Skiers Accredited, vad är det för larvigt skämt?

Dags att påpeka att kejsaren är naken? Får ofta upp Facebookannonser om detta Skiers Accredited och jag var just inne på deras hemsida.

Snacka om att vara duktiga på att med hjälp av allehanda buzzwords, storytelling och människors behov av statusmarkörer blåsa skidåkare på 75 000 kr. Man får många heliskiinglyft eller dagar med bergsguide för de pengarna... Någon som har några erfarenheter av det skojargänget?

Vad fan är det där för något? En hemsida med mindre information får man leta efter, hade jag inte gissat att det var någon form av skidskola skulle jag trott att det var en konstig sekt.

Jag vet att Skiers drivs av några av Sveriges bästa skidlärare. Så de vet vad de snackar om när det kommer till skidåkningen.

Nja, det har tydligen startas av två managementcoacher från Stockholm. Det förklarar alla buzzwords och fluffiga formuleringar på hemsidan.

Och finns det nån fakta på vilka som är ”Sveriges bästa skidlärare? Oavsett vilka det är får man många privatlektioner av en bra skidlärare för 75 000 kr.

Finns ju som vi alla vet en hel del valuta i omlopp i dessa dagar. Helt ok om någon vill lägga överlopps pengar på att lära sig åka skidor bra på alla underlag.

Personligen är jag grymt glad att jag har en ok självkänsla och har lärt mig åka som barn i en brant kort backe. Tycker jag tar mig ner lekande lätt på alla underlag och lutningar och tänker aldrig på hur det ser ut när jag åker. Respekterar alla med inställningen ”den som har roligast vinner” Vissa är tydligtvis lagda mera åt det hållet att de har inte roligt och känner sig dålig om de inte åker på ett visst sätt med ett visst utstyr. Inget fel med det heller. Litet roligt bara om man åker med en sheriffstjärna på jackan. Och här talar vi om nöjes åkning. Tävling är en helt annan sak. I golf och tennis tävlar man alltid fast man har det som hobby. Lätt att hitta motivation att försöka utveckla sig om man förlorar nu och då. I skidåkning tävlar man aldrig om man har det som hobby. Ha roligt och åk mycket.

jonte_carver10 sa:
Nja, det har tydligen startas av två managementcoacher från Stockholm. Det förklarar alla buzzwords och fluffiga formuleringar på hemsidan.
Läs artikeln som Mountain Man länkar till här ovanför. Skiers startades av Micke och Monica Åslund ihop med Andreas Jonsson. Dom två första är managementkonsulter och Andreas har jobbat som skidlärare i ett antal år.

jonte_carver10 sa:
Och finns det nån fakta på vilka som är ”Sveriges bästa skidlärare? Oavsett vilka det är får man många privatlektioner av en bra skidlärare för 75 000 kr.
Med tanke på dom mentorer/coacher/instruktörer som ingår i Skiers och deras respektive resuméer är det ingen överdrift att kalla dom för några av Sveriges bästa skidlärare. Självklart finns det fantastiskt duktiga skidlärare som inte jobbar med Skiers för den delen också .

Jag delar kontor med Skiers och kan gå i god för att det är ett sjukt seriöst företag som tar det dom håller på med på största allvar. Personligen är jag inte intresserad av det dom erbjuder men alla gäster som jag träffar på verkar sjukt nöjda med sin investering. Sen om man tycker det är värt dom pengarna det kostar är upp till var och en. Det är inget som är för alla, men det erkänner dom själva rakt av.

Jag har läst artikeln, den gör mig inget klokare. Inte en kritisk fråga utan mest återberättande från en av grundarna som får breda ut sitt säljsnack på en nivå som skulle göra en reklamare avundsjuk.

Men självklart är det upp till var och en vad man lägger pengar på. Jag tycker bara hela fenomenet förtjänar en spänstig diskussion och kritisk granskning eftersom det för mig liknar bondfångeri. Men jag kanske också tillhör dem som är trygg i min egen åkförmåga och underskattar hur många människor det finns som bryr sig mer om ”statussymboler” på skidjackan än hur de får mest åkning för pengarna.

