Skidval i ett teoretiskt perspektiv.

Hjulbult

Aktiv medlem
Satt och jämförde följande fyra skidmodeller, och kom fram till några intressanta iakttagelser:

Völkl Gotama, 133-105-124, 190cm, r28,5
Nordica Blower, 139-110-129, 193cm, r29
Völkl Katana, 140-111-130, 190cm, r27,6
Goodha 114, 143-114-133, 190cm, r29

Alla fyra har alltså i princip exakt samma skärning, skillnaden mellan dem är bara nån mm. hit eller dit i totalbredd. Speciellt de 3 sistnämnda är extremt lika i både skärning och bredd. Kollar man flexkurvorna enligt årets undersökning i Friflyt:

http://friflyt.no/files/SFI_2008.pdf

Så kommer man fram till att Gotaman och Blowern är väldigt likartade även här medan Katanan är en aning styvare. Goodha 114 är tyvärr inte med i denna undersökning, nån som vågar sig på att placera in den bland de ovriga?

Kollar man prismässigt så är följande det billigaste jag hittat om man vill slänga med ett par Marker Duke också (vilket känns lika bra om man ändå skall ha nya skidor):

Gotama = 639Euro = 6007sek
Blower = 824Euro = 7746sek
Katana = 739Euro = 6947sek
Goodha 114 = 6990sek

Ganska jämnt skägg alltså = svindyrt hur man än vänder och vrider på det. Gotaman får lite plusspoäng medan Blowern framstår i något sämre dager. Inga helt avgörande skillnader för min del.

Just nu åker jag på ett par "Fischer Atua 05/06" som jag är extremt missnöjd med. Tycker dom är fladdriga i högfart, ostabila att plöja genom uppkört med och helt enkelt mjuka som spagetti. Dessutom känns ATUA:ns 186cm en smula för kort. Innan dess hade jag ett par "Big Stix 8,6, 190cm" som jag däremot var hyffsat nöjd med.

Jag har tidigare seriöst funderat på "Dynastar XXL", "Movement Goliath 191" och "Amplid Infrablack" men avskrivit dessa p.g.a. att jag är lite rädd för styvheten.

Har så klart även funderat på "Mantra", "Dynastar Legend Prorider" segmentet, som förmodligen är lite mer allround. Men jag lockas för mycket av att prova på något lite "fetare" denna gång, därför har mina tankar fastnat i det något bredare segmentet.

Helst skulle jag naturligtvis vilja prova några av mina kandidater innan ett eventuellt köp. Detta kommer jag tyvärr inte ha möjlighet till då jag sitter fast i ekorrhjulet i södra Sverige och måste ha alla prylar i ordning innan årets skidresor. Därav måste jag tyvärr basera mitt köp på teoretiska resonemang och magkänsla.

Jag är drygt 30år gammal. Jag har åkt skidor i princip så länge jag kunnat gå, och i 7-14 års ålder åkte jag mycket skidor (företrädelsevis i skogen). Sedan blev det ett uppehåll och vid 20års ålder tog jag upp det igen och försöker numera skrapa ihop kring 20 skiddagar per säsong, (även om det brukar va rätt tufft). Årets bokade resor är, långhelg i Kittelfjäll, rundresa i Schweitz (Zermatt, Andermatt, Disentis, St Moritz, Davos) samt valborg i Riksgränsen.

Jag är helt självskolad och åker med kraft, tyvärr har jag hunnit bli lite lönnfet (182cm och ca100kg) och är alltså inte så där supervältränad även om jag tycker mig ha grymt starka ben. Åkningen är till största delen inriktad på offpist i blandade förhållanden. Helst puder och vårslask naturligtvis men oftast får man ju tyvärr hålla tillgodo med uppkört vilket också kan ha sin charm bara det är hyffsat mjuk snö. I pisten kör jag i princip uteslutande så fort det går i stora svängar, då pistkörning känns totalt meningslöst annars.

Hur jag än vänder och vrider på detta med skidval så blir jag bara mer förvirrad, hoppas att någon av er experter här freeride skall kunna hjälpa mig med ledning av ovanstående. Tro mig jag har försökt läsa på och analysera så gott jag kunnat. Just nu lutar jag mest åt ett par Katana 190cm då jag inte riktigt vågar gå upp på 197an.

