Skillnad på fullface och fullface?

Mohlkert

Ny medlem
Undrar lite vad dte är för skillnad på fullfacehjälmar sins emellan. Ta sweets sjukt dyra men sjukt snygga fullfacehjälm och jämför med en bmx fullface hjälm som inte kostar fyrsiffrigt. Finns det en anledning till att sweets hjälmar är dyra? Eller skulle det fungera lika bra med en fullfacehjälm gjord för bmx åkning ute i backen? Tänkte lite på att skidhjälmar ofta är lite kortare i nacken än vanliga hjälmar. Hur ligger det till? Vad är det för skillnad?

Med nyfikna hälsningar / M

Nu vet jag inte var sweet tillverkar sina hjälmar. Förmodligen är det nog inte någonstans var tillverkningskostnaderna är låga. Sen är ju den övre delen av hjälmen kolfiberförstärkt. Det trycker ju upp priset en smula jämfört mot plast/glasfiber. Det är mycket dyrare!
Till sist är det ju också frågan om varumärket. Har man ett starkt varumärke kan man också driva upp priset lite mer.

Ang bmx kontra skidhjälm låter jag det vara osagt. Har ingen erfarenhet av bmxhjälmar.

Okej prisskillnaden kan jag köpa men är det någon skillnad på designen på hjälmarna? Som gör att man borde undvika att åka med bmxhjälm i skidbacken?

det finns ju någon typ av godkännande för skidåking, kan tänka att bmx-hjälmen saknar det.. men det betyder ju inte att den är sämre, bara inte godkänd.. kan säkert bli problem vid ev. skador och försäkringsanspråk... finnsnog andra på forumet som kan redogöra för detta...

Det finns något som heter CE EN 1077 som är en norm för Europeiska vinterhjälmar.
Jag förmodar att den ffa skiljer sig från sommarhjälmsnorm(?) vad gäller hjälmens egenskaper vid minusgrader.
En plast som inte är tillverkad för det, uppför sig/kan uppföra sig på ett, för hjälmar, negativt sätt när den exponers för temperaturer under fryspunkten.

Andra skillnader mellan "skidhjälmar" och typiska "bmxhjälmar" är ju att "skidhjälmen" har ventilation som inte släpper in snö och "bmxhjälmen" har stora ventilationshål som släpper in det som får plats. Dvs snö, grenar från fjällbjörkar, stavar, snö...

Sweethjälmarna är, tack och lov, värda vartenda öre men det finns mycket billigare hjälmar som är nästan likabra.

Den norska tidningen Fri Flyt hade ett test av skidhjälmar ifjol. No.45(7/06) Desember 2006/Januar 2007. Kolla via friflyt.no om du kan få tag på testet.
Intressant läsning.

-peace
/r

marcusen sa:
det finns ju någon typ av godkännande för skidåking, kan tänka att bmx-hjälmen saknar det.. men det betyder ju inte att den är sämre, bara inte godkänd.. kan säkert bli problem vid ev. skador och försäkringsanspråk... finnsnog andra på forumet som kan redogöra för detta...
Rätt, vissa försäkringar gäller ju inte ens om man sätter på stickers på hjälmen.

Wooow är det sant? Vilka försäkringsbolag är det som hamnar i den kategorin? Och på vilka grunder är det så?

jo de brukar stå på hjälmarna men de är en generell regel att man inte får ha stickers på hjälmar mer än de som sitter orginal...

detta i att klistrett från stickers "kan lösa upp plasten i hjälmen och därigen om försvaga den"
alltså om man råkar ut för en olycka med en hjälm med stickters på och denna inte gör vad den ska får man i regel inte ut ett öre på försäkring då skadan i sådana fall är självförvållad...

detta gäller så vitt jag vet genom samtliga bolag... men de kan man ju kolla upp men de vet hjälm tillverkaren mer om än försäkringsbolaget..

kolla info lappen till hjälmen (den man slänger först :p ) och har den "råkat" hamna i soperna så kolla tillverkarns hemsida eller leta upp en likadan hjälm i butik och tjuvläs lite där...

är lite osäker förövrigt på din fråga om desigtn skillnaderna men jag vill mena att den kortare nacken på skidhjälmar ligger till grund i den normala klädseln också... alltså att vinterjackor har högre kragar, halsdukar och annat... att detta ska få platts så att säga...

tanken ligger i att om du har en BMX/ korss hjälm och halsduk eller hög krage på en jacka och ramlar illa till så kan de nog ge större risk för att knäcka nacken...

bmx hjälmar e till för bmx, skidhjälmar till skidor. Det är nog den största skillnaden.

Setermannen sa:
Rätt, vissa försäkringar gäller ju inte ens om man sätter på stickers på
hjälmen.
Vilka försäkringar är det som över huvudtaget tar hänsyn till om du använder hjälm?
Pratar vi om att få ersättning för skador på hjälmen?

Senast ändrad:
Stepup sa:
bmx hjälmar e till för bmx, skidhjälmar till skidor. Det är nog den största skillnaden.
Wow you nailed it stepup. Det jag mer eller mindre tänkte på när jag startade den här tråden var frågan ang design. Då jag tror att skidhjälmar inte går lika långt ner i nacken då det inte ska ske lika stora skador vid "tomahawking" eller när man voltar då nacken verkligen böjs. Sen att bmxhjälmen ska skydda mot rampkanter som får för sig att slå en i nacken, vad vet jag. Finns det någon lågiskt snack i mitt flumm?

Tillbaka
Topp