159 cm och hon älskar sina Pontooner! Så köp det Rastasmurfen de är jättebra...

Ser du hel fel detta ser ut eller? För övrigt så stämmer påståendet ovan fast hon har två skidor mer...

Lee-nus sa:
jag avskyr ord som \"hater\", osv. nu förtiden kan man inte kritisera något, vare sig konstruktivt eller på annat sätt, utan att bli utmålad till hater. hon skriver klart och tydligt:
\"Jag gillar att åka i pisten men vill kunna åka både på hård nypistad snö och eftermiddags slask, åker både fort och ibland bara glider jag.\"
och inget av de två tipsen jag och hasse kommenterade tidigare faller ju direkt inom kategorin för en skida till ändamålet. bridge är ju inte precis en högpresterande pistskida, även om det andra tipset var värre.
Lika lite som du gillar att bli kallad hater utan orsak gillar jag att bli idiotstämplad utan en schans att få argumentera för min sak.

Hasse_Lindborg sa:
Jag gör som dig då här:
Min flickvän väger 57 kg och är 159 cm och hon älskar sina Pontooner! Så köp det Rastasmurfen de är jättebra...
Ser du hel fel detta ser ut eller? För övrigt så stämmer påståendet ovan fast hon har två skidor mer...
Men det är i detta påstående som jag tycker att ni är så hårda i bedömningen. Jag har inte och skulle aldrig rekommendera någon att köpa en skida bara för att jag själv tycker den är bra. Det jag försöker förmedla är endast att den är värd att ta i beaktning.

Men nog om detta, blir så mycket OT. Jag tar åt mig av den konstruktiva kritik som ni kommer med, att vara tydligare och inte favoritisera, utan rekommendera utifrån vad personen vill ha. Eller be personen var mer tydlig om vad denna önskar och utgå ifrån det. Samtidigt som jag hoppas att ni tar till er vad jag har skrivit.

Freeridefredde sa:
Lee-nus sa:
jag avskyr ord som \"hater\", osv. nu förtiden kan man inte kritisera något, vare sig konstruktivt eller på annat sätt, utan att bli utmålad till hater. hon skriver klart och tydligt:
\"Jag gillar att åka i pisten men vill kunna åka både på hård nypistad snö och eftermiddags slask, åker både fort och ibland bara glider jag.\"
Lika lite som du gillar att bli kallad hater utan orsak gillar jag att bli idiotstämplad utan en schans att få argumentera för min sak.
fast den chansen har jag ju inte berövat dig heller... ;)

fr...fredde: nu "idiotstämplade" jag inte dig direkt, det var två inlägg som kommenterades och det fanns en valmöjlighet ofullständig ELLER idiotisk, ifall du väljer att kalla ditt inlägg för det senare står det för dig.
Titta noggrant på ditt ursprungliga inlägg igen så måste du se varför kritiken uppstod.

ps, det heter hårdraget hur konstigt det än låter...

Rastasmurfen sa:
Hej, behöver tips på skider. Jag är 161 cm lång och väger 54 kg, sko strl 36. Jag gillar att åka i pisten men vill kunna åka både på hård nypistad snö och eftermiddags slask, åker både fort och ibland bara glider jag. Vad ska jag har för skidor? Jag har idag Völkl Estrella 151 cm långa men trivs inte.
/Anna
Enligt Åka Skidors test är Estrella en mycket kompetent pistskida. 151 cm låter iofs. lite kort för dig. Vad är det du inte gillar hos Estrella?

/MM

Mountain_Man sa:
Rastasmurfen sa:
/Anna
Enligt Åka Skidors test är Estrella en mycket kompetent pistskida. 151 cm låter iofs. lite kort för dig. Vad är det du inte gillar hos Estrella?

/MM
Åka Skidors test är fan de mest otillförlitliga i hela skidvärlden. Head får till exempel alltid bra omdömen, oavsett skida - sammanträffande att deras kontor praktiskt taget ligger granne med varandra?

