Här kommer lite samlade tankar om dittan och dattan.
Ole-Kr: snälla nån, det krävs ju inte en Nasaforskare för att lista ut att du kör för High Society, eller? Absolut inget fel med det men är du inte lite väl partisk i dina tankar?
Vurpollon: lite beroende på vart du ska åka mest i vinter tycker jag det kan vara värt att kika på Rhino Chaser istället. Ännu bättre i det djupa och monteringspunkten ngt längre bak men minst lika bra och roliga i pisten, svänger ju faktiskt mer än PH, 17 mot 19. Ace of Spades lär iofs sparka rumpa med de båda i pisten och Cash is King i det mjuka och djupa.
Legend Pro Rider vs. Mojo 102, är man ute efter en köttarskida utan twin tycker jag Mojo 102 går bort då den just har twin, om de inte kapat av den á la Nordica?
Hellbergarn: Om du redan har ett par Scratch FS (som täcker in all parklek och även den mesta piståkningen), ett par Blower (som täcker den mesta offpisten när det är pissnö eller annat tråkigt före) ser inte jag någon anledning att inte köpa något riktgt fett och annorlunda, som är bäst i mjuk och fin snö. Således ska den vara fetare än Blower, längre är inget krav då 1 cm på bredden motsvarar ca 10 cm på längden.
#Därför går Katana fetbort, både med tanke på mått men även p.g.a. alla kvalitetsproblem Völkl hade med de i vintras. Alla Katana som åktes i min vänner krets gick antingen av eller sprack bak i den där töntiga tailen. P.g.a. detta känns även Kuro och Chopsticks som ett lite osäkert kort men sett till mått och uppförande ett mkt bättre alternativ.
#Salomon Rocker känns som en skida som motverkar sig själv, varför så mkt spann på en skida som har rejält tilltagen rocker och framförallt är gjord för djup fin snö. Glisseur aka Tobbe Tablett hade sett en video med Kaj och uppmärksammat att han åkte väldigt konstigt, som om skidan letade spår hela tiden. Och gissa vad han åkte på? Kaj som annars har bland den snyggaste stilen i skidvärlden.
#Armada JJ för smal. Edit: Den kommer nog fixa det mesta som dina Blower gör med bravur och känns därför mer som en ersättare istället för ett komplement.
#Nya Blower går ju helt bort, varför ha två i stort likadana skidor?
DP skis, efter ha åkt lite med Tobbe i Jackson i vintras förstår jag att Lotus 138 är en jäkla fin skida, det förstod jag iofs redan innan. Men om man redan har en midja på 138 mm, varför gå så långt som 202 cm och flex 3 Carled? Om man inte just väger 138 kg och alltid åker rakt ner/inte kan svänga varför behöver man då en "stenhård" 202 cm lång skida?
4Frnt är intressant för just EHP kommer ju i 3 olika längder, och är 3 helt olika skidor. 4Frnt lyssnar mkt på åkarna, på samma sätt som Line, Hendryx, DP, Unity m.fl. Att t.ex. Pro Rider vart Dynastars fetaste skida i många år tycker jag är smått pinsamt. Till vintern kommer de med 115 mm Huge Trouble vilket är ett steg i rätt riktning men jag tycker ändå Dynastar är ett riktigt bakåtsträvarmärke som fortfarande har alldeles för mkt racetänk i sina puderlagg. Visst, åker man pissnö mest hela tiden och för det mesta kör rakt ner/inte kan svänga eller jäkligt fort är det inte mkt som slår LPR, men hur kul är det på en skala? Drömmer inte alla om midjedjup fin snö? Vad fan ska man då med ett par styva, styriga skidor med alldeles för mkt spann och en nos som mer liknar ett freestylehopp framtill?
Jag måste faktiskt instämma i Hasses frågeställning där, trots att han är från Borlänge =). "Varför en kötta skida när vi snackar om puder för???? Inte förstått det än."
Vad det gäller mina egna val snor jag brorsans Rhino Chaser som körs de flesta dagar det är mjukt och fint, oavsett om det är offpist eller pist. Line Chronic för parklek och när det är lite hårdare i pisten eller om jag ska smeka lite pucklar.
Sen blir det att komplettera med något riktigt fett och annorlunda för de episka dagarna, som jag hoppas kommer lika tätt som i vintras. Något i stil med Line Prophet 130, Unity Hiatttwin, Armada ARG eller liknande.