Skidskola för vuxna?

Backsittare

Medlem
Skidskola för vuxna?
Vi åker till Österrike i slutet på februari och funderar på om vi vuxna skall ta skidskola. Vi åker båda sedan länge och håller oss mest i röda pister på hemmaplan. Skulle bedömma att vi båda ligger på en medelgod nivå. Dvs riktiga svenssonåkare. Finns det någon här dom har erfarenhet av att sätta sig själva i skidskola i hopp om att utveckla sin sedan länge stagnerade åkning? Låt oss säga 4 dagar *4timmar pist i grupp. Fördelar/nackdelar?

Senast ändrad:
Skidskola för vuxna?
Finns det någon här dom har erfarenhet av att sätta sig själva i skidskola i hopp om att utveckla sin sedan länge stagnerade åkning? Låt oss säga 4 dagar *4timmar pist i grupp. Fördelar/nackdelar?

Grupplektioner har jag undvikit men privatlektioner kan varmt rekommenderas. Jag brukar se till att få åtminstone en förmiddag eller två med instruktör varje säsong och det finns alltid något mer att lära sig eller förbättra. Några lärdomar jag gjort:

Välj instruktör med omsorg. Vi är alla olika och har olika sätt att lära oss. Berätta vad ni letar efter för skolan så de kan välja rätt instruktör för er. Ta en första kort lektion och se om ni fungerar tillsammans. Annars byt.

Ta inte längre lektioner än att ni verkligen orkar hålla koncentrationen uppe. I början innebar det ca 1,5 timma för min del. Idag har jag inga problem med halvdag eller längre. Beror antagligen på att jag har mer förkunskap att hänga upp ny kunskap på. Och ...

Berätta för instruktören vad ni har för förväntningar. En del instruktörer vill trycka in så mycket som möjligt under en lektion. Antagligen för att ge kunden valuta för pengarna. Själv föredrar jag att fokusera på några få områden och låta det få ta den tid det kräver att få till en bestående förändring.

Se gärna till att ha några dagar mellan lektionerna så att ni hinner tillämpa ny kunskap innan det skall fyllas på med ännu mer.

Lycka till!

Skidskola för vuxna?
Min erfarenhet är sådär. Ibland en ”jaså-känsla” efteråt.
Men PD här ovan ger många goda råd!
Det gäller som sagt att hitta rätt skidlärare. Och att tänka igenom vad man är ute efter , vad man vill förbättra, och förmedla det.

Skidskola för vuxna?
Privatlektioner hade jag kört på. Då kan ni själva styra upplägget mer än om det är en grupp. Då kan ni köra kortare pass med lektion för att sedan i lugn och ro öva resten av dagarna.

Å andra sidan kan det ju vara trevligt med grupp också, eftersom det blir lite mer socialt. Mina föräldrar körde alltid skidskola när dom åkte med sina vänner, men då var dom nästan en hel skidskolegrupp för sig själva och det var ganska mycket inslag av guidning runt i liftsystemet också.

Skidskola för vuxna?
Vill man utvecklas som piståkare är det en god idé att boka skidlärare. Helst med @pd ambitiösa upplägg!

För att bli en bättre ”freerider” är det mängdträning som gäller. Min erfarenhet säger att offpist/skogsåkning är svårt att lära ut rent tekniskt. Här handlar det mer om känsla och att våga ha fart

Skidskola för vuxna?
Vill man utvecklas som piståkare är det en god idé att boka skidlärare. Helst med @pd ambitiösa upplägg!
Intressant att höra från någon som har mycket skiderfarenhet som du.
När det gäller Carving så ser man på alla fräcka planscher åkare som carvar i nästan horisontalläge, men man ser ju nästan aldrig någon som åker så i verkligheten?
Själv är jag inte tillräckligt ung och smidig längre för att våga mig på att försöka det.

Skidskola för vuxna?
Wow vad mycket tips, Tack alla!
Lite fundringar från min sida:
-Som medelgod åkare har man ingen aning om vad man borde förbättra. Frågeställningen är lite: Vad vill du få ut av lektionen? Bli bättre! Okej, Men på vad? Har ingen aning om vad mina olater är. Det känns svårt att kräva något av en skidlärare om man inte själv riktigt vet vad man borde/behöver förbättra.
- Varför dissar alla gruppåkningen? Gör man annat än åker mask efter läraren? Utveckla gärna, för jag har aldrig testat. Eller är gruppåkningen till för dem som ännu plogar ner?
- Att boka skidskola på förhand via nätet är inget att rekomendera utan man skall istället besöka skidskolan så snabbt den öppnar och kräva en massa? Brukar de testa en innan de gör grupperna eller hamnar man med en massa engelsmän som överdrivit sina kunskaper, då man som anspråklös svensk säger att "I`m average"
-Förstår givetvis att gruppåkning vs. privat lärare är kvantitet vs kvalitet, vilket också syns i priset. Men om vi endå bestämmer oss för gruppåkning, vad är ett lämpligt antal dagar? Hinner man nått alls på låt oss säga 2 dagar?

Skidskola för vuxna?
Det här är svårt och nog ganska individuellt. Jag tror inte man ska underskatta gruppåkning. Ett par-tre halvdagar i en inte alltför stor grupp, där man håller ögonen på och härmar skidläraren som åker som en gud, tar dig med i god fart där du kanske annars skulle vara osäker, som visar inte bara teknik utan också vilka linjer man kan hålla i en backe etc och som emellanåt ger perfekta små individuella tips - inte helt galet.

Ja hur vet man vad man ska förbättra? Inte alltid lätt som sagt. Man kan ju t ex beskriva vad man har svårt med - isgrepp i hårda branta backar, carvingsvängar, åkning i lös/tung/uppkörd snö etc. Eller om man bara vill bli litet allmänt säkrare och få de värsta teknikmissarna påpekade och kanske korrigerade.

Senast ändrad:
Skidskola för vuxna?
Till skillnad från "alla andra" i Sverige, så lärde jag mig åka skidor som 37-åring.
Lite teorietiska självstudier innan resan, och sedan prova lite själv en timme innan skidskolan började.

För mig var skidskolan nästan helt bortkastad. Jag var i blå grupp, d.v.s. andra nivån. Och där bland deltagarna fanns en kvinna som "knuffats dit" av sin man, istället för att vara i grön grupp där hon hörde hemma. Så tiden på skidskolan bestod i att resten av gruppen fick stå och glo på när läraren försökte hjälpa ner det skadeskjutna rådjuret ner för en nstan platt backe i barnområdet. Jag upplevde att jag t.o.m. blev sämre av skidskolan, när jag inte ens kunde träna på egen hand som jag gjorde övriga tiden.

Sedan lärde jag mig själv. Och kommande resor tog jag hellre nån enstaka privat skidlektion (samma pris som skidskola), och det har varit toppen. Då får man en timme fokus på vad DU behöver lära dig och redskap/övningar för att utvecklas och träna på egen hand. Oavsett skiftande kemi/kvalitet på lärarna så har det alltid gett massor, eftersom man pratar med varandra och anpassar lektionen till DIG, och ingen annan.

Så jag är en förespråkare av privat skidlektion före skidskola, för vuxna. För barn däremot finns det stora fördelar med skidskola, när man lättare kan falla in i en grupp, hittar kompisar, kan få hjälp av grupptrycket att våga m.m.

Men sedan att antal år tillbaka åker jag med UCPA i Frankrike. Och hela deras upplägg är ju lärarledda grupper. Grejen där är att ALLA gör det, så alla börjar första dagen med homologering. D.v.s. alla grupper åker nära varandra och kan skifta elever sinsemellan så man får hyfsat synkade grupper innan man startar veckans övningar. Därefter får man en vecka skidskola där man utmanas tillsammans med gruppen i en mängd övningar. Det kan vara tufft, men då har man hamnat rätt. Och man utvecklas massor.

Så skidskola kan vara bra. Men då helst när den ingår i ett större system där massa grupper startar samtidigt och homologering kan ske. Även då kan det bli lite "fel", då man måste följa lärarens mål för gruppen, och inte för just dig.
Jag vet inte hur dom gör där i Österrike, men dessa tankar kanske kan vara bra att klura på iallafall.