Vad exakt är det för kritiska frågor du måste ha svar på? Helt ärligt är Skiers kunder dom enda som dom behöver stå till svars inför. Och så länge dom känner att dom får valuta för sina pengar så är det det enda som räknas, oavsett vad vi utanför deras bubbla tycker om saken. Och nej, det jag har sett av Skiers är knappast bondfångeri, snarare ett hårt och dedikerat arbete och en vilja att lära ut det dom kan till sina kunder. Sen kan vi utanför deras värld kokettera över att andra människor väljer att ta hjälp av skidlärare för att bli bättre på att åka skidor hur mycket vi vill.

Skulle jag personligen lägga 125 000 (om jag nu hade dom pengarna) på att utveckla min åkning istället för att resa och åka skidor för dom? Nej, inte en chans. Men jag kan förstå att det finns folk som vill göra det. Dessutom är en av dom stora grejerna med Skiers det sociala nätverket och deras olika event, allt handlar inte bara om skidträning.

Är jag mutad av Skiers? Snarare tvärtom... Jag får tinnitus av Andreas högljudda säljsnack på kontoret, och dessutom brukar han och hans kunder äta upp mitt julgodis.

75 000? 125 000? Var hittar ni priserna? Jag kunde inte se ett enda pris på hemsidan. Och vad ingår? Är det per säsong eller för hela paketet?

Om jag förstår Skiers modell rätt så är det två nivåer med vardera tre stycken tredagars ”rays”, plus checkpoints, seminarier och annat. Totalt i alla fall minst 18 dagar. Skistar tar 3195:- för en heldags privatlektion. Kanske inte helt jämförbart men det skulle bli 57 510 för 18 dagar. Hur mycket extra är man beredd att betala för några av Sveriges bästa skidlärare, konceptet, seminarier, sheriffstjärna m.m.? Något kan det väl vara värt.

Vad sägs om att starta Skiers Discredited? Där får man en arrestering och förundersökning. Svarar man fel på några kärnfrågor, t. ex. att man inte kräver resultat och inte vill "networka" får man köra upp i mycket blandad terräng. Är man då inte helt medveten om omgivning, snö, skelettdetaljer t. ex. vad varje ben i högerfoten gör i varje tidsögonblick när du sladdar ut över en isfläck ja då kommer en Judge
alltså en skidlärare med domarperuk och i värsta fall döms man till att bara få en lättöl till afterskin.

Senast ändrad:
Glisseur sa:
kappakomplett sa:
Glisseur sa:
Jag lobbar in
@SkiersLinus här. Lika bra att gå direkt till källan.
Du kallar in Sheriffen?
Under-under-under-sheriffen. Ungefär.
Aha, the vice-deputy! Kan var nog så skrämmande! Skämt åsido så drivs det hela i aktiebolagsform så det är ju relativt "transparant" (som det väl heter i konsultspråk).Alltså vd, styrelse, omsättning, vinst etc är offentligt.
Man verkar köra huvudverksamheten i ett bolag SKIERS ACCREDITED ALPINE CITIZEN SWEDEN AB och sedan finns European Network Association AB (dotterbolag) där gissningsvis verksamheten utomlands ligger (obs gissning). Registrerat varumärke "skiers accredited alpine citizen", registrerat 2014-08-08.
Är ngn intresserad så är det bara att gå i på "Alla bolag" eller liknande och titta.

Glisseur sa:
Är jag mutad av Skiers? Snarare tvärtom... Jag får tinnitus av Andreas högljudda säljsnack på kontoret, och dessutom brukar han och hans kunder äta upp mitt julgodis.
Fråga Plutten om har legget med sig. Annars blir han stoppad av polisen. Och hälsa från mig ;)

