Skidort i nordvästra Italien?

Vi slänger in Prali i diskussionen också. Ligger lite otillgängligt. Jag såg skylten till Prali när vi körde söderifrån-ish mot Sestriere etc. Prali kan vara en riktig pärla (men egentligen ska man väl inte tipsa om platser man inte besökt...)
fint ställe men kräver snö från öst. Serre hade rekordsäsong ifjol med nederbörd från väst. Samma period öppnade prali någon gång under februari! Med bra åkning först i mars/april. Alla säsonger är olika men allt öster om alpkammen innebär oftast mindre nederbörd sätt över en säsong.

Nu är ju liftsystemet stängt, men liften upp till Sestriere är öppen. Det var en del av poängen med mitt svar.
Ytterliggare ett tips.
En liten skidort Chamois. Ligger precis efter uppfarten mot Cervinia. Lift upp till orten från stora vägen. Lagom för en dag
Lycka till.
men guuu va fint det ser ut där.
Och dagkort för bara 24-30 euro (måste vara bland alpernas billigaste)
börjar genast fantisera om något casa:

Nu tycker jag den här tråden har spårat ur fullständigt, jag kräver moderering och hemligstämpling av informationen. Vissa orter ska man inte tipsa om överhuvudtaget, dom gör sig bäst som just hemligheter. 🤫

(Skrivet med risk för att skjuta artilleripjäs i kuvös som gammal skidtidningsredaktör som hjälpt till att sabba mer än en skidort genom åren...)

Senast ändrad:
Nu tycker jag den här tråden har spårat ur fullständigt, jag kräver moderering och hemligstämpling av informationen. Vissa orter ska man inte tipsa om överhuvudtaget, dom gör sig bäst som just hemligheter. 🤫

(Skrivet med risk för att skjuta artilleripjäs i kuvös som gammal skidtidningsredaktör som hjälpt till att sabba mer än en skidort genom åren...)
Jag lovar skałl inte tipsa om fler.

Jag kikade på Bardoneccia faktiskt. Ser helt ok ut när jag kollar på pistkartan och höjd o så. Har bara aldrig hört talas om det systemet.
Bardoneccia är helt OK för en dag och har du lika tur som vi för typ 5 år sen åker du såhär i pisten :-)
1732022434004.png

Kul att snubbla över den här tråden ett år senare.
Visst ska man tipsa om italienska skidpärlor - annars riskerar de att lägga ned (vilket hänt fina orter som Argentera, Crissolo, Pragelato mfl.)

Flera av orterna som nämns i tråden får en hel del svenska besökare i vinter eftersom de numera ingår i Scandinavian Skipass:
Pila, Chamois, Crevacol och Champorcher.

Just hemkommen från resa i regionen där vi även besökte Prali. Här hittade vi Alpernas kanske finast lärkskog. En hel del Freerajders med Campers men ändå gott om puder till alla ;)

(Prali finns inte med på Freeride under "skidorter"?)

Bild på stor Freerideprofil i Pralis skogar

Bilagor

• IMG_3529.webp
    IMG_3529.webp
    534.3 KB · Besök: 53
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp