Skidort i nordvästra Italien?

LIsaBM

Medlem
Vi ska till Sauze d’Oulx på sportlovet -24 (samma skidsystem som Sestriere). Dock måste vi lämna lägenheten som vi hyr en dag innan vi åker hem. Någon som har förslag på ett skidsystem som vi kan åka i en dag, som gärna inte ligger längre bort än från Milano är där vi redan är i Sauze, eftersom vi ska till flygplatsen samma kväll som vi åker skidor. Vi kikade på både Champoluc och Cervinia, men det blir tyvärr alldeles för stor omväg. Det behöver INTE vara ett stort system (eftersom det bara är en dag), men gärna hög höjd eftersom vi gillar lössnö och offpist.

Vi ska till Sauze d’Oulx på sportlovet -24 (samma skidsystem som Sestriere). Dock måste vi lämna lägenheten som vi hyr en dag innan vi åker hem. Någon som har förslag på ett skidsystem som vi kan åka i en dag, som gärna inte ligger längre bort än från Milano är där vi redan är i Sauze, eftersom vi ska till flygplatsen samma kväll som vi åker skidor. Vi kikade på både Champoluc och Cervinia, men det blir tyvärr alldeles för stor omväg. Det behöver INTE vara ett stort system (eftersom det bara är en dag), men gärna hög höjd eftersom vi gillar lössnö och offpist.
Bardoneccia. Inte så långt bort

Pila?

TS skriver att hon/han föredrar orter som är närmare Milan. Experter föreslår orter som Serre och Pila.
68964b97-d05b-45ca-ac44-b13d7f13a8d6_text.gif

Stort system Serre Chevalier 45 min med Bil MontGenevre 30 min med Bil. Båda i Frankrike.
Bardonechia It 21 min med bil https://www.bardonecchiaski.com/en/skiarea/ski-map

Per
Montgenevre kommer vi att åka skidor till från Sauze (det är ju samma skidsystem) så det är ingen idé. Serre Chevalier har vi åkt över till när vi varit i Sestriere tidigare, men det har varit väldigt mycket mindre snö där när vi kommit dit över dagen. Kan absolut vara tillfälligheter snarare än regler såklart. Bardonechia lutar det åt just nu.

Senast ändrad:
TS skriver att hon/han föredrar orter som är närmare Milan. Experter föreslår orter som Serre och Pila.

Ja, Pila är just precis närmare flygplatsen i Milano (Malpensa). Så det är ett utmärkt tips.

Pilas dalstation i Aosta ligger närmare flyget i Malpensa (2 timmar fin väg på platt mark med bil) än vad både Bardonecchia och Sauze d'Oulx gör (båda cirka 2,5 timmar från Malpensa). Man kan parkera helt snöfritt och gratis direkt invid Pilas gondols dalstation som ligger några minuter från Autostradans av- och påfart. Se min bild nedan - vi var där häromåret. Man kör alltså inte bil ända upp till Pila.

Det finns ingen annan bra skidort som är så nära Malpensa tidsmässigt som Pila. Några ligger en halvtimme närmare men det är mindre/sämre system på lägre höjd.

Nackdelen, i detta sammanhang, är förstås att Pila ligger betydligt längre från Sauze d'Oulx. Dock betydligt närmare tidsmässigt än t.ex. Kungsberget resp. Sunne dit vi gjorde dagsutflykter från Stockholm resp. Göteborg. Och det inkräktar inte på skidåkningstiden om man gör resan till Pila direkt efter sista hela skiddagen i Sauze.

Pila är en mysig pärla med massiv utsikt och många fina röda och svarta backar upp till 2740 meters höjd. Sammanfattningsvis i detta fall hade antagligen även jag valt Bardonecchia (som jag också är nyfiken på). Eller kanske bokat en extra natt på annat boende i eller nära Sauze. Men med Pila blir det något mer tid till skidåkning, vilket jag uppfattade som en viktig faktor.

1731315769188.png

Senast ändrad:
Självklart Bardonecchia! Inte långt från Oulx. Hade en grym skiddag i den delen som heter Jafferau förra vintern. En pärla!! Oulx till Bardo är bara ett lappkast dessutom ligger Bardo vid motorvägen så det är raka spåret mot Milano.
Låter ju som en vinnare, tack! Ser att det nåt upp till 2800m så det är ju bra också.

Ja, Pila är just precis närmare flygplatsen i Milano (Malpensa). Så det är ett utmärkt tips.

Pilas dalstation i Aosta ligger närmare flyget i Malpensa (2 timmar fin väg på platt mark med bil) än vad både Bardonecchia och Sauze d'Oulx gör (båda cirka 2,5 timmar från Malpensa). Man kan parkera helt snöfritt och gratis direkt invid Pilas gondols dalstation som ligger några minuter från Autostradans av- och påfart. Se min bild nedan - vi var där häromåret. Man kör alltså inte bil ända upp till Pila.