Senast ändrad:
I mina öron låter det som ett rätt kul koncept för rätt målgrupp. Och den målgruppen är ekonomiskt oberoende där det inte spelar någon roll om det kostar 25 000 eller 125 000 kr. Behöver man välja mellan att betala den slanten till Skiers eller att åka på en resa är du redan utanför målgruppen. Det viktiga för den typen av kunder är nog snarare att det levereras kvalitet och exklusivitet snarare än prisvärdhet, men oavsett ekonomisk status är det ändå ett massivt statement rörande sitt skidintresse att hosta upp en så rejäl summa. Med tanke på beskrivningen krävs det nog också att man har en fallenhet för slutna sällskap med liknande diverse ordnar och den typen av verksamhet, även om det här är inriktad på skidåkning. Upplägget är i klassisk anda välformulerat och aningen mystifierat med hjälp av graderingar och beskrivningar i termer som en utomstående inte förväntas förstå fullt ut, vilket också i vanlig ordning ger den initierade en känsla av att tillhöra en inre krets när man väl har lärt sig hur det fungerar.

Senast ändrad:
Man kan stå vid sidan av och tycka precis vad man vill om Skiers....

Jag har träffat dom och åkt med dom på ett event och jag kan säga att det verkligen är riktigt vassa instruktörer!!! Dom har startat ett företag för att kunna livnära sig på sin skidåkning (något som är sjukt svårt i Sverige, kan nämna att en Fransk skidlärare som jobbar fullt tjänar mer netto än vad en Svensk dito gör brutto.....) och ska ha all credd för det.

Alla skiers-medlemmar som jag har träffat är sjukt nöjda med vad dom får för pengarna. Är det mycket pengar ja absolut!! men det är inget dåligt nätverk man kommer in i och jag tror det finns många intressanta personer att nätverka med där. Det är väl lite som golfklubbarna på 80- / 90-talet fast sjukt mycket roligare än att putta på en liten boll.

Än så länge väljer jag att lägga mina pengar på egen åkning och att som 40-plussare utbilda mig till skidinstruktör :-)

det var mina två cent
/C

Efter att ha läst en del inlägg skulle jag bara villa slänga in en åsikt.

Man pratar skidskola som vilken skidskola skola som helst..
"Skistar tar si och så mycket för en lektion.." vänta, vänta, vänta, paus, timeout and hold your horses..

Jag skall inte påstå att jag känner dessa personer som ingår i skiers accrediteds "lärarpool" men så mycket vet jag i alla fall att jämföra dessa med skidlärare på Skistar, där vi förövrigt har en del lärare som med nöd och näppe klarar SLAO's steg 3, är lite som att jämföra äpplen och päron.

Du får vad du betalar för antar jag! :)

Källa: Jag har själv åkt med Andreas Jonsson och haft honom som instruktör.

Senast ändrad:
Även jag tycker det låter som ett intressant koncept. Men marknadsföringen har en ganska rejäl sektvarning och påminner inte lite om hur till exempel Scientologerna jobbar ...

Det pratas om community, membership och tryout. Ingenstans nämns om det kostar något eller vad ...

Så hur fungerar det rent ekonomiskt?

/MM

Senast ändrad:
Nu tillhör jag inte målgruppen för Skiers marknadsföring, inte på ngt vis, men jag kan tänka mig att en del som faktiskt gör det stöts bort av, som MM påvisar, en viss sektdoft i den presentation som nu finns tillgänglig på websidan.
Känns det inte lite förlegat att använda termer som ray, tryout, etc? Känns det inte som om det är en slags gemenskap som erbjuds, för pengar?
Sen graderas tydligen erfarenheter och förmågor avseende skidåkning i grandiost benämnda nivåer.
"Jag och Andreas pratar vidare om skidåkning i allmänhet. I Skiers terminologi är det yttersta läget Archetype 5."
(Artikel i Åka Skidor)
Onekligen dras tanken till scientologin och deras nivåer med "Operating Thetans" och allt vad det heter...