Skidskola för vuxna?
-Som medelgod åkare har man ingen aning om vad man borde förbättra. Frågeställningen är lite: Vad vill du få ut av lektionen? Bli bättre! Okej, Men på vad? Har ingen aning om vad mina olater är. Det känns svårt att kräva något av en skidlärare om man inte själv riktigt vet vad man borde/behöver förbättra.
Då börjar du med att låta instruktören titta på din åkning och så bestämmer ni tillsammans vad ni skall jobba med. Min första lektion började precis så. Fick göra ett åk i undervisningsbacken, fick beröm (det får man alltid) och sedan började vi från grunden. - Vilket behövdes!

Skidskola för vuxna?
Lite spridda skurar med råd. Majoriteten här verkar dock var apå linjen privatundervisning är att föredra. Vilket jag förstår, men resebudgeten tillåter inte mycket av den varan. . Men tack till er som tar er tid att svara.
Tänker att vi skall åka i det som kallas "röd"grupp. Där borde väl de skadeskjutna rådjuren saknas? Ski School Arlberg, vilket är den vi kollar på, verkar ha en nöjdhetsgaranti, att man får byta grupp om man är missnöjd och om de endå inte lyckas får man pengarna tillbaka. Vad detta betyder i praktiken vill jag gärna ha input på, tror ju att de hemskt ogärna ger tillbaka pengarna. Tänker lite det som Fredw säger att man får åka efter läraren och ryckas bort ur trygghetszonen ( både fart och back-mässigt) redan det vore en vinst. Så frågna är ju om några dgar gruppundervisning är bortkastade pengar och man borde satsa de pengarna på enstaka timme privatundervisning.

Skidskola för vuxna?
Inget av det du funderar på är bortkastat. Kanske en ledtråd till: För den som redan åkt ganska mycket och känner sig hyggligt trygg på egen hand så skulle jag luta mer åt kortare privatlektioner. För den som är litet ovan vid hela alpgrejen så kan man luta mer åt grupplektioner (om man hittar en bra grupp med pigg lärare).
En duktig skidlärare kan förmedla lika mycket viktiga/effektiva tips och coaching till individer i en grupp. Det finns en gräns för hur många tips man kan ta till sig på en dag, och att däremellan ha någon som leder dig rätt i backen och inspirerar till pigg aktiv åkning kan ge värdefull "mängdträning".

Någon nämnde UCPA som väl är det bästa av båda världar. Ledsen att jag aldrig hann testa det.

Skidskola för vuxna?
Ucpa är nog inte aktuellt nej. Förstår ju att merparten av de som hänger på detta forum är "avancerade" åkare, mycket offpist osv. Vi är inte riktigt där, även om vi båda är intresserade av åkning och åker åtminstone en vecka i året sedan länge. Som avancerad åkare förstår jag att man behöver privatundervisning. väntar ännu om någon i mellanskitet har gått gruppundervisning utanför ucpa och har nått inlägg

Skidskola för vuxna?
Mycket bra tips och tankar här i tråden.

I grund och botten så är skidåkningen en upplevelse och att utvecklas inom det (både teoretiskt och fysiskt) kommer förhöja den.
Att ha en utomstående person som kan ge feedback på din åkning i syfte att skapa mer skidglädje och möjligheten till att åka mer energieffektivt kommer göra att du kan hålla på längre tid under dagarna på semestern och få ut mer glädje av dem. Så jag tycker defintivt att ni ska investera i skidlektionerna.

Eftersom skidskolan du tittat på ändå marknadsför sig med nån typ av garanti så tänker jag att ni kan signa upp er på grupplektionen, testa en eller max två lektioner och om det inte känns bra, gå in och säga att ni istället vill byta grupp eller ha en eller två privatlektioner istället, på så sätt behöver skolan inte betala tillbaka några pengar men kan ändå gå er tillmötes på ett bra sätt.