Hjälp och råd mottages tacksamt om det är någon som orkar läsa min rapparkalja.

/JN

Det var verkligen mycket rappakalja. Jag har inte heller prövat nån av dessa så mitt råd kanske inte är värt så mycket men rent spontant så verkar du ha bra koll och det känns som du som är ganska tung men ändå med "grymt starka ben" behöver en styvare skida. Därför borde väl Katana passa dig bäst av dessa 4 då den är rätt styv? Dessutom har den kortast skärning (iofs liten skillnad) så du kan väl hoppas på att den är lite "roligare" i pisten än de andra.

Jag har kört tre av dessa. Inte Goodha... Skulle lätt säga Blower vid första ögonblicket. Är en sjukt trevlig skida tycker jag. Blower är iofs styvare än Katana. Men Katana är trevlig. Men som sagt. Blower!!

Annars så har du även Line Sir Francis i dessa bredder. Men är tyvärr bara 182 cm (186? kommer inte ihåg..)

//H

Lurigt det där med styvhet, enligt "friflyts" teoretiska mätutrustning är Katanan markant styvare än Blowern. Hasse upplever det praktiskt tvärsemot. Jag har läst nånstans att Blowern är väldigt vridstyv, skulle det kunna vara det som gör att teori och praktik inte går ihop?

Enligt "frirflyt" undersökning från -06 är ATUA och Blower i ungefär samma styvhet. Detta gör mig rädd för Blowern då mina ATUA känns som att åka på spagetti. Är min oro obefogad? Skall jag söka mig mot styvare skidor? Är friflyts mätningar åt H-E???

/JN

En sak som jag stör mig på lite med Goodhan är att den är inte så j-vla billig som Goodha försöker få det att framstå.

Iår så har många svenska handlare sänkt priset på sina skidor i det segmentet med ungefär en tusing så nu är det bara en tusing som skilljer tillexempel Goodha 114 och Gotama hos svensk handlare. Hos handlare i andra EU länder så hittar man ju Gotamas i samma pris som Goodha 114or, precis som Hjulbult påpekar.

Jag sitter själv i samma val och kval.

En skida som jag skulle lägga till på din lista är Armada ANT...

Tex

Armada ANT, 133-107-123, 191cm, r27,3, sfi 45554
Völkl Gotama, 133-105-124, 190cm, r28,5 sfi 54556
Nordica Blower, 139-110-129, 193cm, r29 sfi 55555
Völkl Katana, 140-111-130, 190cm, r27,6 sfi 67676

Anten kostar 838 Euro med Duke.

Senast ändrad:
Armada ANT, 133-107-123, 191cm, r27
Völkl Gotama, 133-105-124, 190cm, r28,5
Nordica Blower, 139-110-129, 193cm, r29
Völkl Katana, 140-111-130, 190cm, r27,6

Skulle lägga till mina senaste sötnosar;

4frnt VCT 134-108-126, 189cm, r28

Sjkt hur lika skärningar laggen har..

Jag har just hämtat ut mina nya Gotamer med Dukare på. Vadå svindyrt? Ha man inte råd så ska man ju åka på sina RC Elan.

Gotama röstar då jag på, va lättare än jag trodde + att dom är jävligt snygg!

TexMurphy sa:
En sak som jag stör mig på lite med Goodhan är att den är inte så j-vla billig som Goodha försöker få det att framstå.

Iår så har många svenska handlare sänkt priset på sina skidor i det segmentet med ungefär en tusing så nu är det bara en tusing som skilljer tillexempel Goodha 114 och Gotama hos svensk handlare. Hos handlare i andra EU länder så hittar man ju Gotamas i samma pris som Goodha 114or, precis som Hjulbult påpekar.

Jag sitter själv i samma val och kval.

En skida som jag skulle lägga till på din lista är Armada ANT...

Tex
Goodha ÄR billigt. Beställde själv i höstas ett par 191'or för 3500, traskade in på skistores markbutik igår och köpte ett par Dukes till dem (av fredrik nilsson tror jag, en av grundarna till goodha i vart fall) som han då gav mig för 3400 vilket ger en totalsuma på 6900 SEK. Om jag istället vänt mig till Alpingaraget och köpt ett par goats med dukes är deras rek. pris 10k men de säljer för 8500 SEK vilket är 1600 dyrare! Ska vi sedan också jämföra priserna på lösa skidor sticker det ännu mer. Skulle jag då också köpt ett par 114 hade skidan kostat mig 4k och med duke blir detta 7400 SEK och för ett par Katana med dukes tar alpingaraget 10500SEK (rek. 12k enl. alpingaraget) vilket gör en skillnad på 3100. För båda paren hade jag från goodha alltså betalat 14300 och på alpingaraget för goats och katanas betalat 19000 och skillnaderna hade ,som sagt, blivit större om jag köpt lösa skidor.

Jag gillar goodha's koncept bra mycket bättre.

Möjligen har jag missförstått det hela men min uppfattning var att åtminstånde en del av Goodhas modeller var baserade på gamla formar från andra märken. Om detta är korrekt borde det ju vara en mer rättvis prisjämförelse att om man jämförde med utförsäljningsdealar på förra årets "fullprismärken". Om det nu inte bara är årets grafik man är ute efter, vill säga.

Jag tror för övrigt att när det gäller de t ex de fyra nämnda skidorna är det helt meningslöst att försöka komma någonstans genom att jämföra diverse rådata (radie, styvhet mm). Väldigt lite av en skidan åkegenskaper avslöjas av dylika siffror.

Japp detta stämmer ganska bra HitMe..... Är en gammal form då Armda har flyttat sin tillverkning från Pale.

//H

HitMe sa:
Om detta är korrekt borde det ju vara en mer rättvis prisjämförelse att om man jämförde med utförsäljningsdealar på förra årets "fullprismärken". Om det nu inte bara är årets grafik man är ute efter, vill säga.
Detta stämmer inte riktigt, samma mall används så länge skidan har samma mått. Så Armada har använt samma form för JvsJ sen den kom ut för ett par år sedan, detta innebär dock inte att du ska jämföra priset på ett par 3 år gamla JvsJ mot ett par 08:or.
Det jag vill få fram av detta är att man inte ska kolla på hur gammal mallen är, det är produktionsdatum på skidan och innehåll som är väsentligt.

Utter: JP vs. Julien har väl ändrat måtten lite sen ni började använda mallen? Kan mäta den imorgon så får vi se....

//H

Sorry var till nästa år de skulle ändra dessa och de flesta andra skidor. Var i butiken precis. Du har helt rätt. Nu går jag på Pinte istället. Och så är det puder imorgon igen... Giraffen är okörd;)

//H

Ångrar att jag tog upp det där med priser, kostnaden för skidan är förmodligen den enda faktor jag vet säkert att den inte säger något om vilken skida som passar mig.

HitMe sa:
Jag tror för övrigt att när det gäller de t ex de fyra nämnda skidorna är det helt meningslöst att försöka komma någonstans genom att jämföra diverse rådata (radie, styvhet mm). Väldigt lite av en skidan åkegenskaper avslöjas av dylika siffror.
Här har vi en som bekräftar att statistiska rådata inte säger något om hur en skida kommer att upplevas. Detta är något jag förvisso redan hade börjat ana.

Recensioner är ju ett annat sätt att välja skidor utifrån. Detta visar sig också vara mycket lömskt:

https://www.freeride.se/review/view.php?id=3534

4,5 i snittbetyg till "Ficher ATUA" på Freeride, ändå upplever jag skidan som rena skräpet för egen del.

Ett tredje sätt är att provåka skidor. Förmodligen är detta det enda rätta sättet om man verkigen skall få den skida man önskar sig. Metoden är dock tyvärr omöjlig i mitt läge.

Återstår då att analysera hur man tycker det är roligt att åka, välja ut ett antal modeller och sedan gå på magkänsla ock rekomendationer. Så här ser mitt resonemang ut just nu:

Kategori 1, något mjukare friåkninsskidor.
I denna kategori väljer jag mellan Blowern och Katanan. Rådata säger att dom är i princip identiska. Båda verkar anses som kompetenta skidor. Min oro är att jag skall uppleva dessa skidor som för mjuka.

Kategori 2, något hårdare friåkninsskidor.
Här är Dynastar XXL min hetaste kandidat. Tror att detta totalt sett är den bästa skidan utifrån hur jag oftast brukar åka (baserat på ren spekulation). Jag är dock orolig att det skall bli lite för mycket skida för en självskolad åkare som mig, som inte har nån bakgrund som portknackare, och som inte är så vältränad rent fysiskt. Är även orolig att den raka skärningen gör skidan otroligt tråkig.

Kategori 3, Friåkningsskida av mera moderat bredd.
Här har jag kvar "Dynastar Legend Pro Rider" och "Völkl Mantra" som alternativ. Detta känns som något av en fegvariant. Båda är förmodligen väldigt kompetenta skidor som skulle fungera utmärkt för mina ändamål, men jag vill som tidigare nämnts gärna våga dra på det lite fetare skidor. Gör jag bort mig om jag väljer bort dessa?

Mer hjälp tack om nån orkar läsa dravlet?

/JN

Blower mjuk??? Inte vad jag har känt eller upplevt iaf...

//H

Säger det samma, du lär absolut inte uppleva blowern som mjuk och fladdrig, den är väldigt stabil, du får dra på sjukt mycket om du ska hitta gränser på den, Blowern är för att vara en så bred skida helt ok i pisten, och utanför är dom ruskigt trevliga, finns en skidtest tråd som jag har för mig MnO skapade, där bland annat Blower testas, sök reda på den så finns det nog ganska bra info där...

Körde på Blower 193 förra året (är 178 och väger 78). Sjukt trevlig skida men med facit i hand så skulle nog 185 vart perfekt för mig. Jag upplevde att skidan åkte omkring med mig på berget? I år kör jag på ett par Watea 101 som passar mig perfekt! Fast jag kan inte ens tala om hur sjukt mycket habegär 4FRNT EHP skapar... så vi får se...

Utter sa:
HitMe sa:
Om detta är korrekt borde det ju vara en mer rättvis prisjämförelse att om man jämförde med utförsäljningsdealar på förra årets "fullprismärken". Om det nu inte bara är årets grafik man är ute efter, vill säga.
Detta stämmer inte riktigt, samma mall används så länge skidan har samma mått. Så Armada har använt samma form för JvsJ sen den kom ut för ett par år sedan, detta innebär dock inte att du ska jämföra priset på ett par 3 år gamla JvsJ mot ett par 08:or.
Det jag vill få fram av detta är att man inte ska kolla på hur gammal mallen är, det är produktionsdatum på skidan och innehåll som är väsentligt.
Det är klart att man kan göra mycket med en skida även utan att ändra formen. Men det finns ändå en viss skiljelinje här. Att köpa upp en gammal form och sedan göra det bästa av situationen är en annan sak än att jobba "på alla fronter" med att utveckla en skida men sedan ändå besluta sig att köra vidare med den gamla outlinen. Det är självklart billigare att köra varianten med en begagnad form. Det betyder givetvis inte att skidan behöver bli sämre, men det förklarar en del av prissättningen. Man kan möjligen argumentera att det där med outlinen inte spelar så stor roll och att det inte sker någon direkt utveckling på den fronten. Men formen styr ju även spannet på skidan och här har det varit en rasande utveckling de senaste åren.

Hjulbult: Hur en skida passar en åkare beror på både åkaren och på skidan (förstås). Dock är det inte bara styrka och teknik som sätter nivån. Det är inte ens åkstil eller var man kör som är mest avgörande. Istället är det som spelar mest roll vilken feedback du är van att få från dina skidor (eller möjligen vilken feedback du önskar få). Det är därför rätt svårt att "utifrån" gissa exakt hur du kommer uppleva olika skidor.

Men om man chansar lite utifrån det du skrivit så låter ju en Blower 193 som ett hyfsat säkert kort. Enligt vad jag hör om den skidan så kommer du svårligen tycka den är för mjuk och bredden och konstruktionen på den skidan tillfredsställer helt säkert den lilla äventyraren i dig som inte vill nöja sig med säkra kort som Mantra eller Gotama.

Tillbaka
Topp