Skidor till nästa år...why?

sant! Den känns lite kort bara med sina 185 men det känske är jag som är för längdkåt. Måste väl släppa det och fatta att dom nya skidorna gör sitt med korthet. Känner bara att det vore skönt att ha en lång skida för krävande åk ned mycket fart.
Så du rekomenderar Kuron framför dom längre rocker och katana?

EDIT: Kom på en avgörande faktor, jag har för tillfället inga turskidor. Siktar dock inte på att köpa några optimala. Katana med en duke måste väl ändå göra sig rätt allround, sälja blowern och försöka skrapa ihop till en bätter mer lekfull skida.

Senast ändrad:
Hasse...är det inte så att Line Mothership kommer att ha spann som attan á la prophete 130 och "early rise" samt att den ska vara bra mkt styvare än Katanan och blowern.

Ang S7 så tror jag på den rätt hårt. Har bara handflexat den sj men såg måånga i Whistler som körde runt på dom och verkade ha jäkligt roligt. Bland annat Eric Hjorleifsson lånade ett par av en åk polare ett par varv. Dan Treadway luftade ett par S7or i kicking oxå för den delen. Våga testa ngt nytt vettja :D

PNyberg sa:
Hasse...är det inte så att Line Mothership kommer att ha spann som attan á la prophete 130 och "early rise" samt att den ska vara bra mkt styvare än Katanan och blowern.

Ang S7 så tror jag på den rätt hårt. Har bara handflexat den sj men såg måånga i Whistler som körde runt på dom och verkade ha jäkligt roligt. Bland annat Eric Hjorleifsson lånade ett par av en åk polare ett par varv. Dan Treadway luftade ett par S7or i kicking oxå för den delen. Våga testa ngt nytt vettja :D
Okej! Jag orkar inte vara klok och eftertänksam längre. Blir ett par feta, galna, korta och lekfulla skidor. Kuro ligger bra till, hört så ruskigt mycket bra om dom! Ska man bara lyckas komma över ett par utan att bli rånad...är det ens värt att montera duke på?

det ska nog gå att köra dukes på ett par sånna skidor. Karln testade att knata med mina EP Pro i rogers pass.det va jäkligt knöligt tyckte han. men det var inte pga skidans form utan mer för att det va ett par 916 på och att dom är mittmonterade så det va ruskigt svårt att göra kickbacks med.
Så själva formen är nog inget du behöver oroa dig över. Kör med dukes tycker jag!

Det enda i min quiver som redan är klart är mina 190 gotamas som jag tänker behålla från i vintras. Jag var och är nog fortfarande jävligt sugen på ett par praxis antingen powder rx eller ett par powder boards, men jag bangade på pre-ordern. Jag kan få ett par 08/09 JP vs. Julian med marker jester för 3000, vilket jag tycker är en ruggigt bra deal, men jag är inte helt hundra på den skidan. Funderar på om jag i så fall skulle uppgradera mina gotamas med dukes, eller annan touringbindning. Skulle också vara jävligt grymt om man kunde ha en ordentlig chargerskida också. Men i första hand ett par nya feta puderhistorier och möjligtvis ett par lång styva plank att bränna satan med. Blir snurrig direkt när jag börjar fundera över hur man ska styra upp inför vintern, alternativen är många och det blir svårt att ta ett beslut om hur quivret skall utformas.

Hare åkt många 09 lagg. Nya Legend Pro med 100 midja är något att rekomendera. Funkar överallt. Mycket funderingar om Ross S7, om jag inte minns fel är det fjolårets Ross Steeze med ny färg, alltså en ok lekskida men inget revulotionerande om man gillar att bränna på. Kuron har jag i annan tråd hyllat, lika bra att göra det även här. Man jag skulle definitivt inte haft Duke om jag var någon annan ställe än British Columbia.

Skare sa:
Hare åkt många 09 lagg. Nya Legend Pro med 100 midja är något att rekomendera. Funkar överallt. Mycket funderingar om Ross S7, om jag inte minns fel är det fjolårets Ross Steeze med ny färg, alltså en ok lekskida men inget revulotionerande om man gillar att bränna på. Kuron har jag i annan tråd hyllat, lika bra att göra det även här. Man jag skulle definitivt inte haft Duke om jag var någon annan ställe än British Columbia.
Heh, det är S6(tror jag) du tänker på, Synd nummer 7 är Caballeros designmodell och har rocker/early rise etc.

Äre ngn som har tips på ngn bra sida på nätet där 09 skidor & skidprylar finns ? har kikat lite men behöver mer alternativ,sorry att ja snodde trden

Surfing sa:
Äre ngn som har tips på ngn bra sida på nätet där 09 skidor & skidprylar finns ? har kikat lite men behöver mer alternativ,sorry att ja snodde trden
Newschoolers.com, skipass, här etc. Om du söker, både på google och här så kommer du hitta mycket.