En viktig punkt att tänka på som elev är att vara tydlig i sin feedback till läraren och gärna så fort som möjligt, då kan läraren justera lektionen omgående. Annars är risken att man får feedbacken efter veckan och då är det svårt att göra nåt åt det som lärare.
Dvs det ligger ansvar på både elev och lärare 🙂

Skidskola för vuxna?
Ucpa är nog inte aktuellt nej. Förstår ju att merparten av de som hänger på detta forum är "avancerade" åkare, mycket offpist osv. Vi är inte riktigt där, även om vi båda är intresserade av åkning och åker åtminstone en vecka i året sedan länge. Som avancerad åkare förstår jag att man behöver privatundervisning. väntar ännu om någon i mellanskitet har gått gruppundervisning utanför ucpa och har nått inlägg
Som Bultfeber sade så tar UCPA alla nivåer. Det finns dom som åker dit helt utan erfarenhet och lär sig helt från början där. Det var det jag menade med homologering, där halva första dagen är en utjämning mellan grupperna så alla hamnar i samma nivå i grupperna.

Det betyder också att om ni åker ett gäng via UCPA, så kan ni hamna i olika grupper när ni åker, så alla får lagom utmaningar och ha kul i sitt eget tempo. Sedan möts ni på centret där ni alla bor, och umgås och jämför era upplevelser ni har haft under dagen.

Man kan också välja hel eller halvtid, beroende på hur mycket instruktörsledd åkning man vill ha. Tar man halvtid har man halva dagarna med instruktör, och andra halvan kan man åka tillsammans med sitt kompisgäng. Så man får äta kakan och ändå ha den kvar.

Nu låter jag säkert som en reklampelare för UCPA. Men visst, det är inte för alla. Det är inte femstjärniga hotell man bor på, utan mer som kollektiv vilket jag personligen tycker är mycket roligare. Man träffar och umgås med människor från hela världen, och alla har ju "skidskolan" och upplevelsen som binder oss samman.

Så kan det också vara i skidgrupperna. I Chamonix åkte jag i en grupp som innehöll svenskar, engelsmän, skottar, fransyskor, en tysk och två sköna lirare från Kina. En annan gång i Val d'isere hamnade jag i en grupp som bestod av ett stort kompisgäng från Liverpool, som genast "adopterade" mig som del av deras gäng. Skidläraren var en riktig äventyrare, flög Wingsuit, surfade, åkte skidor och spelade i bas i bandet där på plats. Riktigt härliga individer man har mött. Jag ser fram mot om en vecka, när jag träffar nästa gäng.

Så kolla gärna UCPA lite mer. Det är en jätteorganisation som har gjort det här i en herranss massa år. Och dom har mycket att välja på. Dock är det Frankrike som gäller då, men det finns ju snö där också.

Skidskola för vuxna?
Slänger in en liten fundering om hur personligt det är med åkning och utveckling. Ibland krävs det väldigt lite för väldigt bra resultat. Man kan alltid börja med en timme med privatlärare om man vill. Det kan hända grejer direkt!

Skidskola för vuxna?
tackar för input. Mitt mål var inte att klankka ner på UCPA, är bekant med konceptet. Men det är ett koncept som passar i ett visst skede av livet. För vår del har skedet passerat, så att säga.

Det lutar mot att ta en par timmar privat och vid behov några dagar skoal på det. vi får se. Men åtminstone har ni i tråden övertygat om att privatlärare är att föredra. Kvalitet framför kvantitet. Får hoppas på att en kompetent lärare kommer emot som kan ta vid där ens egens förståelse för vad man håller på med kommer emot.

Skidskola för vuxna?
tackar för input. Mitt mål var inte att klankka ner på UCPA, är bekant med konceptet. Men det är ett koncept som passar i ett visst skede av livet. För vår del har skedet passerat, så att säga.

Det lutar mot att ta en par timmar privat och vid behov några dagar skoal på det. vi får se. Men åtminstone har ni i tråden övertygat om att privatlärare är att föredra. Kvalitet framför kvantitet. Får hoppas på att en kompetent lärare kommer emot som kan ta vid där ens egens förståelse för vad man håller på med kommer emot.
Är ni komfortabla på röda backar här i Sverige så kommer ni få mycket mer ut från privata lektioner än grupp. Personligen så fungerar grupp på nybörjarnivå, sen blir det så stora skillnader i åkningen, at det är nästintill omöjligt för instruktören att ge alla den uppmärksamhet som behövs.