Det finns ingen annan bra skidort som är så nära Malpensa tidsmässigt som Pila. Några ligger en halvtimme närmare men det är mindre/sämre system på lägre höjd.

Nackdelen, i detta sammanhang, är förstås att Pila ligger betydligt längre från Sauze d'Oulx. Dock betydligt närmare tidsmässigt än t.ex. Kungsberget resp. Sunne dit vi gjorde dagsutflykter från Stockholm resp. Göteborg. Och det inkräktar inte på skidåkningstiden om man gör resan till Pila direkt efter sista hela skiddagen i Sauze.

Pila är en mysig pärla med massiv utsikt och många fina röda och svarta backar upp till 2740 meters höjd. Sammanfattningsvis i detta fall hade antagligen även jag valt Bardonecchia (som jag också är nyfiken på). Eller kanske bokat en extra natt på annat boende i eller nära Sauze. Men med Pila blir det något mer tid till skidåkning, vilket jag uppfattade som en viktig faktor.

Visa bilaga 34817
Pila ser verkligen jättebra ut. Men det är mycket bilkörning för en dags åkning. Och det är Linate vi flyger från, inte Malpensa (inte jättestor skillnad men lite).

Tack för alla svar! Bra idéer för kommande år också – om vi t ex åker till Cervinia eller Champoluc och vill variera sista dagen.

I vintras bodde vi i Arlberg, och körde Montafondalen en dag, Sonnenkopf en, och Wart två dagar (förutom StAnton några dagar då). Tidigare vintrar i Sölden körde vi Hoch- och Obergurgl några dagar, samt en mindre ort längre ner i dalen (men där var lägre höjd så sämre snö tyvärr). Och från Sestriere har vi åkt över till Montgenevre och Serre Chevalier över dagen.

Mycket trevligt och lyxigt att få upptäcka flera system på en resa!

Att köra typ 2 h 20 min från Sauze d'Oulx till Aosta för att spara 30 min när man ska köra till flygplatsen (MXP) dagen efter låter nog helt bakåtvänt för mig.

Det är ju en avvägning man kan överlåta till den som frågade efter tips (och alla andra i liknande situation). Men nu vet du att Pila faktiskt ligger närmare flygplatsen.

Nu var det tydligen Linate det gällde och inte Malpensa, så man får lägga på en kvart på alla de tider jag skrev ovan, alltså även från Bardonecchia. Plus att man från Pila slipper att ta sig förbi Turin i rusningstrafik (de använder motorvägen som ringled).

Till Lisa kan jag rekommendera Aostadalens fantastiska liftkort till nästa resa!

Det är ju en avvägning man kan överlåta till den som frågade efter tips (och alla andra i liknande situation). Men nu vet du att Pila faktiskt ligger närmare flygplatsen.

Nu var det tydligen Linate det gällde och inte Malpensa, så man får lägga på en kvart på alla de tider jag skrev ovan, alltså även från Bardonecchia. Plus att man från Pila slipper att ta sig förbi Turin i rusningstrafik (de använder motorvägen som ringled).

Till Lisa kan jag rekommendera Aostadalens fantastiska liftkort till nästa resa!
Ja det kanske blir nästa resa (har fortfarande inte testat Cervinia, trots att jag varit i mängder av andra skidorter i Alperna. Men hjärtat bultar lite mer för Österrike så det är nog därför).

Om vi ska fortsätta tjafset så får man ju lägga till tiden för gondolen mellan Aosta och Pila...eller räkna körtiden från Pila :)

Dvs om jag följer dina utmärkta tips, skulle det löna sig att köra förbi Milan tex till Foppolo för att "spara tid" dagen efter.

Dvs om jag följer dina utmärkta tips, skulle det löna sig att köra förbi Milan tex till Foppolo för att "spara tid" dagen efter.

Först gör du ett ironiskt höhö-inlägg som bygger på din okunnighet, och nu nämner du en ort som ingen har föreslagit som ligger ytterligare två timmar längre bort. Var det du som klagade på onödiga metadiskussioner?

Först gör du ett ironiskt höhö-inlägg som bygger på din okunnighet, och nu nämner du en ort som ingen har föreslagit som ligger ytterligare två timmar längre bort. Var det du som klagade på onödiga metadiskussioner?
Vilken sorts okunnighet hänvisar du till? Tom TS själv tycker att det lönar sig inte att köra 2+ timmar att möjligen spara runt 30 minuter.

Angående metadiskussion: Vi snackar fortfarande om trådstartarens fråga.

Vilken sorts okunnighet hänvisar du till? Tom TS själv tycker att det lönar sig inte att köra 2+ timmar att möjligen spara runt 30 minuter.

