Skidtestarhelg - Vilken är störst och bäst?

Hej

Vill åka iväg på en eller två skidtestarhelger.
Är skidtestar-arrangörerna nån slags ambulerande cirkus som åker runt? Jag menar, det är samma prylar och samma urval på alla ställen? Eller är det någon som brukar sticka ut och vara mer välsorterad än någon annan?

Skistar listar följande på sin www:
11-13 november Ski In - skitesthelg i Trysil
24-27 november Tandådalen Skidtestarhelg
1-4 december Lindvallen Första svängen
3-4 december Hemsedal Skitesthelg
9-11 december Snö, test och fest i Åre
29-30 december Vemdalen

/Mattias

Det är skillnad i storlek.

Jag skulle säga så här:

1. Åre. Inget snack. Störst. Mest.
2. Tandådalen. Ändå. Klassiker. Smidigt område också.
3. Hemsedal. Brukar vara lite andra grejer än Tandådalen. Ungefär lika mycket, men bökigare att ta sig ner till området.
4. Lindvallen / Trysil
5. Vemdalen

Jag håller med ovanstående nästan helt. Åre och Tandådalen är störst och bäst. På båda ställena är det enkelt och snabbt att beta igenom skidtälten och man är snart i liften igen. Trysil och Hemsedal är roliga, för där kan det dyka upp lite udda grejor som inte finns på de svenska testerna.

Men jag tar hellre Vemdalen än Lindvallen. Lindvallen är för flackt för att testa skidor, speciellt eftersom tälten brukar stå i botten på Gustavbacken. Men det brukar vara välbesökt av leverantörer. Vemdalen är kanske ur testsynpunkt lite mindre, men å andra sidan kan man testa skidorna i bättre åkning.

Datumen ligger lite konstigt
Vemdalen som är absolut snösäkrast har sin sist.
Ofta är det kris på de andra ställena med bara en eller ett fåtal backar öppna.

Finns ju ingen snö!

Trysil har barmark, det måste ju i all rimlighet blivit inställt, eller man kanske testade downhillcyklar... Tandådalen lär ju gå samma öde till mötes om inget drastiskt händer på väderfronten. Tråkigt.

Någon som vet om man kommer kunna testa några LINE skidor på skidtestarhelgen i Åre?

Korsbandet sa:
Finns ju ingen snö!

Trysil har barmark, det måste ju i all rimlighet blivit inställt, eller man kanske testade downhillcyklar... Tandådalen lär ju gå samma öde till mötes om inget drastiskt händer på väderfronten. Tråkigt.
Nu tar du väl ändå i lite. Tandådalen öppnar förmodligen redan till helgen, så tom en veckas marginal där...
Frågan är om de hinner få till Specialen bara. De brukar ju vara lite sega med den.

Jag var i tandå igår, då var det cirka 2dm med konstsnö i hela stora backen! Dom har ju skrivit på sin hemsida att det blir öppning till helgen, sen skulle jag tippa på att dom stänger igen över nästa vecka för att kunna fixa till så bra det bara går till skidtestar :)

Skidtestar i tandå blir av, de öppnar stora backen på lördag redan och bjuder på gratis åkning :)

Det står på deras hemsida.

Hur fasiken tar man sig till tandå utan bil, verkar inte gå några bussar så tidigt på säsongen.

Pillard sa:
Hasse_Lindborg sa:
mmmmm 6 plus där idag sade ryktet...
Nu hoppas jag verkligen att Hasse inte lyssnar på ryktet utan tar sig dit. Jag ser verkligen fram emot att få ta ut Bibbyn på en provtur eller två
I will be there om ja tar mig från världens största U-land på något vis.... Om inte så är skidorna där...

havreboll sa:

Hur fasiken tar man sig till tandå utan bil, verkar inte gå några bussar så tidigt på säsongen.
Oookey! :) Vart bor du då? Jag tänkte dra dit, mina roomies har inte kommit upp än och jag har bil, 4 platser från gubbis!

havreboll sa:

Det går bussar men inte särskilt ofta :) vi bor i torgås och här går det en ca 08.34 och sista tillbaka från fjällkyrkan 17.13 om jag inte minns helt fel. Vet dock inte vilka tider bussarna går från Malung osv..

Holmstroem sa:
havreboll sa:

Det går bussar men inte särskilt ofta :) vi bor i torgås och här går det en ca 08.34 och sista tillbaka från fjällkyrkan 17.13 om jag inte minns helt fel. Vet dock inte vilka tider bussarna går från Malung osv..
Jag har en känsla av att havrebollen tänkt sig att ta buss från Stockholm till Sälen.

tompelompe sa:
Holmstroem sa:
havreboll sa:

Jag har en känsla av att havrebollen tänkt sig att ta buss från Stockholm till Sälen.
Jupp, det verkar som att jag kommer till mora med Swebuss billigt, nu äre bara mora-tandådalen som gäller och sen tillbaka såklart :)

Tillbaka
Topp