Senast ändrad:
kappakomplett sa:
Nu tillhör jag inte målgruppen för Skiers marknadsföring, inte på ngt vis, men jag kan tänka mig att en del som faktiskt gör det stöts bort av, som MM påvisar, en viss sektdoft i den presentation som nu finns tillgänglig på websidan.
Känns det inte lite förlegat att använda termer som ray, tryout, etc? Känns det inte som om det är en slags gemenskap som erbjuds, för pengar?
Sen graderas tydligen erfarenheter och förmågor avseende skidåkning i grandiost benämnda nivåer.
"Jag och Andreas pratar vidare om skidåkning i allmänhet. I Skiers terminologi är det yttersta läget Archetype 5."
(Artikel i Åka Skidor)
Onekligen dras tanken till scientologin och deras nivåer med "Operating Thetans" och allt vad det heter...
Managementkonsulter och scientologer är skrämmande lika varandra :P

Ärligt talat, låt de som vill lägga upp slantarna. De har hittat ett sätt att attrahera en viss målgrupp.

De kan nog gå bra, clubbläser och allt. Men att marknadsföra på den här sidan är gissningsvis lite trögt.

Urspungsfrågan i en annan tråd var väl varför det inte anlitas mer skidlärare än vad det gör?

Där inbillar jag mig att skiers helt enkelt blir för dyrt ?? och att mångas mål fortfarande bara är att få komma ut och ha lite skoj.

JesperHayland sa:
Man pratar skidskola som vilken skidskola skola som helst..
"Skistar tar si och så mycket för en lektion.." vänta, vänta, vänta, paus, timeout and hold your horses..
Jag tror att du kanske missade poängen med min jämförelse. Jag ville peka på att det kanske inte kostar så väldigt mycket mer och att det mycket väl kan vara värt det för somliga, med tanke på att man faktiskt också får mer. Jag har inte åkt med Skiers eller någon av deras instruktörer men det är ju uppenbart att det inte bara är en vanlig skidskola.

Om det är rätt grej och vad det är värt pengarna får ju var och en själv avgöra. Om någon kan berätta vad det faktiskt kostar .... lite bättre bild behövs nog innan jag bokar en tryout.

jwunsche sa:
75 000? 125 000? Var hittar ni priserna? Jag kunde inte se ett enda pris på hemsidan. Och vad ingår? Är det per säsong eller för hela paketet?

Om jag förstår Skiers modell rätt så är det två nivåer med vardera tre stycken tredagars ”rays”, plus checkpoints, seminarier och annat. Totalt i alla fall minst 18 dagar. Skistar tar 3195:- för en heldags privatlektion. Kanske inte helt jämförbart men det skulle bli 57 510 för 18 dagar. Hur mycket extra är man beredd att betala för några av Sveriges bästa skidlärare, konceptet, seminarier, sheriffstjärna m.m.? Något kan det väl vara värt.
Det framgår inte (för mig i alla fall) i vilken utsträcking det rör sig om privatlektioner på Skiers. Detta kan läsas på deras websida;
Each Ray lasts 3 days, is intensive on-snow training and has maximum five participants, creating togetherness, inspiration and joy. It also increases development and expands the members’ network. The aim is to match mentors and members for maximal development. Each Ray has a different focus, with a continual progression from one Ray to another.

@kappakomplett Nej det är nog små grupper så jämförelsen är långt ifrån exakt. Vet inte heller vad Skiers faktiskt kostar. Jag ville mest visa att det kanske ändå inte skiljer flera magnituder i pris om man tittar på vad man får.

Man kan nog mer kalla Skiers för ett Rotary eller Ordensällskap för folk som har tillskillnad från de flesta här för mycket pengar, och därigenom kan skapa nätverk och få bra kontakter genom deras gemensamma intresse i skidåkning, och är man lite krass så kan man säga, att om man inte kan punga ut med 125000 så är man inte så intressant för dem, och tvivlar på att man har så mycket nytta av att ha de kontakterna heller om man inte har råd.

När jag läser detta samt tråden om varför inte så många anlitar skidlärare känns det spontant som om det finns en marknad för ett upplägg för duktiga (eller blivande duktiga) skidåkare med mer intensiv kontinuerlig träning enskilt eller i liten grupp men utan den rejält häftiga prislappen samt 'sektsnacket' som hör till Skiers.

