Lyssna nu!!!
det finns spegelglas och sen finns det spegelglas... Du frågar ju om Oakley och borde gå in på deras sida och läsa på lite om deras linser[
http://oakley.com/technology/tech_page/ ], men vänta det har jag ju redan gjort många gånger så jag kanske kan hjälpa dig lite..
spegelglas är som de talare ovan har sagt för SOLIGT väder..... MEN det finns spegelglas för mindre soligt väder också (kommer till det sen)
orange glas eller persimmon som det heter på Oakley-språk är kontrasthöjjande för att fungera i så kallat "flat-ljus" där kontrasterna försvinner för att ljuset är "vitt" och snön är vit, då smälter allt ihop och man ser bara eb vit sörja utan att kunna urskilja gupp, kullar och annat.
när det är mörkt och dimmigt eller mulet så kan tom de orangea glasen bli för mörka och då finns det gula att köra med som fungerar som de orangea fast de släpper in mer ljus.
att släppa in ljus är det som hela grejjer handlar om just i denna diskussion..
vi ger följande exempel..
en genomskinlig lins från Oakley, en så kallad Clear släpper in 93% ljus och har sammtidigt som det blockerar 100% av de skadliga UV-strålarna.
Gula - (high intensety yellow) 90%
Orange - (persimmon) 61%
bruna - (VR28) 28%
sen kommer vi till spegelglasen, jag håller mig till de som finns som tillbehör till snowgogglelsen.
spegel 1 - (black iridium) 10% ljusinsläpp
spegel 2 - (gold iridium) 12% (dessa kör jag med)
spegel 3 - (blue iridium) 15% (dessa har jag också)
spegel 4 - (fire iridium) 16%
spegel 5 - (violet iridium) 17% (kallas för pink iridium ofta)
.....
som ni ser så finns det en del olika spegelglas till skidglasögon från oakley och de som passar bäst till den svenska solen kanske är fire och violet iridium då solen inte lyser så starkt i sverige.
åker man mycket nere i alperna så kanske man köper black eller gold iridium
(iridium är för övrigt en slags metall som oxideras på molykylär nivå för att premanent få fäste på linsen, som är gjord av det roliga påhittade materialet plutonite (som är splittersäkert och tål väldigt hög impact force innan det ger med sig))
tjohooo..
köp flera bågar så slipper du byta linser hela tiden för det e jobbigt
jag (Pinn) kör med persimmon, HI yellow, blue och gold iridium (crowbar och a-frame)
peace..
/Pinn
(så svaret på din fråga är JA det blir mörkare (ganska mycket mörkare)) men det beror på vilken spegellins du använder.