Angående metadiskussion: Vi snackar fortfarande om trådstartarens fråga.

Du skrev ironiskt: "TS skriver att hon/han föredrar orter som är närmare Milan. Experter föreslår orter som Serre och Pila."

Varvid jag påpekar att Pila faktiskt ligger närmare Milano. Ditt inlägg tyder på att att du inte hade tänkt på det.

Det är skillnad mellan att lägga X minuter i bil efter skidåkningen den näst sista skiddagen när målet är ett hotellrum som väntar på en annan ort, jämfört med att lägga Y minuter i bil efter den sista skiddagen när man har ett flyg att passa flera timmars resa bort med bil. Dessutom olika vägar - här finns ytterligare en storstad (Torino) att passera med bilen i det ena fallet (från Bardonecchia) men inte i det andra (från Pila). Själv hade jag då känt att jag måste lägga till Z minuter ytterligare i marginal på körtiden från Bardonecchia, vilket alltså måste knapras från sista dagens skidåkning. Om inte flyget går väldigt sent på kvällen.

Idealet för TS hade förstås varit en fin skidort längs vägen från Sauze till Linate, och gärna nära Linate. Men någon sådan finns inte. Valet är därför inte självklart, och det handlar alltså om mer än dessa typ 35 minuter. Och eftersom vi nämnt både Bardonecchia och Pila mm (och ditt förslag Foppolo) har TS nu god chans att själv göra den avvägningen.

Senast ändrad:
Hur var det med järnvägen kring Turin egentligen? Avstängd för underhåll hela säsongen läste jag någonstans. Linjen mot Bardonecchia också? Om man nu ville åka lite tåg alltså...

Kul att Pila och Bardoneccia nämns här;
Jag har haft dem på radarn ett tag men tyvärr aldrig åkt där.

Båda fyller min kravspec med tåg ända fram, billiga Skipass, lagom storlek och hyfsat hög åkning (2700möh)

Ser ut som Bardo har finare lärkskog…

Någon som varit på båda och kan gradera?

Kul att Pila och Bardoneccia nämns här;
Jag har haft dem på radarn ett tag men tyvärr aldrig åkt där.

Båda fyller min kravspec med tåg ända fram, billiga Skipass, lagom storlek och hyfsat hög åkning (2700möh)

Ser ut som Bardo har finare lärkskog…

Någon som varit på båda och kan gradera?
Har varit på båda ställena, men endast en dag på vardera ställe så har av naturliga skäl inte hunnit utforska dem på djupet.

Men rent krasst bjuder båda orterna på väldigt trevlig åkning. Eftersom Bardonecchia är uppdelat på två system blir det lite krångligt att köra båda två på en dag, vilket gör att du får lite mer varierad åkning i Pila. Dock, bättre lärkskog i Bardo som Ivo nämner, ifall det skulle ha puffat på en del.

Pila verkar ju vara ett alternativ så jag slänger även in Gressoney och Champorcher som ligger i sidodalar till Aosta-dalen, och har på ett ungefär lika lång restid som till Pila. Där naturligtvis Gressoney är ett större område tillsammans med Alagna och Champoluc, och Champorcher är ett lite mindre och intimare system - vilket även det har sin charm!

Nypuffad lärkskog i Bardo;
1731399772375.png

Senast ändrad:
Bra att veta om man ska hälsa på liftägare etc... ;) Bardonecchia uttalas "Bardoneckia" (inga tje-ljud någonstans alltså...), se nedan, och Sauze d'Oulx är ju inte lätt ens om man kan italienska. Känner en man som är född i Sauze så han har lärt mig.
Sauze d'Oulx uttalas faktiskt ungefär som det står på svenska, ingen "sås" alltså, men glöm inte att "tona" på zätat:

Bra att veta om man ska hälsa på liftägare etc... ;) Bardonecchia uttalas "Bardoneckia" (inga tje-ljud någonstans alltså...), se nedan, och Sauze d'Oulx är ju inte lätt ens om man kan italienska. Känner en man som är född i Sauze så han har lärt mig.
Sauze d'Oulx uttalas faktiskt ungefär som det står på svenska, ingen "sås" alltså, men glöm inte att "tona" på zätat:

Molto bene!
Du får bli vår italienske språkmentor @fredw :)

Jag har lärt mig att saker ofta uttalas tvärtemot mot vad vi svenskar tror:
Cervinia heter inte som de flesta säger ”Servinia” utan ”Tjervinia”.
Gelato al pistacchio heter inte ”pistatjio” utan ”pistackio”.

Montgenevre kommer vi att åka skidor till från Sauze (det är ju samma skidsystem) så det är ingen idé. Serre Chevalier har vi åkt över till när vi varit i Sestriere tidigare, men det har varit väldigt mycket mindre snö där när vi kommit dit över dagen. Kan absolut vara tillfälligheter snarare än regler såklart. Bardonechia lutar det åt just nu.
Ska till en (hel) del snö för att systemet ska hänga ihop med Montgenevre.

