Ja, Pila är just precis närmare flygplatsen i Milano (Malpensa). Så det är ett utmärkt tips.
Pilas dalstation i Aosta ligger närmare flyget i Malpensa (2 timmar fin väg på platt mark med bil) än vad både Bardonecchia och Sauze d'Oulx gör (båda cirka 2,5 timmar från Malpensa). Man kan parkera helt snöfritt och gratis direkt invid Pilas gondols dalstation som ligger några minuter från Autostradans av- och påfart. Se min bild nedan - vi var där häromåret.
Man kör alltså inte bil ända upp till Pila.
Det finns ingen annan bra skidort som är så nära Malpensa tidsmässigt som Pila. Några ligger en halvtimme närmare men det är mindre/sämre system på lägre höjd.
Nackdelen, i detta sammanhang, är förstås att Pila ligger betydligt längre från Sauze d'Oulx. Dock betydligt närmare tidsmässigt än t.ex. Kungsberget resp. Sunne dit vi gjorde dagsutflykter från Stockholm resp. Göteborg. Och det inkräktar inte på skidåkningstiden om man gör resan till Pila direkt efter sista hela skiddagen i Sauze.
Pila är en mysig pärla med massiv utsikt och många fina röda och svarta backar upp till 2740 meters höjd.
Sammanfattningsvis i detta fall hade antagligen även jag valt Bardonecchia (som jag också är nyfiken på). Eller kanske bokat en extra natt på annat boende i eller nära Sauze. Men med Pila blir det något mer tid till skidåkning, vilket jag uppfattade som en viktig faktor.
Visa bilaga 34817