Skidväska på takräcke

wayney

Medlem
Skidväska på takräcke
Behöver köpa nytt takräcke då jag bytt bil samt skulle vilja ha en takbox, har dock ingen plats att förvara boxen så tänkte börja med bara räcke. Sen får det ev bli en box nästa år.

Känns dumt att köpa skidhållare till räcket då jag ändå ska köpa en box framöver.

Sett att vissa kör skidväskan direkt på räcket. Hur fäster ni dessa? Spännband?

Skidväska på takräcke
Bara att rulla ihop takboxen.

Skidväska på takräcke
Om du ska åka långt i på saltslaskiga vägar vete tusan om man vill ha en väska på taket. Den blir superskitig och full med salt (rost). Beroende på väska kan den vara olika svår att få rent. Du kan ju sätta skidorna direkt på takräcket utan skidhållare. Se till att spola av dom om du åker i salt bara.

Skidväska på takräcke
Köp beggade - eller billiga reade skidfodral i bulk och använd dem som skydd på takräcke tills dragkedjorna vill inte längre vara med. Ingen idé å slänga upp dyra rollerbags upp på taket för dragkedjorna eller eventuella hjul blir ju nedgeggade av slask och dylikt.

Skidväska på takräcke
Om du ska åka långt i på saltslaskiga vägar vete tusan om man vill ha en väska på taket. Den blir superskitig och full med salt (rost). Beroende på väska kan den vara olika svår att få rent. Du kan ju sätta skidorna direkt på takräcket utan skidhållare. Se till att spola av dom om du åker i salt bara.

Nu förstår jag inte. Du vill skydda skidfodralen (som är till för att skydda skidorna) från regn, snö, salt och rost? Men inte skydda skidorna och bindningarna? 🧐

Häng upp fodralen i duschen när du kommer hem och spola av smuts och salt.

Skidväska på takräcke
Detta har varit uppe tidigare. Är inte skidfodralet diffusionstätt så kommer det in salt som käkar kanterna. Sket i det och körde 80mil med vanligt fodral. Det blev inte fina kanter efter det.

Skidväska på takräcke
Nu förstår jag inte. Du vill skydda skidfodralen (som är till för att skydda skidorna) från regn, snö, salt och rost? Men inte skydda skidorna och bindningarna? 🧐

Häng upp fodralen i duschen när du kommer hem och spola av smuts och salt.
Problemet är att skidfodralen inte skyddar skidorna tillräckligt. Visst blir det mindre skitigt men man måste ändå tvätta skidorna. Och fodralet. Men slipper få sand i bindningarna, men saltet kommer in oavsett.

Tillbaka
Topp