Det beror helt enkelt vad för slags åkare du är. Bara för att måtten på skidorna är liknande har de inte samma egenskaper. Är du tung, tekniskt duktig, storslalom fräsare eller vill du kunna variera dina svängar mer? Allt detta spelar in en roll när du ska välja en skida som du inte har provåkt.
AC50 är framförallt en riktigt bred pist storslalom skida med en bredd som kan funka okay offpist. AC50 är styvare både i flex och vrydstyvheten än Sultanen. Med detta får du en tuffare skida att åka på som du måste jobba med mer hela tiden. Med enkla ord en bred GS skida som kommer svälja alla ojämnheter i backen.
Sultanen är mjukare i tippen och gör att du kommer komma lättare in i sväng och kommer kunna nyttja skidan i både kortare och längre svängar. Med detta ska man inte ta ifrån Sultanen att den är helt underbar i stora svängar.
AC50 och AC30 är skidor som jag inte har uppskattat särskilt mycket men jag vet att de ska ha blivit lite mjukare inför säsongen 09/10 så jag vet inte hur de är i år. Dessutom är inte enbart GS mitt sätt att åka på.
Dessa två skidor kan du troligtvis prova ut på varenda skidort i Sverige. Mitt tipps är att du ringer till en handlare beroende på vart du ska och se om de har dessa två skidor inne i din längd och testa dem där, sedan köper du dem. Provåk även Scott Neo som är en skön skida.