Skillnad mellan Beast 13/14 & 14/15

Udesen

Medlem
Tjenare!

Som tråden lyder, såg att tysken hade en smarrig deal på ett Beast 16 av fjolårets modell.

Har försökt göra lite research utan någon vettig information, är det någon skillnad mellan 13/14 och 14/15 annat än att den senare är DIN-certifierad?

Tacksam för svar!

Udesen

Senast ändrad:
Så vitt jag vet så är "utlösningsmekanismen" (i brist på bättre ord) på 14/15-års upplaga framflyttad något för att möjliggöra användandet av fler pjäxmodeller. Som MM nämnde är tådelen uppdaterad men häldelen verkar vara den samma.

Här står lite förtydligat vad jag menar: http://powderbucket.com/t/dynafit-beast-kompatibilitet/142
Kolla även wildsnow, där finns riktigt mycket info om en uppsjö av techbindningar :)

Senast ändrad:
Jag borde få nämnda beast från tysken snart. UPS tycker dock "Our driver requires security access for this delivery. We are attempting to obtain the access information." så jag vet inte om de lyckas titta på paketet, se mitt telefonnummer, ringa och kunna leverera idag. Planerad leverans säger end of day så det är väl inte för sent än.

Den nya tådelen som kommer med ska lösa problemet med pjäxor som inte är dynafits egna och gör att skalet inte trycker på utlösningen som den ska. Tror det var någon liten fix med pinsen på bakdelen och trögheten på att klicka i turläget som också ska vara fixat.

Men när jag får dem kan jag svara på eventuella frågor hur de ser ut o.s.v :)

vickepick sa:
Så vitt jag vet så är "utlösningsmekanismen" (i brist på bättre ord) på 14/15-års upplaga framflyttad något för att möjliggöra användandet av fler pjäxmodeller. Som MM nämnde är tådelen uppdaterad men häldelen verkar vara den samma.

Här står lite förtydligat vad jag menar: http://powderbucket.com/t/dynafit-beast-kompatibilitet/142
Kolla även wildsnow, där finns riktigt mycket info om en uppsjö av techbindningar :)
Tack för infon!

Gällande "powerinsert", borde inte vara några problem att skruva in såna på hälen på ett par salomon boots va?

Udesen sa:
Tack för infon!

Gällande "powerinsert", borde inte vara några problem att skruva in såna på hälen på ett par salomon boots va?
Om dina pjäxor har techinserts så borde det inte vara några problem. Jag antar att power inserts = den nya variant på bakre-insert med en övre "bygel" som behövs till dynafit beast? Tror det bara var black diamonds pjäxor som var struliga pga att utformningen och placeringen av skruvhål är annorlunda mot övriga tillverkare.

Är det Salomon Quest-pjäxor du har? Enligt infon i länken jag skrev innan (powderbucket..) är den fortsatt dåligt kompatibel med även den nya versionen av beast.

Senast ändrad:
vickepick sa:
Udesen sa:
Tack för infon!

Om dina pjäxor har techinserts så borde det inte vara några problem. Jag antar att power inserts = den nya variant på bakre-insert med en övre "bygel" som behövs till dynafit beast? Tror det bara var black diamonds pjäxor som var struliga pga att utformningen och placeringen av skruvhål är annorlunda mot övriga tillverkare.

Är det Salomon Quest-pjäxor du har? Enligt infon i länken jag skrev innan (powderbucket..) är den fortsatt dåligt kompatibel med även den nya versionen av beast.
Ahh, var lite snabb där. Tack för förtydligandet!

Jävla tjatigt att bindningen skulle öppnas i tid och o-tid.

herrgard sa:
Jag borde få nämnda beast från tysken snart. UPS tycker dock "Our driver requires security access for this delivery. We are attempting to obtain the access information." så jag vet inte om de lyckas titta på paketet, se mitt telefonnummer, ringa och kunna leverera idag. Planerad leverans säger end of day så det är väl inte för sent än.

Den nya tådelen som kommer med ska lösa problemet med pjäxor som inte är dynafits egna och gör att skalet inte trycker på utlösningen som den ska. Tror det var någon liten fix med pinsen på bakdelen och trögheten på att klicka i turläget som också ska vara fixat.

Men när jag får dem kan jag svara på eventuella frågor hur de ser ut o.s.v :)
Har du fått grejerna än? :)

Jodå den kom idag! Bindningen är mycket lättare än jag trodde den skulle vara. Skiten väger ju ingenting =) Samtidigt verkar den välgjord så det ska bli kul att se hur hållbarheten är. Jag håller tummarna för att jag inte märker skillnad mot en pivotbindning :-)

Jag hittade den här tråden nu http://www.tetongravity.com/forums/...-New-Dynafit-Freeride-Binding-Beast-16/page21 där de amerikanska forumfarbröderna spekulerar i skillnader mellan 13/14 och 14/15. De verkar klurat ut vad toe box adjust är till för med.

Lite porr:

Har du några frågor jag kan svara på genom att glo på den så är det bara att fråga på :)

Fan vad nice det ser ut! :D Är riktigt sugen på att köpa men behöver göra lite mer research gällande HUR stort gisslet med salomon quest boots är med nya toepiecen...

Såg detta också och blev riktigt sugen :-)

hur är beast i jämförelse med exv. Marker Tour EPF när det kommer till att hoppa, droppa och klara av slagig pist med breda skidor?

/C

Någon på forumet som vet hur det är med skistoppers? Har 122 i midja på skidorna, får det plats med ett par 120-stoppers?

Det är breda 120stoppers. Har testat på bredare skidor än 122. Du behöver inte böja ut dem.

Hej!
Det är ju inte annat än att man blir bra jävla sugen på ny bindning till vårens tripper.
Har pinnacle 130 pjucken (14/15), någon som har erfarenhet av dessa ihop med beast?
Tänker i första hand montera dom på mina soul7, räcker 105mm bromsarna?

Tack!

Då har mina landat! Men mina var blanka, dvs inget "limited 2500" så antar att dom är från den senare produktionen. Ser riktigt fina ut, 3200 till dörren kändes riktigt värt :)

m4kk4n sa:
Hej!
Det är ju inte annat än att man blir bra jävla sugen på ny bindning till vårens tripper.
Har pinnacle 130 pjucken (14/15), någon som har erfarenhet av dessa ihop med beast?

Tack!
Jag försökte kliva i ett par Beast 16 med mina Pinnacle 130. Det gick dåligt. Jag tror att klacken är för låg och att man då måste montera på den extra metallplattan i bak, och därmed så kan man inte använda samma pjäxa i vanliga bindningar och då går hela poängen med Pinnacle bort för mig.

PNyberg sa:
m4kk4n sa:
Hej!

Tack!
Jag försökte kliva i ett par Beast 16 med mina Pinnacle 130. Det gick dåligt. Jag tror att klacken är för låg och att man då måste montera på den extra metallplattan i bak, och därmed så kan man inte använda samma pjäxa i vanliga bindningar och då går hela poängen med Pinnacle bort för mig.
Okej okej. Det var ju inte direkt vad jag hade drömt om ;-)
Är det någon annan techbindning som är bra med pinnacle?

Pinnacle fungerar bra med de flesta techbindningar och säkert utmärkt även med Beasten om man monterar "förstärkningsdelen" på klacken. Problemet är att skon därefter inte passar med vanliga alpina bindningar eller bindningar med alpin häldel som Kingpin ... jag tror det fungerar med andra techbindningar med pinnar i bakdelen, gör det?

/MM

m4kk4n sa:
PNyberg sa:
m4kk4n sa:
Hej!

Tack!
Okej okej. Det var ju inte direkt vad jag hade drömt om ;-)
Är det någon annan techbindning som är bra med pinnacle?
Precis som BergMannen sæger så fungerar pjæxan ENDAST i techbindningar efter beastifisering. I din fråga så ær svaret att den funkar i alla techbindningar utom Ski Trab TR2 (eller vad den nu heter). Har både kørt med Dynafit Radical FT och Kingpin. Funkar kannon med båda! :)

Mountain_Man sa:
Pinnacle fungerar bra med de flesta techbindningar och säkert utmärkt även med Beasten om man monterar "förstärkningsdelen" på klacken. Problemet är att skon därefter inte passar med vanliga alpina bindningar eller bindningar med alpin häldel som Kingpin ... jag tror det fungerar med andra techbindningar med pinnar i bakdelen, gör det?

/MM
PNyberg sa:
Precis som BergMannen sæger så fungerar pjæxan ENDAST i techbindningar efter beastifisering. I din fråga så ær svaret att den funkar i alla techbindningar utom Ski Trab TR2 (eller vad den nu heter). Har både kørt med Dynafit Radical FT och Kingpin. Funkar kannon med båda! :)
Eftersom jag sitter på staketet och funderar och letat efter någon form av konsensus huruvida pjäxor med beast-"hästskon" går att använda i vanliga alpina bindningar så passar jag på att kasta in den frågeställningen här när
@PNyberg säger emot sig själv?
Eller följer inte Kingpin's häldel alpin standard? Vilket både jag och, tydligen,
@Mountain_Man förstått?

Jag vet att Dynafit's officella uttalande är att pjäxorna, efter montage av beast-"hästskon", endast går att använda i Dynafitbindningar så vad som är intressant är inte den officiella versionen utan skidvärldens framtestade konsensus. (ouch för den formuleringen. jag provar att djungelropa på
@Glisseur här också eftersom jag verkligen inte hittar nåt vettigt om det här någonstans och vill veta innan jag kastar mina surt förvärvade pesetas på beast-tåget)

-snö?
/r

rabbit sa:
Mountain_Man sa:

/MM
PNyberg sa:
Eftersom jag sitter på staketet och funderar och letat efter någon form av konsensus huruvida pjäxor med beast-"hästskon" går att använda i vanliga alpina bindningar så passar jag på att kasta in den frågeställningen här när
@PNyberg säger emot sig själv?
Eller följer inte Kingpin's häldel alpin standard? Vilket både jag och, tydligen,
@Mountain_Man förstått?

Jag vet att Dynafit's officella uttalande är att pjäxorna, efter montage av beast-"hästskon", endast går att använda i Dynafitbindningar så vad som är intressant är inte den officiella versionen utan skidvärldens framtestade konsensus. (ouch för den formuleringen. jag provar att djungelropa på
@Glisseur här också eftersom jag verkligen inte hittar nåt vettigt om det här någonstans och vill veta innan jag kastar mina surt förvärvade pesetas på beast-tåget)

-snö?
/r
AH yes..Klantigt formulerat av mig :P
Jag har alltså inte hästskon på mina pjäxor och kan därför inte ha Beast men kan ist ha Kingpin, Dynafit Rad eller vanliga alpinbindningar :P

@rabbit Du kan köra pjäxor med Beastbygeln i vanliga alpinbindningar. Det är inte optimalt och garanterat inget varken Dynafit eller DIN-normen supportar, men var och en får ansvara för sina egna val och korsband.

Sen har jag inte hört något om att Kingpins häldel inte skulle fixa alpin standard.

Glisseur sa:
@rabbit Du kan köra pjäxor med Beastbygeln i vanliga alpinbindningar. Det är inte optimalt och garanterat inget varken Dynafit eller DIN-normen supportar, men var och en får ansvara för sina egna val och korsband.

Sen har jag inte hört något om att Kingpins häldel inte skulle fixa alpin standard.
@Glisseur : Tack för info.

Då är det bara att Dalbello börjar skicka tech-Lupo i 25.5 så får mina trekkers stanna hemma.
Iallafall på försök. :)
Nytt är aldrig bra.
Ju förr, desto bättre.

Grattis alla! Sitter här och tittar på mina guldfärgade Beast för styva 2000kr mer än tysken nu tar :( Me på vad baserar ni att det skulle vara den nya tådelen? Min enda tröst var just att jag kör Pinnacle och behöver därför 14/15 tån.

En grej när de ska monteras för Pinnacle som jag märkte är att hälklacken bråkar lite så att pinsen inte riktigt glider in som de ska. Det är nog inga problem för åkningen men när man justerar förspänningen är det lite meckigt. Man får liksom skruva, och sen jiggle häldelen lite tills den glider inåt eller utåt beroende på vilket håll du vill åt.

Förresten, är det nån som läst hela tråden på Teton och kort kan förklara vad toe box adjust är? Dynafits manual är ju sorgligt tom på info

Pillard sa:
Förresten, är det nån som läst hela tråden på Teton och kort kan förklara vad toe box adjust är? Dynafits manual är ju sorgligt tom på info
+1 och hur den fungerar?
#nyfikenienstrut #dynafitnoob #fattarinte

Tryck i pjäxan som vanligt, bindningen snäpper igen. Använd staven för att trycka ner toebox-spaken så den blir plan med bindningen, klart!

I tådelens främre del finns en metallbut som kan gluda fram och tillbaks. I den är det fäst ett stag på vardera sidan som styr öppningen av armarna med pinsen.
Det toeboxen gör rent fysiskt är att den trycker metallbiten bakåt så att stagen går strax förbi 90 grader vilket resulterar att bindningen inte kan öppnas av kraft bringad på pinsen, då detta trycker metallbiten längre bort från öppning(finns ett stopp där). När bindningen roteras (eller trycks läggs på ovansidan) så flyttas metallen så att stagen får en mindre vinkel än 90 grader(frammåt), kraft på pinsen i det läget öppnar upp bindningen mer och mer.

Beklagar den lite kryptiska beskrivningen, orkar inte fota och rita fina små figurer.
Jag har åkt två veckor med 13/14 tån och cochise-pjäxor, ganska glappig upplevelse. Men fick 14/15 tån skickad till mig för någon vecka sedan och vid test med pjäxa i sida vid sida på hallgolvet verkar det vara ruggigt mycke bättre passform och mindre glapp i den nya tån.
Nya tån har minskat toleransen för pins-armarnas vertikala rörelse också, i tillägg till toeboxen. Som dr. Alban skulle säga "stabilt som fan"
/Garg

@JohanSundstrom sa:
@snej sa:
Iofs är han väl inte helt olik Ronny och Ragge men...

Sångaren i Entombed:
(och givetvis säger han tack SOM faan på det första exemplet jag hittar men jag ids inte sitta och spola på youtube när jag ändå ställer till med så omotiverade thread-drifts så jag borde bli bannad)

Fick paket från tysken idag. Nu skall jag se om jag kan förstå
@Gargen 's förklaring när jag kan trycka, känna och titta.
Fortfarande inga dalbello lupo TI i 25.5 någonstans i världen...

Vad bra, då kanske du kan kolla huruvida det är en 14/15-tå? Jag har fortfarande inte fått nåt svar vad dessa påståenden baserades på i början av tråden

Som jag har förstått det finns det tre beast 16-tår.

Prototyp:
PHOTO_18456497_75233_7431350_ap.jpg

Produktion 13/14. Den finns även i bilder på internet i guldutförande men utan toe box adjust.
Beast_toe_rotation_2.jpg

14/15 med toe box adjust-flärp (min tådel):
cd4e72ba00a9ce7e1bcca6259b277557.jpg

Frågan är då ifall den som Conrad nu säljer har den tån som är modifierad för att funka med Pinnacle-pjäxan? Som jag förstått det är den görna en 13/14 och årets (14/15) är guldfärgad. Aja, nu har jag ju min och kan ju iaf glädja mig åt att den är guldfärgad ;)

Hittade den här nu: http://www.earnyourturns.com/25509/some-boots-incompatible-with-dynafit-beast/ med commentaren
JSC sa:
The Beast toe has been updated for the 14/15 season. The metal plates which cause the release have been re shaped to avoid contact, and are now much flatter in profile. However, the Salomon boots still conflict. Comparing the old/new shape, it may be possible to grind 1mm off the old design to reduce the problem.

The Beast toe has also been update to include a pop up correct pin insertion indicator. Apparently there was an issue with some boots where the pins did not insert fully due to the shape of the boot plastic/sole. This indicator is designed to show correct insertion. I assume this is for liability reasons in the US market, where someone will sue because they did not bother to check their boots fitted the binding properly.
Verkar vara svårt att hitta bilder där man kan se denna skillnad dock :P

Mm, det är ju just det där jag är intresserad av. Jag valde att köpa en ny 14/15 ist för begagnad 13/14 just för att kunna använda Pinnacle. Vad jag kan se är den som Conrad nu säljer en 13/14 men
@mountain_man skriver ju i början av tråden att det "verkar vara en 13/14 häl med en 14/15 tå" och frågan är fortfarande vad det baseras på?

Pillard sa:
Vad bra, då kanske du kan kolla huruvida det är en 14/15-tå? Jag har fortfarande inte fått nåt svar vad dessa påståenden baserades på i början av tråden
Denna ser identisk ut med den som jag fick i posten:
cd4e72ba00a9ce7e1bcca6259b277557.jpg

fwiw

Pillard sa:
Vad jag kan se är den som Conrad nu säljer en 13/14 men
@mountain_man skriver ju i början av tråden att det "verkar vara en 13/14 häl med en 14/15 tå" och frågan är fortfarande vad det baseras på?
Det stod angivet så i detaljerna på webshopen.

http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/17292 sa:
Dynafit Beast 16 incl 120mm Stopper + new toe piece 14/15

Senast ändrad:
Är det alltså så att toe box adjust bara finns på 14/15? För vad jag kunde uttyda när jag letade efter mina tidigare i vintras verkade alla 14/15 vara guldfärgade.

Tillbaka
Topp