Ucpa är nog inte aktuellt nej. Förstår ju att merparten av de som hänger på detta forum är "avancerade" åkare, mycket offpist osv. Vi är inte riktigt där, även om vi båda är intresserade av åkning och åker åtminstone en vecka i året sedan länge. Som avancerad åkare förstår jag att man behöver privatundervisning. väntar ännu om någon i mellanskitet har gått gruppundervisning utanför ucpa och har nått inlägg
Som
Bultfeber sade så tar UCPA alla nivåer. Det finns dom som åker dit helt utan erfarenhet och lär sig helt från början där. Det var det jag menade med homologering, där halva första dagen är en utjämning mellan grupperna så alla hamnar i samma nivå i grupperna.
Det betyder också att om ni åker ett gäng via UCPA, så kan ni hamna i olika grupper när ni åker, så alla får lagom utmaningar och ha kul i sitt eget tempo. Sedan möts ni på centret där ni alla bor, och umgås och jämför era upplevelser ni har haft under dagen.
Man kan också välja hel eller halvtid, beroende på hur mycket instruktörsledd åkning man vill ha. Tar man halvtid har man halva dagarna med instruktör, och andra halvan kan man åka tillsammans med sitt kompisgäng. Så man får äta kakan och ändå ha den kvar.
Nu låter jag säkert som en reklampelare för UCPA. Men visst, det är inte för alla. Det är inte femstjärniga hotell man bor på, utan mer som kollektiv vilket jag personligen tycker är mycket roligare. Man träffar och umgås med människor från hela världen, och alla har ju "skidskolan" och upplevelsen som binder oss samman.
Så kan det också vara i skidgrupperna. I Chamonix åkte jag i en grupp som innehöll svenskar, engelsmän, skottar, fransyskor, en tysk och två sköna lirare från Kina. En annan gång i Val d'isere hamnade jag i en grupp som bestod av ett stort kompisgäng från Liverpool, som genast "adopterade" mig som del av deras gäng. Skidläraren var en riktig äventyrare, flög Wingsuit, surfade, åkte skidor och spelade i bas i bandet där på plats. Riktigt härliga individer man har mött. Jag ser fram mot om en vecka, när jag träffar nästa gäng.
Så kolla gärna UCPA lite mer. Det är en jätteorganisation som har gjort det här i en herranss massa år. Och dom har mycket att välja på. Dock är det Frankrike som gäller då, men det finns ju snö där också.