Skare sa:
Hare åkt många 09 lagg. Nya Legend Pro med 100 midja är något att rekomendera. Funkar överallt.
LP serien har enligt många tappat stinget iom årets upplaga. För veka menar många och detta har jag läst på TGR att Dynastar anammat. Har även läst via samma forum att 194 ska vara bra mkt styvare än vad de andra längderna kommer att vara.
Sen om dom ngnsin kommer att bli samma skida igen med tanke på hur trenderna går bland många skidor...tveksamt.
Hoppas jag att dom kommer att bli som dom oranga "race room" laggen...absolut.

PNyberg sa:
Skare sa:
Hare åkt många 09 lagg. Nya Legend Pro med 100 midja är något att rekomendera. Funkar överallt.
LP serien har enligt många tappat stinget iom årets upplaga. För veka menar många och detta har jag läst på TGR att Dynastar anammat. Har även läst via samma forum att 194 ska vara bra mkt styvare än vad de andra längderna kommer att vara.
Sen om dom ngnsin kommer att bli samma skida igen med tanke på hur trenderna går bland många skidor...tveksamt.
Hoppas jag att dom kommer att bli som dom oranga "race room" laggen...absolut.
Jag var själv riktigt sugen på nya LP'n, men som du säger så verkar dom a mjukat upp den lite för mycket. Jag kan tycka att det är okej om de gör den lite mjukare framför bindningen för att öka flyt, men man skall inte mjuka upp en sån skida någon annan stans, då förlorar den lite för mycket av köttarkaraktären... Hursomhelst så längtar jag verkligen tills jag själv får provköra den...

Carled

Kanske line mothership skulle vara något istället för Lp',

Här kommer lite samlade tankar om dittan och dattan.

Ole-Kr: snälla nån, det krävs ju inte en Nasaforskare för att lista ut att du kör för High Society, eller? Absolut inget fel med det men är du inte lite väl partisk i dina tankar?

Vurpollon: lite beroende på vart du ska åka mest i vinter tycker jag det kan vara värt att kika på Rhino Chaser istället. Ännu bättre i det djupa och monteringspunkten ngt längre bak men minst lika bra och roliga i pisten, svänger ju faktiskt mer än PH, 17 mot 19. Ace of Spades lär iofs sparka rumpa med de båda i pisten och Cash is King i det mjuka och djupa.

Legend Pro Rider vs. Mojo 102, är man ute efter en köttarskida utan twin tycker jag Mojo 102 går bort då den just har twin, om de inte kapat av den á la Nordica?

Hellbergarn: Om du redan har ett par Scratch FS (som täcker in all parklek och även den mesta piståkningen), ett par Blower (som täcker den mesta offpisten när det är pissnö eller annat tråkigt före) ser inte jag någon anledning att inte köpa något riktgt fett och annorlunda, som är bäst i mjuk och fin snö. Således ska den vara fetare än Blower, längre är inget krav då 1 cm på bredden motsvarar ca 10 cm på längden.
#Därför går Katana fetbort, både med tanke på mått men även p.g.a. alla kvalitetsproblem Völkl hade med de i vintras. Alla Katana som åktes i min vänner krets gick antingen av eller sprack bak i den där töntiga tailen. P.g.a. detta känns även Kuro och Chopsticks som ett lite osäkert kort men sett till mått och uppförande ett mkt bättre alternativ.
#Salomon Rocker känns som en skida som motverkar sig själv, varför så mkt spann på en skida som har rejält tilltagen rocker och framförallt är gjord för djup fin snö. Glisseur aka Tobbe Tablett hade sett en video med Kaj och uppmärksammat att han åkte väldigt konstigt, som om skidan letade spår hela tiden. Och gissa vad han åkte på? Kaj som annars har bland den snyggaste stilen i skidvärlden.
#Armada JJ för smal. Edit: Den kommer nog fixa det mesta som dina Blower gör med bravur och känns därför mer som en ersättare istället för ett komplement.
#Nya Blower går ju helt bort, varför ha två i stort likadana skidor?

DP skis, efter ha åkt lite med Tobbe i Jackson i vintras förstår jag att Lotus 138 är en jäkla fin skida, det förstod jag iofs redan innan. Men om man redan har en midja på 138 mm, varför gå så långt som 202 cm och flex 3 Carled? Om man inte just väger 138 kg och alltid åker rakt ner/inte kan svänga varför behöver man då en "stenhård" 202 cm lång skida?