I det senaste testet var det enda negativa omdömet om Head Chip 78 (tror jag) att den krävde en aktiv åkare/var lite jobbig. Och så tittar man på teståkarna. Inte en kotte (av den fyra man stadiga truppen) vägde över 72 kilo (tyngst var dessutom en tjej - ingen av killarna vägde över 70 kg).

Nej, ska man förlita sig till skidtest är ÅS det sista jag skulle rekommendera.

Senast ändrad:
Lee-nus sa:
I det senaste testet var det enda negativa omdömet om Head Chip 78 (tror jag) att den krävde en aktiv åkare/var lite jobbig. Och så tittar man på teståkarna. Inte en kotte (av den fyra man stadiga truppen) vägde över 72 kilo (tyngst var dessutom en tjej - ingen av killarna vägde över 70 kg).
Bara för att man väger under 70kg betyder inte det att man har något tryck i åkningen, vet hut!

Däremot tycker jag att det var dåligt viktspann på teståkarna.

Jarle sa:
Lee-nus sa:
Bara för att man väger under 70kg betyder inte det att man har något tryck i åkningen, vet hut!

nej, de är säkert duktiga åkare, men föreställ dig en gubbe som väger 110 pannor och inte har nån vidare koll och därför följer åka skidors test... ska han ställa sig på en skida som upplevs mjuk och behaglig till en liten gubbe på 65 kg?

nu ska du inte ta det så personligt, robban... ;)

Lee-nus sa:
Jarle sa:
Lee-nus sa:

nej, de är säkert duktiga åkare, men föreställ dig en gubbe som väger 110 pannor och inte har nån vidare koll och därför följer åka skidors test... ska han ställa sig på en skida som upplevs mjuk och behaglig till en liten gubbe på 65 kg?

nu ska du inte ta det så personligt, robban... ;)
Hehe, jag var ju bara tvungen :P

OnT

I slask går vanliga pisträsers i regel rätt dåligt pga bredden (pjäxor som tar i, kanten når inte ner till hårdare snö osv). Nu är inte detta ett segment bland skidor där jag har någon som hellst koll på modeller och än mindre vet jag något om vad du gillar hos olika skidor och vilken nivå du ligger på så det håller jag mig borta från. Men bredden tycker iaf jag är en viktig sak om du åker en hyffsat stor del på våren/i slask. Det behöver inte vara jättebrett men personligen tycker jag att det finns en gräns någonstans runt ~80-85mm (midja) vart, om man går under den bredden, blir jäkligt jobbigt att åka på i slaskiga förhållanden då de helt enkelt inte får något ordentligt fäste pga för lite bäryta/inte når ner till fastare underlag.

ÅS Skidtest är då tiotusengånger mer trovärdigt än de råd som hitentills lämnats i den här tråden ... försök igen!

Jarle sa:
Men bredden tycker iaf jag är en viktig sak om du åker en hyffsat stor del på våren/i slask. Det behöver inte vara jättebrett men personligen tycker jag att det finns en gräns någonstans runt ~80-85mm (midja) vart, om man går under den bredden, blir jäkligt jobbigt att åka på i slaskiga förhållanden då de helt enkelt inte får något ordentligt fäste pga för lite bäryta/inte når ner till fastare underlag.
Håller med, dock blir det jobbigt med för brett också eftersom det ofta är pucklar när det är slask.

Jamt69 sa:
Jarle sa:
Men bredden tycker iaf jag är en viktig sak om du åker en hyffsat stor del på våren/i slask. Det behöver inte vara jättebrett men personligen tycker jag att det finns en gräns någonstans runt ~80-85mm (midja) vart, om man går under den bredden, blir jäkligt jobbigt att åka på i slaskiga förhållanden då de helt enkelt inte får något ordentligt fäste pga för lite bäryta/inte når ner till fastare underlag.
Håller med, dock blir det jobbigt med för brett också eftersom det ofta är pucklar när det är slask.
Absolut! Håller man sig runt 80-85 tycker jag dock inte att puckelprestandan påverkas nämvärt

Senast ändrad:
t8zrasr0.jpg

Snödjup

Tillbaka
Topp