Och förvänta inte underverk :) Dock får du en verktygslåda, och om du använder och kombinerar verktygen, så sitter du kvar med en grym sväng :)

Skidskola för vuxna?
Personligen så fungerar grupp på nybörjarnivå, sen blir det så stora skillnader i åkningen, at det är nästintill omöjligt för instruktören att ge alla den uppmärksamhet som behövs.
Ja, man kan ju vara på hyffsat samma nivå men brottas med helt olika problem. I synnerhet om man har åkt ett tag.

Skidskola för vuxna?
Är ni komfortabla på röda backar här i Sverige så kommer ni få mycket mer ut från privata lektioner än grupp. Personligen så fungerar grupp på nybörjarnivå, sen blir det så stora skillnader i åkningen, at det är nästintill omöjligt för instruktören att ge alla den uppmärksamhet som behövs.

Och förvänta inte underverk :) Dock får du en verktygslåda, och om du använder och kombinerar verktygen, så sitter du kvar med en grym sväng :)

ah ett konkret tips, tack. Ja vi åker rött, svart också efter behov, hur stilrent kan stilpoliserna disskutera på afterskin. Åtmninstone ingen carving på de branta partierna.
Det var eg. detta jag var ute efter, grunderna i grupp sen filafilafila. Efter snart 40 år på skidor så finns det en del gamla synder att fila bort är jag rädd

Skidskola för vuxna?

Passerat?
Tja jag är 53 år så jag har två år till innan jag är tvungen att välja seniorveckor
Men det är säkert inte något fel på dom. Vet inte vilket som är deras övre gräns??
Vi i medelåldern som skidar fortsatt aktivt brukar hålla oss i form och vara väldigt målmedvetna kring att just åka bra skidor på skidresor

Skidskola för vuxna?
Som tidigare sagt; ta ett par privatlektioner istf gruppåkning. Mer fokus på er och specifik input. Sen gäller det att lyssna på råden och fortsätta träna själva tills det sitter, det är där det händer. Sen kan ni ta en ny lektion vid behov.
Det är väldigt hög nivå av professionalitet på skidlärarna i Österrike enligt min erfarenhet.

Skidskola för vuxna?
Vad gäller åldersgränsen på UCPA, som ju är 55 år, så tar inte alla fransmän den på väldigt stort allvar när de anger sin ålder vid registrering… den informationen kan ni använda som ni vill :)

Skidskola för vuxna?
Vad gäller åldersgränsen på UCPA, som ju är 55 år, så tar inte alla fransmän den på väldigt stort allvar när de anger sin ålder vid registrering… den informationen kan ni använda som ni vill :)
Säkert helt sant, men med åldern har ett visst behov av bekvämlighet uppsått. Sovsal, gemensamma toaletter o skolmatsal är kanske inte saker vi vill ha på semestern längre. Sen förstår jag att många kanske inte ser problem i motsvarande arrangemang även upp i åldrarna

Skidskola för vuxna?
Finns nog iofs dubbelrum att få på UCPA på en del håll. Mot tillägg. Men jag har tyvärr inte lyckats sälja in konceptet, så att säga. Tyvärr.

Skidskola för vuxna?
Vi åker till Österrike i slutet på februari och funderar på om vi vuxna skall ta skidskola. Vi åker båda sedan länge och håller oss mest i röda pister på hemmaplan. Skulle bedömma att vi båda ligger på en medelgod nivå. Dvs riktiga svenssonåkare. Finns det någon här dom har erfarenhet av att sätta sig själva i skidskola i hopp om att utveckla sin sedan länge stagnerade åkning? Låt oss säga 4 dagar *4timmar pist i grupp. Fördelar/nackdelar?
Jag, som är en avancerad åkare, har tagit lektioner flertalet gånger. Funderar på att göra det igen för att utvecklas än mer, trots att jag är 57 år. Det blir så mycket roligare att åka när man förbättrar sig.

Snödjup

Tillbaka
Topp