Bardoneccia. Inte så långt bort
Ett alternativ till Bardoneccia är Pragelato med ägglift upp till Sestriere, Kolla in liftkartan på Via Lattea, troligen samma liftkort. Pragelato var en riktig pärla innan dom stängde liftsystemet. Sagolik lärkskog, numera mest använd av touringentusiaster och längdåkare. Det var här längdåkningen vid OS ägde rum. Från Oulx en omväg via Sesana och Sestriere dock. Men vidare till Milano är det bakvägen S Turin och närmare. Liften upp till Sestriere eller touringprylar eller hyr längdutrustning ett klockrent val.

Senast ändrad:
Ska till en (hel) del snö för att systemet ska hänga ihop med Montgenevre.
Sist vi var i Sestreiere åkte vi över en dag på skidor, men det är ju en flaskhals med den gamla tvåstolsliften där man håller skidorna i handen. Så nästa gång tog vi bilen och parkerade i Montgenevre. Men det är ju som sagt samma liftkort och system så vi kommer att göra det under veckans gång.

Ett alternativ till Bardoneccia är Pragelato med ägglift upp till Sestriere, Kolla in liftkartan på Via Lattea, troligen samma liftkort. Pragelato var en riktig pärla innan dom stängde liftsystemet. Sagolik lärkskog, numera mest använd av touringentusiaster och längdåkare. Det var här längdåkningen vid OS ägde rum. Från Oulx en omväg via Sesana och Sestriere dock. Men vidare till Milano är det bakvägen S Turin och närmare. Liften upp till Sestriere eller touringprylar eller hyr längdutrustning ett klockrent val.
Vi åkte ner dit en gång när vi bodde i Borgata. Detta är ju lite lägre höjd, och mindre snö helt klart. Vi åker ju gärna lössnö utanför pisten, och gillar över trädgränsen mer än skogsåkning helt klart.

Vi åkte ner dit en gång när vi bodde i Borgata. Detta är ju lite lägre höjd, och mindre snö helt klart. Vi åker ju gärna lössnö utanför pisten, och gillar över trädgränsen mer än skogsåkning helt klart.
Nu är ju liftsystemet stängt, men liften upp till Sestriere är öppen. Det var en del av poängen med mitt svar.
Ytterliggare ett tips.
En liten skidort Chamois. Ligger precis efter uppfarten mot Cervinia. Lift upp till orten från stora vägen. Lagom för en dag
Lycka till.

En liten skidort Chamois. Ligger precis efter uppfarten mot Cervinia. Lift upp till orten från stora vägen. Lagom för en dag

Litet OT nu, sorry... Har du varit i Chamois? Tydligen en bilfri liten fin by. Står på min lista... Såg toppstationen från Valtournenche! Se lilla ringen långt bort på bilden. Tydligen kan man åka ner på hitsidan men då får det ju bli taxi. Chamois får övervägas nästa gång vi är i Aostadalen.

Lisa, tror ni får stanna en vecka till... :)

1731497223811.png

Litet OT nu, sorry... Har du varit i Chamois? Tydligen en bilfri liten fin by. Står på min lista... Såg toppstationen från Valtournenche! Se lilla ringen långt bort på bilden. Tydligen kan man åka ner på hitsidan men då får det ju bli taxi. Chamois får övervägas nästa gång vi är i Aostadalen.

Lisa, tror ni får stanna en vecka till... :)

Visa bilaga 34884
Vi var där i somras och visst är systemet litet men det såg ut att ha bra liftnära offpistpotential :) Även Torgnon på motsatt sida mot Chamois såg ut att ha potential för en rolig dag (inte fler) när vi var där i somras.

Vi slänger in Prali i diskussionen också. Ligger lite otillgängligt. Jag såg skylten till Prali när vi körde söderifrån-ish mot Sestriere etc. Prali kan vara en riktig pärla (men egentligen ska man väl inte tipsa om platser man inte besökt...)

Var där för ganska många år sen. Bodde en natt i den lilla byn vid liftens dalstation. Men den lilla bilfria byn uppe på berget ser trevlig ut.
Från norra toppen i systemet en kort hudtur sen ner till Refuge Cheniel, för övernattning, därifrån på skidor ner till stora vägen och Valtornenche.
En av alla oupptäckta pärlor.

Vi slänger in Prali i diskussionen också. Ligger lite otillgängligt. Jag såg skylten till Prali när vi körde söderifrån-ish mot Sestriere etc. Prali kan vara en riktig pärla (men egentligen ska man väl inte tipsa om platser man inte besökt...)

Ser lovande ut på webkamerorna... snö även i dalen (1450 m)!

Tillbaka
Topp