Var kan detta finnas månne?

lmk30 sa:
När jag läser detta samt tråden om varför inte så många anlitar skidlärare känns det spontant som om det finns en marknad för ett upplägg för duktiga (eller blivande duktiga) skidåkare med mer intensiv kontinuerlig träning enskilt eller i liten grupp men utan den rejält häftiga prislappen samt 'sektsnacket' som hör till Skiers.

http://freeridecoach.se/
Peter är en av de som jag själv ser upp till. Säger jag som snowboardåkare. Han är en av de största tekniknördarna vi har här i sverige. Han är ute i backen från 0858 till backen stänger. Blir alltid lika glad när jag springer på honom på något oväntat ställe i skid/snowboardvärlden.

jwunsche sa:
@kappakomplett Nej det är nog små grupper så jämförelsen är långt ifrån exakt. Vet inte heller vad Skiers faktiskt kostar. Jag ville mest visa att det kanske ändå inte skiljer flera magnituder i pris om man tittar på vad man får.
Nu vet jag inte vad det innebär med en "ray" i Skiers värld, men om det inte är lika många "mentorer" som "Transmission Quests (TQ)" så är din jämförelse med privatlektioner gravt haltande.
Det vore intressant att höra hur det är med den saken. Det som står på websidan om dessa rays är:

Each Ray lasts 3 days, is intensive on-snow training and has maximum five participants, creating togetherness, inspiration and joy. It also increases development and expands the members’ network. The aim is to match mentors and members for maximal development. Each Ray has a different focus, with a continual progression from one Ray to another.

Om du tar en grupplektion så betalar du efter hur många det är i gruppen. Är det fem stycken så betalar du typ en femtedel.

carl_couloir sa:
Man kan stå vid sidan av och tycka precis vad man vill om Skiers....

Jag har träffat dom och åkt med dom på ett event och jag kan säga att det verkligen är riktigt vassa instruktörer!!! Dom har startat ett företag för att kunna livnära sig på sin skidåkning (något som är sjukt svårt i Sverige, kan nämna att en Fransk skidlärare som jobbar fullt tjänar mer netto än vad en Svensk dito gör brutto.....) och ska ha all credd för det.

Alla skiers-medlemmar som jag har träffat är sjukt nöjda med vad dom får för pengarna. Är det mycket pengar ja absolut!! men det är inget dåligt nätverk man kommer in i och jag tror det finns många intressanta personer att nätverka med där. Det är väl lite som golfklubbarna på 80- / 90-talet fast sjukt mycket roligare än att putta på en liten boll.

Än så länge väljer jag att lägga mina pengar på egen åkning och att som 40-plussare utbilda mig till skidinstruktör :-)

det var mina två cent
/C
Hur många av instruktörerna (mentorerna) är delägare? Det låter på det du skriver som om ett gäng skidlärare slagit sig ihop och startat en firma. Men är det så?

Senast ändrad:
combatspenat sa:
lmk30 sa:

http://freeridecoach.se/
Peter är en av de som jag själv ser upp till. Säger jag som snowboardåkare. Han är en av de största tekniknördarna vi har här i sverige. Han är ute i backen från 0858 till backen stänger. Blir alltid lika glad när jag springer på honom på något oväntat ställe i skid/snowboardvärlden.
Håller helt med.Peter Warnberg är fantastisk instruktör.Jag har åkt med honom i 3 år nu och jag lär mig nya saker hela tiden samtidigt som jag har fantastiskt roligt.

kappakomplett sa:
Nu vet jag inte vad det innebär med en "ray" i Skiers värld, men om det inte är lika många "mentorer" som "Transmission Quests (TQ)" så är din jämförelse med privatlektioner gravt haltande.
Jo, jämförelsen haltar, som jag försökte säga från början, en hel del, både för att jag jämförde med privatlektioner och för att seminarier och annat inte är medräknat. Jag vet helt enkelt för lite för att göra en rättvisande jämförelse. För mig hjälpte det i alla fall till att sätta 75 000 eller vad nu medlemskapet kostar i någon sorts perspektiv. Your milage may vary.