4Frnt är intressant för just EHP kommer ju i 3 olika längder, och är 3 helt olika skidor. 4Frnt lyssnar mkt på åkarna, på samma sätt som Line, Hendryx, DP, Unity m.fl. Att t.ex. Pro Rider vart Dynastars fetaste skida i många år tycker jag är smått pinsamt. Till vintern kommer de med 115 mm Huge Trouble vilket är ett steg i rätt riktning men jag tycker ändå Dynastar är ett riktigt bakåtsträvarmärke som fortfarande har alldeles för mkt racetänk i sina puderlagg. Visst, åker man pissnö mest hela tiden och för det mesta kör rakt ner/inte kan svänga eller jäkligt fort är det inte mkt som slår LPR, men hur kul är det på en skala? Drömmer inte alla om midjedjup fin snö? Vad fan ska man då med ett par styva, styriga skidor med alldeles för mkt spann och en nos som mer liknar ett freestylehopp framtill?

Jag måste faktiskt instämma i Hasses frågeställning där, trots att han är från Borlänge =). "Varför en kötta skida när vi snackar om puder för???? Inte förstått det än."

Vad det gäller mina egna val snor jag brorsans Rhino Chaser som körs de flesta dagar det är mjukt och fint, oavsett om det är offpist eller pist. Line Chronic för parklek och när det är lite hårdare i pisten eller om jag ska smeka lite pucklar.
Sen blir det att komplettera med något riktigt fett och annorlunda för de episka dagarna, som jag hoppas kommer lika tätt som i vintras. Något i stil med Line Prophet 130, Unity Hiatttwin, Armada ARG eller liknande.

Senast ändrad:
Angående 202cm/fl.3 så tipsade jag aldrig om flex 3, enbart om längden, just för att han är en relativt stor och tung åkare som ville ha lite biffigare skida...

Personligen förstår jag inte riktigt varför 192-versionen av 138:an inte räcker för folk, den är ju som sagt sjukt fet och stor. Vill man köra rakt fram så är ju 120-formen mycket bättre för sånt.

Mothershipen skulle vara najs, men helt ärligt så tror jag den skulle bli lite för bred för svensk piståkning... Jag har ju Lotus 120'n som är 9mm bredare, så puderegenskaperna i Mothershipern behövs inte riktigt...

The_teo sa:
Carled

Kanske line mothership skulle vara något istället för Lp',
Nja...köpa en skida som är 111 i midjan ist för 100:/ Ngt att kolla på¨kan vara kästle 98 eller kanske rossignol quad100 i 184. Skön skida..lagom mkt kötta i :D

Lima-ko sa:
Legend Pro Rider vs. Mojo 102, är man ute efter en köttarskida utan twin tycker jag Mojo 102 går bort då den just har twin, om de inte kapat av den á la Nordica?
Om jag inte missminner mig så är det Monster (eller så hette den Mojo, kan kolla imorgon) 102 och 103 som gäller för Head i år istället. Båda är byggda som racelagg á la gamla Supermojo. 102 är den "mjukare" och 103 är en "Team model", dvs stenhård som den gamla fina Head.

Edit: Nej dom har inte twin, inte ens en antydan till det.

Senast ändrad:
Jag har varit intresserad av Quad'en, men Rossignol gör lite väl dämpade skidor tycker jag... Iofs. har jag inte testat deras bättre friåkningsskidor, jag har ju bara erfarenheter från BC-modellerna. Den kan vara något att titta på. Smidig längd också!

Utter sa:
Lima-ko sa:
Om jag inte missminner mig så är det Monster (eller så hette den Mojo, kan kolla imorgon) 102 och 103 som gäller för Head i år istället. Båda är byggda som racelagg á la gamla Supermojo. 102 är den "mjukare" och 103 är en "Team model", dvs stenhård som den gamla fina Head.

så sjunkbomben 103 kommer vara exklusiv för deras teamåkare nästa år??

PNyberg sa:
Utter sa:
Lima-ko sa:

Nä det tror jag inte, den heter bara Team och är hårdare och uppenbarligen 1mm tjockare även om jag inte såg någon skillnad överhuvudtaget när jag jämförde dom. :)

Förmodligen en jävla fin tävlingsskida som funkar ok när det är djupt. Helt enkelt en schysst Sverigeskida.

Utter sa:
PNyberg sa:
Utter sa:

Nä det tror jag inte, den heter bara Team och är hårdare och uppenbarligen 1mm tjockare även om jag inte såg någon skillnad överhuvudtaget när jag jämförde dom. :)

Förmodligen en jävla fin tävlingsskida som funkar ok när det är djupt. Helt enkelt en schysst Sverigeskida.
Jo..men vem vill åka i sverige ;)

Du verkar ha koll Utter. Blir det ngn Phantom 108 med justerbart spann? Eller har dom insett att den kommer floppa och redan lagt ner den?

PNyberg sa:
Du verkar ha koll Utter. Blir det ngn Phantom 108 med justerbart spann? Eller har dom insett att den kommer floppa och redan lagt ner den?
Hmm, den har jag inte hört talas om faktiskt. Måste jag kolla upp! Dom har ju Unity Hiatt Twin med egen grafik, men den har inte gått ut till försäljning. Sen kommer det en Mojo ~115 med samma uppbyggnad som nya Mojo 94, förmodligen inte till denna säsong dock.

Carled sa:
Jag har varit intresserad av Quad'en, men Rossignol gör lite väl dämpade skidor tycker jag... Iofs. har jag inte testat deras bättre friåkningsskidor, jag har ju bara erfarenheter från BC-modellerna. Den kan vara något att titta på. Smidig längd också!
Men dämpad is the shit om man vill åka på riktigt stökigt underlag. 184 är riktigt fin faktiskt. Fast jag skulle försöka hitta den ljusgröna med flamesen på eftersom årets (iaf squads) hade inte så bra kvalitet. Många lagg som gick åt i kicking horse iaf. Knäckta tailar, delam hit och spruckna sidewalls dit samt några stålkanter som lossnade..inge bra.

Om planen håller så blir det definitivt ett par Kuro för mig som puderskidor.
Gamla Legend 8800 i pist och allround samt ett par Scrath FS för jibbing (vilket jag sällan pysslar med)

PNyberg sa:
Carled sa:
Men dämpad is the shit om man vill åka på riktigt stökigt underlag. 184 är riktigt fin faktiskt. Fast jag skulle försöka hitta den ljusgröna med flamesen på eftersom årets (iaf squads) hade inte så bra kvalitet. Många lagg som gick åt i kicking horse iaf. Knäckta tailar, delam hit och spruckna sidewalls dit samt några stålkanter som lossnade..inge bra.
Sant... Men jag skulle vilja att mina vanliga dra till backen-skida var lite krispig i känslan, så att man kunde jobba lite och få utdelning ju mer man utvecklades... Rossignols skidor runt 100mm's strecket är iaf. intressanta!

Eric_W sa:
Om planen håller så blir det definitivt ett par Kuro för mig som puderskidor.
Gamla Legend 8800 i pist och allround samt ett par Scrath FS för jibbing (vilket jag sällan pysslar med)
Om du nu ändå ha ett par pist lagg som inte är ett par pistlagg kan du lika gärna skrota legend laggen och gå på en twintip med 90 ngt i midjan som varje dag planka. my 0.02$

Edit: Oj läste inte riktigt att det stod gamla legend...sry.. carry on

Senast ändrad:
Stefan (hellbergarn) Jag ska beställa ett par hellbent betalar ca 3800 inkl frakt för dem. Ring om du vill ha ett par. Ska också beställa ett par Pro xxl, lite dyrare men nästan samma pris. Ring mig
Calle

Är det någon som vet hur moment skidorna e deras 08/09 collenction bjuder ju på det mesta olika jibb skidor o sen några riktigt fetta puder skidor båda rocker o reverse sidecut... nån som vet om dem har bra kvalité?? nån som åkt dem soim vet om man ska satsa på donner party eller comi???

//Fabi

DonnieF

Kolla in TGR's forum istället. Tror inte det är många i Sverige som åkt på Moment skidor.

Vad jag har läst iaf är det bra kvalitet på grejorna.

Blir inga nya skidor till nästa år. Är skitnöjd med mina 114.

Dock så blir det hud och lite avy utrustnings shoppande.

jag ska köpa Line Anthem, kört på invader men den är lite för mjuk när man kör lite större hopp. sedan funkar den nog rätt fint i BC-jumps då den endå är 93 i midja.
yeä

Jag har ett svar, och det stämmer jäääävligt bra. Gräset är alltid grönare på andra sidan häcken!

ekdahl sa:
jag ska köpa Line Anthem, kört på invader men den är lite för mjuk när man kör lite större hopp. sedan funkar den nog rätt fint i BC-jumps då den endå är 93 i midja.
yeä
det kan nog vara ett b ra alternativ. Kolla även på cronics som är lite styvare än anthem om du vill ha en skida som pallar stora hopp.

Här kommer bilder på några av årets skidor från Moment,

V-H: Comi-Kazi, Garbones, Bibby Pro, 180 Ruby, 190 Ruby (flat tail), 170 Tahoe
345747429_yYxDN-XL.jpg

V-H: Donner Party, Bibby, Garbone
345747532_tKznH-XL.jpg

V-H: Garbone, Ruby 190
345747575_DyvuT-XL.jpg
(bibby's rocker till höger)

Senast ändrad:
moment verkar riktigt fina. Känns bara som att man inte kan lite på dom helt och fullt förns dom får en dealer i sverige. Men jäääkligt bra och smarta lagg...kanske lite skeptiskt till deras tip/tail form...

Tillbaka
Topp