Skidresa med klassen

Bjorneen

Medlem
Skidresa med klassen
Hej!

Går första året på gymnasiet i Göteborg och jag och ganska många till i klassen (minst 15) har pratat om en
en resa till fjällen. Alla är sjukt taggade och vi vill helst åka kunna åka utan vuxet sällskap.

Min fråga är då:
Är det möjligt eller måste någon i sällskapet vara minst 18 år? Om ja, räcker det att en vuxen står för
stugorna eller måste det finnas med en uppe?
Finns det i så fall något ställe ni känner till som hyr ut till folk under 18 år?
Funkar hotell eller är det ålders gräns där också?

De flesta ställen i Sverige och Norden fungerar, dock inte små orter som Branäs eller liknande.
Åre ligger där emot i topp till dit vi vill helst!

Edit : Om nu inte föräldrar behöver närvara. Går det att hitta under nyårsveckan eller är det
på tok försent?

Mvh "Björnen"

Senast ändrad:
Skidresa med klassen
Nästan alla större anläggningar har 20/23+ som ålder för att få boka och checka in.
Har ni däremot någon förälder så borde det inte vara något problem för er.

Lycka till på jakten.

Skidresa med klassen
Många ställen har att det ska vara minst två stycken med som är 20-23+, men det är ju lite olika. Kolla runt på respektive hemsidor så står det garanterat. Jag vet att många ställen även har krav på att alla ska vara 20/23+ under speciella tillfällen som nyårsveckan.

Skidresa med klassen
Tips. Kläppen och Stöten. Jag var där med kompisar och då var vi bara mellan 16-18. Ni är ju bara 15-16 år och då vet jag inte om det funkar. Kanske kan man fixa det med föräldrars intyg. Annars cheekka l privat.

Skidresa med klassen
ÅLDERSGRÄNSER

För att boka/ingå avtal med SkiStar gällande boende måste Gästen vara 20 år. Minst 2 personer (inkl. Gästen) ska vara fyllda 20 år för att bo i boendet om ingen högre åldersgräns anges på bekräftelsen.

Legitimering sker vid ankomst.

Uppfyllande av åldersgräns är ett krav för att få tillträde till boendet. Om Gäst vid tillträde till boendet inte uppfyller åldersgränsen gäller regler för avbokning.

Obs! Under nyår gäller 25 års åldersgräns för minst 2 personer i boendet.

För organiserade grupper, resesällskap med ledare kan undantag från ovannämnda regler ske efter överenskommelse med Skistar.

Skidresa med klassen
åk med snösäker, så kan ni göra det under skoltid och kanske till och med skolan betalar för det.
sälj in idén hos idh-läraren och ledningen

Skidresa med klassen
Aja, hoppas på att få med någon förälder då, lär ju inte bli
över nyårsafton då (om vi inte bokar privat), men men.

Antar att ni förstår varför vi inte vill ha med oss föräldrar....

Vinter-Paul:

Grejen är ju att vi hade tänkt över ett lov (helst jullovet)
och när man besökte deras hemsida verkade det som
att dom har guider mm som vi åker med. Tyvärr hade
vi mer tänkt oss att bara åka upp, vakna när vi vill och
ta det lugnt innan vi drar ut i backen, alltså köra som
vi själva känner. Känns ju inte som att vi kommer vara
så pigga på morgonen.

Men går det inte att lösa på annat sätt är det ju ett
alternativ i alla fall.

Ni som nämnde privat, menar ni då att vi bokar stugor
av privatpersoner direkt? Hur går det till då? Hur
kommer vi i kontakt med dem?
Sen är frågan om det går att hitta boende privat för
minst 15 personer. Vi behöver ju inte bo precis
bredvid varandra med ändå inom gångavstånd.

Tack för alla svar!
"Björnen"

Skidresa med klassen
Har väldigt svårt att tro att någon vill hyra ut sitt fjällhus till 15 st ungdomar i 16-17 års åldern.
Ett fjällhus är en stor investering ofta flera miljoner .Inte konstigt om folk med fjällhus är skeptiska till att hyra ut.
De flesta husen Skistar hyr ut är privat ägda

Tillbaka
Topp