Hej, verkar finnas många som är intresserade..!? Jag tycker att ni skall testa en sk "tryout" med ngn av Skiers mentor. Då kan ni kanske få bättre svar på era funderingar/frågor. Boka 1-1,5 timmes skidåkning med en fantastisk mentor/skidlärare/skidåkare och jag lovar att du kommer lära dig ett annat. Det bästa av allt.. det är gratis ?
Det går att ordna i Åre, Ramis, Vemdalen, Davos, Zermatt o på flera andra ställen
Hör av Er så hjälper jag Er !
Imorgon bär det av till Åre ?

Det jag är intresserad av är egentligen vad det kostar.

Vad får jag för 75000kr hur många timmar coaching?

Är det 75000 per år?
Ingår resor och boende?

För 75000 kr får jag ganska många heldagar med bergsguide i Frankrike eller privatlärare i USA.

Och vad menas med "nätverk"?

För mig kvittar det, jag vill ju enbart bli bättre skidåkare, hjälper det mig bli bättre?

75000+ är väl ungefär vad jag lägger på skidåkning per år. Så jag skulle väl vara en potentiell kund. Men vill ju veta vad som ingår.

Intressant. Peters och Skiers upplägg verkar ju bra för dem som suktar efter något inom skidåkningen såtillvida att de känner att de mot en rimlig kostanad kan uppnå det de saknar. Finns säker en marknad där.
Gillar också Peters logik i att skall du utvecklas skall du åka mycket. Lägren verkar ju riktigt bra och torde vara det som vissa söker i tråden ”varför tar inte duktiga..”

Men jag kommer inte ifrån den grundsynen att det är väldigt logiskt att bra åkare inte vanligvis vill ha den här typen av hjälp med sin åkning. Om man njuter av åkningen i alla fören och på alla underlag så är det sista man vill göra att fundera på vad din kropp håller på med just nu. Det är ett ”tillstånd likt Nirvana” som Peter uttrycker det. Låt bli att vissa dagar infinner sig känslan först i åket ner till byn efter afterskin eller tom senare på kvällen..

Att kalla grundverksamheten i dessa företag något annat än skidskola är litet konstigt. Jo du har säkert möjlighet att conecta med andra liksinnade också om du har behov av sådant. Vore kanske ide att start en ski”tinder” om det finns ett stort behov av hitta skidkompisar. Tror dock att de flesta bra åkare är väldigt noga med vem de åker med och är inte intresserade att aktivt ta med nya. Bra ändå om man kan få vänner genom skidresor typ upca eller tjänster som dessa företag erbjuder.

Senast ändrad:
kappakomplett sa:
Hur många av instruktörerna (mentorerna) är delägare? Det låter på det du skriver som om ett gäng skidlärare slagit sig ihop och startat en firma. Men är det så?
Vad jag har förstått så var just tanken när dom grundade det att kunna livnära sig på sin skidåkning, men hur många av mentorerna som sedan är delägare osv. har jag inte den blekaste om.

/C

jwunsche sa:
kappakomplett sa:
Jo, jämförelsen haltar, som jag försökte säga från början, en hel del, både för att jag jämförde med privatlektioner och för att seminarier och annat inte är medräknat. Jag vet helt enkelt för lite för att göra en rättvisande jämförelse. För mig hjälpte det i alla fall till att sätta 75 000 eller vad nu medlemskapet kostar i någon sorts perspektiv. Your milage may vary.
Varifrån har du siffran 75 000? I Åka Skidors artikel finns istället uppgiften att det kostar 120 000 vilket, om det stämmer är rätt mycket mer än 120 000. Sen har jag även sett 125 000 nämnas.
Varför är det så svårt att få reda på vad det kostar och vad man får för pengarna?

Min gissning är att det kan verka avskräckande även för folk som mycket väl har råd att läsa att det kostar över 100 lakan. Därför vill man att intressenter ska komma till en tryout. Där får man då en omgång på skidor. Den leder till vilken enorm potential man har. Sen får man en omgång verbalt (som Glisseur antyder) om vilka fördelar man får genom att gå med i Skiers.
Tanken går till time-share säljare.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp